Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 15 sep 2004 20:09

Ik word er vreselijk "Anti" van, al die verschillen bij Ger.Gem.

Kom uit totaal andere Ger.Gem vandaan als waar ik nu bij ga, door mijn huwelijk. Waar ik nu ga, is veel strenger. Ik krijg meer en meer de neiging om mijn kop in de wind te gooien, door al het gezeur, over kleding, sport, haardracht enz enz enz.

Dat de onderlinge liefde blijve...........
ja, dat is mijn mening dan he.....

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 sep 2004 21:35

Tsja, in onze kerk ken ik ook de voorbeelden (kom oorspronkelijk ook uit de GG). Echt een wereld van vershil tussen de ene en de andere...

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 16 sep 2004 19:02

...na een en ander gelezen te hebben ben ik best een beetje jaloers/ verbaasd dat het de gergem dus nog steeds lukt om 1 te blijven, wat bij ons in de cgk veel verder te zoeken is. Oke, er is nog geen scheuring, maar in de praktijk zie je wel grote verschillen, b.v. kansels die over en weer door predikanten niet beklommen worden en twee jeugdorganisaties binnen 1 kerk. Anderzijds is het dus wel mooi dat de cgk nog landelijk een eenheid vormt en ik vraag me dus af hoever de verschillen kunnen doorgaan binnen de gergem voordat er een scheuring komt...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 sep 2004 19:13

tanteoranje schreef:...na een en ander gelezen te hebben ben ik best een beetje jaloers/ verbaasd dat het de gergem dus nog steeds lukt om 1 te blijven, wat bij ons in de cgk veel verder te zoeken is. Oke, er is nog geen scheuring, maar in de praktijk zie je wel grote verschillen, b.v. kansels die over en weer door predikanten niet beklommen worden en twee jeugdorganisaties binnen 1 kerk. Anderzijds is het dus wel mooi dat de cgk nog landelijk een eenheid vormt en ik vraag me dus af hoever de verschillen kunnen doorgaan binnen de gergem voordat er een scheuring komt...

Terechte vraag! Ik denk niet zo lang meer. Ook in de gergem komt het probleem voor dat dominees niet op bepaalde kansels mogen spreken.
Het probleem is echter dat de twee vleugels in de gergem steeds verder uit elkaar gaan groeien. De rechter kant (inclusief de leiding, zie de Saambinder) wil het liefst fuseren met de gergem in ned.

Mijn voorlopige conclusie: de gergem scheurt, rechts fuseert met de gergem in ned, de ' linkerkant' (sorry voor het woord) gaat samen met de Bewaar het panders uit de cgk en de hersteld hervormden samen in een kerkverband.
De overigen uit de cgk fuseren met de GKV.
Meteen weer een paar kerkverbanden minder, maar of het zo moet :? .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 16 sep 2004 19:31

Happy One schreef:Mijn voorlopige conclusie: de gergem scheurt, rechts fuseert met de gergem in ned, de ' linkerkant' (sorry voor het woord) gaat samen met de Bewaar het panders uit de cgk en de hersteld hervormden samen in een kerkverband.

Denk dat links GerGem ook niet echt lekker samengaan. Zie jij ds. de Jong uit Staphorst al op een preekstoel staan met ds. Vreugdenhil uit Vlissingen, ikke niet.
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 sep 2004 19:43

marle schreef:
Happy One schreef:Mijn voorlopige conclusie: de gergem scheurt, rechts fuseert met de gergem in ned, de ' linkerkant' (sorry voor het woord) gaat samen met de Bewaar het panders uit de cgk en de hersteld hervormden samen in een kerkverband.

Denk dat links GerGem ook niet echt lekker samengaan. Zie jij ds. de Jong uit Staphorst al op een preekstoel staan met ds. Vreugdenhil uit Vlissingen, ikke niet.

Jawel hoor. Probleem is niet liggingsverschillen, maar of er iemand is die beide kanten in de hand kan houden.
In het verleden had in de gergem ds Vergunst die functie, en toen ging het redelijk goed. Nu is dat in de gergem niet meer zo (met Moerkerken en de redactie van de Saambinder).
Nogmaals: liggingsverschillen zijn het probleem niet, het is hoe er mee omgegaan kan worden in de eventuele nieuwe situatie.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 16 sep 2004 19:58

Happy One schreef:
Mijn voorlopige conclusie: de gergem scheurt, rechts fuseert met de gergem in ned, de ' linkerkant' (sorry voor het woord) gaat samen met de Bewaar het panders uit de cgk en de hersteld hervormden samen in een kerkverband.

hm, ik weet niet of het helemaal logisch is zoals jij het zegt. Voel me met de term rechtse gergemmer toch wel behoorlijk aangesproken, maar zou me binnen de ger gem in ned (bij ons in de plaats) toch zeker niet thuis voelen... Zou dan toch meer geen voor de hnhk. Om maar iets te kiezen... Ik denk niet dat het allemaal zo makkelijk ligt hoor! Krijg je alleen maar meer verdeeldheid van, en in plaats van kerkverbanden minder, eerder kerkverbanden meer...

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 sep 2004 20:04

Jannoek schreef:
Happy One schreef:

hm, ik weet niet of het helemaal logisch is zoals jij het zegt. Voel me met de term rechtse gergemmer toch wel behoorlijk aangesproken, maar zou me binnen de ger gem in ned (bij ons in de plaats) toch zeker niet thuis voelen... Zou dan toch meer geen voor de hnhk. Om maar iets te kiezen... Ik denk niet dat het allemaal zo makkelijk ligt hoor! Krijg je alleen maar meer verdeeldheid van, en in plaats van kerkverbanden minder, eerder kerkverbanden meer...

Iedereen zal voor zich een keuze moeten maken. Maar, mocht het zover komen, dan denk ik zeker niet dat het makkelijk zal gaan. Dat is bij geen enkele kerkscheuring het geval (zie PKN of scheuring 1953).
Echter, ik zie geen andere oplossingen voor het enorme probleem van de 2 kampen in de gergem, en het feit dat die niet meer samengehouden worden door een sterke, onpartijdige leiding.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 16 sep 2004 20:21

Happy One schreef:
Jannoek schreef:
Happy One schreef:

Iedereen zal voor zich een keuze moeten maken. Maar, mocht het zover komen, dan denk ik zeker niet dat het makkelijk zal gaan. Dat is bij geen enkele kerkscheuring het geval (zie PKN of scheuring 1953).
Echter, ik zie geen andere oplossingen voor het enorme probleem van de 2 kampen in de gergem, en het feit dat die niet meer samengehouden worden door een sterke, onpartijdige leiding.

Waarom zou er geen andere oplossing zijn? Denk je dat als de gergem 'opgedeeld' zou worden, het probleem dan over is? Denk het niet, want dan is de kans groot dat je binnen andere kerk verbanden precies het zelfde krijgt!

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 16 sep 2004 20:43

Happy One, mag ik vragen, wat bedoel je met de redactie van de Saambinder?

Dacht dat dat een kerkelijk blad/soort krant was, waar het kerkelijk nieuws in stond, maar niet het opperhoofd van de Gereformeerde Gemeente. Dat is toch de Synode, zoals vorige week gehouden is?

Het is maar een vraagje
ja, dat is mijn mening dan he.....

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 16 sep 2004 20:45

Kijk maar naar de titel: Saam-binder. Het blad zou de gezindte samen moeten binden, omdat het het 'opinieblad' van de GG is. Het officiële orgaan. En dus de spreekbuis van waar de GG voor staat.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 16 sep 2004 20:55

*Annet* schreef:Happy One, mag ik vragen, wat bedoel je met de redactie van de Saambinder?

Dacht dat dat een kerkelijk blad/soort krant was, waar het kerkelijk nieuws in stond, maar niet het opperhoofd van de Gereformeerde Gemeente. Dat is toch de Synode, zoals vorige week gehouden is?

Het is maar een vraagje

Okeej ds. Eckeveld hoort officieel commentaar te geven op cruciale zaken (Afwachten en verwachten) maar omdat hij te soft (letterlijk citaat gergem ouderling) is, doet Moerkerken dat.

Overigens heb ik persoonlijk helemaal niks tegen Eckeveld. Integendeel, kvind hem juist goed in preek en laten. Enne... dat je als gergem-ds op n sra-jongerenavond in Doorn komt, zegt heel wat!
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 16 sep 2004 21:14

... de reden dat ze niet snel zullen scheuren is denk ik dat ze landelijk een groot kerkverband vormen met nog steeds groei van leden door geboorteaanwas en omdat, wat er ook gebeurt, een gergemmer schier noooit zijn/ of haar kerkverband zal verlaten. Ze zijn, net als hervormden heel erg aan hun instituut gehecht! (wat op zich niet verkeerd is tuurlijk)
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 sep 2004 21:51

Foutje
Laatst gewijzigd door Happy One op 16 sep 2004 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 16 sep 2004 21:57

Waarom zou er geen andere oplossing zijn? Denk je dat als de gergem 'opgedeeld' zou worden, het probleem dan over is? Denk het niet, want dan is de kans groot dat je binnen andere kerk verbanden precies het zelfde krijgt!

Nogmaals :mrgreen: : het probleem is niet het liggingsverschil, dat zal er in een nieuwe kerk ook zijn.
Probleem is dat in de gergem beide kampen niet evenwichtig worden benaderd. Het is toch niet normaal dat vd Zwaag en Blaauwendraad niet meer aan het Avondmaal mogen/mochten deelnemen, omdat ze een boek geschreven hebben? En dat de boeken, zeker die van van de Zwaag zo'n botte recensie hebben gekregen?
In een eventuele nieuwe kerk heb je wel sterke leidersfiguren die de velugels bij elkaar kunnen houden, en die elkaar nu al op de Haamstede conferentie zien zoals den Butter, van Vlastuin, Baars etc....
En van fouten in het verleden kun je leren :) .

Terug naar “Archief”