het koningshuis? AFSCHAFFEN!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 24 jul 2004 21:09

Gewoon republiekeins.
Nederland is zo'n klein prutsland wat echt helemaal niets te vertellen heeft in Europa. Waarom maken we er niet zo'n staatje van als Monaco?
Dus dan hebben we een Monarch nodig...
Heb een beugel en een buikje.
Beati pauperes spiritu
Bedankt
Also known als Zorro in de bus bij Funlover =)

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 26 jul 2004 09:02

DireStraits schreef:De monarchie heeft geen rationeel en intellectueel bevredigende onderbouwing en is daarom in theorie fout. Dat het in de praktijk verbazingwekkend goed blijkt te werken, doet daar niets aan af.

Als iets geen rationeel en intellectueel bevredigende onderbouwing heeft, is het fout?

Wie bepaalt dat het in die zin fout is? Als 80% van alle Nederlanders de monarchie steunt, wat is er dan mis mee? Dat is toch democratie? Het zou wat anders zijn als maar 5% voor zou zijn en de monarchen hun onderdanen zouden onderdrukken dan wel een verkeerde invloed op de regering zouden hebben.

Ik ben voor het koningshuis. Mooi stukje folklore en een geweldige prinses Maxima :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 26 jul 2004 09:21

Dat republiekeins sloeg op het bericht voorgaande aan mijn vorige bericht.
Zelf ben ik nog steeds voor een absolute monarchie.

Beati pauperes spiritu

Bedankt

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 26 jul 2004 09:23

Wat is absoluut?
Geen commentaar

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 26 jul 2004 09:30

Alleen voor het zeggen.

Beati pauperes spiritu

Bedankt

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 26 jul 2004 09:32

Meen je dit? Stel dan dat we een koning krijgen a la wijlen koning Hassan van Marokko? Een koning die zijn volk onderdrukt? Dat je wordt verplicht overal een foto van de koning te hebben?

Ik neem aan dat je de boel hier loopt op te fokken :roll: ?
Geen commentaar

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 26 jul 2004 11:06

Dat is doorslaan...
Trouwens in alle overheidsgebouwen moet een foto hangen van Bea...
Je kunt ook een absoluut koningshuis hebben met behoudt van vrije mening.

Beati pauperes spiritu

Bedankt

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 26 jul 2004 11:17

Picardijn schreef:Dat is doorslaan...

Dus je bent tegen democratie? Absolute monarchie kan ontaarden in totalitaire dictatuur. Lijkt me nou helemaal niks....

En hoe ga je dat concreet invullen? Bea bepaalt of er snelwegen worden aangelegd? Ze bepaalt of er meer geld naar de zorg moet?

Dit kan toch nooit man....
Geen commentaar

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 26 jul 2004 11:41

Motormuis schreef:
Picardijn schreef:Dat is doorslaan...

Dus je bent tegen democratie? Absolute monarchie kan ontaarden in totalitaire dictatuur. Lijkt me nou helemaal niks....

En hoe ga je dat concreet invullen? Bea bepaalt of er snelwegen worden aangelegd? Ze bepaalt of er meer geld naar de zorg moet?

Dit kan toch nooit man....

Democratie in de huidige vorm slaat gewoon nergens op. Van mij mag er wel een regering zijn die democratisch is verkozen, en een parlement. Maar de monarch heeft dan het laatste woord.
Nu is het om de 4 jaar weer opnieuw het wiel uitvinden, vooral met zo'n flikkerend kabinet rood/groen.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 26 jul 2004 14:54

Motormuis schreef:
DireStraits schreef:De monarchie heeft geen rationeel en intellectueel bevredigende onderbouwing en is daarom in theorie fout. Dat het in de praktijk verbazingwekkend goed blijkt te werken, doet daar niets aan af.

Als iets geen rationeel en intellectueel bevredigende onderbouwing heeft, is het fout?

Dan is het in theorie fout, zoals ik al schreef. Daarmee bedoel ik, dat je door zuiver theoretisch te redeneren tot de conclusie kan komen dat de monarchie een verkeerde staatsinrichting is. Hoewel je uiteraard daarvoor wel bepaalde aannamen doet, zoals de individuele soevereiniteit en de sociaal-contractsleer.
Wie bepaalt dat het in die zin fout is? Als 80% van alle Nederlanders de monarchie steunt, wat is er dan mis mee?

Als 80 procent van de Nederlanders voor rassendiscriminatie is, wat is daar dan mis mee? Dat is een praktische redenering, een beetje D'66-achtig en het leuke is dat er theoretische weinig tegen in te brengen is, omdat een absolute waarheid nu eenmaal niet aan te tonen is.
Dat is toch democratie?

Nee, dat is geen democratie. Ons is nooit gevraagd of wij bepaalde bevoegdheden wilden overdragen aan het vorstenhuis. We hebben ook niet de mogelijkheid het Koninklijk Huis naar huis te sturen als ze er een zooitje van maken.
Het zou wat anders zijn als maar 5% voor zou zijn en de monarchen hun onderdanen zouden onderdrukken dan wel een verkeerde invloed op de regering zouden hebben

Dat is dus de kern van de zaak: onderdrukking van het volk valt binnen het spectrum van de monarchie. Dat we in Nederland te maken hebben met een milde en onschuldige vorm van monarchie, wil niet zeggen dat het systeem op zich juist is. Het principe van macht bij een persoon en geen democratische controle houdt nu eenmaal een groot risico van machtsmisbruik in. Een fascistisch systeem kan ook mild zijn, als er een leider aan de macht is die goede dingen doet voor zijn land. Toch zal (bijna) niemand zo'n systeem verdedigen, omdat we door leiders als Hitler, Mussolini en Franco hebben gezien waartoe een 'foute' variant van zo'n systeem kan leiden.
Ik ben voor het koningshuis. Mooi stukje folklore en een geweldige prinses Maxima :mrgreen: :mrgreen:

Ja, maar dat is weer wat anders :mrgreen:
The proof of the pudding is in the eating.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 26 jul 2004 15:01

[quote="DireStraits"]
Als 80 procent van de Nederlanders voor rassendiscriminatie is, wat is daar dan mis mee? Dat is een praktische redenering, een beetje D'66-achtig en het leuke is dat er theoretische weinig tegen in te brengen is, omdat een absolute waarheid nu eenmaal niet aan te tonen is.
[quote]

Tsja, flauwe vergelijking :mrgreen:

We kunnen stellen dat doordat de ervaringen met het koningshuis positief zijn, 80% van de mensen voor dit koningshuis is. Anders (lees: bij slechte ervaringen, onderdrukking etc.) zou dat percentage aanmerkelijk lager hebben gelegen.

Dan nu die rassendiscriminatie: doordat mensen weten dat rassendiscriminatie leidt tot vreselijke toestanden, zal er nooit een land zijn waar 80% van de mensen voor rassendiscriminatie is.

We mogen toch veronderstellen dat -de meeste- mensen rationele wezens zijn en elke situatie op z'n merites zal beoordelen.

Enne, fijn dat je m'n mening over Maxima deelt. Wat is ze mooi he :wink:
Geen commentaar

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 10 sep 2004 13:32

Motormuis schreef:Enne, fijn dat je m'n mening over Maxima deelt. Wat is ze mooi he :wink:

Op zich, wel maar dan kan je beter die Spaanse kroonprinses hebben!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 10 sep 2004 20:48

Rudolf Meuser schreef:
Motormuis schreef:Enne, fijn dat je m'n mening over Maxima deelt. Wat is ze mooi he :wink:

(geen kunst, als je bij de koninklijke familie binnenhobbelt word je helemaal opgevijzeld dus KNAP GEMAAKT, kijk maar naar foto's van Maxima voor ze Alexander kende, toen was ze heel gewoontjes met beetje peper-en zoutkleurig haar en ik vind Marilene knapper dan Maxima)
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 sep 2004 15:39

Ik ook, maar ik dacht dat uiterlijkheden uit den boze waren? Opvallend dat er binnen de refo-cultuur wel zo gelet wordt op uiterlijkheden binnen de oranjefamilie.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 15 sep 2004 08:01

kurtyo schreef:Ik ook, maar ik dacht dat uiterlijkheden uit den boze waren? Opvallend dat er binnen de refo-cultuur wel zo gelet wordt op uiterlijkheden binnen de oranjefamilie.

... dierb're Kurtyo, ik let er in zoverre op omdat het kennelijk een voordeel is dat je, in koninklijke kringen komend, door allerlei uitgekiende make-upjes en mantelpakjes van goede snit en veel duurdere hoeden dan die refovrouwen hebben, er een stuk aantrekkelijker uit gaat zien. En uiterlijkheden zijn niet uit den boze maar van middelmatig belang.
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Terug naar “Archief”