Gewoon republiekeins.
Nederland is zo'n klein prutsland wat echt helemaal niets te vertellen heeft in Europa. Waarom maken we er niet zo'n staatje van als Monaco?
Dus dan hebben we een Monarch nodig...
Moderator: Moderafo's
DireStraits schreef:De monarchie heeft geen rationeel en intellectueel bevredigende onderbouwing en is daarom in theorie fout. Dat het in de praktijk verbazingwekkend goed blijkt te werken, doet daar niets aan af.
Picardijn schreef:Dat is doorslaan...
Trouwens in alle overheidsgebouwen moet een foto hangen van Bea...
Je kunt ook een absoluut koningshuis hebben met behoudt van vrije mening.
Motormuis schreef:Picardijn schreef:Dat is doorslaan...
Trouwens in alle overheidsgebouwen moet een foto hangen van Bea...
Je kunt ook een absoluut koningshuis hebben met behoudt van vrije mening.
Dus je bent tegen democratie? Absolute monarchie kan ontaarden in totalitaire dictatuur. Lijkt me nou helemaal niks....
En hoe ga je dat concreet invullen? Bea bepaalt of er snelwegen worden aangelegd? Ze bepaalt of er meer geld naar de zorg moet?
Dit kan toch nooit man....
Motormuis schreef:DireStraits schreef:De monarchie heeft geen rationeel en intellectueel bevredigende onderbouwing en is daarom in theorie fout. Dat het in de praktijk verbazingwekkend goed blijkt te werken, doet daar niets aan af.Als iets geen rationeel en intellectueel bevredigende onderbouwing heeft, is het fout?
Dan is het in theorie fout, zoals ik al schreef. Daarmee bedoel ik, dat je door zuiver theoretisch te redeneren tot de conclusie kan komen dat de monarchie een verkeerde staatsinrichting is. Hoewel je uiteraard daarvoor wel bepaalde aannamen doet, zoals de individuele soevereiniteit en de sociaal-contractsleer.Wie bepaalt dat het in die zin fout is? Als 80% van alle Nederlanders de monarchie steunt, wat is er dan mis mee?
Als 80 procent van de Nederlanders voor rassendiscriminatie is, wat is daar dan mis mee? Dat is een praktische redenering, een beetje D'66-achtig en het leuke is dat er theoretische weinig tegen in te brengen is, omdat een absolute waarheid nu eenmaal niet aan te tonen is.Dat is toch democratie?
Nee, dat is geen democratie. Ons is nooit gevraagd of wij bepaalde bevoegdheden wilden overdragen aan het vorstenhuis. We hebben ook niet de mogelijkheid het Koninklijk Huis naar huis te sturen als ze er een zooitje van maken.Het zou wat anders zijn als maar 5% voor zou zijn en de monarchen hun onderdanen zouden onderdrukken dan wel een verkeerde invloed op de regering zouden hebben
Dat is dus de kern van de zaak: onderdrukking van het volk valt binnen het spectrum van de monarchie. Dat we in Nederland te maken hebben met een milde en onschuldige vorm van monarchie, wil niet zeggen dat het systeem op zich juist is. Het principe van macht bij een persoon en geen democratische controle houdt nu eenmaal een groot risico van machtsmisbruik in. Een fascistisch systeem kan ook mild zijn, als er een leider aan de macht is die goede dingen doet voor zijn land. Toch zal (bijna) niemand zo'n systeem verdedigen, omdat we door leiders als Hitler, Mussolini en Franco hebben gezien waartoe een 'foute' variant van zo'n systeem kan leiden.Ik ben voor het koningshuis. Mooi stukje folklore en een geweldige prinses Maxima![]()
Rudolf Meuser schreef:Motormuis schreef:Enne, fijn dat je m'n mening over Maxima deelt. Wat is ze mooi he
kurtyo schreef:Ik ook, maar ik dacht dat uiterlijkheden uit den boze waren? Opvallend dat er binnen de refo-cultuur wel zo gelet wordt op uiterlijkheden binnen de oranjefamilie.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten