Betrouwbaarheid serie de laatste bazuin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Betrouwbaarheid serie de laatste bazuin

Berichtdoor Yael » 08 sep 2004 10:38

Ik weet niet of hier mensen zijn die deze serie (de laatste bazuin )gelezen hebben of aan het lezen zijn.
Mijn vraag is eigelijk in hoeverre kan ik deze serie en gebeurtenissen als betrouwbaar nemen?
bv. Is er werkelijk een opname van de gemeente?
Is er sprake van Grote verdrukking.

Of moet je deze serie meer zien als spannende boekenreeks over de Eindtijd?

http://www.leftbehind.com/

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 08 sep 2004 11:15

Ik heb ook een deel van de serie gelezen (t/m dl 9 ofzo). Zelf heb ik daarna niet meer verder gelezen omdat ikmerkte dat ik een beeld vormde van de eindtijd zoals het in die boeken beschreven stond. Of het echt zo gaat gebeuren als er staat? ik heb geen idee, maar het leek mij verstandiger om via de bijbel een beeld te vormen ipv via de persoonlijke interpretatie van de schrijvers.
Als je dus die boeken wilt lezen lijkt het me idd slim om er bij te blijven stil staan dat het maar boeken zijn en niet de bijbel...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 sep 2004 11:17

Je kunt niet weten of het op de waarheid berust of dat het echt puur fictie is. Ik bedoel: het is een interpretatie van de schrijvers. Ikzelf neig naar fictie en typisch Amerikaans.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 sep 2004 11:21

Typisch Amerikaans is het zeker. :mrgreen:

Maar het frapante is dat ze veel (kunnen) onderbouwen met Bijbelteksten.

(Persoonlijk zie ik het zelf meer als spannende boekenserie overigens.)

Maar zoiets als de Opname van de gemeente wat in deel 1 beschreven wordt dat er opeens vele mensen verdwijnenen van de aarde enzovoort.
Is dat iets wat echt Bijbels te onderbouwen is of niet?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 sep 2004 11:25

Er zijn mensen die spreken van een opname en er zijn mensen die dat ontkennen, beide groepen met de bijbel in de hand. Ik weet niet wat ik er van moet denken.

En ik heb ook boeken gelezen die lijnrecht tegen de laatste bazuin ingaan (onbewust overigens, het waren oudere boeken... ;)). Ook degelijk onderbouwd met bijbelteksten...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 sep 2004 11:28

Ik weet het ook niet ik zie wel als er een opname is. :)

Ja 8) dus zegt iig dan niet zoveel als het onderbouwd is met de Bijbelteksten misschien, want Pietje interpreteerd het zo en Marietje zo.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 sep 2004 11:31

Daarom, en daarbij gaan zijn er vanuit dat alle kinderen tot een bepaalde leeftijd automatisch opgenomen zullen worden. Anderen gaan uit van erfzonde en pech gehad als geen christenen achter je hebt staan die voor je bidden als kind...

Koffie

Berichtdoor Koffie » 08 sep 2004 11:44

Ik heb zelf bijna alle boeken gelezen en de films gezien van de laatste bazuin
in de gezinsgids staat er deze keer ook een artikel over eindtijd romans waarin de laatste bauin uitgebreid besproken wordt. Als een tip wil ik het boek "Het einde der tijden" geven die is ook geschreven door Tim LaHaye en Jerry B Jenkins. Dit boek gaat over de theologische achtergron van hun romans. Ik heb hem zelf nog niet gelezen maar ik wil het wel als nog doen. Zelf vind ik het meer een fantasy boek over de eindtijd.. ik heb er zelf nog een boek over liggen en die is weer heel anders geschreven. Maar ik vind het wel interessant om te lezen en ook wel mooi, maar of ik geloof dat alles wat in de boeken beschreven staat echt gebeurd? Nee!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 sep 2004 11:53

Nee, ik lees die boeken bewust niet. De reden geeft parkiet al aan, ik wil ook graag zonder die 'bagage', die zich ongetwijfeld in je geest nestelt, de Bijbel lezen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 sep 2004 12:10

Ach, ik heb me er niet door laten beinvloeden, het heeft me alleen maar sceptischer gemaakt...

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 08 sep 2004 13:41

Er zijn wat teksten die een opname suggereren, de GroteVerdrukking is al iets zekerder. Is het de bedoeling dat we hier die teksten bespreken?

Zelf heb ik deel 1&2 van de LeftBehind-serie gekeken. Deel 1 is qua film wel goed, deel 2 niet onaardig.
Betrouwbaar? Alleen de hele grote lijnen, omdat we over de details natuurlijk nix weten.
..

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 sep 2004 15:26

Betrouwbaar? Alleen de hele grote lijnen,

Als we als grote lijn definiëren dat Jezus terugkomt dan zit het wel snor. Alles wat daar niet onder valt is m.i. niet bar 'betrouwbaar'. Maar zoals Kurtyo al aangaf verschillen de meningen daarover nogal.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 08 sep 2004 16:39

Yael schreef:(Persoonlijk zie ik het zelf meer als spannende boekenserie overigens.)

Ja ook nog een flinke melkkoe :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

IROCC
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor IROCC » 08 sep 2004 18:06

Ik heb ook de boeken gelezen (niet de hele serie, ben om de zelfde reden gestopt als parkiet), ik denk zoals zovelen hier dat jde boeken meer moet zien als spannende fictie over de eindtijd maar wel met een boodschap en die is dat je altijd voorbereid moet zijn op de eindtijd! Ze dagen je uit om bij jezelf op onderzoek te gaan of je al voorbereid bent en dat is heel belangrijk en zoals iemand al eerder zei: ik zie wel hoe het gaat gebeuren, mss met opname mss ook niet we zien het vanzelf!
Awakened for a dream again. to a sunrise of YOur own, how could I expect any more. From the One who is so pure. Yet You gave up YOur live and You still giving more. This must aply that love again, I don't deserve this love you gave to me.

Terug naar “Archief”