respect voor ander gelovigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 06 sep 2004 16:20

Phryxus schreef:Ik vind dat je respect hebt voor iemand als je hem/haar waardeerd op de manier zoals ze is.
Ik denk dat je best respect voor mensen kan hebben die niet in Christus geloven ook al ben je het helemaal niet met hem/haar eens.

Tuurlijk, de persoon op zich moet je altijd respecteren. Maar ik vind het hard als je kunt respecteren dat iemand buitn Christus is.

Phryxus
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phryxus » 06 sep 2004 19:46

We kunnen toch niet iedereen negeren die niet zo denkt als ons?
Wil jij het kruisje zijn op mijn schatkaart?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2004 19:52

sparow schreef:
Phryxus schreef:Ik vind dat je respect hebt voor iemand als je hem/haar waardeerd op de manier zoals ze is.
Ik denk dat je best respect voor mensen kan hebben die niet in Christus geloven ook al ben je het helemaal niet met hem/haar eens.

Tuurlijk, de persoon op zich moet je altijd respecteren. Maar ik vind het hard als je kunt respecteren dat iemand buitn Christus is.

Maar hoe doe je dat (dat=niet respecteren dat iemand buiten Christus is) dan? Wat voor consequenties heeft dat voor jouw houding tov. diegene en wat is het verschil met wanneer je dat wel zou respecteren?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 01:27

Ehm... misschien moeten we even onderscheid gaan maken tussen RESPECTEREN en ACCEPTEREN.

Daarmee bedoel ik het verschil tussen het respecteren van iemands ideeen en het accepteren van iemands geloof. Ik heb respect voor moslims die echt met hun geloof bezig zijn, er dingen voor willen doen en nalaten... omdat ze het doen vanwege hun geloof...

Ik respecteer iemands ideeen dan... aan de andere kant laat ik wel merken dat ik zelf op basis van de bijbel geloof dat iemand alleen behouden kan worden door geloof in Jezus.

Ik zal niet tegen zo iemand zeggen: Jij bent echt een loser dat je in de Koran gelooft.... Maar ik zal wel zeggen: Ik geoof dat als we onze zaligheid zelf moeten verdienen, we er nooit komen... ik geloof dat Jezus voor de zonden van de mensheid stierf. Ik zal zo iemand proberen daarvan te overtuigen, maar niet hem/haar voor gek verklaren dat hij/zij in Allah gelooft.

Als je iemand zonder respect benadert, zonder te willen luisteren, maar alleen zelf te willen praten, zal zo iemand jou ook niet respecteren en niet naar je luisteren. Als je geinteresseerd bent in hem/haar en zijn/haar religie, als hij merkt dat je hem/haar respecteert en ernaar luistert, zulen ze ook naar jou luisteren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 07 sep 2004 03:25

Marnix schreef:... ik geloof dat Jezus voor de zonden van de mensheid stierf. Ik zal zo iemand proberen daarvan te overtuigen, ......

En nu maar hopen dat degene tot wie je je richt, niet hetzelfde gaat doen: jou overtuigen van het belang van het geloof in Allah. Want dan wordt het nog een heel gedoe. En nog een stapje verder: stel je toch eens voor dat iedereen met een bepaalde religieuze opvatting gaat proberen een ander te overtuigen, dan hebben we geen moment rust meer, en worden we op zondagmorgen niet alleen door Jehova's Getuigen uit ons bed gebeld, maar door talloze andere religieuze overtuigers. Ik zie niet zoveel in al dat overtuigen: al was het alleen al om praktische redenen; zoals een te grote drukte aan mijn voordeur op zondagmorgen.

De rest van je bericht, je uitleg over respecteren en accepteren, daar kan ik me overigens best goed in vinden, zeker als je stelt dat als je naar een ander luistert, de ander ook naar jou wil luisteren. Mooi toch? Kunnen we nog wat van elkaar leren....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 10:09

Brion, daar ben ik niet zo bang voor... mij praten ze niet zomaar van het geloof af... Daarnaast, Paulus preekte ook aan heidenen, mensen die een andere religie hadden... Als hij had gezegd: Dat doe ik maar niet, straks overtuigen ze mij... dan zou de nieuw-testamentische kerkgroei niet hebben plaatsgevonden.

Wat het overtuigen betreft, ik bedoel niet overtuigen zoals Jehova's doen, door bij iedereen aan de deur langs te gaan... Maar vrienden kun je natuurlijk regelmatig over het geloof vertellen, collega's kun je door je houding laten zien dat je christen bent en geinteresseerd maken, er zijn tal van mogelijkheden om te evangeliseren... om met iemand in gesprek te raken en te vertellen wat jij gelooft en waarom. Je doel is dan toch om iemand te overtuigen? Je wil toch dat iemand dat evangelie ook leert kennen? Als dat niet je doel is, waarom zou je dan evangeliseren? Wel kun je je eigen methoden kiezen... en is "overtuigen" in de zin van: maar blijven herhalen dat iemand zich moet bekeren bijvoorbeeld, een verkeerde manier van overtuigen... het doel ik dan wel goed maar de middelen zijn niet doelgericht.

1 Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: 2 verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. 3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. 5 Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle. (2 Tim 4)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 07 sep 2004 11:50

Ik denk, dat je in feite respect moet hebben voor ieder mens, dat houdt niet in, dat je het in alles met elkaar eens hoeft te zijn.
Er zijn mensen die totaal anders denken dan ik, maar, als je ziet hoe waardevol ze zijn, hoeveel goeds ze doen, dan kan ik niet anders dan daar respect voor hebben.
Anders zou je wereldje wel heel klein worden, als je alleen maar respect op kan brengen voor mensen die precies denken als jezelf.

Phryxus
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phryxus » 07 sep 2004 16:21

Kan je dan ook met mensen bevriend zijn die in 'iets anders geloven'? Ja toch wel?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2004 16:25

Cisca schreef:Ik denk, dat je in feite respect moet hebben voor ieder mens, dat houdt niet in, dat je het in alles met elkaar eens hoeft te zijn.
Er zijn mensen die totaal anders denken dan ik, maar, als je ziet hoe waardevol ze zijn, hoeveel goeds ze doen, dan kan ik niet anders dan daar respect voor hebben.
Anders zou je wereldje wel heel klein worden, als je alleen maar respect op kan brengen voor mensen die precies denken als jezelf.

Als je het zo stelt houdt respect hebben voor dus eigenlijk in: waardering hebben voor?

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 07 sep 2004 16:57

Waar het om gaat is dat je niet iemand moet minachten, omdat diegene iets anders gelooft dan jij.

Diegene hoef je dan ook niet te overtuigen van dat hij alleen door de enige verlosser zalig kan worden, dat lukt waarschijnlijk toch niet. Maar je mag (en moet) hier denk wel van GEtuigen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 16:58

Phryxus schreef:Kan je dan ook met mensen bevriend zijn die in 'iets anders geloven'? Ja toch wel?

Jawel. Alleen als je een echte vriend bent zul je ook wel laten merken wat jou visie op het geloof is.

Phryxus
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phryxus » 07 sep 2004 18:13

Marnix schreef:Jawel. Alleen als je een echte vriend bent zul je ook wel laten merken wat jou visie op het geloof is.

Ok, maar dat is wel lastig hoor. :oops:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 07 sep 2004 23:07

Aragorn schreef:
Als je het zo stelt houdt respect hebben voor dus eigenlijk in: waardering hebben voor?

Dat heeft inderdaad overeenkomsten, heb het voor de duidelijkheid even opgezocht:
respectabel>achtenswaardig
waardering>achting hebben voor

Mijn bedoeling is iedereen te respecteren en in z'n waarde te laten, dat lukt me natuurlijk niet altijd, maar als je het goed bekijkt zeg ik dus twee keer achter elkaar hetzelfde, was me niet eerder opgevallen, is niet echt slim dus.
Nu moet ik iets anders verzinnen om m'n goede bedoeling duidelijk te maken, want die zin klopt dus niet <:0

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 23:12

Phryxus schreef:
Marnix schreef:Jawel. Alleen als je een echte vriend bent zul je ook wel laten merken wat jou visie op het geloof is.

Ok, maar dat is wel lastig hoor. :oops:

Weet ik, maar kijk dan eens wat verder dan je neus lang is.

Je vriend/vriendin kan eeuwig gelukkig zijn bij God (waar jij oko heen mag gaan) of hij/zij kan eeuwig verloren gaan... wat wil je? Jij hebt er invloed op.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 sep 2004 11:29

Ik kan wel een eind komen met de opmerking van Caprice (gebeurt niet vaak he? ;)). Respect en respect zijn twee. Ik bedoel, je moet respect hebben voor andersdenkenden, voor de mensen. Je hoeft geen respect te hebben voor hen geloof, omdat je het er keihard niet mee eens bent. Aan de andere kant: het is niet de bedoeling om in naam van God andersdenkenden uit te roeien. (Lang leve George W. :()

Terug naar “Archief”