Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 10:09
Brion, daar ben ik niet zo bang voor... mij praten ze niet zomaar van het geloof af... Daarnaast, Paulus preekte ook aan heidenen, mensen die een andere religie hadden... Als hij had gezegd: Dat doe ik maar niet, straks overtuigen ze mij... dan zou de nieuw-testamentische kerkgroei niet hebben plaatsgevonden.
Wat het overtuigen betreft, ik bedoel niet overtuigen zoals Jehova's doen, door bij iedereen aan de deur langs te gaan... Maar vrienden kun je natuurlijk regelmatig over het geloof vertellen, collega's kun je door je houding laten zien dat je christen bent en geinteresseerd maken, er zijn tal van mogelijkheden om te evangeliseren... om met iemand in gesprek te raken en te vertellen wat jij gelooft en waarom. Je doel is dan toch om iemand te overtuigen? Je wil toch dat iemand dat evangelie ook leert kennen? Als dat niet je doel is, waarom zou je dan evangeliseren? Wel kun je je eigen methoden kiezen... en is "overtuigen" in de zin van: maar blijven herhalen dat iemand zich moet bekeren bijvoorbeeld, een verkeerde manier van overtuigen... het doel ik dan wel goed maar de middelen zijn niet doelgericht.
1 Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap: 2 verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. 3 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, 4 dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren. 5 Blijf gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle. (2 Tim 4)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”