Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 03 sep 2004 13:51

Pieter Bel schreef:We kunnen ook vragen of we met de islamieten kunnen samengaan. Ook met die hebben we best wel wat gemeenschappelijke dingen. Misschien kunnen we daarna weer proberen om de boedhisten te benaderen. Zo komen we tenminste tot een eensgezinde en 1 grote wereldgodsdienst.

Hmmm, interessant als mensen fuseren tussen GG en Herv. identiek beoordelen als aansluiting te zoeken met moslims en boeddhisten. Er zijn binnen de ger. gezindte nog vreemdere ideeën dan ik al dacht......

Kortom, wat een ge@#$@#$@#
Geen commentaar

antenne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor antenne » 03 sep 2004 18:42

japijo schreef:
wh schreef:Precies en trouwens hoe kan de Hert. Herv. nu samen gaan met de `afgescheidene Ger. Gem`. :wink:

O in pricipe zal het best kunnen. Ik denk dat ds Vreugdenhil er geen bezwaar in ziet, maar ds Mouw zal zijn hoofd schudden en hersteld gergem worden denk ik.

Heb je wel eens met deze mannen over dit onderwerp gesproken dan?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 03 sep 2004 21:41

caprice schreef:
Pieter Bel schreef:Soms kan ik niet begrijpen dat sommige dominees bij elkaar in hetzelfde kerkverband kunnen zitten. Qua wat ze preken zijn ze dan zo totaal verschillend.

Ze preken allemaal de boodschap van vrije genade.

Dat ligt er helemaal aan wat jij verstaat onder de 'boodschap van vrije genade'. Hoe dat in de preek wordt gelegd. Is dat alleen de eennalaatste 4 minuten, en dan in de laatste minuut toch nog de 'deur' op een kier zetten, of een evenwichtige prediking, wet EN evangelie?

Zodra er geen vrij aanbod van genade is... zodra de oproep tot bekering gemist wordt, zal men toch wel afwijken van de Schrift. Want, dat is absoluut niet bijbels.

Sorry, even een reactie. Graag weer ontopic. Berichten kunnen pb gestuurd worden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 sep 2004 21:52

antenne schreef:
japijo schreef:
wh schreef:Precies en trouwens hoe kan de Hert. Herv. nu samen gaan met de `afgescheidene Ger. Gem`. :wink:

O in pricipe zal het best kunnen. Ik denk dat ds Vreugdenhil er geen bezwaar in ziet, maar ds Mouw zal zijn hoofd schudden en hersteld gergem worden denk ik.

Heb je wel eens met deze mannen over dit onderwerp gesproken dan?

Ik heb wel eens een boekje van ds Vreugdenhil gelezen. Ik heb ook eens een meditatie van ds Mouw gelezen.

Het boekje was heel nuttig om te lezen, en was op begrijpelijke evenwichtige manier geschreven.

In die meditatie van de laatst genoemde kwam wel 30 keer de zin "Ooo eeuwig wonder" in voor. En het was ook totaal niet op Christus gericht.

Ik zou het dan prima vinden dat ds Vreugdenhil zich bij ons zou voegen, maar de prediking van die ander staat me behoorlijk tegen, dus ik hoop dat dergelijken zich nooit bij ons zullen voegen.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 sep 2004 00:47

eigenlijk is het heel simpel met samengaan, als we de regel van wijlen ds. A. Vergunst strikt naleven: "Laten we eensgezind zijn in de hoofdzaken, en verdraagzaam in de bijzaken." aanvulling van Napoleon: "je mag deze regel niet omzeilen door alle bijzaken tot hoofdzaken te benoemen".

voor mijn part stellen we een standaardwerkje op van een aantal hoofdzaken waar we het over eens moeten zijn (en dan ook echt bij hoofdzaken blijven), en iedereen die het ermee eens is, mag erbij komen! als je het over de echte hoofdzaken niet eens kunt worden (ik denk dan aan opstanding, o.i.d), wordt het wel vrij moeilijk om eenheid te bewerkstelligen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 07 sep 2004 09:40

japijo schreef:Ik heb wel eens een boekje van ds Vreugdenhil gelezen. Ik heb ook eens een meditatie van ds Mouw gelezen.

Het boekje was heel nuttig om te lezen, en was op begrijpelijke evenwichtige manier geschreven.

In die meditatie van de laatst genoemde kwam wel 30 keer de zin "Ooo eeuwig wonder" in voor. En het was ook totaal niet op Christus gericht.

Ik zou het dan prima vinden dat ds Vreugdenhil zich bij ons zou voegen, maar de prediking van die ander staat me behoorlijk tegen, dus ik hoop dat dergelijken zich nooit bij ons zullen voegen.

Nu je het er over hebt. Ds Mouw zie ik haast als een GGiN-dominee. kZie in Uddel nog wel een keer 1 grote GGiN ontstaan..

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 07 sep 2004 10:35

Vito schreef:Nu je het er over hebt. Ds Mouw zie ik haast als een GGiN-dominee. kZie in Uddel nog wel een keer 1 grote GGiN ontstaan..

Als 't goed is wordt deze week op de Generale Synode ook verslag uitgebracht van de samensprekingen met de GGiN.
~~Soli Deo Gloria~~

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2004 13:13

Napoleon schreef:voor mijn part stellen we een standaardwerkje op van een aantal hoofdzaken waar we het over eens moeten zijn (en dan ook echt bij hoofdzaken blijven), en iedereen die het ermee eens is, mag erbij komen! als je het over de echte hoofdzaken niet eens kunt worden (ik denk dan aan opstanding, o.i.d), wordt het wel vrij moeilijk om eenheid te bewerkstelligen.

Volgens mij hebben ze dat standaardwerkje al: de 3 formulieren van enigheid.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 07 sep 2004 13:50

SDG schreef:
Vito schreef:Nu je het er over hebt. Ds Mouw zie ik haast als een GGiN-dominee. kZie in Uddel nog wel een keer 1 grote GGiN ontstaan..

Als 't goed is wordt deze week op de Generale Synode ook verslag uitgebracht van de samensprekingen met de GGiN.

Hmprf, vind het een enge gedachte om samen te gaan met alleen een GGiN. Worden we dan als GG nog rechtser? Anders accepteer de GGiN het absoluut niet, dat weet ik zeker.
Of er moet ruimte blijven voor zowel een Mallan als een Van der Net, in alle respect!

Anders: vergeet dan alsjeblieft die samenwerking!
Geen commentaar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 sep 2004 13:53

Motormuis schreef:Of er moet ruimte blijven voor zowel een Mallan als een Van der Net, in alle respect!

Dat moet toch wel de intentie zijn lijkt me? Anders praat je niet over samenewerking..

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 07 sep 2004 21:44

Vito schreef:
japijo schreef:Ik heb wel eens een boekje van ds Vreugdenhil gelezen. Ik heb ook eens een meditatie van ds Mouw gelezen.

Nu je het er over hebt. Ds Mouw zie ik haast als een GGiN-dominee. kZie in Uddel nog wel een keer 1 grote GGiN ontstaan..

Beetje vreemde uitspraak, waarom zou hij GGiN worden?
Onze kerkverbanden overlappen elkaar soms, dan kan je ook wel andere
dominees plaatsen binnen de GerGem en GerGem dominees in een andere kerk.
Over hokjes plaatsen gesproken.
Laten we proberen niet teveel op namen in tegaan!!
Ik weet ook wel dat er binnen de GerGem verschillende stromingen zijn,
maar denk je ook niet dat er in de GGiN leden zitten die geen 1 GerGem dominee in hun kerkverband willen hebben.

1 ding vind ik wel jammer, ik ben bang dat als er zo over b.v. ds Vreugdenhil gesproken zou worden er al wel wat eerder en wat meer reactie`s tegen waren gekomen

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 07 sep 2004 22:17

wh schreef:maar denk je ook niet dat er in de GGiN leden zitten die geen 1 GerGem dominee in hun kerkverband willen hebben.

Dat weet ik wel zeker, dat er mensen zijn die er zo over denken.
Ben benieuwd naar de berichten over de synode. Laten we de mannen maar veel licht van omhoog toebidden. Dat hebben ze heel hard nodig!
~~Soli Deo Gloria~~

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 sep 2004 07:11

Aragorn schreef:
Motormuis schreef:Of er moet ruimte blijven voor zowel een Mallan als een Van der Net, in alle respect!

Dat moet toch wel de intentie zijn lijkt me? Anders praat je niet over samenewerking..

Klopt. Daarom zie ik het er niet van komen. Ben benieuwd wat er uitkomt.....
Geen commentaar

Pieter Bel

Berichtdoor Pieter Bel » 17 sep 2004 09:19

Motormuis schreef:
Pieter Bel schreef:We kunnen ook vragen of we met de islamieten kunnen samengaan. Ook met die hebben we best wel wat gemeenschappelijke dingen. Misschien kunnen we daarna weer proberen om de boedhisten te benaderen. Zo komen we tenminste tot een eensgezinde en 1 grote wereldgodsdienst.

Hmmm, interessant als mensen fuseren tussen GG en Herv. identiek beoordelen als aansluiting te zoeken met moslims en boeddhisten. Er zijn binnen de ger. gezindte nog vreemdere ideeën dan ik al dacht......

Kortom, wat een ge@#$@#$@#

Je kunt het gewoon ge@#$@#$@# vinden, maar je snapt de bedoeling volgens mij niet helemaal... Er zijn binnen de ger. gezindte nog dommere mensen dan ik dacht...... :P

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 sep 2004 09:21

Onderbouw dan even wat wel de bedoeling is, Pieter Bel, voor je mensen voor dom uitmaakt? :)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”