Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

keuken
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keuken » 04 sep 2004 19:38

Ik ben mee gaan. Omdat ik vindt dat een kerk zo breed mogelijk moet zijn. Maar dat je ook je eigen predinking hoort op die manier dat het duidelijk is. Waar ik bang voor ben van de HV is dat die kerk vol regels en dingen komen zo dat die kerk niet meer open staat voor mensen van buiten die voor de eerste keer willen gaan ofzo.

Groeten jan keuken

keuken
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keuken » 04 sep 2004 19:43

joepie schreef:Omdat jou predikant dat niet doet. Maar er zijn tenslotte predikanten bij de PKN die het wel doen. Ben eens in zo een dienst geweest. Van de toenmalige Samen op weg gemeente in Zoetermeer.

Ook van predikanten die na onze mening wat verkeerds vertellen kun je van leren. En in alle kerken worden dingen vertelt die niet waar zijn denk ik. Ik ben het met homohuwelijk en zo ook niet eens maar de genie die zon reden nu opgeven zijn zwak hadden dat al 10 jaar tergu moeten doen.
De meeste lopen gewoon achter de DS die terplaatse heeft gekozen voor Hv agterna of de grootste meute van de kerk

Groeten jan keuken

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 sep 2004 20:14

japijo schreef:Best kan dat de GG toenadering zoekt, daar zij nog een acte van wederkeer en afscheiding hebben liggen...

Maar dat kan nog wel even duren.

Daar ben ik het mee eens.
Ik weet alleen zeker dat het een scheuring binnen de gergem zal brengen.[/quote]

ik vraag me alleen af waarom. ik weet eigenlijk al waarom, omdat bij veel mensen hun ego helaas groter is dan de liefde. (bij mij ws. ook, maar ik probeer het te camoufleren :? ).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 04 sep 2004 22:04

keuken schreef:Ik ben mee gaan. Omdat ik vindt dat een kerk zo breed mogelijk moet zijn. Maar dat je ook je eigen predinking hoort op die manier dat het duidelijk is. Waar ik bang voor ben van de HV is dat die kerk vol regels en dingen komen zo dat die kerk niet meer open staat voor mensen van buiten die voor de eerste keer willen gaan ofzo.

Groeten jan keuken

Ik ben er helemaal niet bang voor dat de hersteld hervormde kerk vol regels enz. komt. Ds Heemskerk en Ds van Kooten kennende zal dit echt niet gebeuren en gaan ze gewoon op de oude voet verder. Beide predikanten willen nl. het volkskerkse blijven behouden, en ik denk dat zo goed als iedere predikant in HHK er zo over denkt, op een enkele uitzondering na.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 sep 2004 13:06

De meeste lopen gewoon achter de DS die terplaatse heeft gekozen voor Hv agterna of de grootste meute van de kerk

zou het zo bij de pkn ook niet gaan, jan keuken?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 13:08

Niet alleen bij de PKN, maar bij alle kerken waarschijnlijk. Je hebt denkers en volgers. Dat is heel menselijk.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 sep 2004 13:50

Optimatus schreef:Niet alleen bij de PKN, maar bij alle kerken waarschijnlijk. Je hebt denkers en volgers. Dat is heel menselijk.

Dat is ook helemaal niet zo vreemd, want predikanten worden ook wel aangeduid als herders. Bij kerkscheuringen is het helaas vaak zo dat de ene herder de ene kant op gaat met een deel van de kudde en de andere herder de andere kant met het andere deel. Triest, maar waar. :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 sep 2004 18:34

Napoleon schreef:
japijo schreef:Best kan dat de GG toenadering zoekt, daar zij nog een acte van wederkeer en afscheiding hebben liggen...

Ik weet alleen zeker dat het een scheuring binnen de gergem zal brengen.

ik vraag me alleen af waarom. ik weet eigenlijk al waarom, omdat bij veel mensen hun ego helaas groter is dan de liefde. (bij mij ws. ook, maar ik probeer het te camoufleren :? ).[/quote]

Wie zoekt er binnen de GG toenadering tot de Hers. Herv-kerk??

Lijkt me trouwens ook nog niet echt slim om nu al toenadering te zoeken,
De Hers.Herv-kerk kan beter eerst hun eigen meningen eens op 1 lijn zien te krijgen.
En dan terug keren naar de wortel en niet naar de synode van 1951

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 19:43

Leuk plaatje, WH, die vogel :)

Misschien kan het een onderzoek waard zijn wat de GG en de HHK verbindt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 sep 2004 21:14

wh schreef:

en dat zullen ze niet doen (en waarom is al eerder uitgelegd.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 07 sep 2004 05:20

wh schreef:
Napoleon schreef:
japijo schreef:
caprice schreef:Best kan dat de GG toenadering zoekt, daar zij nog een acte van wederkeer en afscheiding hebben liggen...

Ik weet alleen zeker dat het een scheuring binnen de gergem zal brengen.

ik vraag me alleen af waarom. ik weet eigenlijk al waarom, omdat bij veel mensen hun ego helaas groter is dan de liefde. (bij mij ws. ook, maar ik probeer het te camoufleren :? ).

Wie zoekt er binnen de GG toenadering tot de Hers. Herv-kerk??

Lijkt me trouwens ook nog niet echt slim om nu al toenadering te zoeken,
De Hers.Herv-kerk kan beter eerst hun eigen meningen eens op 1 lijn zien te krijgen.

Volgens mij was er nu nog niemand die dat actief doet, maar er heeft al wel tweemaal een artikel in de Saambinder over gestaan.
Eerst wordt er afgewacht wat de verdere ontwikkelingen zijn in leer e.d.

Ik heb al gehoord dat een hervormd predikant het niet eens is dat ambtsdragers de 6 gewichtige uitspraken van de synode uit 1931 moeten ondertekenen (=> 'heersen over iemands geweten'). Daar zit in elk geval al een eerste probleem.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 sep 2004 07:53

Maar toch begrijp ik iets niet helemaal. De PKN predikanten kunnen dus zelf uitmaken hoe ze prediken. Of ze de Bijbel als woord van God zien of als een mooi verhalen boek waaruit we voor ons leven veel uit kunnen leren? Of dat Jezus echt voor onze zonde is gestorven of dat je niet geloofd in een "echte" Jezus. Beide kunnen dus voor komen in de PKN?

En kan het dan ook zo zijn dat de ene Ds wel twee homo's kerkelijk wil bevestigen en de andere Ds dat niet doet? Binnen hetzelfde kerkverband?
Of moeten alle Ds dat wel doen? Ongeacht of ze het er mee eens zijn?

Zijn maar een paar vragen, en serieus bedoelt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 sep 2004 08:15

joepie schreef:Maar toch begrijp ik iets niet helemaal. De PKN predikanten kunnen dus zelf uitmaken hoe ze prediken. Of ze de Bijbel als woord van God zien of als een mooi verhalen boek waaruit we voor ons leven veel uit kunnen leren? Of dat Jezus echt voor onze zonde is gestorven of dat je niet geloofd in een "echte" Jezus. Beide kunnen dus voor komen in de PKN?

En kan het dan ook zo zijn dat de ene Ds wel twee homo's kerkelijk wil bevestigen en de andere Ds dat niet doet? Binnen hetzelfde kerkverband?
Of moeten alle Ds dat wel doen? Ongeacht of ze het er mee eens zijn?

Zijn maar een paar vragen, en serieus bedoelt.

Helaas is de situatie wel zo verworden in de kerken die nu in de PKN zijn samengegaan. In de Gereformeerde Kerken in Nederland, de Nederlandse Hervormde Kerk en de Lutherse Kerk werd de leertucht de laatste decennia helaas nauwelijks nog toegepast. Dit heeft in de PKN nu zijn vervolg. :(
Deze kerken hadden/hebben op papier prachtige belijdenissen, maar het hangt van de plaatselijke gemeente af of die geloofd en nageleefd werden en worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 07 sep 2004 17:15

Wat Joepie zegt klopt natuurlijk als een bus. En het blijft vreemd dat het allemaal kan in 1 verband, dit zijn geen accentverschillen meer maar echte fundamentele verschillen, 180 graden zullen we maar zeggen.
Toch ben ik meegegaan. En wel om de reden dat er inprincipe geen verschil is tussen de praktijk in de hervormde kerk en nu in de pkn. ik zeg inprincipe! want het valt natuurlijk niet te ontkennen dat er het 1 en ander losser is geworden. Waarom blijf ik? omdat zolang ik mag zeggen dat de bijbel het onfeilbare Woord van God is en belijden mag dat Jezus De Weg De Waarheid en Het Leven is er geen reden voor mij is weg te gaan. Bovendien veranderd er plaatselijk niks wij blijven op de oude voet/waarheid verder gaan. Gods verbond blijft nog steeds met ons. Ik heb ook geleerd altijd van men ouders dat je een kerk niet zomaar uitgaat omdat het jezelf niet bevalt. Toch begrijp ik de mensen wel die niet mee konden en deel hun bezwaren alleen de conlcusie trekken we anders. Als we elkaar maar blijven zien als broeders en zuster in de Heer. Kerkelijk zijn we door de bobo's in Utrecht uit elkaar getrokken innerlijk hopelijk blijven we samen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

joepie

Berichtdoor joepie » 07 sep 2004 17:26

Dus eigenlijk zeg je nog steeds: je laat je zieke moeder toch ook niet in de steek? Zoals ik al heel lang gehoord heb?

En als die zieke moeder nu eens melaats is? En je moet haar wel alleen laten zoals er in de tijd van de Bijbel wel gebeurde?

Terug naar “Archief”