Kind van God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 01 sep 2004 20:33

Zareb schreef:Lees ook 1 Johannes 3 vers 1
De Statenvertalers hebben een heel belangrijk gedeelte van deze tekst weg getheologiseerd.

SV
Ziet, hoe grote liefde ons de Vader gegeven heeft, namelijk dat wij kinderen Gods genaamd zouden worden. (PUNT)

Andere vertalingen:
Ziet, hoe grote liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en we zijn het ook.

Waar de SV een punt zet vertalen andere vertalingen verder.

Het kind van God zijn is geen kwestie van worden. Maar van ZIJN.
Je ware identiteit ligt al vast. En nu is het aan ons.
Om door ons kind zijn onze Vader te bewijzen.

Zareb;

Het NT is (behalve de evangelieën) geschreven voor de gelovigen.
Jouw tekst geldt dus idd voor de gelovigen.
Met jouw opvatting zou het betekenen dat een ieder die betreffende tekst leest kind van God is. Dat kan natuurlijk niet.
Maw, zie dat je wedergeboren wordt voor je deze tekst kan toeeigenen.
Hoe kom je bij de zinsnede dat we het ZIJN? Door de doop? Voor de doop is eerst geloof nodig.
Wil je dit uitleggen?

vr gr

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 01 sep 2004 20:42

Lana schreef:
Happy One schreef:
columbus schreef:vrouwelijk, onzijdig of wat dan ook, als een mens tot geloof komt is het enkel uit genade door God geschonken. er komt niets van onszelf bij kijken. vrije wil? als een mens 'kiest' om te geloven dan is het nog steeds een keuze die is gewerkt door de Heilige Geest.

Dat ontken ik ook totaal niet! Waar het mij omgaat is het levensgrote gevaar van mensen die denken dat het geloof iets is wat op een wonderbaarlijke manier van boven wordt ingeplant, en dus geen aktieve daad is. Dat deze daad door God gewerkt wordt is duidelijk. Dat het geloof daarbij echter niet een rustig afwachten is ook. En juist dat laatste wordt, met een (onterecht) beroep of Efeze 2: 8 maar al te vaak gedaan!

Op het moment dat je gelooft is dat idd al een gave van God, wij zijn immers van nature vijandig... en dat betekent helemaal niet dat je achterover gaat leunen en denkt dat het dan vanzelf wel komt...Je wil juist je uiterste best doen om er alles over te weten te komen en je hoopt en smeekt alleen maar dat het ook voor jou zo mag zijn dat je je Zijn kind mag noemen..Je gaat op zoek en hoopt dat je Zijn genade mag ontvangen..En dan komen we weer bij het feit dat je leert dat je het zelf niet kan...(Lees posts van caprice maar eens, verwoordt t goed..)

En daar draait het om. De grote vraag is: als ik, door Gods genade ben zoekend gemaakt naar Hem, mag ik dan in Hem geloven.
Je kunt het niet, en toch wil je. Je enige verlangen is om met Hem verzoend te zijn en Hem te mogen leren kennen.

En dan zeg ik: graaf niet verder in jezelf, maar werp je in de armen van Jezus. Een vraag: Is het voor een doedmoe iemand moeilijk om zich op de bank te laten vallen?
Bedenk dat ongeloof niet vroom is, maar de grootste vijandschap tegen God!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

André

Berichtdoor André » 01 sep 2004 21:17

caprice schreef:Maar zo werkt het niet, hoor. Een kind van God heeft niets, is nameloos arm. Zijn erfdeel ligt aan de overzijde van het graf.

Een kind van God heeft een Vader in de hemel, En die Vader zorgt voor je al de tijd dat je op aarde leeft, dus niet alleen over het graf heen.

joris

Berichtdoor joris » 01 sep 2004 22:38

caprice schreef:
Maar zo werkt het niet, hoor. Een kind van God heeft niets, is nameloos arm. Zijn erfdeel ligt aan de overzijde van het graf.
Dat is precies de reden waarom de kerken zo dood zijn en de mensen zo blij. Even flink stigmatiserend natuurlijk.
Omdat we niet geloven dat het koninkrijk van God al op deze aarde is! Jezus is voor ons gestorven en op dat moment scheurde het voorhangsel in de tempel van boven naar beneden, met andere woorden: door het offer van Christus maakte God de weg weer vrij naar hem toe. Geen verschil meer tussen het heilige en het heilige der heilige, we mogen rechtstreeks naar hem toegaan. En wij maar blijven volhouden dat dat nog niet wacht, terwijl hij met open armen op ons staat te wachten. Ietwat beledigend zelfs lijkt mij.
Een kind van God heeft niets, als je dat zegt zeg je dus eigenlijk dat God niets is en niets heeft. Een kind van een zwerver heeft niets, alleen wat lompen en een fles alcohol. Een kind van God heeft een heel koninkrijk van vrede, gerechtigheid en blijdschap! Want een kind van GOd is ergenaam van het hemels koninkrijk.
De bede ' uw koninkrijk kome' is niet een vraag aan GOd: laat het alstublieft komen, maar het is een getuigenis. Dat staat in het gedeelt e van lofprijs van Jezus aan zijn vader: ONze vader die in de hemelen zijn, uw naam worde geheiligd! Uw koninkrijk kome! Uw wil geschiede in de hemel en ook op de aarde!!!! En dan komen de vragen pas: geef ons heden ons dagelijks brood enz. Zo hoort ieder gebed te beginnen: GOd groot maken.

Een kind van God heeft niets/ en tot niets goeds in staat? Dat is het ontkennen van de macht die GOd ons gegeven heeft, zoals staat in efeze 1.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 sep 2004 22:39

Ik heb een schat in de hemel!

caprice

Berichtdoor caprice » 01 sep 2004 23:01

Andre schreef:
caprice schreef:Maar zo werkt het niet, hoor. Een kind van God heeft niets, is nameloos arm. Zijn erfdeel ligt aan de overzijde van het graf.

Een kind van God heeft een Vader in de hemel, En die Vader zorgt voor je al de tijd dat je op aarde leeft, dus niet alleen over het graf heen.

Mede een reactie op het bericht van Joris.

Jullie hebben niet meer gedaan dan mijn bericht aangevuld.
Bij 'een kind van God heeft niets', bedoel ik niets van zichzelf.

Dat erfdeel is op aarde beloofd, en een ieder die dat gelooft zal dat erfdeel ontvangen aan de overzijde van het graf.

Dat Koninkrijk wat Joris aanhaalt, wat een kind van God bezit, bezit hij ook, maar hij heeft het nog niet, al mag hij op aarde er wel eens wat van zien door het geloof.

Maar in zichzelf is hij niets, acht hij zichzelf zeer gering. Vernedert zichzelf op het diepste, maar verhoogt Christus op het hoogste!
En dan mag hij door genade zeggen wat Lalage schreef.

André

Berichtdoor André » 06 sep 2004 08:54

Dus we zijn het nu met elkaar eens, dat als je belijd dat Jezus de Zoon van God is, dat je dan hardop mag zeggen dat je een kind van God bent.

Mooi, ik voel me blij dat dit ook de "refo" leer is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 01:36

Ik ook!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 07 sep 2004 07:46

Andre schreef:Dus we zijn het nu met elkaar eens, dat als je belijd dat Jezus de Zoon van God is, dat je dan hardop mag zeggen dat je een kind van God bent.

Mooi, ik voel me blij dat dit ook de "refo" leer is.

Ja, was het maar zo'n feest :( Vraag het maar aan welke echte refo persoon dan ook, en je krijgt te horen dat je dat maar zo niet kunt zeggen. Want......

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2004 11:30

Klopt, maar dan verwijzen we ze naar dit topic, waar ze bijbels onderbouwd kunnen zien dat dat wel de leer is... gelukkig verschillen de meningen in refoland op dit punt wel en zal niet iedereen met een "maar" komen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 11 sep 2004 18:38

Simpelweg omdat er geen ander wezen is/kan zijn dat menselijke geesten en lichamen schept, zijn we dus allemaal kinderen van God.

Wat zou de wereld overigens veranderen als wij de ander op die manier zouden zien.
Wij de islamieten op die manier bijvoorbeeld ... om te beginnen uiteraard.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 sep 2004 21:39

Carl schreef:Simpelweg omdat er geen ander wezen is/kan zijn dat menselijke geesten en lichamen schept, zijn we dus allemaal kinderen van God.

Maak je de zin niet af?

..., maar door de zondeval zijn we allemaal van God afgevallen, van de hoogste top van eer in de diepste verwoesting neer.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 sep 2004 21:42

volgens mij hebben wij dat laatste erbij verzonnen ik heb die zinnen een oud predikant ook vaak horen zeggen:
de top van eer
in eeuwige verwoesting neer.
rijmt ook nog. 8)

caprice

Berichtdoor caprice » 11 sep 2004 21:44

Yael schreef:volgens mij hebben wij dat laatste erbij verzonnen ik heb die zinnen een oud predikant ook vaak horen zeggen:
de top van eer
in eeuwige verwoesting neer.
rijmt ook nog. 8)

Laat dat desnoods weg. De eerste zin is op zich al genoeg.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 sep 2004 21:45

Klopt dat probeerde ik ook aan te geven. :wink:

Terug naar “Archief”