Kind van God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 aug 2004 16:33

efeze 2:8

'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave'
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 16:49

1 Johannes 5:4 want elk kind van God overwint de wereld. En de overwinning op de wereld hebben we behaald door ons geloof.

Romeinen 9:8 Dat betekent dus, dat iemand geen kind van God is omdat hij een kind is volgens de weg van de natuur, maar omgekeerd: de kinderen die geboren zijn volgens Gods belofte, gelden als nakomelingen.

1 Johannes 2:29 U weet dat hij rechtvaardig is; dan weet u ook dat iedereen die rechtvaardig leeft, een kind van God is.

1 Johannes 3:10 Hieraan kunt u de kinderen van God en de kinderen van de duivel onderscheiden: wie niet rechtvaardig handelt en zijn broeder niet liefheeft, is geen kind van God.

1 Johannes 5:4 want elk kind van God overwint de wereld. En de overwinning op de wereld hebben we behaald door ons geloof.

Geloof+Doop+Geestesdoop+dienstbaarheid+rechtvaardigheid+naastenliefde = KIND VAN GOD....dus mag zich 'Kind van GOD' noemen.

Josh

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 aug 2004 16:50

dus geen kind van God door Jezus bloed Josh?

caprice

Berichtdoor caprice » 31 aug 2004 16:51

Maar de Naam Jezus komt hier in dit verhaal niet voor. En dat is toch de enige Weg?
Wat betekent Jezus Christus voor jou?

Je hoeft mij geen antwoord te geven, doch leg deze vraag eens aan het hart.

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 18:15

Nou Yael....
In Jezus zijn wij een Kind van GOD; Wij worden door de doop deelhebber aan het Lichaam van Jezus. Jezus is een kind van GOD; de Zoon van GOD. En in Jezus zijn wij ook kind van GOD.

Het bloed van Jezus maakte het weer mogelijk om tot GOD (Geestelijk) te komen en door Jezus contact met GOD te houden; Jezus vergeeft ons onze zonden als we Hem daar om vragen. En daarmee verdwijnt de zonde die tussen ons en GOD instaat.... [Contact!] En zo kunnen we (blijven) groeien in de Vrucht van de Geest. Dat is dus iets anders!

Josh

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 18:19

Caprice...normaliter gaat 'een weg' ergens naartoe toch? Net als een 'deur'....

GOD heeft bepaald dat we eeuwig leven + vergeving van zonden in Zijn Zoon zullen vinden. Dus nemen we Jezus aan tot onze Redder [doop!].

En dan ga je op de Weg van Jezus -door de Deur- naar GOD toe. Met doop in de Geest neem je weer deel aan de Geest van GOD en ontvang je de Geestesgaven.

Adam en Eva verbraken de Geestelijke band met GOD en wilden hun eigen wil doen, omdat de satan hen gezegd had, dat zij dan net als GOD zouden zijn....

In Jezus krijgen we een nieuw lichaam voor ons Aardse lichaam.
In de Geest van GOD krijgen we eeuwig leven

zegt de Bijbel.

Josh

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 31 aug 2004 18:38

columbus schreef:efeze 2:8

'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave'

Als je hiermee bedoelt dat genade voor 100% een gave van God is: eens!

Wanneer het zou betekenen dat het geloof als gave aanspoort tot passiviteit: niet eens.
Hieronder het fraaie commentaar van Klaas:

Ik zal trachten ons nader te verklaren.

8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

Het punt waar we over van mening verschillen is de vraag waar het woordje 'dat' in het gedeelte 'en dat niet uit u' op terug slaat. Ik stel dat dat woordje terug slaat op het gehele zinsdeel dat eraan vooraf gaat. Het feit dat wij uit genade zalig worden door ons geloof is een gave van God. Dit lijkt me een uiterst logische interpretatie. Taalkundig gezien is het zelfs onmogelijk om het woordje 'dat' alleen terug te laten slaan op het geloof. Het woordje 'dat' is nl onzijdig terwijl het woord 'geloof' vrouwelijk is. Feitelijk kan het woordje 'dat' dus niet enkel op 'geloof' terugslaan maar wel op het zalig worden door het geloof.

Calvijn zegt hier dan ook over:
Quote:
Overigens legt men deze passage doorgaans verkeerd uit, wanneer men het woord "gave" beperkt tot alleen het geloof. Men moet begrijpen dat Paulus in andere bewoordingen de voorafgaande zin herhaalt. Hij bedoelt dus niet dat het geloof een gave van God is, maar dat het behoud ons door God gegeven is, of dat wij het verkrijgen door een gave van God.

Merk op dat ook de Kanttekenaren deze, volgens Calvijn veel voorkomende, fout maken.

Klaas
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 31 aug 2004 18:52

Klaas schreef:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;

Het punt waar we over van mening verschillen is de vraag waar het woordje 'dat' in het gedeelte 'en dat niet uit u' op terug slaat. Ik stel dat dat woordje terug slaat op het gehele zinsdeel dat eraan vooraf gaat. Het feit dat wij uit genade zalig worden door ons geloof is een gave van God. Dit lijkt me een uiterst logische interpretatie. Taalkundig gezien is het zelfs onmogelijk om het woordje 'dat' alleen terug te laten slaan op het geloof. Het woordje 'dat' is nl onzijdig terwijl het woord 'geloof' vrouwelijk is. Feitelijk kan het woordje 'dat' dus niet enkel op 'geloof' terugslaan

hahaha

is hier serieus over nagedacht? :roll:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 aug 2004 19:03

vrouwelijk, onzijdig of wat dan ook, als een mens tot geloof komt is het enkel uit genade door God geschonken. er komt niets van onszelf bij kijken. vrije wil? als een mens 'kiest' om te geloven dan is het nog steeds een keuze die is gewerkt door de Heilige Geest.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 31 aug 2004 19:24

columbus schreef:vrouwelijk, onzijdig of wat dan ook, als een mens tot geloof komt is het enkel uit genade door God geschonken. er komt niets van onszelf bij kijken. vrije wil? als een mens 'kiest' om te geloven dan is het nog steeds een keuze die is gewerkt door de Heilige Geest.

Dat ontken ik ook totaal niet! Waar het mij omgaat is het levensgrote gevaar van mensen die denken dat het geloof iets is wat op een wonderbaarlijke manier van boven wordt ingeplant, en dus geen aktieve daad is. Dat deze daad door God gewerkt wordt is duidelijk. Dat het geloof daarbij echter niet een rustig afwachten is ook. En juist dat laatste wordt, met een (onterecht) beroep of Efeze 2: 8 maar al te vaak gedaan!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 21:02

Romeinen 8:14

Allen die zich laten leiden door de Geest van God, zijn kinderen van God.

Josh

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 01 sep 2004 10:47

Happy One schreef:
columbus schreef:vrouwelijk, onzijdig of wat dan ook, als een mens tot geloof komt is het enkel uit genade door God geschonken. er komt niets van onszelf bij kijken. vrije wil? als een mens 'kiest' om te geloven dan is het nog steeds een keuze die is gewerkt door de Heilige Geest.

Dat ontken ik ook totaal niet! Waar het mij omgaat is het levensgrote gevaar van mensen die denken dat het geloof iets is wat op een wonderbaarlijke manier van boven wordt ingeplant, en dus geen aktieve daad is. Dat deze daad door God gewerkt wordt is duidelijk. Dat het geloof daarbij echter niet een rustig afwachten is ook. En juist dat laatste wordt, met een (onterecht) beroep of Efeze 2: 8 maar al te vaak gedaan!

Op het moment dat je gelooft is dat idd al een gave van God, wij zijn immers van nature vijandig... en dat betekent helemaal niet dat je achterover gaat leunen en denkt dat het dan vanzelf wel komt...Je wil juist je uiterste best doen om er alles over te weten te komen en je hoopt en smeekt alleen maar dat het ook voor jou zo mag zijn dat je je Zijn kind mag noemen..Je gaat op zoek en hoopt dat je Zijn genade mag ontvangen..En dan komen we weer bij het feit dat je leert dat je het zelf niet kan...(Lees posts van caprice maar eens, verwoordt t goed..)

caprice

Berichtdoor caprice » 01 sep 2004 16:54

Josh schreef:Geloof+Doop+Geestesdoop+dienstbaarheid+rechtvaardigheid+naastenliefde = KIND VAN GOD....dus mag zich 'Kind van GOD' noemen.

Josh

Dus jij maakt er een optelsom van? Maar zo werkt het niet, hoor. Een kind van God heeft niets, is nameloos arm. Zijn erfdeel ligt aan de overzijde van het graf.
De Heilige Geest gaat maar door met het armmakende werk. Er mag NIETS van de mens overblijven. Al het eigen werk, de goede werken, de eigengerechtigheid, vromigheid en hoogmoed moet eraf.

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 01 sep 2004 20:15

Josh schreef:Nou Yael....
Wij worden door de doop deelhebber aan het Lichaam van Jezus.
Josh

Josh;

Dit is iets nieuws voor mij. Zou je dit uit het woord willen onderbouwen?

vr gr

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 01 sep 2004 20:26

Marnix schreef:Ik ook... ik geloof zeker dat bekering het werk van God is.... maar dat wil niet zeggen dat je dus zelf niets kan doen, dat als je niet bekeerd "wordt" dit dus ook Gods wil en weg is. Als je als mens niks doet en zegt: God moet het doen, wordt je nooit bekeerd. Je kunt je ook zelf bekeren en als dat lukt erkennen dat dat Gods werk is.

Wat Marnix noemt is net het heikele punt.
We zijn te trots om te zeggen dat we niets willen en daarom niets kunnen.
We mogen ook zeker niet wachten tot er 'iets' gebeurt.
Wat dan?
Met dit probleem tot God vluchtten!!

@ Als je als mens niks doet en zegt: God moet het doen, wordt je nooit bekeerd. Je kunt je ook zelf bekeren en als dat lukt erkennen dat dat Gods werk is.@

Dat vind ik nogal gedurfd. Het is maar goed dat we niets kunnen, anders kon het nooit meer. Dit kunnen we natuurlijk koud nazeggen vanuit het woord. Beter is het om erachter te komen.
Idd moeten we onszelf bekeren. Dat is de bijbelse opdracht en niet veranderde eis van God. Dit is pertinent niet mogelijk in eigen kracht.

gr.
Laatst gewijzigd door gerrit de 2e op 01 sep 2004 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”