efeze 2:8
'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave'
Moderator: Moderafo's
columbus schreef:efeze 2:8
'Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave'
Klaas schreef:8 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave;
Het punt waar we over van mening verschillen is de vraag waar het woordje 'dat' in het gedeelte 'en dat niet uit u' op terug slaat. Ik stel dat dat woordje terug slaat op het gehele zinsdeel dat eraan vooraf gaat. Het feit dat wij uit genade zalig worden door ons geloof is een gave van God. Dit lijkt me een uiterst logische interpretatie. Taalkundig gezien is het zelfs onmogelijk om het woordje 'dat' alleen terug te laten slaan op het geloof. Het woordje 'dat' is nl onzijdig terwijl het woord 'geloof' vrouwelijk is. Feitelijk kan het woordje 'dat' dus niet enkel op 'geloof' terugslaan
columbus schreef:vrouwelijk, onzijdig of wat dan ook, als een mens tot geloof komt is het enkel uit genade door God geschonken. er komt niets van onszelf bij kijken. vrije wil? als een mens 'kiest' om te geloven dan is het nog steeds een keuze die is gewerkt door de Heilige Geest.
Happy One schreef:columbus schreef:vrouwelijk, onzijdig of wat dan ook, als een mens tot geloof komt is het enkel uit genade door God geschonken. er komt niets van onszelf bij kijken. vrije wil? als een mens 'kiest' om te geloven dan is het nog steeds een keuze die is gewerkt door de Heilige Geest.
Dat ontken ik ook totaal niet! Waar het mij omgaat is het levensgrote gevaar van mensen die denken dat het geloof iets is wat op een wonderbaarlijke manier van boven wordt ingeplant, en dus geen aktieve daad is. Dat deze daad door God gewerkt wordt is duidelijk. Dat het geloof daarbij echter niet een rustig afwachten is ook. En juist dat laatste wordt, met een (onterecht) beroep of Efeze 2: 8 maar al te vaak gedaan!
Josh schreef:Geloof+Doop+Geestesdoop+dienstbaarheid+rechtvaardigheid+naastenliefde = KIND VAN GOD....dus mag zich 'Kind van GOD' noemen.
Josh
Marnix schreef:Ik ook... ik geloof zeker dat bekering het werk van God is.... maar dat wil niet zeggen dat je dus zelf niets kan doen, dat als je niet bekeerd "wordt" dit dus ook Gods wil en weg is. Als je als mens niks doet en zegt: God moet het doen, wordt je nooit bekeerd. Je kunt je ook zelf bekeren en als dat lukt erkennen dat dat Gods werk is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten