vervuld zijn met de Geest... wie, ik?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2004 23:48

Graankorrel... mag ik je vragen waar die angst vandaan komt?

Je zegt: Bang dat ik een ander mens wordt...

Maar waarom ben je daar bang voor? Waarom zou je graag geestelijk zo willen blijven als je bent? Zou het veruld zijn met de Geest nadelen met zich meebrengen?

Hooguit dat sommigen het vreemd vinden dat je zo "anders" bent, hoewel veel mensen het ook wel kunnen waarderen en als positief zien.. of ben je bang dat je dan dingen die je nu nog wel doet niet meer zal doen (en zo ja welke dingen en is dat een probleem?)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 31 aug 2004 07:33

Met m'n verstand weet ik het allemaal heel goed...
dat God het juist zo bedoeld heeft,
dat God mij een vat tot ZIJN eer wil maken,
etc etc

En met m'n verstand verlang ik daar ook wel naar. Maar ergens diep van binnen zit een weerstand tegen 'het niet meer baas zijn over jezelf'. Volgens mij ervaart elke christen dit wel op bepaalde momenten?
Gelukkig verlies ik het wel steeds weer van God, en mag ik me weer aan hem overgeven.
Echter op momenten dat ik niet dicht bij God leef en me niet bewust ben van het leven dat ik door zijn opstanding gekregen heb, ben ik weer op het punt dat ik ergens diep van binnen denk, dat een leven wat ik zelf in handen heb te verkiezen is boven overgave.

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 08:37

Graankorrel je zei:
En met m'n verstand verlang ik daar ook wel naar. Maar ergens diep van binnen zit een weerstand tegen 'het niet meer baas zijn over jezelf'. Volgens mij ervaart elke christen dit wel op bepaalde momenten?

Je blijft -ook met de Heilige Geest- zelfbeschikking houdend en je kan zelf keuzes maken. Maar als Christen geef je aan, dat je GOD's Stem in jouw leven 'leading' is. In hoe je dingen doet en dat je dingen doet voor anderen.

Wat ik nog wel wil zeggen over 'handoplegging'... Niet alleen het geloofsfundamenten van jou is erbij heel belangrijk, maar ook het fundament van wie jou de handen oplegt! Let dus tijdens een dienst met dienstbaar gebed [handoplegging] heel goed op de persoon die je de handen op wil leggen.

Tenslotte: met de Heilige Geest word je dus niet een marionet van GOD. Je wordt een verlengstuk van GOD door wie GOD kan werken...

Lees het verhaal van de 10-Bruidsmeisjes en de Talenten nog maar eens.

Josh :idea:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 aug 2004 09:17

Josh schreef:Let dus tijdens een dienst met dienstbaar gebed [handoplegging] heel goed op de persoon die je de handen op wil leggen.

Hoe bedoel je dit Josh?

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 11:02

Maja... niet alles wat zich 'Christen' noemt, is het ook. En zoals je weet, kan je ook in geest bezit zijn van de tegenstander. En als zo'n persoon je de handen oplegt, krijg je deel aan de geesten waar hij/zij aan deelneemt.

Gelukkig neemt de Geest van GOD Zijn Kinderen héél serieus en daarom mag je erop vertrouwen, dat de Geest jou daarvoor zal waarschuwen als 'het niet goed zit'. Natuurlijk moet je dan wel luisteren en kijken en toetsen.

* Luisteren naar wat je ingegeven wordt
* Kijken of je niet iets ziet, waar je misschien 'eng' van wordt (ogen bvb!!!)
* Het fundament van de bezigheden en woorden van de 'handoplegger'
toetsen

Tenslotte: de Geest wijst op zonde, Waarheid en oordeel....

* Zonde wordt duidelijk tegen de Geboden van GOD en van Jezus
* Waarheid: Jezus, wat er gaande is, eerlijkheid en Gerechtigheid tot Liefde
* Oordeel: wat de gevolgen zijn (voor jou of anderen)

En wat ook goed is om te weten: het ontvangen van de Geestesgaven gaat over 'toerusting' en 'dienstbaarheid voor GOD en je naasten'.
En over geloof!

Jezus vraagt immers voordat hij mensen geneest: 'geloof je in mij' ? of 'geloof je dat ik je kan genezen?'. Ook zegt Jezus vaak erna: 'je (grote) geloof heeft je genezen (of woorden van gelijke strekking).

Kortom: niet genezing, maar toerusting én geloof tot dienstbaarheid behoort centraal te staan.... en dus niet 'healing' !!!

Blijf bij 'healers' en 'healingdiensten' vandaan dus. Teken geen 'healing-contracten' en laat je door hen niet de handen opleggen.

Een dienst in teken van 'toerusting' maar waarbij ook 'genezing' wordt mogelijk gemaakt (zoals bij Soulsurvivor of Y4C) is wél zoals GOD het bedoeld heeft.

Josh

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2004 11:49

Graankorrel, ik snap het... maar is die weerstand terecht? Veel mensen hebben zoiets van: Later ga ik wel echt voor God, maar eerst wil ik van mijn jeugd genieten... Terwijl je juist echt van je leven gaat genieten als je voor God gaat.... Het wil ook niet zeggen (ik weet niet hoe dat in jou kerk bijv. is) dat je niet meer mag genieten als je bent wedergeboren... Dat je je van elke vorm van vermaak moet onthouden... niet meer naar feestjes of naar de kroeg gaat bijvoorbeeld, niet meer tv kijkt en ga zo maar door.... Je mag gewoon genieten van het leven.... en dat niet alleen doen, maar samen met God... en dat is echt gaaf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

graankorrel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor graankorrel » 31 aug 2004 15:46

Marnix,
ik ben het eens met wat je zegt hoor, het is ook heerlijk om een leven te leiden wat op God gericht is, en geloven geeft ook heel veel blijdschap.
Mijn weerstand is dus niet per se tegen een leven onder Gods leiding, maar ik ben meer bang voor 'extreme dingen', zoals je in bep. kringen ziet. 'Geestesverrukking' noemen ze dat geloof ik. Ik vind het eng.
Maar met dat ik me aan God overgeef, vertrouw ik erop dat hij voor me zorgt; misschien moet ik de 'extreme' dingen maar voor lief nemen, zo erg zijn ze nou ook niet, en als God ermee geeert wordt is het goed, toch?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2004 16:16

Precies... de apostelen raakten ook wel es in "geestesvervoering"... :) Ik denk trouwens dat het dan helemaal niet raar is omdat je beseft waarom dat gebeurt... Daarnaast wil het echt niet zeggen dat je als je bekeerd bent, gelijk allerlei extreme dingen meemaakt... wel hele mooie dingen... omdat je dicht bij God leeft en Zijn Geest in je woont.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 31 aug 2004 16:35

Hallo,

Ik snap precies wat je bedoeld. Zelf wil ik wel eens meer van de Geest ervaren, maar ik blijf er een beetje uit. Want... je weet maar nooit wat er gebeurd. Straks moet ik naar Afrika ofzo.. en ik blijf toch liever hier!

Kijk in kleine dingen vind ik het niet moeilijk om op God te vertrouwen, maar grote beslissingen maak ik toch liever zelf.

Maar...

Ik weet dat als ik met God leef en me door de Geest laat leiden dat ik me fijner voel, en meer ervaar hoe goed God is. Maar me helemaal overgeven aan God (zoals sommige mensen uit de gemeente) Dat vind ik erg moeilijk.

Ik denk dat God helpt om je keus voor Hem te maken en daar vertrouw ik op!
Groetjes

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 17:07

Wauw...wat een vertrouwen in GOD en de Zoon van GOD.... (maar niet heus)...

Werd ene Mozes voor een dergelijk gebrek in vertrouwen door GOD niet zwaar terecht gezet...?

Toen Mozes diende te vertrouwen op de Weg die GOD bood, koos hij voor zijn aktie en pakte de stok....

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 31 aug 2004 17:43

Josh schreef:Wauw...wat een vertrouwen in GOD en de Zoon van GOD.... (maar niet heus)...

Werd ene Mozes voor een dergelijk gebrek in vertrouwen door GOD niet zwaar terecht gezet...?

Toen Mozes diende te vertrouwen op de Weg die GOD bood, koos hij voor zijn aktie en pakte de stok....

Je hebt gelijk.. :oops:

Toch ervaar ik het wel zo!! Ik vind het echt heel moeilijk om het aan God en de leiding van de Geest over te laten. Maar bedankt voor je terecht wijzing!

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 18:06

Charity...ook ik had 'hetzelfde als jij. Toch zal je (net als ik) je leven waarlijk in handen van GOD moeten geven; handelen naar je geloof en vertrouwen.

Doop [=deelnemen aan het Lichaam van Jezus]is een formele geloofsstap. Eropvolgend de Geestesdoop =[deelnemen aan de Geest van GOD] en de Gaven ontvangen [mbv handoplegging] om daarmee waarlijk Gods Wil te kunnen doen.

Ik vond die laatste stap eng. En dan probeer je eronderuit te komen met allerlei excuses [ik geloof toch al, ik kom toch in een samenkomst, ik ben toch al gedoopt, etc]...

En toch wist ik, dat ik niet 'eigenmachtig' bezig kon zijn voor GOD en dat ik daarom de Geestesgaven van GOD nodig had.

Tijdens een praise-dienst met aflsluitend 'dienstbaar gebed met handoplegging' (met als thema: je gezegend in willen zetten voor GOD) ben ik toen gaan staan en is er met handoplegging voor me gebeden.
En met grote gevolgen!!!!

En misschien wil je deze 2 Bijbelteksten zeker ook wel lezen:
*1.
Handoplegging: één van de Christelijke grondslagen
Hebr. 6:1-2 'Laten we overgaan tot de leer voor volwassenen en niet nog eens de grondslagen leggen, zoals: het zich afkeren van een levenswijze die op de dood uitloopt, het geloof in God, het onderricht over de doop, de handoplegging, de opstanding van de doden en het eeuwige oordeel.'

*2.
De Geestesgaven is supertov!
'Want wie eenmaal het licht hebben ontvangen, genoten hebben van de hemelse gaven en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, wie de goedheid van Gods woord en de kracht van de toekomstige wereld ondervonden hebben, en na dit alles zijn afgevallen, die kunnen niet opnieuw tot inkeer worden gebracht' (Hebr 6:4-6)

Kortom: niet bang zijn, maar heb vertrouwen!

Josh

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 31 aug 2004 22:52

Beste Josh,

Ik heb het artikel gelezen maar heb even een vraag:

Klaarstaan voor de komst van Jezus betekent dus, dat je klaar bent om mee te gaan met Hem naar de Hemel waar Hij voor ons een plaats heeft klaargemaakt om te verblijven.

En 'klaar-zijn daarvoor' betekent dus, dat je:

De basisbeginselen van je geloof kent
Gelooft in God, Jezus, de Heilige Geest en overige basisbeginselen
De Geestesgaven hebt ontvangen door handoplegging
De Geestesgaven inzet tot Zijn Eer (evangelisatie, onderwijs, doop, genezing etc.; hiermee hou je 'reserve-olie' en dus 'de vlam in je lamp brandend')
En het laatste punt is dus onmisbaar in je gehele vorming als Christen. Zonder dit laatste punt maak je nog geen deel uit van de Geest en heb je dus géén olie in je lamp.

Betekend dit dat jij geloofd dat als je niet d.m.v. handoplegging de Geest hebt ontvangen, je niet bij Christus of de gemeente hoort?

Groetjes Charity

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2004 00:18

Hehe, Charity, zie jij in de tekst ergens een verband tussen die handoplegging en het ontvangen van de Geest? Dat staat nergens, dat verzint Josh erbij... dat handoplegging ook zegen of genezing kan inhouden vergeet hij even te vertellen. Hij hamert nogal op deze handoplegging, anders krijg je de Geest echt niet... Hij is blijkbaar in zijn ogen afhankelijk van een symbolisch gebaar van mensen.

Maak je geen zorgen, de bijbel is vol van mensen die de Geest kregen zonder handoplegging hoor ;)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 sep 2004 05:42

hebben wij alles al wat straks in de hemel op ons staat te wachten? :roll:
nee? dan kunnen wij dat op aarde al ontvangen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”