Denominaties of huisgemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

Berichtdoor Josh » 30 aug 2004 12:33

Een oudste of ouderling aanstellen is nog iets heel anders dan een kerk oprichten...

En een Geestesgave ontvangen door handoplegging zodat je je naar Gods Wil en Eer ten dienste van ALLE naasten kan inzetten is nog heel wat anders dan kerkleer bezigen ter ere van de kerk....

Kerken werden in de 4de eeuw pas opgericht en daarmee kreeg de kerk de macht in handen ipv dat in de samenkomst ieder in de Geest en met de Gaven gelijk was.

* Als GOD ons persoonlijk roept, dan roept GOD geen kerken.
* Als GOD ons persoonlijk toerust, dan wil GOD geen kerkmachtdragers, maar HIJ wil ons ieder toerusten
* Als GOD ons persoonlijk toerust, dan wil HIJ dat we daarmee uitgaan; dus niet in de kerk blijven hangen als een eeuwige 'schoolbankzitter'.
* Als GOD ons persoonlijk toerust, dan zullen we met deze Talenten moeten woekeren [verhaal van de Talenten]
* Als GOD ons toerust, dan betekent dat 'olie' in onze 'lamp' én de persoonlijke inzet (uitgaan, evangeliseren, onderwijzen, genezen, etc) geeft dan extra olie; reserve-olie zodat we Jezus zullen zien terugkomen [verhaal van de 10-bruidsmeisjes!].

Josh :D

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 aug 2004 12:37

En als God ons persoonlijk roept om deel uit te maken van de zichtbare gestalte van Zijn Gemeente om Hem te dienen en elkaar op te bouwen, dan hebben we dat ook te doen. God wil liefde en dus relatie, zowel met Hem als met elkaar. :wink:

"Ik geloof een heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Josh

Berichtdoor Josh » 30 aug 2004 13:30

Wij zijn die zichtbare gestalte; in eerste instantie in persoon of in een samenkomst. Maar geloven en daarnaar handelen gaat primair over personen.

Geestesgaven worden aan personen gegeven, er wordt persoonlijke inzet tot persoonlijke groei in geloof en in relatie.

Het gaat niet over organisaties die dan de baas worden over vele personen of waar dan weer soorten en soortleren in zijn.

En als kerken niet meer doen wat GOD in Zijn Woord en door Zijn Geest vraagt....dan zijn het beslist geen organisaties die GOD dienen. Het zijn dan organisaties die de tegenstander dienen. [in de Bijbel 'Je bent voor of tegen mij!'; 'je kan geen twee heren dienen!'].

Wat kerken allemaal tegen Gods Wil doen??? Lees dan dit maar eens:

Duidelijker dan deze webpage kan het niet worden dacht ik zo.

Josh

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 30 aug 2004 13:33

Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn, zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten eenszelfden lichaams. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* (= plicht) aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

Duidelijker dan dit artikel kan het niet worden, dacht ik zo...

Josh

Berichtdoor Josh » 30 aug 2004 20:50

Een beetje goedkoop dat kerken op die manier leden werven...

Gewoon een kerkgebodje maken om mensen in die kerk te krijgen. En dan zitten en blijven die mensen in die kerk omdat de kerk dat zo heeft geregeld....

En die kerken storen zich niet meer aan GOD of Gebod. Doen samen met afgodendienaars in de URI en met de RK-kerk. Ze doen niet meer wat GOD vraagt in en door Zijn Woord. Ze rusten ook hun leden niet meer toe en al helemaal niet meer om 'uit te gaan'... Maar ach...hoe zouden ze dat kunnen zonder de Gaven...?!

De doop verankert ons in Jezus en aldus vormen wij het Lichaam van Jezus alhier; niet door kerksoorten als 'gekunstelde middelaar' en niet met 'gekunstelde kerkregeltjes of leer'.

In de Geest van GOD verankerd kunnen wij waarlijk Gods Wil volbrengen.

Jezus vraagt ons ieder persoonlijk: 'wat heb jij voor mij gedaan?'.
Hij vraagt niet 'wat heb jij in welke kerksoort voor met je kerk voor mij gedaan...!'.

Josh

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 aug 2004 07:27

Arjanopurk schreef:Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.

Tsja, zoals de moderne man om de haverklap zijn vrouw inruilt voor een ander, zo ruilt de moderne christen zonder problemen de ene kerk in voor de ander.

Terug naar “Archief”