Mag ik er zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 17:43

johannes1 schreef:
aragon schreef:en in Nederland zijn er ondertussen meerdere samenlevingsvormen gebruikelijk, of je dat nu leuk vindt of niet.

Of je dat kunt en wilt accepteren is weer een andere kwestie.

jammer genoeg wel, maar daardoor hoef ik het nog niet te accepteren.

Ja dat zei ik toch ook. :) Overigens zul je wel moeten accepteren dat het hier gebruikelijk is... :D

als God spreekt over de liefde tussen de man en de vrouw. en hij laat opnemen in Zijn Woord: noch die bij mannen liggen. zal Hij daar mee bedoelen 2 mannen en niet een man en een vrouw. tenminste dat lijkt mij. hoerderij en orgieen worden anders genoemd of staan in hetzelfde vers.

Hm, ik heb een beetje het gevoel dat we de hele discussie weer opnieuw gaan voeren op deze manier en daar heb ik niet zoveel zin in eigenlijk. Dit is allemaal al in dit of het andere topic langsgekomen, dus kijk daar eens en ga dan verder waar de discussie gebleven was, dat is iets zinvoller.

Ik blijf erbij dat het allemaal niet zo duidelijk in de bijbel staat als wij graag zouden wensen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 06 jul 2004 18:53

Aragorn schreef:
Hm, ik heb een beetje het gevoel dat we de hele discussie weer opnieuw gaan voeren op deze manier en daar heb ik niet zoveel zin in eigenlijk. Dit is allemaal al in dit of het andere topic langsgekomen, dus kijk daar eens en ga dan verder waar de discussie gebleven was, dat is iets zinvoller.

Ik blijf erbij dat het allemaal niet zo duidelijk in de bijbel staat als wij graag zouden wensen.

Precies, als het binnen de "zwaardere" kerken of groepen - en voor het gemak scheer ik ze dan maar even over één kam- over homoseksualiteit gaat verzanden de gesprekken veelal in een oeverloze discussie over hoe men de Bijbel leest en verstaat. Waarbij men dan veelal direct in een situatie geraakt waarin er:
-gesproken word vanuit een complete afwijzing van de diepste identiteit van de betrokkene.
De gedachte "Je mag er wel zijn, maar je mag het niet doen!" is dan min of meer een noodoplossing. Zodat men toch nog even pastoraal kan bezig zijn.
-men direct alleen maar denk aan die "afschuwelijke" seks die twee mannen of twee vrouwen met elkaar kunnen hebben.
-men spreekt alsof een homo per definitie alleen maar losse seksuele kont akten heeft en iedere homo in z'n nakie op een bootje door de Amsterdamse grachten vaart.

Ga jezelf eens na:
Wat is de eerste gedachte die door je hoofd gaat als een jongen en een meisje hand in hand door de straat ziet lopen?
En wat is je eerste gedachte als je twee jongens hand in hand ziet lopen?

Voorbeeld:
Jij bent "gelukkig" getrouwd, maar je kijkt wel eens naar andere vrouwen. Volgens de 10 geboden is dat een zonde. Dus bewijs eerst maar eens dat je dat niet meer doet, want anders neem ik je niet serieus.

Voorbeeld:
Of jij bent homo, bewijs dan eerst maar dat je geen relatie met een andere jongen wil, liefst gebaseerd op de Bijbel, want anders nemen we je niet serieus.

Dus spreek niet over je verlangens, over je ware "zijn" (zweverig woord maar ik vond zo snel geen ander) want die MAG je NIET hebben.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 jul 2004 19:24

Jij bent "gelukkig" getrouwd, maar je kijkt wel eens naar andere vrouwen. Volgens de 10 geboden is dat een zonde. Dus bewijs eerst maar eens dat je dat niet meer doet, want anders neem ik je niet serieus.

beetje eenvoudig gezegd, maar je hebt ogen om te zien. het ligt eraan hoe je naar andere vrouwen kijkt. kijk je van he die ziet er wel leuk uit of kijk je zo van he die wil ik wel hebben (alsof het een gebruiksvoorwerp is). maar dit was even off-topic.

je ziet het als een noodoplossing als men zegt dat men je niet verwerpt, maar wel voor het uiten van die gevoelens. vind ik eigenlijk zwak dat je dat zegt. de bijbel leert ons naastenliefde als men jou zou verwerpen om jou geaardheid zou dat niet spreken van naastenliefde. maar als men jou niet verwerpt maar wel de gevoelens, omdat die tegen Gods Woord ingaan dan is dat een noodoplossing. ik denk het niet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

dingo

Berichtdoor dingo » 06 jul 2004 19:32

Er ontstaat idd gelijk weer een oneigenlijke discussie, tenslotte de vraag was Mag ik er zijn? en het antwoord is ja want aansluitend bij Romeinen 3:21 Thans is echter buiten de wet om gerechtigheid Gods openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 22 en wel gerechtigheid Gods door het geloof in [Jezus] Christus, voor allen, die geloven; want er is geen onderscheid.

Zareb en Superpotje ik hoop dat jullie een dikke huid hebben en hier nog een poosje blijven rondhangen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 06 jul 2004 20:24

johannes1 schreef:je ziet het als een noodoplossing als men zegt dat men je niet verwerpt, maar wel voor het uiten van die gevoelens. vind ik eigenlijk zwak dat je dat zegt. de bijbel leert ons naastenliefde als men jou zou verwerpen om jou geaardheid zou dat niet spreken van naastenliefde. maar als men jou niet verwerpt maar wel de gevoelens, omdat die tegen Gods Woord ingaan dan is dat een noodoplossing. ik denk het niet.

"Als ik zwak ben, ben ik machtig." Heb ik ooit eens ergens gelezen.
Nu effe serieus.
Als je de Bijbel echt helemaal van letter tot letter wil toepassen, dan loop je gigantisch vast.
(Elke vrouw met kort haar is dan verkeerd bezig, het hoedje in de kerk, en zelfs het saunabezoek, waar het in een andere topic over gaat zou dan niet door de beugel kunnen. En dat vind ik dus heel vreemd. Lieden die in het eene topic deze zaken geen probleem vinden maken hier of in het andere topic over homoseksualiteit duidelijk wat de Bijbel over homo's te zeggen heeft. effe off-topic)
Maar ook als het gaat over homoseksualiteit. De pastorale benadering van homoseksualiteit is nog niet zo oud. Lange tijd is homoseksualiteit binnen de reformatorische kringen niet eens zichtbaar geweest. Men zweeg, verliet de kerk of vluchtte in een huwelijk met alle problemen van dien. Vanuit een radicale veroordeling (soms ook zelfs met de dood), verplichtingen tot allerlei behandelingen om hetero te worden enz. is men gekomen tot de eerder genoemde pastorale benadering. Opzich natuurlijk een belangrijke stap vooruit! Ik zal de laatste zijn die dat ontkent.
Of het de juiste stap is?

O ja, -Dingo-, of superpotje een dikke huid heeft weet ik niet. Ik zelf denk ik wel, alhoewel, 'k heb er pas een jonge hond bij en die scherpe tandjes van dat mormeltje bewijzen eigenlijk dat m'n huid maar zeer dun is.

Koffie

Berichtdoor Koffie » 07 jul 2004 10:21

ik heb ook een hele dikke huid, ik ben door mijn keuze voor een lesbische relatie door mensen afgewezen.
Ik heb nu even weinig tijd om verder te reageren op jullie reacties, dat komt later in de week nog wel.
Ik blijf hier zeker nog wel rondhangen.

Koffie

Berichtdoor Koffie » 10 jul 2004 12:09

Invincible schreef:
superpotje schreef:Als je naar de tijd van de bijbel kijkt (...) daar was het de gewoonte dat oudere mannen de jongere mannen inwijden in de seksualiteit. Dat werd door God verboden.

Deze zin snap ik niet.
Is het door G.d verboden seksuele voorlichting te geven aan je kinderen of bedoel je iets anders?

nee ik bedoel iets anders. Uit een andere topic heb ik dit gekopieerd dat is ook hetgene wat ik bedoel:
Wel was het zo dat in de Griekse cultuur jongens in de leer gingen bij volwassen mannen. Omdat de Grieken geloofden dat het mannelijk zaad een soort mannelijke levenskracht bevatte, was seks tussen de mannen en jongens gebruikelijk. Om "echte" mannen van hen te maken

Ik zie de teksten in Romeinen die over homoseksualiteit gaan als waarschuwing naar de mannen die elkaar "inwijden" Dus niet als seksuele voorlichting geven. Ja dat was het wel maar niet op de juiste manier

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Mag ik er zijn?

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2004 10:11

Zareb schreef:"De Heer heeft mij gezien en overwacht
ben ik opnieuw geboren en getogen.

Een schitterend lied van Huub Oosterhuis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 21 aug 2004 10:22

Jazeker, maar eigenlijk zijn de volgende regels uit dit lied nog mooier:

Lied 487 : 3

Gij geeft het uw beminden in de slaap
Gij zaait uw naam in onze diepste dromen,
Gij hebt ons zelf ontvankelijk gemaakt :!:
zoalsde regen neerdaalt in de bomen,
zoals de wind, wie weet waarheen hij gaat,
zo zult Gij uw beminden overkomen.

BeYourself

Eejz iedereen!

Berichtdoor BeYourself » 21 aug 2004 10:59

Hallo iedereen hier, ik ben nieuw hier op refochat forum. Super cool dat hier forums zijn die te maken hebben met homoseksualiteit :) Even iets kort over mezelf, ik ben 17 jaar en homo, ik ben nog niet 'out', zoals de holibi groep dat noemt :yum: , maar ik heb al een aardige groep mensen opgebouwd die het weten dat ik homo ben, en waarmee ik goede gesprekken kan voeren :wink: . Toen hoorde ik van dit forum, dus heb ik mezelf hier aangemeld. Als jullie nog vraagjes hebben fzow kunnen jullie altijd mijn msn vragen natuurlijk en als je ergens mee zit zal ik je zeker proberen te helpen!!

Groetjes, BeYourself

Terug naar “Archief”