sperma donoren tekort

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 08:50

De argumenten van eeyore zijn inderdaad niet sterk. Maar ik vind het ook veel te ver gaan om dit te bestempelen als vreemdgaan.

Veel mensen die zelf wel kinderen kunnen krijgen, weten wat een zegen dit is en beseffen misschien niet voldoende hoe erg het kan zijn als dit niet via de natuurlijke weg lukt.

Is Gods grootste zegen niet de kinderzegen (op de bekering/vergeving van zonde na)? Dat heb ik ooit eens horen zeggen, en ik kan me dat wel voorstellen.

Ik vind de mensen die zeggen dat het om vreemdgaan gaat ook niet echt overtuigend moet ik zeggen.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 aug 2004 09:22

Als je kijkt hoe God het geschapen heeft. Man en vrouw zullen na hun éénwording kinderen kunne krijgen. Dat de mens gaat rotzooien met die schepping wil nog niet zeggen dat het daarom maar goed is als wij het anders gaan doen. Dus gewoon iemand zwanger maken van een ander via spermadonatie. Als je de Bijbel leest is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen als je vreemd gaat. En zo is het eigenlijk dus ook als je zwnager wordt van het sperma van een ander dan je eigen man.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 09:32

Niet alles staat in de Bijbel. Je zult ook beslissingen moeten nemen waarbij je niets aan de Bijbel hebt.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 aug 2004 10:04

kurtyo schreef:Niet alles staat in de Bijbel. Je zult ook beslissingen moeten nemen waarbij je niets aan de Bijbel hebt.

Nu ik zou niet weten welke beslissing ik genomen heb zonder me af te vragen wat God daarvan zou vinden. Dus zonder dat aan Hem voor te leggen.
En inderdaad staat niet alles in de Bijbel. Het is geen boek met allemaal voorgeschreven regels. Dit mag wel en dit niet.
Allerlei zaken die we nu wel hebben waren er toen nog niet.
Maar je kunt wel uit Zijn woord opmaken hoe Hij dingen bedoelt heeft, en hoe Hij gediend wil worden.

eeyore
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eeyore » 16 aug 2004 13:07

joepie schreef:Als je kijkt hoe God het geschapen heeft. Man en vrouw zullen na hun éénwording kinderen kunne krijgen. Dat de mens gaat rotzooien met die schepping wil nog niet zeggen dat het daarom maar goed is als wij het anders gaan doen. Dus gewoon iemand zwanger maken van een ander via spermadonatie. Als je de Bijbel leest is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen als je vreemd gaat. En zo is het eigenlijk dus ook als je zwnager wordt van het sperma van een ander dan je eigen man.

Mag ik van jou een verwijzing naar de Bijbel waar dit beschreven staat.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 aug 2004 15:11

joepie schreef:
kurtyo schreef:Niet alles staat in de Bijbel. Je zult ook beslissingen moeten nemen waarbij je niets aan de Bijbel hebt.

Nu ik zou niet weten welke beslissing ik genomen heb zonder me af te vragen wat God daarvan zou vinden. Dus zonder dat aan Hem voor te leggen.
En inderdaad staat niet alles in de Bijbel. Het is geen boek met allemaal voorgeschreven regels. Dit mag wel en dit niet.
Allerlei zaken die we nu wel hebben waren er toen nog niet.
Maar je kunt wel uit Zijn woord opmaken hoe Hij dingen bedoelt heeft, en hoe Hij gediend wil worden.

Toch verschillen de meningen daar over, hoe kan dat dan? Oh, wacht, jullie hebben het enige ware geloof? Sorry, vergeef me mijn cynisme. Ik bedoel: je kunt veel dingen uit de bijbel halen, maar veel ook niet. En ik zie niets over sperma-donatie en ook niets wat duidelijk aangeeft dat het niet mag. Ik denk dat het vooral een persoonlijke overweging is. Ik zou het nooit doen om verschillende redenen, maar niet omdat de bijbel dat zegt.

André

Berichtdoor André » 16 aug 2004 21:09

joepie schreef:Als je kijkt hoe God het geschapen heeft. Man en vrouw zullen na hun éénwording kinderen kunne krijgen. Dat de mens gaat rotzooien met die schepping wil nog niet zeggen dat het daarom maar goed is als wij het anders gaan doen. Dus gewoon iemand zwanger maken van een ander via spermadonatie. Als je de Bijbel leest is de enige manier om dat voor elkaar te krijgen als je vreemd gaat. En zo is het eigenlijk dus ook als je zwnager wordt van het sperma van een ander dan je eigen man.

Okay, om over na te denken...
God is een lieve Vader Hij onderhoud ons net als een aardse vader zijn kinderen onderhoud.
God heeft het ons gegeven dat wij b.v. nu de techniek en de middelen hebben om onze kinderen in te enten, zodat ze niet vroeg overlijden.
Hij heeft ons ook doktoren gegeven die ons kunnen helpen als wij ernstig lichamelijk of geestelijk ziek zijn.
Wij danken God daarvoor en vragen als dat zo uitkomt of Hij medicijnen wil zegenen.
Hij heeft het ook gegeven dat mensen die graag een kind van God willen dat ze daar voor kunnen bidden of God hun daarmee wil helpen.
Als zo'n echtpaar vind dat dit hun keuze moet zijn in overleg met God ben ik de laatste die dat tegenspreekt.
Om daar termen als vreemdgaan=(overspel) voor in de aanslag te brengen is m.i. niet juist, en kortzichtig.
Vaak is het zo dat je leert bidden als zoiets je zelf overkomt.......eerst op je in laten werken a.u.b. en niet inplusief antwoorden.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 aug 2004 21:19

Andre schreef:

Okay, om over na te denken...
God is een lieve Vader Hij onderhoud ons net als een aardse vader zijn kinderen onderhoud.
God heeft het ons gegeven dat wij b.v. nu de techniek en de middelen hebben om onze kinderen in te enten, zodat ze niet vroeg overlijden.
Hij heeft ons ook doktoren gegeven die ons kunnen helpen als wij ernstig lichamelijk of geestelijk ziek zijn.
Wij danken God daarvoor en vragen als dat zo uitkomt of Hij medicijnen wil zegenen.
Hij heeft het ook gegeven dat mensen die graag een kind van God willen dat ze daar voor kunnen bidden of God hun daarmee wil helpen.
Als zo'n echtpaar vind dat dit hun keuze moet zijn in overleg met God ben ik de laatste die dat tegenspreekt.
Om daar termen als vreemdgaan=(overspel) voor in de aanslag te brengen is m.i. niet juist, en kortzichtig.
Vaak is het zo dat je leert bidden als zoiets je zelf overkomt.......eerst op je in laten werken a.u.b. en niet inplusief antwoorden.

Ik denk dat je alles wat er "uitgevonden" wordt moet toetsen aan het woord van God. Is dat nog binnen de perken die God gesteld heeft.
Er is tenslotte ook de mogelijkheid om euthanasie te plegen en ook daar maken wij geen gebruik van.
En om dus te zeggen dat je het zaad van een andere man dan je eigen mag gebruiken om je eigen wensen in vervulling te doen gaan is denk ik toch niet zoals God het bedoelt heeft.
De mogelijkheid om zwanger te worden was binnen het huwelijk. En met de man die zijn zaad levert ben je niet getrouwd.
En hoe ver wil je gaan voor we nog accepteren dat God weleens een andere weg met ons wil gaan dan wij wensen. We kunnen tegenwordig Gods wil al aardig naar onze hand zetten, maar is het dan nog wel Gods wil? Of gedragen we ons als drammerige kinderen die koste wat kost zullen krijgen wat ze willen? Kunnen we nog wel gelovig zeggen:
Uw wil geschiedde?

André

Berichtdoor André » 16 aug 2004 21:26

Sorry hoor, ik ben niet helderziend, maar had idd verwacht dat je direkt zou antwoorden, en dat het er ook ongeveer zo zou uit gaan zien.

Mijn bijdrage heeft toch helemaal niets maar dan ook niets te maken met God naar mijn hand proberen te zetten , mocht ik dat al kunnen :? :?

eeyore
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eeyore » 16 aug 2004 21:26

joepie schreef:
Andre schreef:
joepie schreef:Ik denk dat je alles wat er "uitgevonden" wordt moet toetsen aan het woord van God. Is dat nog binnen de perken die God gesteld heeft.
Er is tenslotte ook de mogelijkheid om euthanasie te plegen en ook daar maken wij geen gebruik van.
En om dus te zeggen dat je het zaad van een andere man dan je eigen mag gebruiken om je eigen wensen in vervulling te doen gaan is denk ik toch niet zoals God het bedoelt heeft.
De mogelijkheid om zwanger te worden was binnen het huwelijk. En met de man die zijn zaad levert ben je niet getrouwd.
En hoe ver wil je gaan voor we nog accepteren dat God weleens een andere weg met ons wil gaan dan wij wensen. We kunnen tegenwordig Gods wil al aardig naar onze hand zetten, maar is het dan nog wel Gods wil? Of gedragen we ons als drammerige kinderen die koste wat kost zullen krijgen wat ze willen? Kunnen we nog wel gelovig zeggen:
Uw wil geschiedde?

Het beste is om er voor te bidden. En mocht God een andere gedachte met je hebben dan maakt het niet uit of je zaad van een andere gebruikt, als God een plan met je heeft dan laat Hij deze toch uitkomen, als je maar op hem vertrouwd, ondanks het feit dat het voor mensen heel moeilijk is te begrijpen dat er misschien geen kinderen komen. En ook al zegt de dokter dat alles onmogelijk is voor God is er niks onmogelijk mits je maar je vertrouwen op Hem stelt.

André

Berichtdoor André » 16 aug 2004 21:29

Mee eens

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 aug 2004 21:44

Ik moet ineens denken aan Abraham.

Met Sara kon hij geen kinderen krijgen hoewel het beloofd was. Aangezien Abraham de vader aller gelovigen genoemd wordt, mogen we denk ik aannemen dat hij daarzeker ook voor gebeden heeft. (van Izak is het overigens expliciet gemeld). Abraham heeft een keer op de belofte vooruit gegrepen met Hagar. Dit was echter niet 'geldig'. Dit was niet de vervulling van de belofte. Dit laat in ieder geval zien, dat inmenging van derden bij het krijgen van kinderen niet juist is. Dit is duidelijk iets anders dan een doktersbehandeling.

Het zaad (of de eicel) van een derde gebruiken 'geldt' niet voor God. Laat deze geschiedenis dit niet duidelijk zien?
The one thing you can give and still keep is your word.

André

Berichtdoor André » 16 aug 2004 22:19

Maarten schreef:Dit laat in ieder geval zien, dat inmenging van derden bij het krijgen van kinderen niet juist is.

Dus in de casus David was Bathséba de derde?
Zodat het niet goed kwam in de lijn naar Jezus, omdat hun zoontje overleed??(2 Samuel:11)

joepie

Berichtdoor joepie » 17 aug 2004 06:13

Andre schreef:Sorry hoor, ik ben niet helderziend, maar had idd verwacht dat je direkt zou antwoorden, en dat het er ook ongeveer zo zou uit gaan zien.

Mijn bijdrage heeft toch helemaal niets maar dan ook niets te maken met God naar mijn hand proberen te zetten , mocht ik dat al kunnen :? :?

Waar heeft het dan mee te maken? Als je maar zegt dat je het in overleg met God doet dat het dan goed is wat je doet?
Ook dat echtpaar wat geen kinderen kan krijgen via de gebruikelijke weg bidden God erom. Daar geloof ik zeker in. Maar om dan ook elke andere weg die er kan zijn als de weg die God met ze kan gaan te bestempelen lijkt mij dus niet juist..
En als de tijd van mijn reactie je niet aanstaat is dat jammer voor je.

eeyore
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eeyore » 17 aug 2004 08:11

joepie schreef:
Andre schreef:Waar heeft het dan mee te maken? Als je maar zegt dat je het in overleg met God doet dat het dan goed is wat je doet?
Ook dat echtpaar wat geen kinderen kan krijgen via de gebruikelijke weg bidden God erom. Daar geloof ik zeker in. Maar om dan ook elke andere weg die er kan zijn als de weg die God met ze kan gaan te bestempelen lijkt mij dus niet juist..
En als de tijd van mijn reactie je niet aanstaat is dat jammer voor je.

Maar ik weet zeker dat als het echtpaar het wel doet, zaad van een andere, en God heeft hier geen problemen mee dat zij gewoon kinderen krijgen misschien wel van een andere man maar toch. God is de machtigste (is niet het goede woord) die er is, dus iemand zwanger maken is voor Hem een makkie en iemand niet zwanger maken met het zaad van een andere is voor hem ook een makkie.

Terug naar “Archief”