Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 13 aug 2004 08:23

Race406 schreef:
japijo schreef:
Memmem schreef:
Race406 schreef:
Omega schreef:Dan heb je toch niet goed opgelet. Ds. Van Kooten is inmiddels al voorgegaan in Staphorst. Je ziet juist dat predikanten van de HNHK in vrijwel alle gemeenten gewoon gevraagd worden.

Waarom na de scheuring wel, maar voor de scheuring niet bij elkaar preken? Da's niet echt consequent....

Voor alle duidelijkheid: Ds van Kooten heeft niet in Staphorst gepreekt maar in Nieuwleusen. Daar kwam hij voor de PKN ook al.

Voor de duidelijkheid. Er zijn twee van Kootens.

R. van Kooten uit Soest.
M. van Kooten uit Montfoort.

Beiden fijne predikanten om te horen. R. van Kooten is een beetje omstreden binnen de rechterflank.

Waarom is R. van Kooten omstreden binnen de rechterflank? Ben zeer benieuwd...

Ik neem aan dat ik niemand schaad als ik dit in het openbaar zeg.!

R. van Kooten wordt door een bepaalde groep mensen als te populair betiteld. Hij preekt nl. veel voor de jeugd en dat doet hij op een goede en sympathieke manier. Toen hij in Goedereede stond was de kerkverlating er groot. De jeugd kwam er niet meer in de kerk. Hij is toen zelf de cafe's ingegaan en heeft de jeugd meegenomen naar huis. Thuis ging hij dan met hen een biertje drinken en praatte hij met hun. Dankzij zijn handelwijze werd Goedereede destijds weer een bloeiende gemeente.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 13 aug 2004 17:01

Vol lof over Van Kooten, ik heb gehoord dat ds. Pieters uit Genemuiden en ds. Egas uit Urk dat ook op die manier deden!

Verder: "Maar voordat het ge@$#& met de PKN begon mochten ze niet bij elkaar preken, omdat de 1 te rechts was, en de ander te links. Is het dan nu uit nood, dat ze bij elkaar preken..?"

Tja, het blijven mensen he, God moet kerken naar elkaar 'toeslaan' zoals ze dat wel eens noemen. In de oorlog zie je trouwens ook dat verhoudingen vaak milder zijn.

Avater
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Avater » 13 aug 2004 18:42

Ik reageer hieronder op enkele argumenten die in dit topic gegeven zijn voor het niet meegaan met de PKN.

sjon

ik ben niet mee gegaan omdat de PKN steeds linkser zal worden misschien met de Roomse zal samen gaan[1] en kinderen mogen aan het avondmaal vrouwelijke dominees vrouwen in het ambt[2] je mag zelf weten van wat in de bijbel staat dat dat niet waar is enzo en nog veel meer dingen[3] maar als ze het in uw gemeente niet toelaten u bent dan wel lid van die kerk dus ga naar Ned Herv In Herst Veband

[1]: Het is niet verstandig om je keuze te baseren op dingen die nog in de toekomst liggen. Het is natuurlijk goed mogelijk dat de PKN in de toekomst zal verlinksen, maar dat is nog onzeker. Verder heeft jou vertrek uit de PKN automatisch tot gevolg dat de PKN verlinkst, als we tenminste aannemen dat je rechtser bent dan de gemiddelde PKN-lid(Wat volgens mij wel terecht is, omdat je het verlinksen van de PKN als argument gebruikt om je van de PKN af te scheiden). De oorzaak voor het verlinksen van de PKN ligt dus onder andere bij jou en is daarom geen geldig argument voor het verlaten van de PKN.

[2]: Dit is ook een ongeldig argument, want het geeft alleen aan dat de PKN in een vervallen staat is, maar niet of dat reden genoeg is om je ervan af te scheiden. Je zult misschien denken dat het afscheiden een logisch gevolg is, zodra de kerk in een vervallen staat verkeerd, maar dat is onjuist. In de bijbel lees je bijvoorbeeld nooit dat een profeet/apostel zich afscheidt van de bestaande kerk en een nieuwe opricht ook al verkeerd de bestaande kerk in een zeer vervallen staat. Het is trouwens opmerkelijk dat Jezus geboren is op een moment dat de kerk in een zeer vervallen staat was. We mogen daarom geloven dat God zijn kerk niet opgeeft ook al verkeerd het in een zeer vervallen staat.

[3]: De synode geeft dus elke gemeente de vrijheid om te kiezen tussen verschillende bijbel interpretaties. Ik vind dit op zich niet verkeerd, want ik geloof niet dat God wil dat er van bovenaf(synode/paus) aangegeven wordt hoe wij als leden de bijbel moeten interpreteren, want wat heeft God aan mensen die de bijbel alleen juist interpreteren, omdat het moet?
Dwaalleraars krijgen door deze regel natuurlijk de vrije hand, maar de vraag is of dit probleem van bovenaf op te lossen is als gemeenteleden de dwaalleraars met open armen binnenhalen.

caprice

In de PKN hebben leugen en waarheid gelijke rechten, en als kerk kun je het dan geen ware kerk meer noemen.

En wat heeft dat voor invloed op jou geloofsleven? Je wordt echt niet zalig als je lid bent van een kerk met een bijbelse grondslag. Als het goed is draait jou geloofsleven om God en niet om de grondslag van een kerk. Het is inderdaad een feit dat in de PKN leugen en waarheid gelijke rechten hebben, maar de vraag is: of dat een geldige reden is om je af te scheiden van de PKN. Als we in de bijbel kijken zien we dat de leugen wel bestreden wordt, maar niet door een nieuwe gemeente/kerk te stichten. Ik vind dit dus geen geldige reden om uit de PKN te stappen.

Wilko

1. Als ik belijdenis doe wordt me een geloof(sbelijdenis) opgedrongen die ik niet voor God en Zijn Gemeente kan aanvaarden omdat er elementen in zitten die op hoofdzaken strijden met Gods Woord. Met dat ik belijdenis doe in mijn plaatselijk PKN (hervormde)- gemeente wordt ik gedwongen belijdenis te doen in de gemeenschap van de PKN.

Volgens mij heeft iedereen in de PKN de vrijheid om zijn eigen geloofsbelijdenis te kiezen en aan de hand daarvan geloofsbelijdenis te doen. Verder ben ik benieuwd hoe jij het woord “gemeenschap” definieert. Zou je mij dat kunnen vertellen?

2. De kerk is (ook door de Gereformeerde Bond) een nieuwe kerk genoemd. Het heeft veertig jaar aan geesteloos arm activisme gekost om deze te 'organiseren' en gezien het gehele proces alsmede de invoering van het homohuwelijk moet ik het afkeuren als zijnde 'mensenwerk' en ik kan daarin niet de hand van God zien, in elk geval niet Zijn zegenende hand.[1] De eenheid is gebaseerd op de organisatie en gemeenschap van goederen, niet op het geloof. Dat kan binnen een club of vereniging, maar niet binnen de gemeente van Christus![2]

[1]: Het is volgens mij onmogelijk voor ons mensen om te bepalen of God ergens zijn hand in heeft. Ik vind het daarom ook geen reden om uit de PKN te stappen, want het is evenzo onduidelijk of God de NHK in hersteld verband zal zegenen.

[2]: Dat de eenheid tussen de drie kerken die samengaan vooral gebaseerd is op de organisatie en gemeenschap van goederen kan geen reden zijn om je af te scheiden van gemeenteleden waarmee je een eenheid vormt in het geloof.

3. De PKN kan ik niet zien als voortzetting van de Ned. Herv. Kerk. Dit omdat de nieuwe kerk niet hetzelfde geloof belijdt, maar daarin (in tegenstelling tot de kerkorde van 1951) pluraal is en dus in feite niets belijdt.[1]
De PKN zou wel de voortzetting zijn als de Lutherse en Gereformeerde Kerken zich bij de NHK hadden gevoegd en zich onder haar synode hadden geconformeerd. Dit is geenszins het geval, maar het is een samensmelting tot een nieuwe kerk. De ELK, GKN, NHK bestaan niet meer, de PKN is ervoor in de plaats gekomen.[2] De meerderheid van de gemeentes van de oude kerken zijn overgestapt naar de PKN en hebben daarmee de NHK verloochend en versmalt tot het 'plaatselijk hervormd' met een zeer beperkt zicht alleen op het beleidsplan van de eigen gemeente en men is daarmee tevreden.[3]

[1]: Je zegt dus met andere woorden dat als een kerk zijn grondslag veranderd die in tegenspraak is met zijn eerdere grondslag er eigenlijk een nieuwe kerk ontstaat. Volgens mij is dat onjuist, omdat de kerk een verzameling leden. Een kerk zonder grondslag maar wel met een aantal leden is bijvoorbeeld heel goed mogelijk, maar andersom(grondslag zonder leden) gaat dat niet op.

[2]: De PKN is de voortzetting van de NHK als we ervan uitgaan dat een kerk == verzameling leden. Deze verzameling leden is simpelweg samengegaan met twee andere verzamelingen leden en hieruit is een nieuwe verzameling ontstaan. Het is daarom onjuist om te beweren dat de PKN geen voortzetting is van de NHK.

[3]: Je hebt inderdaad gelijk dat we niet meer de mogelijkheid hebben om de grondslag van de kerk zuiver te houden, maar is dat wel zo belangrijk? Het is naar mijn weten veel belangrijker om de leden die deel uit maken van die kerk het evangelie te vertellen en dat is naar mijn weten nog steeds mogelijk in de PKN. Het zuiveren van de kerk begint in de eerste plaats bij jou en bij de mensen om je heen.

Kenmerk van hervormd-zijn is echter dat men oog heeft op de gehele kerk.

Hervormd zijn betekent dus dat je oog hebt voor elk lid. Degene die zich afscheidt heeft naar mijn weten meer oog voor de grondslag in plaats van voor de leden.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 13 aug 2004 19:05

Haha, nog een keertje dan..... Volgens mij heeft ie ernstig gelijk

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 13 aug 2004 19:41

Laat ik mij er ook eens mee bemoeien.

Wie (belijdend) lid is van een kerk, is mede-verantwoordlijk voor wat er in die kerk gebeurd. En ik ben blij dat ik die verantwoording niet hoeft te dragen voor de PKN.

Ik heb al moeite genoeg met die van mijn eigen kerkverband. :?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 13 aug 2004 19:49

Avater schreef:Ik reageer hieronder op enkele argumenten die in dit topic gegeven zijn voor het niet meegaan met de PKN.

[2]: Dit is ook een ongeldig argument, want het geeft alleen aan dat de PKN in een vervallen staat is, maar niet of dat reden genoeg is om je ervan af te scheiden. Je zult misschien denken dat het afscheiden een logisch gevolg is, zodra de kerk in een vervallen staat verkeerd, maar dat is onjuist. In de bijbel lees je bijvoorbeeld nooit dat een profeet/apostel zich afscheidt van de bestaande kerk en een nieuwe opricht ook al verkeerd de bestaande kerk in een zeer vervallen staat. Het is trouwens opmerkelijk dat Jezus geboren is op een moment dat de kerk in een zeer vervallen staat was. We mogen daarom geloven dat God zijn kerk niet opgeeft ook al verkeerd het in een zeer vervallen staat.

God zal zij Kerk niet opgeven, maar (grote ?) delen van de PKN maken m.i. geen deel uit van die Kerk.
Wij gelovigen uit de heidenen zijn slechts ge-ente leden van de Kerk. Lees Romeinen 11.

Hervormd zijn betekent dus dat je oog hebt voor elk lid. Degene die zich afscheidt heeft naar mijn weten meer oog voor de grondslag in plaats van voor de leden.

Mattheus 18:17
En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 aug 2004 20:23

pugna schreef:God zal zij Kerk niet opgeven, maar (grote ?) delen van de PKN maken m.i. geen deel uit van die Kerk.

als je zulke verschrikkelijke en kwetsende uitspraken durft te doen over een (mijn!) kerk, mag op z'n minst van je verwacht worden dat je het onderbouwt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 aug 2004 23:45

Hoe je de PKN ook moge zien, of je nou mee gaat of niet, ik hoop dat iedereen die wel of juist niet mee gaat in staat is met de ander een kop thee te drinken en respect te tonen voor andermans mening. Volgens mij is dat (vooral dat laatste dan) een vrij essentieel punt van Christen zijn.

Liefde voor God en liefde voor de naaste.

Wil iemand suiker in zijn thee? ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 14 aug 2004 15:19

Ik lust geen thee :mrgreen:

Avater
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Avater » 14 aug 2004 16:55

Pugna

Laat ik mij er ook eens mee bemoeien.

Wie (belijdend) lid is van een kerk, is mede-verantwoordlijk voor wat er in die kerk gebeurd. En ik ben blij dat ik die verantwoording niet hoeft te dragen voor de PKN.

Dit standpunt zou betekenen dat jij medeverantwoordelijk bent voor de samensmelting tussen de ELK, GKN en NHK, als we aannemen dat je lid was van één van die drie kerken. Zelfs synode leden die het samen op weg proces niet steunden zouden toch volgens jou standpunt verantwoordelijk zijn voor de samensmelting van de drie kerken. Als we de gevolgen van een dergelijk standpunt bekijken dan kunnen we concluderen dat het standpunt onhoudbaar is. Dit standpunt is natuurlijk niet alleen van invloed op het kerkelijke gebeuren, maar ook daarbuiten. Als Nederlands staatsburger zou je dan verantwoordelijk zijn voor elke wet en regel die door de tweede kamer wordt ingesteld en nageleefd.

God zal zij Kerk niet opgeven, maar (grote ?) delen van de PKN maken m.i. geen deel uit van die Kerk. [1]
Wij gelovigen uit de heidenen zijn slechts ge-ente leden van de Kerk. Lees Romeinen 11.[2]

[1]: Er zullen vast onbekeerde personen lid zijn van de PKN en daarom niet deel uitmaken van de onzichtbare(algemene christelijke) kerk, maar dit is natuurlijk ook van toepassing op de NHK in hersteld verband. Daarom lijkt mij dit een ongeldige reden om uit de PKN te stappen, omdat geen mens kan weten hoeveel bekeerde zielen de NHK in hersteld verband of de PKN herbergt.

[2]: Ik snap niet helemaal wat dit ermee te maken heeft, maar volgens mij maakt het niet echt uit, omdat dit hoofdstuk zowel geld voor de PKN als voor de NHK in hersteld verband. De kerk waarover gesproken wordt in Romeinen 11 is trouwens de onzichtbare(algemene christelijke) kerk en heeft daarom sowieso weinig te maken met de zichtbare kerk(PKN, NHK, ELK).

Mattheus 18:17
En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

Met deze tekst wil je waarschijnlijk aangeven dat we gemeenteleden die zondigen moeten vermanen en als ze geen gehoor daaraan geven moeten bestempelen als heiden. Hier ben ik het natuurlijk mee eens. Ik zei al eerder dat hervormd zijn betekent dat je oog hebt voor elk lid, wat onder andere inhoudt dat je hem vermaant als hij het verkeerde pad inslaat. Mattheus 18:17 is dus eigenlijk een prachtige onderbouwing voor mijn standpunt.

Optimatus

Hoe je de PKN ook moge zien, of je nou mee gaat of niet, ik hoop dat iedereen die wel of juist niet mee gaat in staat is met de ander een kop thee te drinken en respect te tonen voor andermans mening. Volgens mij is dat (vooral dat laatste dan) een vrij essentieel punt van Christen zijn.
Liefde voor God en liefde voor de naaste.

Ik heb geen respect voor een andermans mening als ik denk dat hij een totaal verkeerd pad opslaat. Zo zou ik bijvoorbeeld de mening van iemand die voor abortus en euthanasie is niet respecteren. Je moet als christen echter wel liefde hebben voor je naaste, wat niet inhoudt dat je elke mening van je naaste respecteert. Een vader die zijn kind vermaant doet dit bijvoorbeeld ook uit liefde.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 14 aug 2004 17:02

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je een kerk zoekt waarvan jij geloof
dat het Woord recht verkondigt wordt en de Sacramenten recht bediend.
En denk je nu werkelijk dat Hij zal kijken wat voor naam er boven die
kerk staat??
Of dat nu PKN , Herst. Verb. Ger Gem of CGK is.
Het zal geen waarde hebben voor de eeuwigheid.
Het gaat of erom of je bij de enige Kerk met een hoofdletter hoort.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 aug 2004 23:58

pugna schreef:God zal zij Kerk niet opgeven, maar (grote ?) delen van de PKN maken m.i. geen deel uit van die Kerk.
Wij gelovigen uit de heidenen zijn slechts ge-ente leden van de Kerk. Lees Romeinen 11.

Terwijl God in al die kerken Zijn kinderen heeft zitten. Wordt er Jezus Christus verkondigd in een kerk, dan is die kerk tóch lid van de Kerk. En als je een dominee hebt die dat allemaal niet zo meer gelooft, ben je dan als kerk geen lid meer van de Kerk?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 16 aug 2004 10:59

Terug van vakantie zie ik dat ik wat achterloop in de discussie ;-)

Een algemene opmerking vooraf.

Het is bijzonder opmerkelijk om te moeten constateren dat mensen met een gereformeerde bonds-identiteit voor 12 december unaniem waren in hun afwijzing van de PKN en dat diezelfde tegenstanders de PKN nu omarmen en tot het uiterste verdedigen. Er moet dus tussen 12 december 2003 en nu wezenlijk iets veranderd zijn binnen de PKN. Ik heb dus blijkbaar informatie-achterstand. Misschien dat iemand mij op weg kan helpen? Is de kerkorde aangepast? Wordt het homohuwelijk afgeschaft?

Memmem schreef:
Voor alle duidelijkheid: Ds van Kooten heeft niet in Staphorst gepreekt maar in Nieuwleusen. Daar kwam hij voor de PKN ook al.

Volgens mij komt hij gewoon voor op de preeklijst in Staphorst. In andere Gekrookte Riet-gemeenten is hij inmiddels al wel voorgegaan. Overigens heb ik geen enkel probleem met een modaliteitsverschil in een kerk. Binnen de Gereformeerde Gemeenten is daar ook sprake van.

De PKN is de voortzetting van de NHK als we ervan uitgaan dat een kerk == verzameling leden. Deze verzameling leden is simpelweg samengegaan met twee andere verzamelingen leden en hieruit is een nieuwe verzameling ontstaan. Het is daarom onjuist om te beweren dat de PKN geen voortzetting is van de NHK.

Ik vrees toch dat dit niet juist is. De PKN heeft de juridische rechten van de NHK overgenomen, evenals van de GKN en de ELK. De PKN is geen voortzetting van de NHK, net zo min als de PKN een voortzetting is van de GKN en de ELK. Je kunt wel zeggen dat de NHK (en GKN/ELK) wordt voortgezet in de PKN. De NHK is namelijk opgeheven en kan dus op geen enkele wijze meer voortgezet worden. Je kunt hooguit zeggen dat ze geestelijk wordt voortgezet in de HNHK. Dat is ook wat een deskundige buitenstaander als ds. Golverdingen (Ger. Gem.) in Terdege zei.

Dat de eenheid tussen de drie kerken die samengaan vooral gebaseerd is op de organisatie en gemeenschap van goederen kan geen reden zijn om je af te scheiden van gemeenteleden waarmee je een eenheid vormt in het geloof.

Dat lijkt me toch afhankelijk van hoe deze gemeente in de PKN staat. Indien zo'n gemeente zou weigeren broeders (HV-predikanten) op de kansel toe te laten en zich ook op andere wijze conformeert aan de synodale uitspraken van de PKN, lijkt me dat een goede reden om hervormd te blijven en zo'n gemeente te verlaten. Immers, hiermee maakt men duidelijk de kerkorde belangrijker te vinden dan Gods Woord. Onze PKN-gemeente heeft zich duidelijk synodaal ongehoorzaam verklaard en blijft HV-predikanten toelaten. Om die reden ben ik welliswaar geen lid van de PKN geworden, maar wel lid gebleven van de plaatselijke gemeente. Ter informatie aan Arjanopurk; de SMRA heeft mij dus ook uitgeschreven.

Overigens zie ik de PKN (nog) niet als een valse kerk. Mijn vrees is echter dat dit over een aantal jaren wel het geval zal zijn zodra plaatselijke gemeenten gedwongen worden tegen hun geweten (en Gods Woord) bepaalde activiteiten toe te staan. Daar is vooralsnog geen sprake van. Feit is wel dat een kerk niet pluraal mag zijn en leugen en waardheid dus niet dezelfde rechten mogen hebben. Of kan iemand mij op grond van Gods Woord overtuigen van het tegenovergestelde?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 aug 2004 15:03

Omega schreef:Overigens zie ik de PKN (nog) niet als een valse kerk. Mijn vrees is echter dat dit over een aantal jaren wel het geval zal zijn zodra plaatselijke gemeenten gedwongen worden tegen hun geweten (en Gods Woord) bepaalde activiteiten toe te staan. Daar is vooralsnog geen sprake van. Feit is wel dat een kerk niet pluraal mag zijn en leugen en waardheid dus niet dezelfde rechten mogen hebben. Of kan iemand mij op grond van Gods Woord overtuigen van het tegenovergestelde?

Een kerk mag niet pluraal zijn zeg je. En mede daarom benje niet met de PKN meegegaan. Maar de vroegere Hervormde Kerk was ook al zo pluraal als ik weet niet wat. Alleen op papier niet. En toen ben je toch ook lid gebleven van het kerkverband?
Ik weet niet waar ik meer respect voor moet hebben. Voor een kerk die op papier niet pluraal is, maar in de praktijk wel, of een kerk die én op papier én in de praktijk pluraal is.
Blijft een lastige discussie. :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 aug 2004 15:43

Race406 schreef:
Omega schreef:Overigens zie ik de PKN (nog) niet als een valse kerk. Mijn vrees is echter dat dit over een aantal jaren wel het geval zal zijn zodra plaatselijke gemeenten gedwongen worden tegen hun geweten (en Gods Woord) bepaalde activiteiten toe te staan. Daar is vooralsnog geen sprake van. Feit is wel dat een kerk niet pluraal mag zijn en leugen en waardheid dus niet dezelfde rechten mogen hebben. Of kan iemand mij op grond van Gods Woord overtuigen van het tegenovergestelde?

Een kerk mag niet pluraal zijn zeg je. En mede daarom benje niet met de PKN meegegaan. Maar de vroegere Hervormde Kerk was ook al zo pluraal als ik weet niet wat. Alleen op papier niet. En toen ben je toch ook lid gebleven van het kerkverband?
Ik weet niet waar ik meer respect voor moet hebben. Voor een kerk die op papier niet pluraal is, maar in de praktijk wel, of een kerk die én op papier én in de praktijk pluraal is.
Blijft een lastige discussie. :wink:

Misschien had het dan ook bij een papieren scheuring kunnen blijven? :mrgreen:

't Is een grapje, maar eigenlijk is het ook wel weer serieus bedoeld: de mensen die nu in de HNHK zitten, zeggen dat ze met een federatie tevreden waren geweest. Misschien is het verstandig om alsnog een federatie (tussen PKN en HNHK) te overwegen? Ik geef toe dat dit hoogst onrealistisch is :(, maar toch: als beide partijen menen wat ze zeggen/gezegd hebben, dan zou dit tot de mogelijkheden moeten behoren. En anders kom ik tot de conclusie dat men eigenlijk van elkaar af wil(de), zowel de PKN als de HNHK.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”