Gij kunt niet God dienen en de Mammon!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 aug 2004 22:01

Hoe komt dat toch dat vooral predikanten zo fel zijn op geld? Ik draai lang genoeg mee in het kerkelijk wereldje om dat te kunnen zeggen, al zijn er gelukkig uitzonderingen. Ik ken er twee die als ze 'elders' preken dat niet zelf willen hebben en het weggeven. Het geldt niet voor iedereen dat ze bar gek op geld zijn, maar het is gemakkelijker om over de disco wat te zeggen (dat gebeurt bij ons regelmatig) of "jongelui waar zijn jullie gisterenavond geweest", dan over een het luxe leven, want dan gaat het in eigen vlees snijden.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 22:03

waarnemer schreef:Hoe komt dat toch dat vooral predikanten zo fel zijn op geld? Ik draai lang genoeg mee in het kerkelijk wereldje om dat te kunnen zeggen, al zijn er gelukkig uitzonderingen. Ik ken er twee die als ze 'elders' preken dat niet zelf willen hebben en het weggeven. Het geldt niet voor iedereen dat ze bar gek op geld zijn, daarom is het gemakkelijker om over de disco wat te zeggen (dat gebeurt bij ons regelmatig) of "jongelui waar zijn jullie gisterenavond geweest", dan over een het luxe leven, want dan gaat het in eigen vlees snijden.

En als ik iemand aanspreek op zijn grote BMW zegt hij:
'Alle goede dingen zijn van God, en daar mag je van genieten'. :| :?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 05 aug 2004 08:27

waarnemer schreef:Hoe komt dat toch dat vooral predikanten zo fel zijn op geld? Ik draai lang genoeg mee in het kerkelijk wereldje om dat te kunnen zeggen

...wederom kom ik met de gedachte dat dat de schuld is van gemeenteleden die de dominee op een voetstuk hebben geplaatst en in materieel opzicht teveel verwennen.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 05 aug 2004 09:05

Oranjetante, dat ben ik met je eens.

Wij doen net of dominees een soort halve heiligen zijn. Sommigen (de meeste) vinden dat wat interessant en gedragen zich ook naar.

Ik vraag me alleen af of we het onderwerp van het topic niet wat aan het wijzigen zijn.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

joepie

Berichtdoor joepie » 05 aug 2004 14:44

Onze Dominee gaat naar zijn gemeente leden op de fiets ;-)

Ik dacht trouwens dat alle refo mensen in een refo container reden? :P :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2004 15:11

Hein schreef:Oranjetante, dat ben ik met je eens.

Wij doen net of dominees een soort halve heiligen zijn. Sommigen (de meeste) vinden dat wat interessant en gedragen zich ook naar.

Als ze zich dan ook als halve heiligen gaan gedragen zijn ze toch alvast voor de helft goed bezig? :D

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 10 aug 2004 13:38

Het is de laatste tijd heel erg te merken dat er zoveel mensen materealistisch zijn. Het lijkt wel of er complete kerken mee aangestoken worden.

Een voorbeeld; (niet bij ons trouwens), bij een vriend van mij in de kerk zit er in het hoogseizoen van de zomervakantie nog 1/3 van de totale mensen die naar de kerk gaan. oorzaak: iedereen moet op vakantie! Je kan hier niet onder doen aan de ander.
Dit vind ik al zo erg! Net of je minder bent als je niet weg gaat.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 aug 2004 13:40

De zonde is een hellend vlak!

Arjanopurk

Berichtdoor Arjanopurk » 10 aug 2004 14:11

Waarheid as een koe, maar wat heeft dat hier nou mee te maken? Des te meer geld, des te zondiger je wordt?

caprice

Berichtdoor caprice » 10 aug 2004 14:33

Arjanopurk schreef:

Waarheid as een koe, maar wat heeft dat hier nou mee te maken? Des te meer geld, des te zondiger je wordt?

In veel gevallen wel.

'Die rijk willen worden vallen in velerlei verzoeking...'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2004 15:10

willen worden... tja... daar zit dan de fout... Als je graag rijk wil worden en je kunt dat op een verkeerde manier bereiken doen mensen dat snel omdat ze rijk WILLEN zijn... dat is dan zo'n verzoeking...

Maar als je rijk bent... wil dat nog niet zeggen dat je over het algemeen zondiger bent dan iemand die arm is (die kan ook stelen om aan eten te komen bijv)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 aug 2004 16:10

caprice schreef:
Arjanopurk schreef:

In veel gevallen wel.

is wel zo maar veel armen dromen en fantaseren over rijkdom en winnende staatsloten. of dat dan beter is....
er zijn genoeg rijken die wel goed met geld omgaan en weten waar ze die rijkdom aan te danken hebben. oké, er zijn er waarschijnlijk nog meer die dat niet weten maar je kan gewoon niet alle rijken over 1 kam scheren denk ik.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 10 aug 2004 17:00

columbus schreef:
caprice schreef:
Arjanopurk schreef:

In veel gevallen wel.

is wel zo maar veel armen dromen en fantaseren over rijkdom en winnende staatsloten. of dat dan beter is....
er zijn genoeg rijken die wel goed met geld omgaan en weten waar ze die rijkdom aan te danken hebben. oké, er zijn er waarschijnlijk nog meer die dat niet weten maar je kan gewoon niet alle rijken over 1 kam scheren denk ik.

Misschien is de vraag of je jouw rijkdom (we kijken gauw naar de BMWdrivers onder ons, maar vergeleken bij ontwikkelingslanden is zelfs de armste student hier stinkend rijk) of je jouw rijkdom kan verliezen.
Natuurlijk, we moeten leven, je kan niet alles aan goede doelen geven....maar ben je er wel toe instaat, hoe vast zit je aan je aardse schatten, beheersen ze je leven? Neem je genoegen met voldoende?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2004 11:54

Precies. Zou je bijvoorbeeld je goede baan opgeven voor een baan waarbij je je naasten verweg of dichtbij kan helpen... maar je geen geld voor allerlei luxe overhoudt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”