Ik bedoel er mee te zeggen dat er binnen de HNHK ook verschillen zijn, net als binnen de PKN, al liggen ze minder ver uit elkaar. Voor mij is een niet plurale kerk een kerk waarbij iedere predikant niet alleen in theorie, maar ook in praktijk op elke preekstoel kan en mag preken.
Je moet goed het onderscheid zien tussen pluraal en pluriform.
Een plurale kerk is een kerk waar allerlei wind van leer niet gedoogd, maar tot uitgangspunt wordt gemaakt die alle leden van die kerk moeten erkennen en respecteren, anders hoor je er niet thuis. Dit is de PKN.
Een pluriforme kerk is of een kerk met een leer en daarbinnen verschillende accenten (ds. Tj. de Jong of ds. C.J.P. van der Bas kun je daar inderdaad als goede voorbeelden voor aanhalen). Dit is het achtergebleven deel van de NHK.
Een pluriforme kerk kan ook een kerk zijn met een officiele leer, maar waarbinnen allerlei dwaalleer helaas gedoogd wordt, zoals de NHK en waaraan zij uiteindelijk ten onder is gegaan. Gelukkig konden wij nog altijd blijven in deze door God geplante kerk omdat deze dwaalleer nooit tot uitgangspunt werd gemaakt en volgens de gereformeerde grondslag van de NHK hoorden de vrijzinnigen en midden-orthodoxen er eigenlijk niet in thuis. De PKN is een verzinsel van de midden-orthodoxen die graag om geldgebrek wilden samengaan met de gereformeerde kerken die eveneens zijn afgeweken van de zuivere leer.
In mijn beleving was in de NHK ook zeker geen sprake van geestelijke eenheid....
Zeker niet, maar volgens de kerkelijke afspraken is onze eenheid gebaseerd op de leer van het geloof naar Gods Woord. Dat de synoden zich er na 1618 zich er vervolgens niet aan hielden is weer een andere zaak, daarom werd de NHK ziek genoemd.
Zo zo.... nu verloochenen we ook nog de NHK..... Zou het ook kunnen zijn dat we blijven doen wat we deden? De waarheid verdedigen binnen de Nederlands Hervormde Kerk? Binnen de HNHK valt er niet veel te strijden voor de waarheid zo te horen, want daar wordt alleen maar waarheid gepredikt.
Wij zijn niet slechts evangelisten binnen de NHK. Want evangelisten heb je ook in de RKK (Stichting Bunde in Limburg geloof ik en evangelist Bor in het Rooms-Katholieke Belgie (Antwerpen)). Nee, wij zijn leden van de NHK. Wij zijn allereerst hervormd, op de tweede plaats willen wij deze kerk uit haar verval oprichten. Het tegendeel is geschied door onze slappe houding...de synode heeft besloten de NHK op te heffen en samen met de ELK en GKN een nieuwe kerk te stichten op een andere onbijbelse grondslag.
Trouwens, de Gereformeerde Bond leeft nu onder de kerkorde van 2004 en daar staat in dat je leringen van Lutheranen hebt te erkennen en te respecteren. De Gereformeerde Bond is ook verbonden met het luthers belijden en heeft te respecteren dat andere gemeenten geheel kerkordelijk juist bezig zijn als zij homorelaties zegenen. De strijd voor de waarheid heeft zij reeds verloren door andere onbijbelse leringen te erkennen en te respecteren als wettig binnen de PKN. Of de Gereformeerde Bond moet de kerkorde van zich werpen en dan eerlijk erkennen dat zij geen plaats kan hebben in de PKN als zij zich kerkelijk wil gedragen.
Verder heb ik niet veel gemerkt van de strijd voor de waarheid. Ja, de strijd om zelf nog de waarheid in de eigen gemeentes te behouden heeft ze nog maar net gewonnen (Convenant, dat niet in de kerkorde is vastgelegd). Verder merk ik niet veel invloed van de Bond op de eerste synode van de PKN als het gaat om het alleenrecht van de gereformeerde belijdenis binnen de PKN. Dus zoveel verschil maakt de praktijk binnen de HNHK en de PKN ook weer niet uit.
Wat ik me nu afvraag.. Kan er binnen onze valse PKN nog gepreekt worden naar Gods woord? Kunnen er binnen de PKN nog mensen bekeerd worden? Zijn er in de hemel voor PKN'ers en niet PKN'ers aparte hokjes?
Jazeker, net als in de valse RKK kan er in de PKN ook naar Gods Woord gepreekt worden. Net als in de RKK kunnen er binnen de PKN alsmede in de kroeg ook mensen bekeerd worden. Nee, in de hemel zijn geen hokjes meer tussen Gods volk, want hokjes zijn van de satan en die zal voor eeuwig gebonden zijn en geen twist meer kunnen veroorzaken tussen Gods volk onderling.
Echter, zoals je merkt in mijn ironische beantwoording van jouw vragen doen deze vragen en antwoorden er niet toe. Het gaat er niet om wat er kan, er kan zoveel, maar het gaat erom: Waar verbind je je aan als je lid wordt van de PKN, waar staat deze kerk voor, daar gaat het om.
Zeg trouwens... heb je keurig je lidmaatschap opgevraagd bij je gemeente? Zo niet, dan ben je keurig lid van de PKN, of je dat nou wil of niet.....
Ik heb tegen de gemeente gezegd dat ik geen lid wil worden van de PKN, dus of ze me alsjeblieft niet willen inschrijven bij de PKN. Als ze daarin niet gehoorzaamd hebben, het zij zo, daar doe ik verder niks aan. En ik hoor op dit forum geluiden dat ze daar ook weer een zaak van gaan maken. Nogal logisch, jij zou er ook een zaak van maken als een dief van jou een auto steelt en de dief denkt er recht op te hebben, dan ga je ook naar de rechter als er niet mee te praten valt.
Vat alle opmerkingen richting de PKN niet persoonlijk op, dat probeer ik ook niet te doen. Ik heb het over de geest achter de PKN en de leidslieden/c.q. bedenkers daarvan.
Met groet,
Wilko