Samenwonen zonder sex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 17 jul 2004 22:40

Annerieke schreef:Oke, homohuwelijk is weer een heel ander verhaal natuurlijk. Misschien in een andere topic, maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden waarom jij (en op grond waarvan) het homohuwelijk niet 'per definitie afkeurt'......

In een ANDER topic inderdaad :)

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 19 jul 2004 02:56

Annerieke schreef:Lalalge, jouw opmerking vind ik nogal kort door de bocht en nergens op slaan. Wat heeft het homohuwelijk hier nou weer mee te maken? "Bah" !! :(.

En de ondergrond waarom samenwonen niet zou kunnen is omdat je dan helemaal leeft als man en vrouw op sexueel gebied. Enne, de bijbel er niet bijhalen (Petertje)? Ik kan je zeggen: ik doe niet anders, ik lees me scheel in dat boek! En daarin lees ik nergens dat je als stel niet in een huis mag wonen, zonder de sexuele gemeenschap dan.

Dacht je nu echt te kunnen lezen in de bijbel dat je niet mag samenwonen??? In de Joodse traditie mocht je als 'lovers' niet eens onder een dak slapen. Jozef en Maria zijn er een voorbeeld van. Als Jozef geen boodschap van God gekregen had, zou hij uit schaamte dat Maria zwanger was, bij haar weggegaan zijn. Lees een Leviticus 18, daarin zegt God dat zijn volk naar Zijn regels moet leven, en de slechte gewoonten in het land Egypte achter moeten laten.
Jouw stelling zegt eigenlijk dat jij denkt dat je sterk genoeg bent om de verleiding te weerstaan. De Here Jezus zelf bidt in het Onze Vader 'breng ons niet in verzoeking'. Jij bracht jezelf in verzoeking en je blijft er vrijwillig in! Jezus heeft de verzoeking weerstaan, maar ben jij echt zo sterk???? Volgens mij onderschat jij de macht van Satan!

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 19 jul 2004 07:56

Nee, ik onderschat de kracht van Satan niet. Daar ben ik me terdege van bewust. En begrijp me goed: alleen kunnen wij niet sterk zijn. Wel met behulp van God. En Hij laat ons sterk zijn!

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 19 jul 2004 11:35

Veel mensen geloven niet dat het kan, maar het kan dus echt wel! Het heeft namelijk echt niet alleen met lichamelijke lusten te maken. Tuurlijk, je verlangt naar elkaar... Maar in een relatie heb je als het goed is ook respect voor elkaars principes/overtuigingen/geloof en weet je wat het met de ander kan doen mocht het onverhoopt toch gebeuren. Mensen, mensen, we zijn toch geen 16 jarige op sex beluste pubers die iedere kans grijpen die zich voordoet?

Mijn vriend weet hoe ik in elkaar steek voor wat betreft sex voor het huwelijk en wat heeft ie daar toch een berg respect voor! Wij hebben nu al een supergoeie relatie zonder dat we weten wat we op sexueel gebied aan elkaar hebben. We denken echt wel 100 keer na voor we dat alles op het spel zetten.... En wat zullen we een heerlijke vakantie hebben straks, kijk er nu al naar uit om zn koppie te zien als ik wakker wordt... :lol:

olifant
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor olifant » 03 aug 2004 23:32

Cybercurse schreef:Ik wil niet krom doen, maar ik zou niet kunnen samenwonen zonder seks. (ja, of met een goser ;))

pff. en die keer dan dat je bij arthur en mij logeerde???

nee. bah. niets voor grappen.

maar kom; dat moet best kunnen. samen wonen is wel vreemd; zo iets zou ik niet direct doen, ook ivm mensen om je heen die denken van ...

Als reisleider moet ik er erg in hebben dat stellen niet bij elkaar gaan slapen tijdens een reis... Maar ben zelf met vriendin naar turkije geweest; awel. dat ging ook prima, zonder 'tot haar in te gaan' . Je maakt toch afpspraken en zoals gezegd...r especteert?
ave

joepie

Berichtdoor joepie » 04 aug 2004 07:38

Motormuis schreef:
Mariamagdalena schreef:
Motormuis schreef:
En dat de kat nooit van huis is (jij bent de kat begrijp ik :mrgreen: ), lijkt me onwaarschijnlijk. En dan vervolgens heel stoer zeggen dat er dan nog niks gebeurt.

Begrijp me goed, er hoeft niks te gebeuren, maar ga nou niet hoog van de toren blazen, zo van "mijn kinderen doen zulke dingen niet". Daar geloof ik dus niet in he.

Ik denk niet dat het bij haar is zovan : dat doen mijn kinderen niet. Want als je eerdere postings van haar hebt gelezen, dan kiezen haar kinderen daar zelf voor.
Er zijn tegenwoordig nl steeds meer Christelijke jongeren die er zelf voor kiezen om maagd te blijven.....................

Ja, dat weet ik en dat is ook heel mooi. Maar dat geeft nog geen garantie dat er niks gebeurt. Heb ik echt wel van mensen gehoord, die er ook voor kozen. Maar in een beroerd moment zonder geloof, hebben die mensen toch sex met elkaar gehad. Laten we nou niet net doen, alsof onze keuze ons altijd bewaard voor alles. Dan onderschatten we de listigheid van de duivel.

Was op vakantie maar toch nog even een kleine reactie.
Ik weet inderdaad wat de duivel kan doen.
Maak je daarover geen zorgen.
Daarbij is het dus echt zo dat ik eigenlijk altijd thuis ben als mijn kinderen thuis zijn. Waarom ik weet dat ze dat niet zullen doen?
Omdat ze dat niet willen en eigenlijk hier in huis erg weinig privecie hebben. Daarbij is het niet hun eerste verkering en hebben ze beide een slechte ervaring op dat gebied. Dus zijn ze extra voorzichtig om elkaar zeker niet te beschadigen. Die beschadiging is er al vanuit de vorige relaties. Dus het willen is er en het werken eraan doen ze samen met God.
Daar mag je ook gerust op vertrouwen.
Want laten we eerlijk zijn, er zijn vele stelletjes die rein het huwelijk in gaan die elkaar net als zij dagelijks zien, en vele stelletjes die dat niet doen die elkaar alleen in het weekend zien.
En dan nu maar weer gewoon on topic, wilde het alleen nog even kwijt :oops:

joepie

Berichtdoor joepie » 04 aug 2004 07:45

Nu zou ik eigenlijk van Petertje een goed Bijbels onderbouwt argument willen lezen waarom samenwonen niet mag.
Want dat is eigenlijk wat Annerieke vraagt.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 aug 2004 07:54

Mattheus 1:
18 De geboorte van Jezus Christus was nu aldus; want als Maria, Zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij zwanger bevonden uit de Heiligen Geest.
19 Jozef nu, haar man, alzo hij rechtvaardig was, en haar niet wilde openbaarlijk te schande maken, was van wil haar heimelijk te verlaten.

Volgens mij woonden Jozef en Maria ook samen zonder seks.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 04 aug 2004 09:04

Waar baseer je dat op? Op het feit dat hij van plan was haar heimelijk te verlaten? Daarvoor hoef je niet onder een dak te wonen toch?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 aug 2004 09:30

Annerieke schreef:Waar baseer je dat op? Op het feit dat hij van plan was haar heimelijk te verlaten? Daarvoor hoef je niet onder een dak te wonen toch?

Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar als een man zijn vrouw verlaat dan zijn ze toch samen ? Anders het er wel gestaan : Jozef maakte de verkering uit, of zo.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2004 10:21

Ze waren in ondertrouw Maja. Dat is iets anders dan een "verkering"
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 aug 2004 10:27

Je kan elkaar ook verlaten in de verkeringstijd!!

Marnix waarom is ondertrouw anders? Mijn vriend en ik zijn ook in ondertrouw maar wonen nog steeds niet samen hoor :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2004 10:29

Is een soort van verloofd zijn. Dan heb je elkaar toch al meer beloofd dan bij een gewone verkering...

Het "verlaten" wat in Mattheus 1 staat betkeend gewoon: Bij haar weg gaan, de verloving verbreken...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 04 aug 2004 10:32

Verloofd zijn is ook heel iets anders!! Ik ben ook verloofd, maar bij onze verloving vroeg mijn vriend mij ten huwelijk en beloofde we elkaar ook trouw.

nu zijn we in ondertrouw en dat is voor mij echt geen verloven.......ondertrouw is puur je huwelijk aangeven voor de burgelijke stand, nee verloven heeft voor mij een meerwaarde!!

Maar goed laten we bij het onderwerp blijven!!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 04 aug 2004 11:47

Ikke21 schreef:ondertrouw is puur je huwelijk aangeven voor de burgelijke stand, nee verloven heeft voor mij een meerwaarde!!

Maar goed laten we bij het onderwerp blijven!!

Nou, helemaal off-topic is het misschien toch niet. Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat Jozef en Maria bij hun ondertrouw bij de burgelijke stand van Nazareth zijn geweest.
Wat ik altijd begrepen heb, is dat ondertrouw in Israel inhield dat je als man en vrouw voor je huwelijk al samenleefde zonder dat je man en vrouw was. Dat was de achterliggende gedachte van mijn reactie.

Terug naar “Archief”