caprice schreef:
Waarom doen nu alle vrouwen een hoed op, ook degenen met lang haar?
Omdat iedereen weer een andere mening is toegedaan, welke lengte van het haar nu de grens is. En er zijn altijd wel mensen die iets zoeken om over te zeuren. Daarom is het wijs dat Paulus ook vers 16 schreef:
Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.
Daarom is het gewoon beter dat alle vrouwen het hoofd bedekken met een hoofddeksel (lees voor hoed s.v.p ook alle andere vormen van bedekking zoals hoofddoek e.d.) zodat hier geen gezeur over kan ontstaan.
Dank voor uw uitgebreide antwoord
Maar ik moet toch zeggen dat er bij mij nog nooit iemand is geweest die er aan getwijfeld heeft dat ik lang haar heb (komt nog net niet tot m'n derriere

)
Waarom zou je trouwens een hoed opdoen in de kerk en niet tijdens het bidden?
Die tekst van twistgierig zijn kun je trouwens ook precies andersom aanhalen. Als iemand zit te zeuren dat je een hoed op moet en jij wilt het niet, kun je deze tekst ook aanhalen
Phranzzzzz:
Beste Tabitha,
Capcrice heeft de bijbelse grond van hoofdbedekking bij bidden al aangetoond.
Dit heeft alles te maken met de bijbels noot die zegt dat de vrouw een hulpe is van de man. Ik sluit hierbij slechts aan bij je onderschrift. Daarom is het dragen van een hoofdbedekking (bij de Joden en bij ons) voor gehuwde vrouwen.
Het is een stukje symboliek. (ondanks dat de reformatie heeft afgedaan met symboliek worden er nog hoeden gedragen in de kerk) Het staat namelijk voor het gezag van de man van wie zij een hulpe is en moet symbool staan voor de orde die er is tussen Christus en Zijn gemeente. Waar en hoe dit precies in de bijbel te vinden is weet ik niet. Ik dacht dat deze gedachte wel bijbels is. Ook omdat de Joden deze gedachte aanhouden.
Voor de rest wil ik tegen alle vrouwen die schoppen tegen hoeden zeggen: Zie het als een eer dat je een hoofddeksel op mag. Zelf zou ik graag dagelijks een hoofddeksel dragen. Bij ons zijn er alleen maar oude mannetjes die dat doen, (je kent ze wel, die Duitse jagertjes, niet in de kerk hoor. Nee, helaas zitten ze vaak in het cafe) maar ik zou het ook zoooo graag doen. Maar het is niet meer mode, ik pas me daar aan aan, maar het liefst zou ik zoals jullie een hoed willen dragen. Zonder dat mensen zeggen dat ik gek ben.
Kmoet eerlijk zeggen dat ik niet een hoed draag, omdat ik het zo plezierig vind, sterker nog: ik vind het irritant en ik vind het voor koninginnen of oude vrouwen (en voor fanatieke Duitse jagertjes

), maar niet voor mij.
P.S. Ben ik nou gek of niet
Twijfelgeval

[/quote]
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.