Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 30 jul 2004 14:18

haha, ik geloof dat ik van de goede kerk ben. Bij ons hebben de vrouwen hoofddoeken. zonder fruitmanden maar wel met gouden draadjes enzo. whahaha. Toch blijven hoofddoeken (zelf met gouden draadjes) verre weg het soberst en het goedkoopst!

Maar ff serieus. zijn er hoeden met fruit erop? ik wist dat jullie weleens snoep eten in de kerk maar fruit daar had ik echt nog nooit van gehoord.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jul 2004 18:12

Fruitmanden...
Niet echt letterlijk, heb het tenminste nog nooit gezien. Meer om uit te drukken dat het grote dure hoeden zijn. Er zijn wel hoeden met bloemen e.d., maar van mij hoeft dat niet. Eenvoud siert de mens.

Ik eet uit principe trouwens nooit snoep in de kerk. :!:

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 30 jul 2004 18:26

Ik kan niet uit de Bijbel halen dat ik een hoed op moet in de kerk,
wel dat het beter is dat je je hoofd bedekt als je bidt.
Er staat ook ergens dat lang haar als een hoofddeksel is.
Is lang haar niet genoeg????
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jul 2004 18:40

Tabitha schreef:Ik kan niet uit de Bijbel halen dat ik een hoed op moet in de kerk,
wel dat het beter is dat je je hoofd bedekt als je bidt.
Er staat ook ergens dat lang haar als een hoofddeksel is.
Is lang haar niet genoeg????

Je bedoelt deze tekst denk ik:

1 Korinthe 11 vers 15:

Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?

Als een vrouw geen lang haar heeft moet zij dus wel het hoofd bedekken naar we zien in vers 6:

Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.

Waarom doen nu alle vrouwen een hoed op, ook degenen met lang haar?
Omdat iedereen weer een andere mening is toegedaan, welke lengte van het haar nu de grens is. En er zijn altijd wel mensen die iets zoeken om over te zeuren. Daarom is het wijs dat Paulus ook vers 16 schreef:

Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.

Daarom is het gewoon beter dat alle vrouwen het hoofd bedekken met een hoofddeksel (lees voor hoed s.v.p ook alle andere vormen van bedekking zoals hoofddoek e.d.) zodat hier geen gezeur over kan ontstaan.

Zo dacht ik erover. Misschien niet logisch nagedacht, maar dan hoor ik het wel. :wink:

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 30 jul 2004 23:14

Beste Tabitha,

Capcrice heeft de bijbelse grond van hoofdbedekking bij bidden al aangetoond.

Dit heeft alles te maken met de bijbels noot die zegt dat de vrouw een hulpe is van de man. Ik sluit hierbij slechts aan bij je onderschrift. Daarom is het dragen van een hoofdbedekking (bij de Joden en bij ons) voor gehuwde vrouwen.
Het is een stukje symboliek. (ondanks dat de reformatie heeft afgedaan met symboliek worden er nog hoeden gedragen in de kerk) Het staat namelijk voor het gezag van de man van wie zij een hulpe is en moet symbool staan voor de orde die er is tussen Christus en Zijn gemeente. Waar en hoe dit precies in de bijbel te vinden is weet ik niet. Ik dacht dat deze gedachte wel bijbels is. Ook omdat de Joden deze gedachte aanhouden.

Voor de rest wil ik tegen alle vrouwen die schoppen tegen hoeden zeggen: Zie het als een eer dat je een hoofddeksel op mag. Zelf zou ik graag dagelijks een hoofddeksel dragen. Bij ons zijn er alleen maar oude mannetjes die dat doen, (je kent ze wel, die Duitse jagertjes, niet in de kerk hoor. Nee, helaas zitten ze vaak in het cafe) maar ik zou het ook zoooo graag doen. Maar het is niet meer mode, ik pas me daar aan aan, maar het liefst zou ik zoals jullie een hoed willen dragen. Zonder dat mensen zeggen dat ik gek ben.

P.S. Ben ik nou gek of niet?

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jul 2004 23:31

Phranz schreef:Zelf zou ik graag dagelijks een hoofddeksel dragen. Bij ons zijn er alleen maar oude mannetjes die dat doen, (je kent ze wel, die Duitse jagertjes, niet in de kerk hoor. Nee, helaas zitten ze vaak in het cafe) maar ik zou het ook zoooo graag doen. Maar het is niet meer mode, ik pas me daar aan aan, maar het liefst zou ik zoals jullie een hoed willen dragen. Zonder dat mensen zeggen dat ik gek ben.

P.S. Ben ik nou gek of niet?

Nee hoor, als het enigszins normaal was zou ik zeker een hoed dragen. :P

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 30 jul 2004 23:32

Maar jij hebt toch al lang haar? :mrgreen:

Dan hoeft dat toch niet? :mrgreen:

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jul 2004 23:38

Aan je pasfoto te zien heb jij langer haar dan mij.

Maar niet vergeten in de kerk je hoed af te zetten hé. :wink:

(Dit is mijn pasfoto niet, het is Bunyan)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 30 jul 2004 23:42

ja, als niet alle mensen je gelijk na gingen staren, zou ik ook een hoed aanschaffen, ik vind het wel lachen, maar dan wel zo'n leren cowboyhoed, geen kachelpijp :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jul 2004 23:49

Napoleon schreef:ja, als niet alle mensen je gelijk na gingen staren, zou ik ook een hoed aanschaffen, ik vind het wel lachen, maar dan wel zo'n leren cowboyhoed, geen kachelpijp :D

Ja joh, prachtig op een bruiloft o.i.d., zo'n hoge hoed. :D

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 30 jul 2004 23:51

Jongens. Ont topic. Foei. In algemene zaken is hier al een topic over:

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=316331#316331

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 02 aug 2004 11:49

caprice schreef:
Waarom doen nu alle vrouwen een hoed op, ook degenen met lang haar?
Omdat iedereen weer een andere mening is toegedaan, welke lengte van het haar nu de grens is. En er zijn altijd wel mensen die iets zoeken om over te zeuren. Daarom is het wijs dat Paulus ook vers 16 schreef:

Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods.

Daarom is het gewoon beter dat alle vrouwen het hoofd bedekken met een hoofddeksel (lees voor hoed s.v.p ook alle andere vormen van bedekking zoals hoofddoek e.d.) zodat hier geen gezeur over kan ontstaan.

Dank voor uw uitgebreide antwoord :)
Maar ik moet toch zeggen dat er bij mij nog nooit iemand is geweest die er aan getwijfeld heeft dat ik lang haar heb (komt nog net niet tot m'n derriere :wink: )
Waarom zou je trouwens een hoed opdoen in de kerk en niet tijdens het bidden?

Die tekst van twistgierig zijn kun je trouwens ook precies andersom aanhalen. Als iemand zit te zeuren dat je een hoed op moet en jij wilt het niet, kun je deze tekst ook aanhalen :idea:
Phranzzzzz:
Beste Tabitha,

Capcrice heeft de bijbelse grond van hoofdbedekking bij bidden al aangetoond.

Dit heeft alles te maken met de bijbels noot die zegt dat de vrouw een hulpe is van de man. Ik sluit hierbij slechts aan bij je onderschrift. Daarom is het dragen van een hoofdbedekking (bij de Joden en bij ons) voor gehuwde vrouwen.
Het is een stukje symboliek. (ondanks dat de reformatie heeft afgedaan met symboliek worden er nog hoeden gedragen in de kerk) Het staat namelijk voor het gezag van de man van wie zij een hulpe is en moet symbool staan voor de orde die er is tussen Christus en Zijn gemeente. Waar en hoe dit precies in de bijbel te vinden is weet ik niet. Ik dacht dat deze gedachte wel bijbels is. Ook omdat de Joden deze gedachte aanhouden.

Voor de rest wil ik tegen alle vrouwen die schoppen tegen hoeden zeggen: Zie het als een eer dat je een hoofddeksel op mag. Zelf zou ik graag dagelijks een hoofddeksel dragen. Bij ons zijn er alleen maar oude mannetjes die dat doen, (je kent ze wel, die Duitse jagertjes, niet in de kerk hoor. Nee, helaas zitten ze vaak in het cafe) maar ik zou het ook zoooo graag doen. Maar het is niet meer mode, ik pas me daar aan aan, maar het liefst zou ik zoals jullie een hoed willen dragen. Zonder dat mensen zeggen dat ik gek ben.

Kmoet eerlijk zeggen dat ik niet een hoed draag, omdat ik het zo plezierig vind, sterker nog: ik vind het irritant en ik vind het voor koninginnen of oude vrouwen (en voor fanatieke Duitse jagertjes :wink: ), maar niet voor mij.

P.S. Ben ik nou gek of niet

Twijfelgeval :wink: [/quote]
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2004 14:04

De tekst uit Corinthe geeft heel duidelijk aan dat je geen hoed opzet uit eerbied voor God of zo... Of omdat Hij dat graag zou willen... Maar voor elkaar, om elkaar geen aanstoot te geven....

Kijk deze zin eens: 13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?

Geeft wel aan dat het iets cultureels is... Blijkbaar was het in die tijd ongehoord dat vrouwen zonder hoed op baden.... Maar doe eens hetzelfde als wat Paulus hier vraagt... zonder te kijken naar wat er in deze 2000 jaar oude brief staat dus... Zonder naar de kerkcultuur te kijken...

Oordeel zelf, is het betamelijk dat een vrouw ongedekt God bidde? Mijn oordeel is dan: Mij geef je er geen aanstoot door... en we hadden gezien dat deze regel er voro de mensen was dat ze geen aanstoot aan elkaar zouden geven dus dan mag een vrouw tegenwoordig best zodner hoed naar de kerk... Anders zou ik al helemaal een probleem hebben... want ik bid wel eens als ik alleen een onderbroek aanheb.... of een pyama (hoewel ik die haast nooit draag).... dan zou dat helemaal een probleem zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 02 aug 2004 16:34

Marnix schreef:Anders zou ik al helemaal een probleem hebben... want ik bid wel eens als ik alleen een onderbroek aanheb.... of een pyama (hoewel ik die haast nooit draag).... dan zou dat helemaal een probleem zijn.

Helemaal niet, want zeker in de binnenkamer hoef je je niet mooi te maken voor God. Maar een hoed wordt wel geboden in de samenkomsten.

joepie

Berichtdoor joepie » 02 aug 2004 17:05

caprice schreef:
Marnix schreef:Anders zou ik al helemaal een probleem hebben... want ik bid wel eens als ik alleen een onderbroek aanheb.... of een pyama (hoewel ik die haast nooit draag).... dan zou dat helemaal een probleem zijn.

Helemaal niet, want zeker in de binnenkamer hoef je je niet mooi te maken voor God. Maar een hoed wordt wel geboden in de samenkomsten.

Hoezo GEBODEN? Waar lees jij dat?
Staat nergens dat je een hoed op moet. Het gaat over gedekte hoofden en de betekenis daarvan heb ik al eens uitgelegd. Betekend helemaal niet dat je een hoed op moet. Die verkochten ze toen helemaal nog niet.

Terug naar “Archief”