Als licht niet kan zonder duisternis...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Als licht niet kan zonder duisternis...

Berichtdoor Kaw » 22 jun 2004 12:07

Als licht niet kan zonder duisternis,
Als goed niet kan zonder kwaad,
Als leven niet kan zonder dood,
Als beweging niet kan zonder tijd,
Als hemel niet kan zonder hel,
Dan kan God niet zonder mensen,
en eeuwigheid niet zonder stervelijkheid.

jaop

Berichtdoor jaop » 22 jun 2004 14:58

en toen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 16:36

Jep. En daarom vraag ik me ook altijd af of een volmaakte hemel geen filosofische onmogelijkheid is.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 22 jun 2004 17:37

Waarom? Tegenover een volmaakte hemel, staat dan nog altijd de onvolmaakte, uiterst slecht hel...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 17:53

Ja oke, maar het is dan wel strikt gescheiden en dan zie ik de noodzakelijkheid van het hebben van een tegenpool niet meer in zoals die in de regels van TS aangegeven wordt.

Want als je in de hemel bent merk je niks van die hel, dus heb je nog steeds geen hoogten en diepten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2004 18:05

Goed kan uitstekend zonder kwaad... alleen vallen die begrippen dan een beetje weg... want dan is het net als in het begin....

Iets is er... en het is goed. Alleen misschien weet je dan niet meer wat goed en kwaad is omdat goed het enige is wat er is... en kwaad er niet is.

In het paradijs stond de boom van kennis van goed en kwaad.... zonder die boom wisten de mensen het blijkbaar ook niet.

Waarom kon er toen wel goed zijn zonder kwaad dan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 18:08

Toen was er ook kwaad, alleen de mensen kenden dat niet. God wel, dus daarna waren ze idd als God...

Maar ik vraag me dan af, als alles goed is en je kent geen kwaad, of je het dan nog waardeerd als zijnde goed en heel fijn.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jun 2004 09:40

Ik ben blij dat jullie het goed oppakken. Het is inderdaad maar een filosofische gedachtenspinsel.

Ik denk dat goed en kwaad best kunnen wegvallen, want dat was ook zo voor de zondeval. Toch zal het goede en het kwade blijven bestaan, want de hel is naar verluit ook eeuwig.

Het probleem zit hem in de eeuwigheid. Het wegvallen van de eindigheid en het wegvallen van de tijd zijn onbegrijpelijk. Natuurkundig zou er dan geen beweging kunnen zijn. Filosofisch zou de eeuwigheid dan ook wegvallen. Wat zou onze staat dan worden? Een bewegingsloos, misschien zelfs bezefloos, maar in iedergeval een haast dimensieloos bestaan?

En wie is God zonder mens? Het mooie is dat je dit ook kunt omdraaien. Wie is de mens zonder God?

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 23 jun 2004 10:49

Aragorn schreef:Toen was er ook kwaad, alleen de mensen kenden dat niet. God wel, dus daarna waren ze idd als God...

Maar ik vraag me dan af, als alles goed is en je kent geen kwaad, of je het dan nog waardeerd als zijnde goed en heel fijn.

Zou het niet zo kunnen zijn dat we in de hemel wel de herinnering hebben aan het kwaad, en daarom de hemel juist te meer zien als volmaakt goed? Of kan volmaakt goed niet bestaan als je de herinnering aan het kwaad hebt? En als je de herinnering aan het kwaad niet zou hebben, heb je dan uberhaupt wel herineringen aan de aarde? Ik filosofeer maar wat...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 14 jul 2004 17:36

duisternis bestaat niet. duisternis is gewoon de afwezigheid van licht. Duisternis kun je ook niet meten, terwijl je de hoeveelheid licht wel kunt meten.
Net zoals dat er geen kou bestaat. Kou is de afwezigheid van warmte.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

joris

Berichtdoor joris » 18 jul 2004 22:14

En problemen met de eeuwigheid zijn er ook niet. Want God heet: ik ben die ik ben. Zo ongleooflijk filosofische naam! Ik ben die ik ben! Ik redt die ik redt, zegt Hij ergens anders.

Ofwel: ik bepaal wat er gebeurt! Als de tijd wegvalt of als er juist oneindig veel tijd komt dan doe ik dat gewoon omdat ik dat wil. Wat jullie mensjes daar ook van denken. Kan een dode niet levend worden? dacht het wel, want Ik doe het. Kan de zon niet achteruit lopen? Dacht het wel, want Ik doe het.
Kan een rivier niet stoppen met stromen en kan je water niet opstapelen? Echt wel, als Ik het doe. Kan een boom in één dag verdorren? Tuurlijk,, want ik doe het.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jul 2004 15:35

Willempie schreef:duisternis bestaat niet. duisternis is gewoon de afwezigheid van licht. Duisternis kun je ook niet meten, terwijl je de hoeveelheid licht wel kunt meten.
Net zoals dat er geen kou bestaat. Kou is de afwezigheid van warmte.

Groeten Willempie

Maar is kwaad de afwezigheid van goed? Of goed de afwezigheid van kwaad? Ik denk dat dit voorbeeld niet direct over te zetten is op goed en kwaad, zie het meer als twee krachten die met elkaar kunnen strijden. Niet als 1 factor, die pas door zijn afwezigheid de 2e kan laten bestaan.

Maar als willempie gelijk heeft is wel het probleem opgelost dat goed niet zonder kwaad zou kunnen. :D

Terug naar “Archief”