Onderwerpen voor vereniging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

-Rianne-

Onderwerpen voor vereniging

Berichtdoor -Rianne- » 30 sep 2002 12:07

Hallo allemaal,

Wij gaan weer beginnen met vereniging, en daarvoor moeten we eigenlijk een leuk boekje hebben, of een onderwerp voor een jaar lang (of ongeveer 15x vereniging). Het leek ons leuk om een doel te hebben, bv het leven van Jezus op aarde, wat wij daar allemaal van kunnen leren.
Maar hoe doen jullie dat? Telkens een ander vrijwillig onderwerp, of gebruiken jullie een boekje? En welk boek dan, waar heb je echt wat aan?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!!

Groetjes Rianne

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 30 sep 2002 12:10

Wij maken aan het eind van een seizoen een rooster met data en daar kan men op invullen of je een avond wilt vullen met o.a. bijbelstudie, open onderwerp, bijbels onderwerp, quiz/forum oid.

Sinds zaterdag hebben we een nieuwe JV opgericht en daar is het nog even aftasten wat we doen.

Wel is aan te raden een vast bijbelstudie boekje te gebruiken, zo verdiep je je in een bepaald iets en dat is soms heel leerzaam, ik vind het zelf beter dan allerlei losse onderwerpen.

verder kun je verschillende mensen inleidingen laten houden over 1 onderwerp. bv. nederlandse geloofsbeleidenis opdelen en 4 stukken en dan vier mensen er over laten vertellen. Heb je vier avonden wat.

En af en toe kampvuur, zeilen, BBQ, quiz, muziekavond e.d. Vind ik zelf wel belangrijk.

voor de rest wil ik je wel ons rooster ff geven. Kun je eens kijken.
Ik zelk heb over uiteenlopende onderwerpen inleidingen gedaan.
Time flies when you have none!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 30 sep 2002 12:11

Bij ons op de studentenvereniging hebben ze een archief aangelegd met alle onderwerpen waar een lezing over gehouden is. Daar wordt ook gebruikt van gemaakt voor om een onderwerp te vinden voor JV ed.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 30 sep 2002 13:53

Ik weet niet om welke leeftijdscategorie het gaat en om welke "kerk".
De meeste kerken hebben namelijk een jeugdbond of iets dergelijks, waar heeeel wat info en materiaal en onderwerpen vandaan te halen is!

Zelf iedere keer het wiel uitvinden is niet nodig, ik hoop daarom dat je snel en veel vindt!
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 30 sep 2002 14:49

Haha, ok, dat is waar. Maar bij ons zijn alle jeugdverenigingen wel gewoon zelfstandig bezig. Het gaat om de leeftijd van 16 tot 25 jaar. Lastig is dat de onderwerpen voor de jongsten (ben zelf 21) ook interessant en aansprekend moeten zijn.
En wij moeten nu de eerste avond organiseren en dan moet er besloten worden hoe we het jaar bezig gaan zijn.
Vandaar de vraag.
Oh ja, ik ben vrijgemaakt.. Ik weet niet of er bij ons informatie te krijgen is, maar dat kan ik even navragen.
Maar dan wil ik nog steeds graag van julllie weten of je zelf een boekje gebruikt of rond een thema werkt. En welk boekje, en welk thema....

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 30 sep 2002 15:39

Meestal worden er door de leden zelf onderwerpen aangedragen. SOmmigen hebben een vrij onderwerp. Ook worden er onderwerpen aangedragen die anderen dan zelf kiezen.
Onze Jeugbond heeft zelf inderdaad boekjes, schetsen over bepaalde onderwerpen, nader uitgewerkt, en met suggesties. Deze worden door de leden dan gebruikt om voor te bereiden.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 08 okt 2002 21:55

Rianne,
ik maak deel uit van de leiding van de +12 JV. Die leeftijd ligt wel heel wat lager dan jij bedoelt, maar misschien kan ik toch wel wat zeggen.
Wij proberen van een thema uit te gaan. Per half jaar. Dus van het begin seizoen tot de kerst en van kerst tot aan eind seizoen.
Wij hebben eens het thema 'gebed' genomen. Kun je uitsplitsen in redlijk wat inleidingen: Het gebed van David, het hogepriesterlijk gebed, Het gebed van Mozes, het ambtsgebed, persoonlijk gebed, formuliergebed en ga zo maar door.
Nu zijn we bezig over Elia. Elia is een profeet die je behoorlijk actueel kunt maken in een aantal inleidingen.
Mijn ervaring is dat werekn rond een thema heel fijn is, om dat veel kanten van een onderwerp worden bekeken en er wat dieper ingegaan kan worden op sommige dingen.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 10 okt 2002 19:25

Ik zal even wat onderwerpen geven uit de gids van JV van vorig jaar:

zoekt eerst het koninkrijk van God
levensleiding
rondom de eredienst
een oudvader
de persoonlijke omgang met God
binden en loslaten
7 kruiswoorden
Het gebed
Jongeren geloof en depresiviteit
Time flies when you have none!

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 10 okt 2002 19:28

Allemaal bedankt voor de antwoorden!
Daar kan ik wel wat mee, leuk ook om te horen hoe het bij jullie gaat.
Zo gauw het bij ons bekend is zal ik het even laten weten.
Groetjes Rianne

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 05 jan 2003 00:34

weet je al iets?

ook een leuk onderwerp is over haat en nijd. erg intressant. ik heb hem pas gehoord namelijk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 05 jan 2003 07:34

Och, ik was t helemaal vergeten hier neer te zetten!!
We zijn allang bezig natuurlijk met vereniging. Het onderwerp van het hele jaar is Jezus leren kennen. We hebben er een boekje bij, waarin 14 bijbelstudies staan hierover. We zijn intussen bij de 6e... Heel interessant!

Een aanrader... :P

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 08 jan 2003 12:37

Nu de verkiezingen in zicht komen, kun je misschien een onderwerp kiezen over politiek (wat doe je ermee??)

Terug naar “Archief”