Refoweb en zelfkritiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 16 jul 2004 19:20

Henkie,
het spijt me, maar ik zie volstrekt niet in, wat er mis is, of niet-reformatorisch, aan mijn posting die je hierboven aanhaalt. Vooropgesteld dat de teneur een tikje provocerend is (in de zin van uitlokkend in constructieve betekenis), in het kader van de discussie, staat er niets ongerijmds in. Er wordt alleen in verdedigd om open en bloot te spreken over gevoelens omtrent moslim-fundamentalisme. Er staat niets onreformatorisch in: de reformatoren waren juist -in tegenstelling tot en in reactie op- de rooms-katholieken vóór openheid en eerlijkheid!

Ik bespeur bij jou dat je niet helemaal scherp hebt a) wat reformatorisch inhoudt, en b) wat mijn kritiek precies behelst.
Wat dat betreft vind ik de bijdragen van Omega heel wat inhoudelijker, en daar zal ik dan ook nog wat uitvoeriger op ingaan.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 16 jul 2004 22:52

Je noemt in die discussie iets "wat niet goed is" (opblazen van allerlei doelen) en je vindt dat die mening niet doodgezwegen mag worden en dat er niet gecensureerd mag worden.

Nu vraag je ons om aan de grote schoonmaak te beginnen omdat er een aantal dingen niet goed zijn volgens jou.

Dat riekt naar meten met 2 maten.

Ik laat me verder graag onderwijzen over punt a en b door jou. :)

Ik hoop dat je hier wel op in zal gaan want tot nu vind ik het gewoon slap. Je maakt veel herrie en dreigt met diverse zaken maar je geeft gewoon niet thuis als je een uitleg krijgt. Erg matig.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 19 jul 2004 21:09

Omega schreef:Ik denk dat de discussie zich toespitst op de vraag wat nu wel of niet reformatorisch is en wanneer je dit opschrift mag gebruiken. Daarvoor zal er allereerst een sluitende definitie van dit woord moeten komen. Ik ben benieuwd wie deze taak op zich durft te nemen en daarna zonder schaamte kan zeggen dat hij/zij/het aan alle criteria voldoet.

Nou, dit is niet zo moeilijk hoor, Omega. Laten we niet overdrijven. Reformatorisch is een term die algemeen in zwang is om het bevindelijk-gereformeerde volksdeel mee aan te duiden (zie proefschrift van socioloog en oud-RD hoofdredacteur C.S.L. Janse). En wat is dat dan, simpel gezegd?
Het volksdeel dat zich gebonden weet aan Schrift en belijdenis, en zich dus wil houden aan de drie formulieren van enigheid. Daarnaast is men lid van een van de reformatorische kerkgenootschappen (Ned Herv, Chr Geref, Geref Gem, OGG, GGiN, dat is het zo'n beetje), is men overwegend tegen tv-bezit en stemt men overwegend op de SGP. Men leest het Reformatorisch Dagblad.

Natuurlijk wil dat niet zeggen dat iemand die CU stemt en het Nederlands Dagblad leest, niet op een Refoforum actief zou kunnen zijn. Wat mij betreft: welkom (ik heb goede vrienden met dit "profiel").
Maar het is iets anders als op een reformatorisch forum de belijdenisformulieren aangevallen worden of op de hak genomen, als er een verstandelijk, juichend christendom geprogageerd wordt dat zelf Jezus aangenomen heeft en altijd de zekerheid en vreugde van het geloof in de zak heeft en daarmee "arme tobbers" die worstelen met de toe-eigening van het heil uitmaken voor ongehoorzame ongelovigen (en dat gebeurt op dit forum). Of als er positief gesproken wordt over allerlei wereldse vermaken zoals films of popmuziek danwel gospelmuziek.

Het argument dat alle meningen gehoord moeten worden is slap en niet terzake. Dan hoef je geen Refoforum meer te hebben en ook geen refoscholen en geen refokrant. Het hele idee van eigen organisaties is dat jongeren, die vaak twijfelen of door de bomen het bos niet zien, of heen en weer geschud worden, een beetje "beschut" op kunnen groeien.
Niet kritiekloos ofzo: maar onder wat men noemt "begeleide confrontatie". Dat wil dus zeggen dat je wel degelijk de discussie met andersdenkenden aangaat, maar dat dit wel ingekaderd wordt. En ook altijd het reformatorisch geluid, met bijbehorende krachtige argumenten, aan de orde komen. En dat laatste mis je hier weleens in een aantal topics. Terwijl de "evangelischen" uitvoerig aan bod komen.

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 22 jul 2004 09:51

Solus schreef:Maar het is iets anders als op een reformatorisch forum de belijdenisformulieren aangevallen worden of op de hak genomen, als er een verstandelijk, juichend christendom geprogageerd wordt dat zelf Jezus aangenomen heeft en altijd de zekerheid en vreugde van het geloof in de zak heeft en daarmee "arme tobbers" die worstelen met de toe-eigening van het heil uitmaken voor ongehoorzame ongelovigen (en dat gebeurt op dit forum). Of als er positief gesproken wordt over allerlei wereldse vermaken zoals films of popmuziek danwel gospelmuziek.

Het argument dat alle meningen gehoord moeten worden is slap en niet terzake. Dan hoef je geen Refoforum meer te hebben en ook geen refoscholen en geen refokrant. Het hele idee van eigen organisaties is dat jongeren, die vaak twijfelen of door de bomen het bos niet zien, of heen en weer geschud worden, een beetje "beschut" op kunnen groeien.

hm, dat idee van de "arme tobbers" die uitgemaakt worden voor ongehoorzamen, dat komt op meerdere fora voor hoor. dat is de verwoestende eigenschap van de mens, nee, tekort van de mens, om tact te gebruiken, en om te weten wanneer een gesprek via een internet forum niet werkt.
maar dat je gospelmuziek beschouwt als een werelds vermaak, en erover praat alsof het iets is wat een christen zou moeten vermijden... zou je de psalmen dan ook niet als werelds vermaak kunnen zien bv?

anyways, waar het denk ik op neer komt, is waar je de verantwoordelijkheid neerlegt voor die "begeleiding" toch? begint dat niet bij de ouders van de bezoekers hier? en zou je ze niet moeten aanspreken op hun internet-abonnement - omdat het internet naast een bron van het goede, ook een bron van het kwade kan zijn?
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 22 jul 2004 13:34

henkie schreef:Ik laat me verder graag onderwijzen over punt a en b door jou. :)

Ik hoop dat je hier wel op in zal gaan want tot nu vind ik het gewoon slap. Je maakt veel herrie en dreigt met diverse zaken maar je geeft gewoon niet thuis als je een uitleg krijgt. Erg matig.

henkie RULEZZZZ..!!!

Henkie..je moet weten dat veeeel refowebbers iets hebben van>>>ach..........weer zo iemand met wat jaloerse trekjes die een ander forum komt verzieken omdat zijn/haar eigen forum niet zo succesvol is...

hebben we al eeerder gehad toch...

Refoweb blijft on top;-))) :wink: :wink:

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 jul 2004 08:36

Nou, dit is niet zo moeilijk hoor, Omega. Laten we niet overdrijven. Reformatorisch is een term die algemeen in zwang is om het bevindelijk-gereformeerde volksdeel mee aan te duiden (zie proefschrift van socioloog en oud-RD hoofdredacteur C.S.L. Janse). En wat is dat dan, simpel gezegd?

Het gaat er mij niet om wie zich reformatorisch noemt, maar wie reformatorisch is. De door jou aangehaalde definitie is mij bekend. We weten echter beiden maar al te goed, dat er geen enkel zichzelf reformatorisch noemend bedrijf bestaat dat in alle opzichten ook werkelijk reformatorisch is. Dat kan ook niet, omdat je in een maatschappij staat die daar niet aan mee wenst te werken. Dat betekent dat je soms compromissen moet sluiten.

Een klein voorbeeld. Het RD plaatst nieuws van zondag. Dat wordt aangeleverd door persbureaus of correspondenten. In de Tien Geboden staat echter dat we zelfs onze os of ezel niet op de rustdag moeten laten werken. Is het RD nu opeens geen reformatorische krant meer?

De discussies die plaatsvinden op het forum van Refoweb, vindt je ook tijdens de godsdienstlessen op reformatorische scholen. Gospelmuziek, films (ook het RD heeft daar avonden over georganiseerd), uitverkiezing, enz., het komt daar allemaal aan de orde. Ik weet dat godsdienstdocenten het daar soms erg moeilijk hebben. Zo ook hier op dit forum. Zo'n 80 procent van onze bezoekers hoort tot de reformatorische kerken. Als je dus een evangelische tendens in de reactie bespeurt kan dat twee dingen betekenen:

1. Reformatorische jongeren denken veelal evangelisch.
2. Reformatorische jongeren gebruiken liever het ontspannende deel van dit forum i.p.v. deel te nemen aan ethische discussies. Een onderbouwde visie geven op een bepaald onderwerp kost nu eenmaal de nodige tijd.

En eerlijk gezegd ben ik persoonlijk niet zo erg geïnteresseerd in hoe mijn uitgetreden broeder denkt over b.v. het aanbod van genade. Waarom niet? Omdat ik die visie wel ken. Dat zou dan een discussie gaan worden over punten en komma's. Met mijn evangelische broeders verschil ik vaker van mening. Die discussie is daarom veel interessanter en leerzamer. Overigens constateert ik met hen ook verrassende overeenkomsten en ontdek ik zaken waar wij als refo's nog veel van kunnen leren.

Wel dient er met respect over elkaar en elkaars visie gesproken te worden. Dat aspect mis ik in het bijzonder op sommige evangelische fora als Flevo en EO. Ik denk daarom dat het forum van Refoweb het beste van alle christelijke fora in zich verenigd heeft. Dat klinkt misschien wat aanmatigend, maar zo is dat zeker niet bedoeld. Het is niet voor niets dat dit forum het grootste (of op één na grootste) christelijke forum van Nederland is wat leden betreft en het grootste als het gaat om het aantal postings.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 23 jul 2004 11:39

Bedankt Omega voor deze inhoudelijke reactie.

Ik moet constateren dat je (even heel simpel gesteld) twee visies op een reformatorisch forum zou kunnen koesteren:

1) een reformatorisch forum is een forum waar de meerderheid van de bezoekers/deelnemers van reformatorische huize afkomstig is.

2) een reformatorisch forum is een forum waarin men met elkaar in gesprek gaat vanuit een reformatorisch kader (dat is: vanuit het gezamenlijke belijden -Schrift en de daarop gebaseerde 3 formulieren en gezamenlijke traditie).

Jij gaat voor de eerste visie; ik voor de tweede.

Ik sluit me ook aan bij argumenten die The_Pim gegeven heeft in het topic over "Reformatorische forums: verantwoord?"

Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat Refoweb daarmee niet verder komt dan het schoolplein van een middelbare (al dan niet refo) school (een vergelijking die je tenslotte zelf gemaakt hebt...). Daar hoor je soms goede gesprekken, maar vaak ook is het inhoudelijke niveau bedenkelijk. Vaak is het niet stichtend en is het maar goed dat de groepjes klein zijn zodat niet meer jongeren "geïnfecteerd" worden. Het bezwaar tegen het 'schoolplein' Refoweb is dan dat veel meer jongeren hiermee in aanraking komen. "Slechte" invloeden krijgen dus de kans een sneeuwbal effect te bewerkstelligen, terwijl het anders beperkt was gebleven. De cruciale vraag wordt dan: wegen de voordelen op tegen de nadelen? Ik denk eerlijk gezegd van niet. Jongeren beïnvloeden elkaar makkelijk. Als je Refoweb (forum) doorstruint ben je eerder bang dat jongeren elkaar "opbouwen" in een verstandgeloof of een gevoelsmatige "keus voor Jezus" dan dat bevorderd wordt de bevindelijke gangen van Gods volk te kennen, gewerkt door de Geest. Ik hou er niet zo van om met Bijbelteksten te gaan smijten, maar de onderstaande is in dit verband goed om te overdenken:
Jeremia 6:16 Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel.

Dit is niet zomaar een waardeoordeel ofzo van mijn kant: je zou simpelweg kunnen gaan turven hoe vaak men spreekt, als het gaat over "in Christus zijn" in termen van het bevindelijk kennen drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid (Heidelberger).

Ik geef wel toe, dat (ik meen door parsifal of Klaas genoemd) het punt dat het forum deel uitmaakt van het bredere RefoWeb, waar bijvoorbeeld vragen door reformatorische ambstdragers en deskundigen beantwoord worden veel goed maakt.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 23 jul 2004 12:21

Solus schreef:Bedankt Omega voor deze inhoudelijke reactie.

Ik moet constateren dat je (even heel simpel gesteld) twee visies op een reformatorisch forum zou kunnen koesteren:

1) een reformatorisch forum is een forum waar de meerderheid van de bezoekers/deelnemers van reformatorische huize afkomstig is.

2) een reformatorisch forum is een forum waarin men met elkaar in gesprek gaat vanuit een reformatorisch kader (dat is: vanuit het gezamenlijke belijden -Schrift en de daarop gebaseerde 3 formulieren en gezamenlijke traditie).

Jij gaat voor de eerste visie; ik voor de tweede.

Ik sluit me ook aan bij argumenten die The_Pim gegeven heeft in het topic over "Reformatorische forums: verantwoord?

Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat Refoweb daarmee niet verder komt dan het schoolplein van een middelbare (al dan niet refo) school (een vergelijking die je tenslotte zelf gemaakt hebt...).

Dat is juist het mooie van een forum als dit, waar mensen elkaar dingen in begrijpelijke taal uit proberen te leggen wat hun mening is, en dus niet indruk proberen te maken met allerlei moeilijke termen.

Daar hoor je soms goede gesprekken, maar vaak ook is het inhoudelijke niveau bedenkelijk. Vaak is het niet stichtend en is het maar goed dat de groepjes klein zijn zodat niet meer jongeren "geïnfecteerd" worden. Het bezwaar tegen het 'schoolplein' Refoweb is dan dat veel meer jongeren hiermee in aanraking komen. "Slechte" invloeden krijgen dus de kans een sneeuwbal effect te bewerkstelligen, terwijl het anders beperkt was gebleven.

Dat kun je ook eens van een andere kant bekijken.Jij hebt het hier over 'slechte' invloeden.Die zullen er best zijn.
Echter over 'goede' invloeden hoor ik je niet.Denk je niet dat er op refoweb jonger komen die juist op zoek zijn naar geloofszaken en die helemaal geen 'refo' zijn?
Daarmee kun je ook het door hier jou boven vermelde sneeuwbaleffect krijgen, alleen dan de 'goede' richting uit.
Of denk je wat dat betreft zo bekrompen dat dat niet kan?De kans dat dit gebeurd is net zo groot dan dat gebeurd wat jij stelde lijkt me.

De cruciale vraag wordt dan: wegen de voordelen op tegen de nadelen? Ik denk eerlijk gezegd van niet. Jongeren beïnvloeden elkaar makkelijk. Als je Refoweb (forum) doorstruint ben je eerder bang dat jongeren elkaar "opbouwen" in een verstandgeloof of een gevoelsmatige "keus voor Jezus" dan dat bevorderd wordt de bevindelijke gangen van Gods volk te kennen, gewerkt door de Geest.

Jij stelt hier kortgezegd dat refoweb juist voor een afbraak in de refowereld zorgt.Een erge bekrompen gedachtengang (Zie mijn quote hierboven)
En mag je elkaar niet opbouwen in een verstandgeloof dan?Ik zie niet in wat daar mis mee is.
De bevindelijke gangen van Gods volk te kennen?Wat heb je daaraan?Het enige wat een ieder nodig heeft is zélf tot dat volk te behoren, en die gangen zélf te leren kennen.
Hoe die gangen zijn is voor een ieder persoonlijk.Misschien dat sommigen zich wel geroepen voelen om juis hier op het forum actief te zijn.

Ik hou er niet zo van om met Bijbelteksten te gaan smijten, maar de onderstaande is in dit verband goed om te overdenken:
Jeremia 6:16 Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel.

Dit is niet zomaar een waardeoordeel ofzo van mijn kant: je zou simpelweg kunnen gaan turven hoe vaak men spreekt, als het gaat over "in Christus zijn" in termen van het bevindelijk kennen drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid (Heidelberger).

Ik geef wel toe, dat (ik meen door parsifal of Klaas genoemd) het punt dat het forum deel uitmaakt van het bredere RefoWeb, waar bijvoorbeeld vragen door reformatorische ambstdragers en deskundigen beantwoord worden veel goed maakt.

Het lijkt mij dat jij een site als refoweb liever vandaag als morgen ziet verdwijnen.
Moet het www dan maar verschoond worden van alle sites die nog een beetje proberen de oude waarheid hoog te houden, iets wat misschien niet altijd lukt omdat het een mega-forum wordt, en iedereen zich aan kan melden.Dus ook mensen die minder refo zijn, maar misschien hier wel tot andere meningen komen.

En dan:Een forum is om te discusieren.Als een discussie een andere kant op gaat dan jij wil lijkt het me niet echt fair om naar aanleiding daarvan het nut van een heel forum ter discussie te stellen.Iedereen mag zijn eigen mening hebben en élke refo is ook anders en beleeft zijn/haar geloof ook anders.
Dat blijkt nu maar weer.De ene is blij dat er zoiets als refoweb bestaat, waar je nog verantwoord kan vertoeven, en de ander zou het liefst zien dat het zo snel mogelijk verdwijnt, zodat refos maar op andere sites moeten gaan kijken, alwaar het wél allemaal goed is.(niet cynisch bedoeld ofzo :wink: )

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 23 jul 2004 16:14

Markie,

je bijdrage is wel erg zwart-wit.

Ik heb nergens gezegd dat RefoWeb moet verdwijnen.
Alleen dat de mods weleens wat meer toezicht zouden kunnen houden op de inhoud. En daardoor zorgen dat die meer in een reformatorisch kader staat.
Dat dat mogelijk is ten minste door één ander reformatorisch forum op internet bewezen.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 23 jul 2004 16:38

Solus schreef:Markie,

Alleen dat de mods weleens wat meer toezicht zouden kunnen houden op de inhoud. En daardoor zorgen dat die meer in een reformatorisch kader staat.
Dat dat mogelijk is ten minste door één ander reformatorisch forum op internet bewezen.

Mijn bijdrage is erg zwart wit zeg je? :mrgreen:

Nogmaals, ik ben niet cynisch #-o

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 jul 2004 20:54

Ik kan me vaak goed vinden op OSW, maar moeten we er hier een kopie maken? Het zou goed zijn als wat meer OSW-ers met kennis van de refo-standpunten en de mogelijkheid die redelijk te verdedigen hier zouden komen, zodat het refostandpunt ook overtuigend gebracht kan worden, maar als dat niet gebeurt moeten we het hier maar meebehelpen. ALs de moddereters het een beetje on-topic houden en zo af en toe de axioma's van mensen openleggen, is het nog wel te overzien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 23 jul 2004 23:34

parsifal schreef:

Ik kan me vaak goed vinden op OSW, maar moeten we er hier een kopie maken? Het zou goed zijn als wat meer OSW-ers met kennis van de refo-standpunten en de mogelijkheid die redelijk te verdedigen hier zouden komen, zodat het refostandpunt ook overtuigend gebracht kan worden, maar als dat niet gebeurt moeten we het hier maar meebehelpen. ALs de moddereters het een beetje on-topic houden en zo af en toe de axioma's van mensen openleggen, is het nog wel te overzien.

Daar heeft Solus het waarschijnlijk ook over.Ben zelf ook lid op osw onder dezelfde nick als hier, maar post er niet zoveel eigenlijk.

Voel me hier beter thuis, maar ken hier ook wat meer mensen en kom hier al veel langer.
Dat schept wel een beetje een soort band toch lijkt wel.

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 24 jul 2004 08:56

Solus schreef:Dat dat mogelijk is ten minste door één ander reformatorisch forum op internet bewezen.
Moet alles op mekaar gaan lijken dan?? Ook zo saai....

Overigens, wat een enorm slap verhaal allemaal... Ipv dat je met goede punten aankomt, vind ik het tot op heden ERG p:)q Na al die pagina's kan ik echt werkelijk waar niets met al je verhalen als moderator.

Dat we het strenger moeten nakijken, tja sorry dat ik ook nog een prive leven heb en niet elke minuut kan kijken naar alle posts. Dat hoort nou eenmaal bij een prive leven.
Bedshaped

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 jul 2004 12:53

Solus schreef:Dat dat mogelijk is ten minste door één ander reformatorisch forum op internet bewezen.

met andere woorden: zo'n forum bestaat al. OSW en RefoWeb zijn altijd licht verschillend geweest, en dat is op zich geen ramp. ik heb zelf ook ooit op OSW gezeten, ben daar op een gegeven moment weggegaan (of beter gezegd: steeds minder vaak gekomen) omdat bijna elke post werd bedolven onder een hoop onbegrijpelijke abacadabra, wat men dan "de tale kanaans" pleegt te noemen.

Refoweb heeft ook duidelijk mindere kanten, geef ik ook toe. ik wordt niet heel blij als mensen puur vrijzinnige dingen uitdragen. aan de andere kant: daar leer ik wel weer van. uiteindelijk draait het daar om: kritisch lezen, en toetsen of iets wel klopt, wat uiteindelijk ieders eigen verantwoording is, zowel op Refoweb als op OSW. ikzelf moet uiteindelijk uit zien te vinden wat de waarheid, of Waarheid is, dat kan geen moderator voor me doen.

tegelijk besef ik dat het wel een Refo-forum pretendeert te zijn, maar als ik zie dat het overgrote deel van Refoweb uit de ger. gezindte afkomstig is, blijkt voor mij dat het grootste deel van de discussies die gevoerd worden op zijn minst de interesse hebben van een aantal reformatorische mensen, en dan denk ik dat die discussie ook gevoerd mag, misschien wel moet worden, met de hoop dat iedereen ervan leert.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 jul 2004 20:44

Nu weten de moderators al heel duidelijk hoe ik tegen het een en ander aan kijk. Toch heb ik nog wel een vraag.

Waarom laten jullie toe dat sommige (ik noem bv Surfer) het hele christendom als iets belachelijks bestempelen. God voor een fantasie houden.

Dit is niet alleen iets wat de reformatorische wereld aantast maar de gehele christelijke wereld.

ik begrijp heus wel dat jullie niet elke topic kunnen doorlezen. Maar helemaal vrij zijn jullie ook niet. Je zou bijvoorbeeld het aantal moderators kunnen uitbreiden en mensen die veelvuldig de fout in gaan kunnen verwijderen. Als iemand namelijk zeer regelmatig de fout ingaat dan moet dat jullie ook opvallen.

hieruit volgend een nieuwe vraag.

willen jullie het moderator beleid eens toelichten. Wat is aanvaardbaar en wat niet meer. Of is alleen het woord respect voldoende. En voor wie moet er dan respect zijn. Alleen voor elkaar of ook voor God?

met vr gr

van JacobH (die ook zeker de voordelen van refoweb wel in wil zien)
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”