Solus schreef:Bedankt Omega voor deze inhoudelijke reactie.
Ik moet constateren dat je (even heel simpel gesteld) twee visies op een reformatorisch forum zou kunnen koesteren:
1) een reformatorisch forum is een forum waar de meerderheid van de bezoekers/deelnemers van reformatorische huize afkomstig is.
2) een reformatorisch forum is een forum waarin men met elkaar in gesprek gaat vanuit een reformatorisch kader (dat is: vanuit het gezamenlijke belijden -Schrift en de daarop gebaseerde 3 formulieren en gezamenlijke traditie).
Jij gaat voor de eerste visie; ik voor de tweede.
Ik sluit me ook aan bij argumenten die The_Pim gegeven heeft in het topic over "Reformatorische forums: verantwoord?
Tegelijkertijd moeten we vaststellen dat Refoweb daarmee niet verder komt dan het schoolplein van een middelbare (al dan niet refo) school (een vergelijking die je tenslotte zelf gemaakt hebt...).
Dat is juist het mooie van een forum als dit, waar mensen elkaar dingen in begrijpelijke taal uit proberen te leggen wat hun mening is, en dus niet indruk proberen te maken met allerlei moeilijke termen.
Daar hoor je soms goede gesprekken, maar vaak ook is het inhoudelijke niveau bedenkelijk. Vaak is het niet stichtend en is het maar goed dat de groepjes klein zijn zodat niet meer jongeren "geïnfecteerd" worden. Het bezwaar tegen het 'schoolplein' Refoweb is dan dat veel meer jongeren hiermee in aanraking komen. "Slechte" invloeden krijgen dus de kans een sneeuwbal effect te bewerkstelligen, terwijl het anders beperkt was gebleven.
Dat kun je ook eens van een andere kant bekijken.Jij hebt het hier over 'slechte' invloeden.Die zullen er best zijn.
Echter over 'goede' invloeden hoor ik je niet.Denk je niet dat er op refoweb jonger komen die juist op zoek zijn naar geloofszaken en die helemaal geen 'refo' zijn?
Daarmee kun je ook het door hier jou boven vermelde sneeuwbaleffect krijgen, alleen dan de 'goede' richting uit.
Of denk je wat dat betreft zo bekrompen dat dat niet kan?De kans dat dit gebeurd is net zo groot dan dat gebeurd wat jij stelde lijkt me.
De cruciale vraag wordt dan: wegen de voordelen op tegen de nadelen? Ik denk eerlijk gezegd van niet. Jongeren beïnvloeden elkaar makkelijk. Als je Refoweb (forum) doorstruint ben je eerder bang dat jongeren elkaar "opbouwen" in een verstandgeloof of een gevoelsmatige "keus voor Jezus" dan dat bevorderd wordt de bevindelijke gangen van Gods volk te kennen, gewerkt door de Geest.
Jij stelt hier kortgezegd dat refoweb juist voor een afbraak in de refowereld zorgt.Een erge bekrompen gedachtengang (Zie mijn quote hierboven)
En mag je elkaar niet opbouwen in een verstandgeloof dan?Ik zie niet in wat daar mis mee is.
De bevindelijke gangen van Gods volk te kennen?Wat heb je daaraan?Het enige wat een ieder nodig heeft is zélf tot dat volk te behoren, en die gangen zélf te leren kennen.
Hoe die gangen zijn is voor een ieder persoonlijk.Misschien dat sommigen zich wel geroepen voelen om juis hier op het forum actief te zijn.
Ik hou er niet zo van om met Bijbelteksten te gaan smijten, maar de onderstaande is in dit verband goed om te overdenken:
Jeremia 6:16 Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel.
Dit is niet zomaar een waardeoordeel ofzo van mijn kant: je zou simpelweg kunnen gaan turven hoe vaak men spreekt, als het gaat over "in Christus zijn" in termen van het bevindelijk kennen drie stukken ellende, verlossing en dankbaarheid (Heidelberger).
Ik geef wel toe, dat (ik meen door parsifal of Klaas genoemd) het punt dat het forum deel uitmaakt van het bredere RefoWeb, waar bijvoorbeeld vragen door reformatorische ambstdragers en deskundigen beantwoord worden veel goed maakt.
Het lijkt mij dat jij een site als refoweb liever vandaag als morgen ziet verdwijnen.
Moet het www dan maar verschoond worden van alle sites die nog een beetje proberen de oude waarheid hoog te houden, iets wat misschien niet altijd lukt omdat het een mega-forum wordt, en iedereen zich aan kan melden.Dus ook mensen die minder refo zijn, maar misschien hier wel tot andere meningen komen.
En dan:Een forum is om te discusieren.Als een discussie een andere kant op gaat dan jij wil lijkt het me niet echt fair om naar aanleiding daarvan het nut van een heel forum ter discussie te stellen.Iedereen mag zijn eigen mening hebben en élke refo is ook anders en beleeft zijn/haar geloof ook anders.
Dat blijkt nu maar weer.De ene is blij dat er zoiets als refoweb bestaat, waar je nog verantwoord kan vertoeven, en de ander zou het liefst zien dat het zo snel mogelijk verdwijnt, zodat refos maar op andere sites moeten gaan kijken, alwaar het wél allemaal goed is.(niet cynisch bedoeld ofzo

)