Kanselruil tussen GG en CGK?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 20 jul 2004 14:55

Het lijkt er dus op dat de CGK kip geslacht gaat worden/is. Waar de GG een vleugel krijgt, de NGK een vleugel en de GKV er met de romp vandoor gaat. Blijft over de kop en die zal dan wel de HCGK oprichten.
Zelf wist ik wel van spanningen binnen de CGK, maar dat het zo heftig was wist ik niet.
Dan zal dus ook een gedeelte van de HNHK bij die GG/CGK groep gaan horen.
Het is maar hoe de GG er tegenover staat.
Heb een beugel en een buikje.
Beati pauperes spiritu
Bedankt
Also known als Zorro in de bus bij Funlover =)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 20 jul 2004 14:59

Picardijn schreef:
pugna schreef:
Niet alleen de GG ook naar de rechtervleugel. Kanselruil met welke andere kerk ook gaat ten koste van de eenheid in de CGK.

De toekomst is waarschijnlijk dat de rechtervleugel 'samen op weg' gaat met de HNHK en/of de GG, het midden en links van het midden met de GKV en de (uiterst) linkervleugel met de NGK.

:oops: Ben hier off-topic, ben ik anders nooit.

Zelf zie ik het zeker niet als off-topic. Het ging mij erom dat men ook het avondmaal moet kunnen aanvaarden binnen het CGK. We hebben even op een zijspoor gezeten omdat mensen uit de GKV aan tafel gaan bij de CGK.
Is er al samenspraak met de HNHK , GG en CGK.?

Die samesprekkingen zijn al begonnen op RefoWeb, zie dit en dit topic.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 20 jul 2004 15:01

Picardijn schreef:Het lijkt er dus op dat de CGK kip geslacht gaat worden/is. Waar de GG een vleugel krijgt, de NGK een vleugel en de GKV er met de romp vandoor gaat. Blijft over de kop en die zal dan wel de HCGK oprichten.
Zelf wist ik wel van spanningen binnen de CGK, maar dat het zo heftig was wist ik niet.
Dan zal dus ook een gedeelte van de HNHK bij die GG/CGK groep gaan horen.
Het is maar hoe de GG er tegenover staat.

Dat verwacht ik wel ja. :|
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 20 jul 2004 15:05

pugna schreef:Je hebt gelijk als je zegt dat de CGK geen eenheid is. Ik bedoelde te zeggen dat kanselruilen geen positieve uitwerking heeft op de eenheid binnen de CGK.

Daar heb je gelijk in. Wat ik wel opmerkelijk vind is dat de predikanten die jaar in jaar uit voor de eenheid in de CGK hebben staan, zo langzamerhand er erg moede over zijn geworden. Steeds meer gaat de aandacht en de connecties meer naar de HNHK uit en ook de GG. Een predikant zei tegen me dat hij erg moe was om zich elke keer weer te verdedigen op classicale vergaderingen en moe om elke keer er op te moeten wijzen dat de kerkorde gevolgd moet worden. En wat je hoort is dat veel predikanten uitkijken naar de Haamstedeconferentie waar ze samen met HNH'den en GG'ers op bepaalde onderwerpen kunnen studeren, daar is een bepaalde geestelijke eenheid die niet te omschrijven is (ondanks de verschillen). Toen ik daar voor het eerst was en dat zag hoe daar geluisterd naar elkaar werd en gesproken met elkaar werd was dat voor mij een openbaring. Ik hoop dat die predikanten meer en meer naar elkaar toe groeien mogen om zo de kerken te dienen en het Evangelie te verkondigen.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 15:17

Ik denk dat "links" GG, hersteld hervormd (tot op zekere hoogte, geen gekrookte riet denk ik) en de rechtervleugel van de CGK prima bij elkaar passen.

Maar ja, dat zal ook wel weer evolueren. Ook dat zal weer uit elkaar groeien. Volgens mij blijf je tegen dat probleem aan lopen.

Als je er continu op uit bent om te bepalen dat jouw kerkverband het theologisch gezien bij het rechte eind heeft, dan kun je eenheid wel vergeten. Dan is de angst om het roer recht te houden groter dan de behoefte aan eenheid.
Geen commentaar

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 20 jul 2004 15:28

Motormuis schreef:Ik denk dat "links" GG, hersteld hervormd (tot op zekere hoogte, geen gekrookte riet denk ik) en de rechtervleugel van de CGK prima bij elkaar passen.

Maar ja, dat zal ook wel weer evolueren. Ook dat zal weer uit elkaar groeien. Volgens mij blijf je tegen dat probleem aan lopen.

Als je er continu op uit bent om te bepalen dat jouw kerkverband het theologisch gezien bij het rechte eind heeft, dan kun je eenheid wel vergeten. Dan is de angst om het roer recht te houden groter dan de behoefte aan eenheid.

Volgens de geschiedenis is het weer tijd voor een flinke stoelendans in protestants nederland. Deze wordt dan weer over 30 jaar ogevolgd door een kleintje. Volgens mij heeft het ook te maken met het verjongen van de kerk, mensen hebben niet meer dezelfde standpunten als hun grootouders en maken de dienst uit in de kerk.

Beati pauperes spiritu

Bedankt

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 15:30

Picardijn schreef:
Motormuis schreef:Ik denk dat "links" GG, hersteld hervormd (tot op zekere hoogte, geen gekrookte riet denk ik) en de rechtervleugel van de CGK prima bij elkaar passen.

Volgens de geschiedenis is het weer tijd voor een flinke stoelendans in protestants nederland. Deze wordt dan weer over 30 jaar ogevolgd door een kleintje. Volgens mij heeft het ook te maken met het verjongen van de kerk, mensen hebben niet meer dezelfde standpunten als hun grootouders en maken de dienst uit in de kerk.

Oh ja, zit daar een conjunctuurgolf in? Dat kinderen anders denken dan hun ouders, hoeft niet te impliceren dat ze dan niet bij elkaar kunnen blijven. Als er maar respect is. Is dat er niet meer, dan wordt het hopeloos ja...
Geen commentaar

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 20 jul 2004 15:34

Motormuis schreef:
Oh ja, zit daar een conjunctuurgolf in? Dat kinderen anders denken dan hun ouders, hoeft niet te impliceren dat ze dan niet bij elkaar kunnen blijven. Als er maar respect is. Is dat er niet meer, dan wordt het hopeloos ja...

Nee, bij een kerkscheuring komen veel emotie's vrij. Zoals de gebouwen en dergelijke, mensen gaan om hun geloof in de schuur zitten van een gemeentelid om een dienst te houden. Daarnaast worden er meestal harde woorden gezegd en stellingname's gemaakt. De kinderen hebben deze verharding niet meer omdat ze het niet meegemaakt hebben.
Dan worden de emotie aan de kant gezet als er keuze's gemaakt moeten worden. Volgens de geschiedenis is dat met 30 jaar een kleine stoelendans en dan met 60 jaar een grote stoelendans.

Beati pauperes spiritu

Bedankt

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 15:40

Picardijn schreef:
Motormuis schreef:

Nee, bij een kerkscheuring komen veel emotie's vrij. Zoals de gebouwen en dergelijke, mensen gaan om hun geloof in de schuur zitten van een gemeentelid om een dienst te houden. Daarnaast worden er meestal harde woorden gezegd en stellingname's gemaakt. De kinderen hebben deze verharding niet meer omdat ze het niet meegemaakt hebben.
Dan worden de emotie aan de kant gezet als er keuze's gemaakt moeten worden. Volgens de geschiedenis is dat met 30 jaar een kleine stoelendans en dan met 60 jaar een grote stoelendans.

Interessant, dan zijn we in de GG weer bijna aan de beurt. In 2013, dus duurt nog zo'n 9 jaar.....
Geen commentaar

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 20 jul 2004 15:42

Alsjeblieft zeg! Laten we liever proberen te werken aan samengaan met kerkverbanden als HHKN, CGK en evt. GGiN.

Alle krampachtige stellingnames overboord en samen verder.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 20 jul 2004 15:43

Pieter schreef:Alsjeblieft zeg! Laten we liever proberen te werken aan samengaan met kerkverbanden als HHKN, CGK en evt. GGiN.

Ja pa. Maar het voorwerk moet wel grondig gebeuren. Je moet eerst een bepaalde chemie krijgen en dat doe je door elkaar wat af te tasten. Te kijken hoe de ander over bepaalde zaken denkt.

Dat hoort allemaal bij de verkennende fase :wink:
Geen commentaar

Picardijn
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Picardijn » 20 jul 2004 15:48

Pieter schreef:Alsjeblieft zeg! Laten we liever proberen te werken aan samengaan met kerkverbanden als HHKN, CGK en evt. GGiN.

Het gaat over de wet van de gewoonte, niets is de mens vreemd. Voor mij zag deze discussie er eerst uit als appels als peren verkopen.
Maar nu kom ik er een beetje achter dat je lid moet zijn van de GG of (vleugel van de)CGK om mee te mogen praten.

Beati pauperes spiritu

Bedankt

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 20 jul 2004 16:11

Picardijn schreef:

Het gaat over de wet van de gewoonte, niets is de mens vreemd. Voor mij zag deze discussie er eerst uit als appels als peren verkopen.
Maar nu kom ik er een beetje achter dat je lid moet zijn van de GG of (vleugel van de)CGK om mee te mogen praten.

Wees welkom in de vleugel. :D
(ik ben niet lid van de GG en kan je dus daar niet welkom heten).

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 20 jul 2004 16:13

Picardijn schreef:

Dat hoeft niet, alleen ik denk wel dat je de richtingen moet kennen wil je begrijpen wat de beweegredenen zijn en ook een beetje historie om te weten wat de CGK was en nu is en dat geld ook voor de historie van de GG.

Motormuis geeft wel een cursusje kerkgeschiedenis ontstaan van GG. :mrgreen:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 20 jul 2004 16:15

pugna schreef:
Picardijn schreef:

Wees welkom in de vleugel. :D
(ik ben niet lid van de GG en kan je dus daar niet welkom heten).

In september mag je weer naar Urk dan is het weer nationale BWP dag :mrgreen: (Urk is tenminste goed te rijden voor de Friezen)

Terug naar “Archief”