Mijn kerk een sekte???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Madelief
Verkenner
Verkenner

Mijn kerk een sekte???

Berichtdoor Madelief » 19 jul 2004 08:14

Sorry, omdat ik het momenteel erg moeilijk heb met dingen uit mijn verleden, twijfel ik ineens enorm aan alles. En ik voel me zo eenzaam!!!
Nu hebben niet-gelovigen mij gezegd dat mijn kerk een sekte is waar ik gehersenspoeld word. Ze zeggen dat Jezus een ingebeeld figuur is zodat ik mijn eigen pijn niet hoef aan te gaan. En ik weet het niet meer!! Zo lang heb ik zo diep geloofd, en nu, nu twijfel ik aan de basis van mijn bestaan. Waar is Jezus? Waar is God?
:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Madelief

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 jul 2004 08:35

zoek eens op wat een sekte is, er zijn topics over hier op dit forum.dan kan je zelf zien of het idd zo is.

David was ook bang dat God hem was vergeten, psalm 13, en toch wist hij dat het goed kwam. heb vertrouwen!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joris

Re: Mijn kerk een sekte???

Berichtdoor joris » 19 jul 2004 09:57

Madelief schreef:Sorry, omdat ik het momenteel erg moeilijk heb met dingen uit mijn verleden, twijfel ik ineens enorm aan alles. En ik voel me zo eenzaam!!!
Nu hebben niet-gelovigen mij gezegd dat mijn kerk een sekte is waar ik gehersenspoeld word. Ze zeggen dat Jezus een ingebeeld figuur is zodat ik mijn eigen pijn niet hoef aan te gaan. En ik weet het niet meer!! Zo lang heb ik zo diep geloofd, en nu, nu twijfel ik aan de basis van mijn bestaan. Waar is Jezus? Waar is God?

Madelief
Moeilijke perioden zijn geen excuus om te twijfelen aan God. Die dingen halen wij mensen altijd door elkaar. God bestaat. En moeilijke dingen bestaan ook.

Zijn naam: Jaweh: ik ben die ik ben, ook al voel jij je klote. Toppie toch?

Als je God kent in je leven ga je juist wel de pijn aan n je leven> QWant al die pijn mag je namelijk bij het kruis brengen en je zult genezing krijgen. Jezus is voor al je pijn en verdriet gestorven, zijn juk is zacht, zijn last is licht. Je mag de last gewoon omruilen. Hij draagt jouw pakket, jij het Zijne.
Die verhalen van die ongelovige mensen komen voort uit een totaal onbegrip van het christelijk geloof. Met God blijf je volledig verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt is en gebeurt in je leven, alleen hoef je er niet meer aan onderdoor te gaan.

Waar is Jezus? Bij zijn vader in de hemel en hij regeert! Maar Hij wil graag in je hart wonen, als jij de deur openzet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 jul 2004 10:37

Madelief schreef:Sorry, omdat ik het momenteel erg moeilijk heb met dingen uit mijn verleden, twijfel ik ineens enorm aan alles. En ik voel me zo eenzaam!!!

Madelief

madelief,

lees je bijbel en ondek dat God bestaat, Kijk om je heen wat er gebeurt met mensen waarin God werkt dan zie je dat God bestaat. Lees eens wat wonderlijke boeken van mensen die enorm dicht bij God leven, dan hoef je niet meer te twijvelen aan God. Vraag antwoorden van God zelf, en sla bijvoorbeeld je bijbel open. Hij geef je wijsheid.

Jezus een inbeeld figuur waardoor je je pijn niet zelf hoeft aan te gaan? Mischien is dat voor de buitenwereld wel zo ja. Maar hoevaak heb je troost ontvangen alleen uit de bijbel. (zo'n simpel boekje). Elke keer weer verbaas ik me dr over hoe mooi de bijbel is, en wat er allemaal instaat. Het is een schat waar je nooit in uitgeput raakt. In de bijbel zit Jezus.(ik ben het levende woord). "Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen" Jezus zit in de bijbel. Iedereen kan tegen jou zeggen: jezus is een beeld je je zelf in. Maar Jezus is bij je. Jezus is zelfs in je. (ik leef niet meer maar Jezus leef in mij). Ga zo maar verder.. kijk bijv in de geschiedenis hoe hebben die matelaren kunnen zingen terwijl ze op de brandstapel stonden of voor de leeuwen geworpen werden.

twijvelen wordt je niet gelukkiger van, laat Jezus meer in jou leven toe dan zul je er zekerder van worden dat Hij echt bestaat.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 19 jul 2004 10:54

In een periode als deze kun je het beste omgaan met goede vrienden die de Bijbel serieus nemen. Anders wankelt je geloof en daar heb je niks aan.

Overigens, je hoeft niet eens gelovig te zijn om te geloven dat er een Jezus op aarde heeft rondgelopen die aan het kruis gestorven is. In niet-christelijke geschiedschrijving komt dat ook voor.

Maar zou het Gods bedoeling zijn om jouw geloof aan het wankelen te brengen? En zou je dat ongelovigen gunnen?

Nee toch!

Madelief
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Madelief » 19 jul 2004 11:48

Hartverwarmende woorden, bedankt lieve vrienden.

Madelief

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jul 2004 09:56

De spotters lijkt het wel te gaan, maar niets is minder waar.

Veel mensen zijn in tijd van kerkverlating (de kerk moet daar zelf ook iets tegen ondernemen overigens) zoekende. Hun gespot is vooral ter verdoving van hun eigen geestelijke armoede/eenzaamheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 20 jul 2004 14:51

God zal jou nooit meer zorgen op je schouders leggen, dan dat je kunt dragen.

Ik heb geen idee wat voor kerkverband ze een sekte noemen, dan hoef ik ook niet te weten, maar God weet het wel, Ga er mee naar God toe en een voorganger om te praten.
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 jul 2004 17:59

Het feit dat jij nadenkt, twijfelt, je afvraagt: waar is God? Is het bewijs dat je niet gehersenspoelt bent.....
Gehersenspoelt ben je als je klakkeloos dingen overneemt, denkt, daden doet die anderen van je willen, voor je bepalen, zonder dat jij daar zelf over nadenkt. Zeg dat maar tegen de niet-gelovigen...

Wat is gehersenspoelt? Ik zie veel niet-gelovigen in mijn klas waarvan ik zelf vermoed dat zij misschien wel gehersenspoeld zijn, de kleden, doen en praten precies zoals anderen dat willen.
Zolang jij zelf nadenkt, onderzoekt, vraagt ...wees dan niet bang gehersenspoelt te zijn.

Jezus ingebeeld? Zeker niet! Zijn bestaan is net zo bewezen (geschiedkundig) als dat van Napoleon.
Maar geloven dat Hij Gods Zoon was, dat is wat anders. Maar als je dat geloofd, waarom dan gelijk gehersenspoelt? Is het dan zoveel gekker dan geloven dat de wereld er uit puur toeval is en dat ons bestaan hier op aarde nergens toe dient?

Pas als je ''geloofd'' in Jezus omdat jou ouders of je kerk vind dat je dat moet doen....misschien is dat gehersenspoelt ja, maar is dat echt geloof?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 20 jul 2004 20:08

Madelief, jij bent anders dan die mensen die niet geloven. Mensen die niet geloven, willen vaak graag een verklaring voor het feit dat zij niet geloven en anderen wel. De makkelijkste manier om geloof te verklaren is te zeggen dat alles bedacht is en dat mensen op die manier gehersenspoeld zijn... Dan hoef je er ook niet over na te denken of het misschien wel eens waar zou kunnen zijn.

Iedere christen twijfelt wel eens aan zn geloof, dat weet k zeker. Dus je bent echt niet de enige... Als je God kwijt bent, kun je het beste God gaan zoeken: door bijv. vurig te bidden en veel bijbellezen. En erover praten met leeftijdsgenoten die ook christen zijn en misschien wel dezelfde problemen als jij hebben! Die leeftijdsgenoten zijn er zeker wel, daar kun je veel beter vriendschappen mee sluiten!

Succes!

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 21 jul 2004 11:09

Madelief

Natuurlijk zeggen ongelovigen dat. De bijbel zegt, dat we niet moeten luisteren naar de raad van goddelozen (Ps. 1).

Denk eens aan Job. Job begreep helemaal niets van zijn probleem, want hij had Job 1 niet kunnen lezen (uiteraard!!). Zijn vrienden kwamen hem alleen maar vertellen, dat het allemaal zijn eigen schuld was en dat God zich tegen hem gekeerd had. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Job was ten einde raad? Hij dacht dat God hem in de problemen had gebracht. Maar wij weten nu, dankzij Job 1, dat het de duivel was. Hij zocht naar een reden voor de rampen die hem overkwamen. Maar wij weten nu, dat er geen reden was (Job 2:3). Job wist, dat hij niet schuldig was, en ook God zelf bevestige dat!

Laat jezelf dus niet aanklagen! Dingen uit het verleden kunnen je emoties danig overhoop gooien, ik weet er alles van. Maar het belangrijk, dat je, net als Job, vasthoudt aan Christus ("Maar ik weet: mijn Losser leeft en ten laatste zal Hij op het stof optreden." Job. 19:25). Het wonderlijke van het verhaal van Job is, dat het niet God is, die hem in de ellende bracht, maar de tegenstander. Toch gebruikt God de situatie, om Job te veranderen ten goede. Job leert uiteindelijk God persoonlijk kennen ("Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen, maar nu heeft mijn oog U aanschouwd." Job. 42:5). Ik zeg dus niet, dat jouw probleem Gods plan is. Veel christenen gaan daar in moeilijke situaties gemakkelijk van uit. Maar bij Job was dat ook niet zo. Gods wil voor ons is het goede, ook voor jou ("En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene." Rom. 12:2). Maar we weten ook, dat God alle dingen, dus ook deze situatie doet meewerken ten goede (Rom. 8:28). Als je je maar vasthoudt aan Hem!!

Ik weet verder natuurlijk niets van jouw situatie en dat hoeft ook niet. Maar soms kan het nodig zijn om hulp te zoeken bij het verwerken van pijn uit het verleden. Ikzelf heb goede ervaring met stichting Koinonia, een christelijk stichting voor pastorale hulp. Zie http://www.koinonia.nl
The Lord is the Potter, not Harry!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 jul 2004 14:38

Natuurlijk zeggen ongelovigen dat. De bijbel zegt, dat we niet moeten luisteren naar de raad van goddelozen
deze reactie zou ook van een sektelid afkomstig kunnen zijn....

Vervang alleen het woord "bijbel" door de naam van een sekteleider...

Laat jezelf dus niet aanklagen! Dingen uit het verleden kunnen je emoties danig overhoop gooien, ik weet er alles van. Maar het belangrijk, dat je, net als Job, vasthoudt aan Christus ("Maar ik weet: mijn Losser leeft en ten laatste zal Hij op het stof optreden." Job. 19:25). Het wonderlijke van het verhaal van Job is, dat het niet God is, die hem in de ellende bracht, maar de tegenstander. Toch gebruikt God de situatie, om Job te veranderen ten goede. Job leert uiteindelijk God persoonlijk kennen ("Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen, maar nu heeft mijn oog U aanschouwd." Job. 42:5). Ik zeg dus niet, dat jouw probleem Gods plan is. Veel christenen gaan daar in moeilijke situaties gemakkelijk van uit. Maar bij Job was dat ook niet zo. Gods wil voor ons is het goede, ook voor jou ("En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene." Rom. 12:2). Maar we weten ook, dat God alle dingen, dus ook deze situatie doet meewerken ten goede (Rom. 8:28). Als je je maar vasthoudt aan Hem!!
en stel vooral geen kritische vragen...Neem alles maar blind aan. Net zoals sekteleden.

En dan heb ik het niet over het stellen van 'kritische vragen' binnen de grenzen van de dogma's. Maar ten aanzien van de dogma's.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 21 jul 2004 14:57

surfer schreef:
Natuurlijk zeggen ongelovigen dat. De bijbel zegt, dat we niet moeten luisteren naar de raad van goddelozen

Ik vind dat er nogal verschil is tussen een sekteleider of de bijbel. Voor mij is de bijbel de norm en volgens mij is dat voor alle reformatorische christenen zo. Moeten we dan maar spreken van één grote refosekte?

surfer schreef:
en stel vooral geen kritische vragen...Neem alles maar blind aan. Net zoals sekteleden.

Waar heb ik gezegd, dat je geen kritische vragen mag stellen? Die conclusie is voor jouw rekening. Job deed dat trouwens wel, maar zonder zijn geloof in God te verliezen.

surfer schreef:En dan heb ik het niet over het stellen van 'kritische vragen' binnen de grenzen van de dogma's. Maar ten aanzien van de dogma's.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen, dat je dogma's niet ter discussie mag stellen! Als je wel eens eerder een bijdrage van mij hebt gelezen, dan weet je dat wel.
The Lord is the Potter, not Harry!!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 jul 2004 15:00

surfer schreef:

En dan heb ik het niet over het stellen van 'kritische vragen' binnen de grenzen van de dogma's. Maar ten aanzien van de dogma's.

Het gaat dan hier ook niet over dogma's, laten wij on-topic blijven, maar het gaat er om of je gehersenspoelt bent als je in Jezus als Gods Zoon geloofd.
Ieder mens stelt kritische vragen, al is het niet hardop. Mensen die dit niet meer doen, die zijn gehersenspoelt ja. Ik ervaar het stellen van kritische vragen juist als een zoektocht naar God.
Het feit dat er mensen zijn die daar verkeerd mee omgaan, die kritische maar eerlijke vragen afwimpelen als zonden, is een ander verhaal.

Als jij voor jezelf weet dat Jezus Gods Zoon was, als dat geen kritische vraag meer voor je is maar de waarheid. Dan ben je niet gehersenspoelt, dan geloof je de bijbel als antwoord op de zin van ons bestaan. Dogma's zijn door mensen bepaald, en is daarom van een ander kaliber.
Ik begrijp die link dan ook niet.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jul 2004 16:08

Madelief schreef:Nu hebben niet-gelovigen mij gezegd dat mijn kerk een sekte is waar ik gehersenspoeld word. Ze zeggen dat Jezus een ingebeeld figuur is zodat ik mijn eigen pijn niet hoef aan te gaan.

Volgens mij zijn die mensen zelf gehersenspoeld.. :)

Terug naar “Archief”