Madelief schreef:Sorry, omdat ik het momenteel erg moeilijk heb met dingen uit mijn verleden, twijfel ik ineens enorm aan alles. En ik voel me zo eenzaam!!!
Nu hebben niet-gelovigen mij gezegd dat mijn kerk een sekte is waar ik gehersenspoeld word. Ze zeggen dat Jezus een ingebeeld figuur is zodat ik mijn eigen pijn niet hoef aan te gaan. En ik weet het niet meer!! Zo lang heb ik zo diep geloofd, en nu, nu twijfel ik aan de basis van mijn bestaan. Waar is Jezus? Waar is God?
Madelief
Natuurlijk zeggen ongelovigen dat. De bijbel zegt, dat we niet moeten luisteren naar de raad van goddelozen (Ps. 1).
Denk eens aan Job. Job begreep helemaal niets van zijn probleem, want hij had Job 1 niet kunnen lezen (uiteraard!!). Zijn vrienden kwamen hem alleen maar vertellen, dat het allemaal zijn eigen schuld was en dat God zich tegen hem gekeerd had. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Job was ten einde raad? Hij dacht dat God hem in de problemen had gebracht. Maar wij weten nu, dankzij Job 1, dat het de duivel was. Hij zocht naar een reden voor de rampen die hem overkwamen. Maar wij weten nu, dat er geen reden was (Job 2:3). Job wist, dat hij niet schuldig was, en ook God zelf bevestige dat!
Laat jezelf dus niet aanklagen! Dingen uit het verleden kunnen je emoties danig overhoop gooien, ik weet er alles van. Maar het belangrijk, dat je, net als Job, vasthoudt aan Christus ("Maar ik weet: mijn Losser leeft en ten laatste zal Hij op het stof optreden." Job. 19:25). Het wonderlijke van het verhaal van Job is, dat het niet God is, die hem in de ellende bracht, maar de tegenstander. Toch gebruikt God de situatie, om Job te veranderen ten goede. Job leert uiteindelijk God persoonlijk kennen ("Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen, maar nu heeft mijn oog U aanschouwd." Job. 42:5). Ik zeg dus niet, dat jouw probleem Gods plan is. Veel christenen gaan daar in moeilijke situaties gemakkelijk van uit. Maar bij Job was dat ook niet zo. Gods wil voor ons is het goede, ook voor jou ("En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene." Rom. 12:2). Maar we weten ook, dat God alle dingen, dus ook deze situatie doet meewerken ten goede (Rom. 8:28). Als je je maar vasthoudt aan Hem!!
Ik weet verder natuurlijk niets van jouw situatie en dat hoeft ook niet. Maar soms kan het nodig zijn om hulp te zoeken bij het verwerken van pijn uit het verleden. Ikzelf heb goede ervaring met stichting Koinonia, een christelijk stichting voor pastorale hulp. Zie
http://www.koinonia.nl