Berichtdoor Europeaan » 20 jul 2004 08:01
Gisteren heb je een prominente plaats gekregen in mijn gebed. Daar heb je recht (!) op. En ook op het gebed van alle meelezers! Daarbij heb ik niet eens gebeden dat je je ouders gaat vergeven. Zover zijn we nog lang niet. Dit verwerkingsproces kost jaren, en dan is het heel bijzonder dat je gelooft, en kan functioneren in de maatschappij – een prestatie van formaat!!
Wat bij dit verwerkingsproces een wezenlijke rol speelt, is erkenning van je ouders dat ze opa teveel z’n gang hebben laten gaan. (En wat was de rol van oma? Zij leeft nog, neem ik aan?) Wellicht kunnen ze nu nog geen spijt betuigen, maar het zou al winst zijn als ze hun houding als fout zouden erkennen. Winst voor hun relatie met jou, en winst voor jouw relatie met hun. Plus winst voor jullie relatie met God. In psalm 32 lees je dat David pas echt rust vond, toen hij zijn zonden voor God beleed. Die voorwaarde is echter wel om het begin van de psalm geldig te laten zijn (Welzalig hij wiens zonden zijn vergeven, die van de straf voor eeuwig is ontheven; berijmd, gereformeerd kerkboek).
Ik hoop dan ook dat je ouders ooit hun zonden voor jou en God zullen belijden. Blijf daar maar op aandringen. Heb je goede vrienden die daarbij kunnen helpen? Of een ouderling/dominee waar je je verhaal kwijt kan?
Mijn wens is dat je een voortdurend sterk geloof mag krijgen. En dat je een mooi leven krijgt, waarmee deze ingrijpende beschadiging zo veel mogelijk geheeld wordt!