Dominees/ voorgangers universitair???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 12 jul 2004 09:56

Lalage schreef:
Lindal schreef:Ik ken een ds die dus idd van direct vanuit zijn werk, ds is geworden, zonder opleiding aan een universiteit. Bij de ogg is dat dan voornamelijk ook geen tekstuitleg (wat dus meer aankomt op het universiteit-gedeelte) maar puur bevindelijk.

Wat betekent bevindelijk?

Bevindelijk.
Volgens mij betekent het diepgang in de predikig ofzo. Als er alleen bevinding is heb je totaal niets aan een preek. Ik zie dat net zoiets als een toepassing zonder preek. Een preek zonder toepassing gaat best, maar een toepassing zonder preek is waardeloos.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 13 jul 2004 16:52

japijo schreef:
Lalage schreef:
Lindal schreef:Ik ken een ds die dus idd van direct vanuit zijn werk, ds is geworden, zonder opleiding aan een universiteit. Bij de ogg is dat dan voornamelijk ook geen tekstuitleg (wat dus meer aankomt op het universiteit-gedeelte) maar puur bevindelijk.

Wat betekent bevindelijk?

Bevindelijk.
Volgens mij betekent het diepgang in de predikig ofzo. Als er alleen bevinding is heb je totaal niets aan een preek. Ik zie dat net zoiets als een toepassing zonder preek. Een preek zonder toepassing gaat best, maar een toepassing zonder preek is waardeloos.

Volgens mij is bevinding puur gericht op ervaring. De ervaring van het geloof.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

bloempie
Majoor
Majoor

Re: Dominees/ voorgangers universitair???

Berichtdoor bloempie » 13 jul 2004 20:39

Tijn schreef:Wat ik altijd een kwalijk punt vind van dominees is dat ze altijd een universitaire/hbo studie gedaan moeten hebben. Waarom kan een timmerman geen dominee worden???

Ik geloof dat je niet persé een HBO/ universitaire opleiding nodig hebt om dominee te kunnen worden. Om het te mógen worden heb je in ieder geval een roeping nodig. En ik geloof dat als God jou roept tot dit ambt, dat Hij je (als dat nodig is) de gave geeft om te kunnen leren voor dit ambt en de dingen die daarbij komen kijken.
Ik heb zelf gelezen van een vrouw die evangeliste werd. Ze kon totaal niet leren, maar God gaf haar het inzicht en verstand om toch te leren wat ze moest weten.
God werkt overal dwars doorheen en wat jij nodig hebt om tot Zijn doel te komen, dat geeft Hij je!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 13 jul 2004 21:10

Daar kan ik mij helemaal bij aansluiten.
Als God een mens roept zal God er ook wel voor zorgen dat deze bekwaam is om z'n werk te doen.

joris

Berichtdoor joris » 18 jul 2004 22:18

Zareb schreef:Daar kan ik mij helemaal bij aansluiten.
Als God een mens roept zal God er ook wel voor zorgen dat deze bekwaam is om z'n werk te doen.
Sterker nog: we zijn allemaal geroepen om Gods werk te doen! God zocht een volk uit en heiligde het. Hij heiligde niet een aantal universitair geschoolde individuen.

Terug naar “Archief”