Het gaat mij er niet om dat je je mening niet mag uiten. Het gaat me er om dat je jouw denkbeelden niet mag opleggen aan andersdenkenden.
Ik vertolk mijn mening. En ik geloof dat dit (witte magie, is ten diepste satanisch) de waarheid is. Moet ik mijn mening inbinden, omdat ik niet vanuit overtuiging mag spreken?
Het maakt niet zoveel uit voor mij, of mensen het nu zwart of wit noemen.
Zo zijn er ook mensen die geloven dat er nog nooit een man op de maan geweest is. Ik wil het best respecteren, maar mag ik dan toch zeggen: Je zit er naast? Of is dat dan arrogant.
Dit is een belachelijke vergelijking. Weet je waarom? Het feit dat er een man op de man is geweest is bewezen, daarom is het een feit. Zo is het ook een feit dat er witte en zwarte magie is. Het probleem is: jij VINDT alle magie duister, dit is echter geen vaststaand feit. M.a.w.: de vergelijking klopt niet.
Kijk daar gaan we.
Jij bepaald voor mij dat de stelling, dat witte magie duister is, geen feit is.
Ik zie het weldegelijk als vaststaand feit. Dat is voor mij een overtuiging. Net zoals er een man op de maan heeft gelopen of de aarde rond is.
Hoe weet jij dat er een man op de maan gelopen heeft? Ben je erbij geweest? Liep je naast deze man op de maan? Nee! Je gelooft het door de media. En dat is overtuigend genoeg voor jou en voor jou daarom een feit. (Wees gerust, voor mij ook

).
Ik geloof dat witte magie duister is. Waarom?
- Ik geloof de vele getuigenissen die ik daarover gehoort heb (het eerder beschreven artikel van Joyce Foekema bijv. Ik ken Joyce persoonlijk),
- Toets het aan de Bijbel (een Boek wat voor mij betrouwbaar is gebleke, zeker als het gaat om geestelijke, spirituele zaken)
- De persoonlijke ervaringen die ik zelf gehad heb op dit gebied.
(Ik heb voor mijn ogen de demonische manifestaties gezien, ik was niet in een psychose!) Probleem is dat het niet realistisch is om te denken dat zij dan ook maar gods normen en waarden aan moeten houden
.
Ik heb nergens gezegd dat ze dat op dit moment
hoeven.
En het is ook niet terecht dat jij dan roept dat het allemaal fout is en duister etc., terwijl bepaalde dingen (witte magie) juist erg goed zijn voor de natuur en voor de mensheid.
Uiteindelijk geloof ik dat het tot verderf leidt. Hoe verder mensen gaan in Wicca, hoe ongezonder ik ook vind worden. Zeker als ik bijv. kijk naar bepaalde offers en inwijdingsrituelen die gedaan moeten worden. Niet de wiccans van de eerste orde, maar wel degene die hier verder in gaan.
Ik heb ook meerdere discussies gehad met wiccans. Het "grappige" is dat zij het inderdaad 'wit' noemen, maar een groot gedeelte houdt zich ondertussen wel bezig met 'zwart', raadpleegt geesten bij het Ouija bord en is geinteresseerd in vodoo en wintie.
De echte wiccans doen dat niet, op sensatie beluste pubertjes en niet-serieuze mensen die afgaan op spanning, die doen het wel...
Als ik de getuigenverklaringen van wiccans lees en ook bijv. de sites van hun op internet tegenkom, dan zie ik heel vaak (en niet altijd) het tegendeel anders bewezen worden. En voor mij is dat ook logisch, het komt uit dezelfde bron, alleen zijn er verschillende uitingsvormen.
http://www.stichting-promise.nl/maatsch ... k/449.htmlVoor meer informatie.
Als je het leuk vindt: reageer ook nog eens op wat andere punten uit mijn artikel.
Ik wil de discussie niet te breed houden eigenlijk, maar ik zal kijken Koert.
Shalom