Witte Magie, wat is er wit aan???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 09 jul 2004 15:09

Ik zie de teksten al weer heerlijk voorbij komen.

Voorop gesteld dat ik geen expert ben...

Wonderen zijn toch ook paranormale gaven?

Jozef kon dromen uitleggen en had een voorspellende gave
De discipelen konden 'paranormaal' genezen.
Elia en Elisa hadden hele bijzondere gaven die niet normaal waren.
Micha en andere profeten konden ook de toekomst voorspelen.

Allemaal paranormale gaven, die ze wel kregen en in Zijn dienst gebruikten.

Overigens gebedsgenezers zijn toch ook paranormale genezers?

Graag jullie visie op dit... en niet de dooddoener gebruiken: dat kregen ze van God. Mensen rond hun heen zag hun die dingen doen.

Zegt Christus niet dat als iemands geloof zo groot als een mosterdzaadje is dat ze bergen zouden kunnen verzetten?

Als iemand dan zijn gaven in de dienst van de Heer gebruikt is het dan slecht? Het lijkt mij wanneer Christus aanbeden en beleden wordt dat de satan niet meer kan functioneren. Zo is de 'kracht' of 'gave'wel te traceren naar God. Of niet?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2004 15:27

Klopt.... maar het woord "paranormaal" wordt heel vaak betrokken op demon... op 1 kant van het verhaal. Paranormaal is: betr. hebbend op wat niet met de normale zintuigen waargenomen wordt => buitenzintuiglijk

Het bovennatuurlijke heeft een goede en een slechte kant.... en soms lijkt het wel eens alsof het alleen een slechte kant heeft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 jul 2004 15:30

Kiwi schreef:Moraal van je verhaal? Voed je kinderen evangelisch op, dan raken ze daar ook niet in verzeild? :lol:

Was het maar waar....... ik ken diverse kinderen die aan "glaasje draaien" deden, uit de evangelische kring, helaas. Het leek wel of het voor hun nog spannender was als voor andere kinderen op die school toen.......... en ze waren toen al rond de 17, dus geen 12 meer.......

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 09 jul 2004 17:38

Ik ben in twee fases tot geloof gekomen. Ik ben niet religieus of erg gelovig opgevoed. Wel lieten mijn ouders mij Christelijk basis en middelbaar onderwijs genieten zodat ik toch een beetje breder werd opgevoed. Rond mijn 17e kwam mijn moeder tot geloof in de Bijbel, ook N.T. en werd wedergeboren. Ik werd hierdoor (o.a. door wonderen) wel geraakt. Was toen nog bezig met Chinese gevechtskunsten, en mediteerde voor innerlijke kracht, heb toen de bovennatuurlijke wereld ervaren en ging begrijpen dat hetgeen zich aan mij als een (verblindend) licht wilde voordoen juist de duisternis herbergde. Zij en ook anderen hadden mij willen doen geloven dat alles wat ik op een of andere manier wist (ik wist wie er aan de deur belde of wie belde aan de telefoon, zag bijv. kwijtgeraakt voorwerp, een zieke plek in iemands lichaam en wist hoe ik het moest 'genezen') uit mijn eigen gave voortkwam, ontwikkelt door de meditatie. Ik had die dingen niet gezocht. Maar na meditatie waren ze 'vanzelf' gekomen. Ik kreeg sterk de indruk, daar ik die zaken niet had gezocht en zij mij ook niet altijd even nuttig leken mij van buiten opgedrongen werden. Ik kon de benadering van die demonen of boze geesten? niet van mij weren, zelfs niet toen ik definitief brak met meditatie. Uiteindelijk week het alles toen ik na een beangstigend bezoek van hen mij op de grond wierp en het uitriep: "G-d red me!". Hierna werd ik niet meer bezocht, noch kreeg ik meer voorkennis van dingen. Ik was op slag overtuigd dat G-d macht heeft over alles en iedereen, en dat het noodzakelijk is in Hem te geloven. Echter, ik was wel aangeraakt, maar niet wedergeboren. Na struikelingen en dwaalwegen kwam dat ervan toen ik 21 was. Na die tijd kreeg ik naar mijn idee veel licht over een aantal zaken in de Schrift. Daarna werd ik definief wedergeboren.
Jesjoea verhaald van het gevaar van reiniging van een boze geest en een "leeg huis" blijven, d.w.z. gereinigd van boze geesten, maar dan geen bewuste keuze G-d, voor Jesjoea, voor wedergeboorte nemen en dan dus niet gevuld worden met de Geest G-ds. Het gevaar is dan groot dat die geest terugkeert met 7 anderen, erger dan hemzelf. Niet iedereen die aangeraakt is door G-d en enigzins in hem gelooft is ook de wedergeboorte ingegaan. Simpelweg door niet bewust te beslissen, te kiezen voor het achterlaten van het oude leven en G-d als Heer te accepteren, vervult te raken door de Geest G-ds.
Bovennatuurlijke gaven zonder relatie met G-d zijn altijd dubieus. G-d wil immers de relatie en de eer. Als iemand zo visionair is, hoe komt het dan dat hij in contradictie handelt met de Schrift? De wijze van genezen door langdurige strijksessies, formules, whatever, terwijl de profeten, kohanniem (priesters in de Schrift zich bediende door gebed of door authoritair rechtmatig wegzenden van de geesten? en dus geheel anders?

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 jul 2004 18:02

Sam, je zou een van mijn zonen kunnen zijn. Jou leven komt wonderbaarlijk overeen met dat van mijn zonen.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 09 jul 2004 19:39

Mariamagdalena schreef:Sam, je zou een van mijn zonen kunnen zijn. Jou leven komt wonderbaarlijk overeen met dat van mijn zonen.

Mariamagdalena,

De overeenkomsten bewijzen dezelfde vijand en . . . dezelfde G-d die te hulp komt.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 jul 2004 19:47

Oh.......

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 jul 2004 21:49

Lieve HereIam,

HereIam schreef:
Het feit dat jij in de God van de bijbel geloofd en daarom meent te kunnen zeggen dat alles wat vervolgens niet in overeenstemming is met de bijbel duister is, is irrelevant mijn waarde HereIam.

Dat mag je vinden.

Dat is fijn om te horen.

Wie ben jij om te bepalen dat ik mijn mening hier niet mag vertolken? Je bent toch oud en wijs genoeg om jouw opinie er tegenover te zetten? Of moet ik mijn overtuiging binnenhouden. Dat vind ik nu pas veroordelend en arrogant van het postmoderne gedachtegoed!

Het gaat mij er niet om dat je je mening niet mag uiten. Het gaat me er om dat je jouw denkbeelden niet mag opleggen aan andersdenkenden.

Het maakt niet zoveel uit voor mij, of mensen het nu zwart of wit noemen.
Zo zijn er ook mensen die geloven dat er nog nooit een man op de maan geweest is. Ik wil het best respecteren, maar mag ik dan toch zeggen: Je zit er naast? Of is dat dan arrogant.

Dit is een belachelijke vergelijking. Weet je waarom? Het feit dat er een man op de man is geweest is bewezen, daarom is het een feit. Zo is het ook een feit dat er witte en zwarte magie is. Het probleem is: jij VINDT alle magie duister, dit is echter geen vaststaand feit. M.a.w.: de vergelijking klopt niet.

Je gaat af op hun getuigenis, wat je bij hen ziet en jouw ervaring.
Ik ga af op hun getuigenis, toets het aan Gods woord en mijn ervaringen.

Dat is misschien het verschil. Probleem is dat het niet realistisch is om te denken dat zij dan ook maar gods normen en waarden aan moeten houden. En het is ook niet terecht dat jij dan roept dat het allemaal fout is en duister etc., terwijl bepaalde dingen (witte magie) juist erg goed zijn voor de natuur en voor de mensheid.

Ik heb ook meerdere discussies gehad met wiccans. Het "grappige" is dat zij het inderdaad 'wit' noemen, maar een groot gedeelte houdt zich ondertussen wel bezig met 'zwart', raadpleegt geesten bij het Ouija bord en is geinteresseerd in vodoo en wintie.

De echte wiccans doen dat niet, op sensatie beluste pubertjes en niet-serieuze mensen die afgaan op spanning, die doen het wel...

Als je het leuk vindt: reageer ook nog eens op wat andere punten uit mijn artikel.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 09 jul 2004 22:40

Het gaat mij er niet om dat je je mening niet mag uiten. Het gaat me er om dat je jouw denkbeelden niet mag opleggen aan andersdenkenden.

Ik vertolk mijn mening. En ik geloof dat dit (witte magie, is ten diepste satanisch) de waarheid is. Moet ik mijn mening inbinden, omdat ik niet vanuit overtuiging mag spreken?

Het maakt niet zoveel uit voor mij, of mensen het nu zwart of wit noemen.
Zo zijn er ook mensen die geloven dat er nog nooit een man op de maan geweest is. Ik wil het best respecteren, maar mag ik dan toch zeggen: Je zit er naast? Of is dat dan arrogant.

Dit is een belachelijke vergelijking. Weet je waarom? Het feit dat er een man op de man is geweest is bewezen, daarom is het een feit. Zo is het ook een feit dat er witte en zwarte magie is. Het probleem is: jij VINDT alle magie duister, dit is echter geen vaststaand feit. M.a.w.: de vergelijking klopt niet.

Kijk daar gaan we. Jij bepaald voor mij dat de stelling, dat witte magie duister is, geen feit is.
Ik zie het weldegelijk als vaststaand feit. Dat is voor mij een overtuiging. Net zoals er een man op de maan heeft gelopen of de aarde rond is.

Hoe weet jij dat er een man op de maan gelopen heeft? Ben je erbij geweest? Liep je naast deze man op de maan? Nee! Je gelooft het door de media. En dat is overtuigend genoeg voor jou en voor jou daarom een feit. (Wees gerust, voor mij ook :wink: ).
Ik geloof dat witte magie duister is. Waarom?
- Ik geloof de vele getuigenissen die ik daarover gehoort heb (het eerder beschreven artikel van Joyce Foekema bijv. Ik ken Joyce persoonlijk),
- Toets het aan de Bijbel (een Boek wat voor mij betrouwbaar is gebleke, zeker als het gaat om geestelijke, spirituele zaken)
- De persoonlijke ervaringen die ik zelf gehad heb op dit gebied. (Ik heb voor mijn ogen de demonische manifestaties gezien, ik was niet in een psychose!)

Probleem is dat het niet realistisch is om te denken dat zij dan ook maar gods normen en waarden aan moeten houden
.
Ik heb nergens gezegd dat ze dat op dit moment hoeven.

En het is ook niet terecht dat jij dan roept dat het allemaal fout is en duister etc., terwijl bepaalde dingen (witte magie) juist erg goed zijn voor de natuur en voor de mensheid.

Uiteindelijk geloof ik dat het tot verderf leidt. Hoe verder mensen gaan in Wicca, hoe ongezonder ik ook vind worden. Zeker als ik bijv. kijk naar bepaalde offers en inwijdingsrituelen die gedaan moeten worden. Niet de wiccans van de eerste orde, maar wel degene die hier verder in gaan.

Ik heb ook meerdere discussies gehad met wiccans. Het "grappige" is dat zij het inderdaad 'wit' noemen, maar een groot gedeelte houdt zich ondertussen wel bezig met 'zwart', raadpleegt geesten bij het Ouija bord en is geinteresseerd in vodoo en wintie.

De echte wiccans doen dat niet, op sensatie beluste pubertjes en niet-serieuze mensen die afgaan op spanning, die doen het wel...

Als ik de getuigenverklaringen van wiccans lees en ook bijv. de sites van hun op internet tegenkom, dan zie ik heel vaak (en niet altijd) het tegendeel anders bewezen worden. En voor mij is dat ook logisch, het komt uit dezelfde bron, alleen zijn er verschillende uitingsvormen.

http://www.stichting-promise.nl/maatsch ... k/449.html
Voor meer informatie.

Als je het leuk vindt: reageer ook nog eens op wat andere punten uit mijn artikel.

Ik wil de discussie niet te breed houden eigenlijk, maar ik zal kijken Koert.

Shalom

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 09 jul 2004 23:19

Mag ik overigens aan een ieder het werk van Dr. Paul aanraden! Die heeft gepubliceerd over het bovennatuurlijke.

Ik weet even niet zo gauw waar hij het uitgegeven heeft...
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 10 jul 2004 08:24

Volgens mij bij Boekencentrum (Zoetermeer), Sanderious.
Ander boek, dat erg extreem is en daardoor soms ongeloofwaardig, maar wel goed: 'van hekserij tot Christus', door Doreen Irvine.

Kurtyo, wiccans geven vaak zelf ook aan dat witte magie duister is. Op een goede manier duister, zegmaar. :) Misschien moeten we dat ook gewoon serieus nemen?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Madelief
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Madelief » 16 jul 2004 21:52

sanderious schreef:Ik zie de teksten al weer heerlijk voorbij komen.

Voorop gesteld dat ik geen expert ben...

Wonderen zijn toch ook paranormale gaven?

Jozef kon dromen uitleggen en had een voorspellende gave
De discipelen konden 'paranormaal' genezen.
Elia en Elisa hadden hele bijzondere gaven die niet normaal waren.
Micha en andere profeten konden ook de toekomst voorspelen.

Allemaal paranormale gaven, die ze wel kregen en in Zijn dienst gebruikten.

Overigens gebedsgenezers zijn toch ook paranormale genezers?

Graag jullie visie op dit... en niet de dooddoener gebruiken: dat kregen ze van God. Mensen rond hun heen zag hun die dingen doen.

Zegt Christus niet dat als iemands geloof zo groot als een mosterdzaadje is dat ze bergen zouden kunnen verzetten?

Als iemand dan zijn gaven in de dienst van de Heer gebruikt is het dan slecht? Het lijkt mij wanneer Christus aanbeden en beleden wordt dat de satan niet meer kan functioneren. Zo is de 'kracht' of 'gave'wel te traceren naar God. Of niet?

Je hebt helemaal gelijk Sanderious.
Mooi verwoord, zo denk ik er ook over.

Madelief

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2004 01:04

Precies... ook het paranormale kent goed en kwaad. De kunst is om ze te kunnen onderscheiden, dat kan lastig zijn... maar alles wat paranormaal is afkeuren is ook niet goed, dan doe je de goede kant er van tekort.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Madelief
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Madelief » 17 jul 2004 15:02

Marnix schreef:Precies... ook het paranormale kent goed en kwaad. De kunst is om ze te kunnen onderscheiden, dat kan lastig zijn... maar alles wat paranormaal is afkeuren is ook niet goed, dan doe je de goede kant er van tekort.

JUIST :)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 jul 2004 09:10

kan iemand mij voorbeelden opnoemen van paranormale zaken die goed zijn voor de mens?

wat ik tot nu toe ervan gezien hebt was alleen om mensen te 'behagen' en niet om Gode te behagen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”