2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 12 jul 2004 17:06

Mijn relatie zorgt bij mij juist voor de nodige verdieping in het geloof. Hij stelt mij vragen over dingen en ik betrap mijzelf er vaak op dat ik dan niet verder kom dan: tja, zo heb ik t altijd geleerd. En vervolgens ga ik uitzoeken waarom he eigenlijk zo is, hartstikke mooi!

En wat betreft dat ongelijke span: een dominee heeft uitgelegd dat dat gezegd is aangezien het in de tijd ervoor altijd ten koste ging van de gelovige. Bij mij is dat absoluut niet zo, sterker nog: ik kom juist steeds steviger in mijn schoenen te staan.
We zijn dan misschien op geestelijk vlak niet helemaal één, maar op alle andere vlakken wel. En dat is mij ook heel wat waard.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2004 10:40

Das super!

Mocht hij ongelovig blijven en hij trouwt... dan is het wel te hopen dat het niet ten koste van je kinderen gaat... dat kan prima gaan... maar het kan ook zijn dat je kinderen liever net als pa zondag in bed blijven liggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 13 jul 2004 19:33

Lieve mensen, wat brengt mijn verhaal een hoop discussies met zich mee zeg... Niet verwacht eigenlijk, maar wel erg fijn om te lezen!

Nu moet ik jullie eerst wat opbiechten, wat ik eerst niet durfde te zeggen: dat meisje waar t over gaat ben ik zelf. Misschien vinden jullie t flauw dat ik dat niet durfde zeggen, kan ik begrijpen!
maar ik wilde eerst kijken wat jullie zouden zeggen.

Inmiddels is er weer een hele hoop gebeurd. Ik hou zielsveel van m, een gevoel wat ik op deze manier nooit bij iemand heb gehad. (tuurlijk zegt iedereen, maar ik heb ook een rotverkering gehad, en ik meen t). We praten veel. Hij is bezig met veranderen. Ik zeg daar niet te veel over tegen hem (op de manier van: dit of dat mag je niet) omdat ik daar tegen ben, omdat dat uit z'n eigen moet komen.
Maar ik vind het wel erg moeilijk allemaal. Misschien denk ik erg ver, maar als we kinderen zouden krijgen, zou ik die graag een opvoeding willen geven waar we SAMEN achter staan. Daarom moet er nog een hele hoop gebeuren, wil dit helemaal goed komen!

Mensen, bedankt voor jullie reacties! Met alle respect voor al jullie meningen!

liefs, saar
Psalm 25:2 (ber.)

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 13 jul 2004 19:33

sorry, kstuurde dit verhaal 2 keer....
Psalm 25:2 (ber.)

Jeroentje

Berichtdoor Jeroentje » 13 jul 2004 21:42

ik wou ook maar even mijn ervaring vertellen.

Sinds ongeveer 5 maanden heb ik als atheist verkering met een christelijk meisje. Voordat ik haar kende, 'geloofde' ik wel maar deed ik er niks mee. Toen ik haar leerde kennen ben ik er over na gaan denken, en kwam al vrij snel tot de conclusie dat ik eigenlijk niet geloofde.

Mijn vriendin zit hier heel erg mee en ze bid ook voor me. Omdat ik aan haar kan zien dat ze zo zeker van haar geloof is, ben ik met een soort zoektocht naar God begonnen. Begrijp me niet verkeerd, ik doe dit niet alleen voor haar, maar ook voor mezelf. Ik ben hier nu al een paar maanden vrij veel mee bezig, ik ben ook begonnen met het lezen van de bijbel, ook omdat ik het gewoon interessant vind. Ik sta volledig open voor God. Ik bid en stel wel eens voor om naar de kerk te gaan, maar tot nu toe heeft dat geen effect op mij gehad. Mijn zoektocht gaat verder :)

Om even terug te komen op het onderwerp van de originele post: Naar mijn mening is het niet verkeerd voor de kinderen als die er later komen, als 1 ouder wel en de ander niet gelovig is. Als het kind maar genoeg kennis opdoet over het geloof, kan het als het oud genoeg is zelf wel een keuze maken. Verder denk ik ook niet dat het voor de christen in een relatie verkeerd is om een atheistische partner te hebben. Het gaat er toch om dat de liefde voor God het grootst is? Of staat er hier iets specifieks over in de bijbel? Ik denk dat mijn vriendin voor God zou kiezen ipv van mij, als ik haar die keuze zou voorleggen(maar dat doe ik niet).

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 14 jul 2004 21:27

Jeroentje schreef:Het gaat er toch om dat de liefde voor God het grootst is? Of staat er hier iets specifieks over in de bijbel?

in deze context ben ik het nog niet zo specifiek tegengekomen, maar daar komt het denk ik wel op neer. ik denk wel dat het dieper gaat dan dat je aan geeft, mbt tot kinderen en je relatie met je partner. zeker wanneer het aankomt op het geloof. hoe leg je het geloof uit wat je niet aanhangt, en hoe kun je zoiets "neutraal" houden voor het kind?

stel je voor, dat je kind je dan vraagt: pappie (/mammie), waarom gelooft mammie (/pappie) wel en jij niet?

ik weet niet wat ik zou moeten antwoorden. tenminste, ik zou wsch wel een antwoord kunnen geven, maar wat m'n kind ermee zou kunnen, en of ik daarmee niet m'n kind tot een "keuze" leidt...

mssch zijn er koppels die dat wel kunnen. ik weet niet of ik het zou kunnen.

iig suc6 met je zoektocht. ik denk dat dit forum je zou kunnen helpen op "theoretisch gebied", maar blijf vooral hierbuiten ook zoeken :wink:
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 15 jul 2004 20:44

Marnix schreef:Das super!

Mocht hij ongelovig blijven en hij trouwt... dan is het wel te hopen dat het niet ten koste van je kinderen gaat... dat kan prima gaan... maar het kan ook zijn dat je kinderen liever net als pa zondag in bed blijven liggen.

Super is het zeker ja... :lol:

Ik ben me er bewust van dat er zich bepaalde situaties voor kunnen gaan doen als we gaan trouwen en er misschien kinderen komen. En ik kan nu wel allemaal theorieën gaan verzinnen hoe ik het op zal lossen, maar dat werkt niet. Ik weet in ieder geval dat ik mijn best zal doen om mijn geloof op mijn kinderen over te brengen en ik weet ook dat God mij daarbij zal helpen. Het kan zijn dat ze meer pappa's kant op gaan, het kan zijn dat ze mamma's kant op gaan. God roept Zijn kinderen en als het zo bedoeld is dus ook de mijne (als ze er komen). Niemand die het weet, alleen Hij. Ik weet dat ik de verantwoordelijkheid van een christelijke opvoeding wellicht alleen zal moeten dragen, maar dat doe ik met liefde.

En laten we het eens van de positieve kant bekijken: dan nog beter één ouder die ze over God vertelt dan geen... :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2004 13:28

Yep! En met zoveel vertrouwen in God komt het vast wel goed! Er staat immers in de bijbel dat hij wie op Hem vertrouwen niet zal teleurstellen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2004 14:29

Sjonge Marnix, ik snap niet dat je er zo erg positief over kunt zijn... Het gaat helemaal niet alleen om kinderen in een relatie. Het lijkt mij dat de bijbel hier nu eens wel duidelijk over is (itt homoseksualiteit), dat je niet moet trouwen met een niet-christen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2004 14:37

Even tussendoor:
Het lijkt mij dat de bijbel hier nu eens wel duidelijk over is (itt homoseksualiteit)

Volgens mij is de Bijbel daar wel vrij duidelijk over. Van Sodom en Gomorra is immers geen spoortje meer terug te vinden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2004 14:58

Pieter schreef:Even tussendoor:
Het lijkt mij dat de bijbel hier nu eens wel duidelijk over is (itt homoseksualiteit)

Volgens mij is de Bijbel daar wel vrij duidelijk over. Van Sodom en Gomorra is immers geen spoortje meer terug te vinden.

We gaan off topic: Die mannen gingen met elkaar vreemd, terwijl ze wel getrouwd waren.

Nu weer on topic!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2004 01:34

Pieter schreef:Nog even off-topic: als ze niet getrouwd waren geweest, denk je dat Sodom en Gomorra dan niet waren verwoest?

Dat ging om mensen die zich bezig hielden met orgies met mannen en vrouwen... en nog veel meer zonden.

Sjonge Marnix, ik snap niet dat je er zo erg positief over kunt zijn... Het gaat helemaal niet alleen om kinderen in een relatie. Het lijkt mij dat de bijbel hier nu eens wel duidelijk over is (itt homoseksualiteit), dat je niet moet trouwen met een niet-christen.

Hm de tekst uit 2 corinthiers 6 over het vormen van een ongelijk span zet inderdaad wel aan het denken... Aan de andere kant, kijk naar de zonen van Naomi (Ruth 1)... waarom ging Orpa niet mee terug? En waren Ruth en Orpa bekeerd voor ze gingen trouwen? En dan is er nog deze tekst, uit 1 corinthiers 7:

12 Maar den anderen zeg ik, niet de Heere: Indien enig broeder een ongelovige vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate;
13 En een vrouw, die een ongelovigen man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.
14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Maar je hebt gelijk Lalage dat het niet zo simpel is als ik voorstelde. Maar het lijkt me wel echt moeilijk om dan nee te zeggen, al helemaal als je eerst afwacht omdat je hoopt dat zo iemand ook tot geloof kom, iets wat wel regelmatig gebeurt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jul 2004 11:03

Marnix schreef:En dan is er nog deze tekst, uit 1 corinthiers 7:

12 Maar den anderen zeg ik, niet de Heere: Indien enig broeder een ongelovige vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate;
13 En een vrouw, die een ongelovigen man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.
14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

In die tekst gaat het volgens mij om een vrouw die tot geloof komt als ze al getrouwd is, wat vaak gebeurde in die tijd.

Marnix schreef:Maar je hebt gelijk Lalage dat het niet zo simpel is als ik voorstelde. Maar het lijkt me wel echt moeilijk om dan nee te zeggen, al helemaal als je eerst afwacht omdat je hoopt dat zo iemand ook tot geloof kom, iets wat wel regelmatig gebeurt.

Het is ook supermoeilijk, weet ik uit eigen ervaring. Ik heb iets van twee jaar over gedaan om de knoop definitief door te hakken, terwijl het al na een jaar makkelijk kon, omdat die jongen toen ging verhuizen. Maar dan wil je contact blijven houden en we zagen elkaar niet vaak, maar als we elkaar zagen, ging het weer 'fout'. God heeft mij echt een schop onder mijn kont moeten geven.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 17 jul 2004 15:05

En toch blijf ik me er iedere keer weer over verbazen hoe mensen zich opstellen ten opzichte van de bijbel. In de ene situatie nemens ze Gods Woord heel strikt en in de andere situatie vinden ze dat er wel e.e.a. aan genuanceerd mag worden.

En bovendien: als ik hiermee op mn *** ga, dan zij het zo. Maar we weten nooit waarom God iets doet, Zijn wegen zijn immers ondoorgrondelijk. Ik vertrouw volledig op Hem, Hij laat me zien waar ik heen moet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jul 2004 18:21

chickie schreef:En bovendien: als ik hiermee op mn *** ga, dan zij het zo. Maar we weten nooit waarom God iets doet, Zijn wegen zijn immers ondoorgrondelijk. Ik vertrouw volledig op Hem, Hij laat me zien waar ik heen moet.

ok, dat lijkt me een goede instelling.

Terug naar “Archief”