Geef nou eens gewoon antwoord op de vragen die frost voorlegt. Voorlopig komen de meesten niet verder dan 'je hoeft niet alles te begrijpen' en 'god is zo groot, dat kunnen we niet bevatten'. Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar..........
heiden

Moderator: Moderafo's
Frost schreef:bedankt voor de tip, maar het feit dat deze vragen al generaties-lang door gelovigen aan hun vermeende maker worden voorgelegd, tot op heden zonder bevredigend resultaat, is voor mij voldoende om daar geen tijd aan te willen besteden. Ik zie ook niet in hoe er uberhaupt een bevredigend resultaat zou kunnen bestaan.
Frost schreef:Voel je dan geen enkele weerzin bij de gedachte dat iemand die een voorbeeldig leven heeft geleid, altijd voor anderen klaarstond ten koste van eigen pleziertjes, maar die één keer gelogen heeft of iets dergelijks, voor eeuwig de gruwelijkste martelingen moet ondergaan? Vind je dat werkelijk niet enigzins buitenproportioneel? Plaats je geen enkel vraagteken bij het karakter van een wezen dat er zo'n moraal op na houdt?
Frost schreef:Genoemde God biedt een keus aan, maar laat na om veel van zijn toekomstige slachtoffers hierover te informeren.
Frost schreef:Zijn prooien gaan dus nietsvermoedend naar de hel.
Frost schreef:Maar zelfs al zou hij wel iedereen inlichten dat er een keus gemaakt moet worden, en zelfs al zou de vereiste keuze zodanig zijn dat ieder mens er gemakkelijk aan kan voldoen, waarom is het dan automatisch hun verdiende loon dat ze voor eeuwig gemarteld worden als ze niet op het aanbod ingaan?
Frost schreef:En ik snap niet hoe iemand kan zeggen dat een wezen liefde is, als dat wezen zelfs zo kwaadaardig is dat het de natuurwetten verandert zodat mensen eeuwig blijven leven (in de hel) en in vuur kunnen zitten zonder dat hun lichamen verbranden maar wel de pijn gevoeld wordt.
Frost schreef:Als God je de macht zou geven om je partner naar de hemel te laten komen, of in elk geval een einde aan de marteling te maken, zou je dat dan echt weigeren op basis van het feit dat de straf terecht is en het dus onjuist zou zijn je partner de verdiende straf te laten ontlopen?
Frost schreef:En er is nogal een verschil tussen liefde die een keer ophoudt, en overgaan tot pijnigen van de ex-geliefde. Heeft iedereen het recht om zijn partner tot moes te slaan als ze vreemd gaat? God gaat tenslotte nog veel verder dan dat, en dat wordt rechtvaardig genoemd. En het pijnigen van je eigen kind is een bewijs dat je heel veel om je partner geeft? Zeg nou zelf, dat is toch een zieke moraal? Waarom dan zo'n bewondering voor een God die er zo'n moraal op na houdt?
Frost schreef:Godverlatenheid beschouw ik niet als een marteling
Invincible schreef:Frost schreef:Voel je dan geen enkele weerzin bij de gedachte dat iemand die een voorbeeldig leven heeft geleid, altijd voor anderen klaarstond ten koste van eigen pleziertjes, maar die één keer gelogen heeft of iets dergelijks, voor eeuwig de gruwelijkste martelingen moet ondergaan? Vind je dat werkelijk niet enigzins buitenproportioneel? Plaats je geen enkel vraagteken bij het karakter van een wezen dat er zo'n moraal op na houdt?
3x jawel, maar los van de vraag of dit een realistisch verhaal is: hoe objectief zijn wij mensen?
Een scheids moet objectief zijn, net als een rechter. Dat is een eerste vereiste.
Invincible schreef:Frost schreef:Genoemde God biedt een keus aan, maar laat na om veel van zijn toekomstige slachtoffers hierover te informeren.
Het informeren is geen vereiste, iedereen kan kiezen tussen goed en kwaad. Lees Matth 25:34-40 maar, die mensen die beschreven worden hebben geen idee van nix.
heiden schreef:Erg amusant weer om te zien hoe de gristenen hier weer allerlei wegen zoeken om het verhaal weer sluitend te maken.........
Geef nou eens gewoon antwoord op de vragen die frost voorlegt. Voorlopig komen de meesten niet verder dan 'je hoeft niet alles te begrijpen' en 'god is zo groot, dat kunnen we niet bevatten'. Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar..........
heiden
heiden schreef:Erg amusant weer om te zien hoe de gristenen hier weer allerlei wegen zoeken om het verhaal weer sluitend te maken.........
heiden
heiden schreef:Dit is nou precies wat ik bedoel. Je zegt 3x jawel, maar je gaat er vervolgens weer niet op in. No offence, maar ik snap gewoon niet hoe je je hier zo gemakkelijk overheen zet.
Heiden schreef:Ik kan ook kiezen tussen goed en kwaad......dus als ik voor het goede kies is dat voldoende als ik het goed begrijp? wat een geruststelling.....
Invincible schreef:In het kader van minder quotes
Het enige probleem in dit probleem is het gegeven: rechtvaardigheid.
Wat is rechtvaardig, wat zijn de voorwaarden, wat is de definitie?
Het komende oordeel is zoieso rechtvaardig, of babytjes dan worden gestraft of niet. Voor ons subjectievelingen kan dat misschien vreselijk lijken, maar als dat rechtvaardig is, wat is dan het probleem?
Frost schreef:bedankt voor de tip, maar het feit dat deze vragen al generaties-lang door gelovigen aan hun vermeende maker worden voorgelegd, tot op heden zonder bevredigend resultaat, is voor mij voldoende om daar geen tijd aan te willen besteden. Ik zie ook niet in hoe er uberhaupt een bevredigend resultaat zou kunnen bestaan.
Een persoonlijk begrijpen van hoe het zit? Een perfect(er) inzien van wat goed en slecht is?
Frost schreef:Voel je dan geen enkele weerzin bij de gedachte dat iemand die een voorbeeldig leven heeft geleid, altijd voor anderen klaarstond ten koste van eigen pleziertjes, maar die één keer gelogen heeft of iets dergelijks, voor eeuwig de gruwelijkste martelingen moet ondergaan? Vind je dat werkelijk niet enigzins buitenproportioneel? Plaats je geen enkel vraagteken bij het karakter van een wezen dat er zo'n moraal op na houdt?
3x jawel, maar los van de vraag of dit een realistisch verhaal is: hoe objectief zijn wij mensen?
Een scheids moet objectief zijn, net als een rechter. Dat is een eerste vereiste.
Frost schreef:Genoemde God biedt een keus aan, maar laat na om veel van zijn toekomstige slachtoffers hierover te informeren.
Het informeren is geen vereiste, iedereen kan kiezen tussen goed en kwaad. Lees Matth 25:34-40 maar, die mensen die beschreven worden hebben geen idee van nix.
Frost schreef:Zijn prooien gaan dus nietsvermoedend naar de hel.
Vertel.
Graag ook het woord prooi achterwege laten voortaan. Het gaat G.d niet om het doden, maar om het levend maken. Het feit dat wij nog leven is daar het bewijs van.
Frost schreef:Maar zelfs al zou hij wel iedereen inlichten dat er een keus gemaakt moet worden, en zelfs al zou de vereiste keuze zodanig zijn dat ieder mens er gemakkelijk aan kan voldoen, waarom is het dan automatisch hun verdiende loon dat ze voor eeuwig gemarteld worden als ze niet op het aanbod ingaan?
Omdat er geen neutrale zone is. Er is geen gebied waar je niet met 1 van beide partijen te maken hebt.
Frost schreef:En ik snap niet hoe iemand kan zeggen dat een wezen liefde is, als dat wezen zelfs zo kwaadaardig is dat het de natuurwetten verandert zodat mensen eeuwig blijven leven (in de hel) en in vuur kunnen zitten zonder dat hun lichamen verbranden maar wel de pijn gevoeld wordt.
Rechtvaardigheid, that's the key.
Het doodgaan van de ziel en geest etc. is geen natuurwet. Volgens mij zelfs een onmogelijkheid. Of de mensen in een vleselijk lichaam in het poel van vuur komen weet ik eigenlijk niet. Openbaringen 20 heeft het over de doden uit de hel die in de poel komen, maar in de hel heb je ook geen vleselijk lichaam, want die ligt in het graf te vergaan...
Frost schreef:Als God je de macht zou geven om je partner naar de hemel te laten komen, of in elk geval een einde aan de marteling te maken, zou je dat dan echt weigeren op basis van het feit dat de straf terecht is en het dus onjuist zou zijn je partner de verdiende straf te laten ontlopen?
Ik denk het wel.
Interessant in deze is1Kor 6:3a
Mischien krijgen de kinderen van G.d dus idd die taak, die keuze. We zullen zien
Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen?![]()
Frost schreef:En er is nogal een verschil tussen liefde die een keer ophoudt, en overgaan tot pijnigen van de ex-geliefde. Heeft iedereen het recht om zijn partner tot moes te slaan als ze vreemd gaat? God gaat tenslotte nog veel verder dan dat, en dat wordt rechtvaardig genoemd. En het pijnigen van je eigen kind is een bewijs dat je heel veel om je partner geeft? Zeg nou zelf, dat is toch een zieke moraal? Waarom dan zo'n bewondering voor een God die er zo'n moraal op na houdt?
Ik zou graag ondersteunende bijbelteksten zien.
Frost schreef:Godverlatenheid beschouw ik niet als een marteling
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Of wel?
sanderious schreef:Ik weet niet wat erger is: een poel van vuur of het 'niets'... Het zal beiden een marteling zijn, daarom worden de beelden ook gebruikt [zelfs door Jezus die een heleboel beelden gebruikt]. Elke keer komt het weer op die ene text neer: Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Bij het 'niets' hebben wij geen voorstellingsvermogen, bij de anderen wel.
Frost schreef:Om genoemde praktijken rechtvaardig te noemen, zul je je definitie zodanig moeten kiezen dat genoemde praktijken er ook onder vallen.
Frost schreef:Dat betekent dat je een andere definitie moet hanteren dan de meeste mensen doen, want doorgaans slaat de term op iets nastrevenswaardigs, niet op iets weerzinwekkends. Het kan dus tot spraakverwarring leiden.
Frost schreef:Als jij stelt dat hetgeen God doet per definitie rechtvaardig is, ongeacht wat hij doet (bijvoorbeeld ook als hij hetzelfde zou doen als wat Satan zou doen als hij op Gods troon zat), dan is jouw definitie van rechtvaardigheid arbitrair.
Frost schreef:Als je stelt dat er een objectieve maatstaf buiten God is, maar dat wij mensen zelfs niet bij benadering weten wat die maatstaf is en dus geen oordeel over Gods handelen kunnen uitspreken, dan verklaar je mensen tot a-morele wezens, onkundig van goed en kwaad.
Frost schreef:Een persoonlijk begrijpen van hoe het zit? Een perfect(er) inzien van wat goed en slecht is?
Nee, hoe het mogelijk is om het eeuwigdurend martelen van mensen wenselijk te vinden.
Frost schreef:Of het een realistisch verhaal is doet er niet toe, het gaat erom dat binnen bepaalde christelijke kringen gesteld wordt dat één enkele zonde, hoe gering dan ook, reeds voldoende is om iemand voor eeuwig te martelen. En dat dat martelen een wenselijke zaak is.
Frost schreef:Je probeert er vanaf te komen door te eraan te twijfelen of mensen wel in staat zijn betrouwbare morele oordelen te vellen. En dat oordeel over te laten aan een wezen dat beweert daartoe wel in staat te zijn. Waarmee je je volledig overlevert aan de grillen van dat wezen, ongeacht hoe het zich gedraagt. God of Satan, het maakt niet uit, hij is onaanraakbaar.
Frost schreef:Zoals iemand anders het uitdrukte:
"Dat is de moraal van de slaaf. Het is de afschaffing van moraal: de terugkeer naar de onschuld van het dier, de capitulatie voor de vrucht van de Boom, de terugkeer naar Eden. De christen schreeuwt uit: "Ik wil geen kennis van goed en kwaad, ik wil slechts gehoorzamen. Ik wil niet verantwoordelijk zijn, ik wil slechts gehoorzamen." De christen verwerpt de appel, en de kennis en verantwoordelijkheid die daar bij horen. De christen is tegen het mens-zijn, want het is onze morele aard die ons mens maakt en niet slechts een naakte aap. (...) Christendom is anti-menselijk. Eerst identificeert het morele kennis als dat wat ons onderscheidt van dieren, en dan wordt de rest van het boek gebruikt om te proberen van die vloek af te komen en weer gehoorzame dieren te worden. Het wijst achterwaards, niet voorwaarts. De allure van het christendom is niet dat het de toekomst belooft te veranderen, maar het belooft het verleden te veranderen. Als je naar de hemel gaat, zal God de appel voor je on-opeten, en je zult volmaakt gelukkig zijn, gehoorzaam, en onbekommerd over dingen als medemensen in de hel. De belofte van de hemel is niet de vervulling van moraal, maar de verlossing ervan.
Frost schreef:Behalve dan dat de God waar ik het over heb de mensen zodanig maakt (m.u.v. Adam en Eva) dat ze niet in staat zijn altijd voor het goede te kiezen. Dus om in staat te zijn het vege lijf te redden dienen ze op de hoogte te zijn van de onstnappingsclausule.
Frost schreef:Ik beweer niet dat God ook wil dat zij het vege lijf redden, dus vanuit Gods perspectief is het informeren wellicht geen vereiste. Maar dat leert ons natuurlijk wel het een en ander over zijn aard.
Frost schreef:Wel, dat is één van de eigenschappen van de God die ik in mijn post van Za Jul 10, 2004 7:36 pm beschreef, en waar een boel mensen in geloven. In die context is de term 'prooi' geheel op zijn plaats.
Frost schreef:Omdat er geen neutrale zone is. Er is geen gebied waar je niet met 1 van beide partijen te maken hebt.
Alleen maar omdat die God dat nu eenmaal zo besloten heeft. Hij had bijvoorbeeld ook kunnen besluiten ons gewoon met rust te laten. Of bedenk maar wat.
Frost schreef:Het is juist het fanatisme dat hij aan de dag legt om mensen te pijnigen, in principe zelfs om de knulligste redenen, waar ik tegen ageer, en waarvan ik niet begrijp dat veel mensen dat (wellicht onder zwak protest) goed en wenselijk zeggen te vinden.
Frost schreef:[i]"...Het brute feit van Gods bestaan, en dus de zekerheid van hemel en hel, zou voor jou alle morele vraagstukken beantwoorden? Als God je beveelt om het hart van je oudste zoon uit te snijden, zou je dat doen?
Je hebt de vraag beantwoord. Elk mens heeft zijn prijs, en de jouwe is angst. De ontwijfelbare kennis dat de hel bestaat is voldoende om heel je morele natuur te verdelgen. Je zult doen wat de man met het pistool zegt, ongeacht wat hij zegt.
Frost schreef:1 Corinthe 15:42 "Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;"
Bovennatuurlijke ingrepen om de hoeveelheid leed te maximaliseren.
Frost schreef:Frost schreef:Als God je de macht zou geven om je partner naar de hemel te laten komen, of in elk geval een einde aan de marteling te maken, zou je dat dan echt weigeren op basis van het feit dat de straf terecht is en het dus onjuist zou zijn je partner de verdiende straf te laten ontlopen?
Ik denk het wel.
Waarmee je aangeeft het niet altijd eens te zijn met Gods opvattingen (want die zou het prima vinden als je partner in de hel zou blijven). Dat pleit voor je.
Frost schreef:Interessant in deze is1Kor 6:3a
Mischien krijgen de kinderen van G.d dus idd die taak, die keuze. We zullen zien
Weet gij niet, dat wij de engelen oordelen zullen?![]()
In dat geval is er hoop. Mensen zijn in moreel opzicht immers veruit superieur aan de God waar ik het over heb.
Frost schreef:(En met het 'pijnigen van je kind' reageerde ik op de stelling dat Gods macabere behoefte om het bloed van zijn zoon te zien aangeeft hoeveel hij van mensen houdt.)
Frost schreef:Frost schreef:Godverlatenheid beschouw ik niet als een marteling
Je hebt geen idee waar je het over hebt. Of wel?
Ik ervaar geen aanwezigheid van welke God dan ook, en beschouw dat bepaald niet als een marteling.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten