God ervaren?! Jaaaaah! (of niet?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jun 2004 21:10

Snorbaarder schreef:
Aragorn schreef:Ik kan me trouwens ook wel vinden in de reactie van Snorbaarder, al is het dan meestal niet met klassieke muziek en weet ik niet of ik direct van God kan spreken. Meer een soort metafysisch gevoel dat je overweldigt, ehm hoe leg ik dat uit?


Ik weet ook niet exact hoe het uit te leggen is. Het is een feit dat niet gelovige mensen dat gevoel ook kunnen hebben, alleen ben je als christen geneigd er een religieus tintje aan te geven. Maar als ik dus in zo'n natuurgebied loop, denk ik "*&@! off met je evolutietheorie" en weet ik zeker dat er een genieuze schepper achter zit en dat Hij overal aanwezig is.
Volgens mij staat er in de bijbel nergens dat ongelovigen God niet kunnen ervaren, en dat zou onzin zijn ook, kbedoel dan zou je uberhaupt niet tot geloof kunnen komen. Ik geloof dat ongelovigen ook God in bv. de natuur kunnen ervaren (sterker nog paulus schrijft dat ergens), maar helaas motiveert hen dat niet altijd om op zoek te gaaan naar de schepper ervan.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jun 2004 22:11

@mic schreef:
Snorbaarder schreef:
Aragorn schreef:Ik kan me trouwens ook wel vinden in de reactie van Snorbaarder, al is het dan meestal niet met klassieke muziek en weet ik niet of ik direct van God kan spreken. Meer een soort metafysisch gevoel dat je overweldigt, ehm hoe leg ik dat uit?


Ik weet ook niet exact hoe het uit te leggen is. Het is een feit dat niet gelovige mensen dat gevoel ook kunnen hebben, alleen ben je als christen geneigd er een religieus tintje aan te geven. Maar als ik dus in zo'n natuurgebied loop, denk ik "*&@! off met je evolutietheorie" en weet ik zeker dat er een genieuze schepper achter zit en dat Hij overal aanwezig is.
Volgens mij staat er in de bijbel nergens dat ongelovigen God niet kunnen ervaren, en dat zou onzin zijn ook, kbedoel dan zou je uberhaupt niet tot geloof kunnen komen. Ik geloof dat ongelovigen ook God in bv. de natuur kunnen ervaren (sterker nog paulus schrijft dat ergens), maar helaas motiveert hen dat niet altijd om op zoek te gaaan naar de schepper ervan.


Ben zwaar benieuwd waar Paulus dat dan schrijft!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 jun 2004 22:20

joris schreef:Misschien moet je eens boeken gaan lezen van zendelingen. Prachtige verhalen over hoe God toch te vertrouwen is al lijkt het van niet.

Ik ben ook erg cognitief, maar ook erg gevoelig :oops: en voor mij is het grootste ding om te geloven en te vertrouwen in God dat ik in de bijbel zie dat God doet wat Hij zegt en dat hij volkomen voorspelbaar en te vertrouwen is. Zijn naam, geweldig; ik ben die ik ben. Ik blijf het hiero vertellen maar dat is volgens mij de sleutel voor het begrijpen en vertrouwen van God.
HEt volk Israel in de woestijn is zo'n ongelooflijk goed voorbeeld voor mij om te vertrouwen en alles over te geven aan God. en ik heb gemerkt dat Hij dan rievieren drooglegd en uit stenen water geeft.


Je zegt dat je God kunt begrijpen (zie vette deel v/d tekst) en vertrouwen. Vertrouwen kan ik Hem wel, maar begrijpen? Ik heb Hem nog nooit echt begrepen! God is niet te (be)grijpen en na te rekenen. Hij is de Wonderbare, de Vredevorst, de Eeuwige, de Onzienlijke en noem maar op hoeveel namen Hij nog meer heeft. Hij is niet te begrijpen. Ik zou zeer graag willen weten hoe jij denkt Hem te kunnen begrijpen....
God heeft Zijn altijd wijze bedoeling met de dingen die gebeuren, maar je begrijpt het niet. Achteraf zie je soms waarom bepaalde dingen gebeurden zoals ze gebeurden. Maar dan nog begrijp je God niet. Want waarom kon je leven niet een andere koers opgaan zonder al die nare ervaringen (ik noem maar ff een voorbeeld)? God is de Almachtige, dus kan Hij zonder dat het je moeilijkheden oplevert jouw leven sturen. En toch doet Hij het vaak op Zijn Eigen onnaspeurlijke wijze. En DAT maakt nu juist dat je Hem niet kunt begrijpen. Tevens begrijp ik niet dat Hij Zijn lieve Zoon liet sterven voor een stelletje zondaren zoals wij zijn. O, omdat Hij van ons houdt zeg je. Klopt. Leg me dan maar eens uit waarom Hij nog van ons houdt, terwijl wij er zo'n goddeloze (letterlijk!) puinzooi van maken. Kort en goed; leg me eens uit waarom jij Hem wel denkt te kunnen begrijpen... :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2004 23:58

Race406 schreef:
@mic schreef:
Snorbaarder schreef:
Aragorn schreef:Ik kan me trouwens ook wel vinden in de reactie van Snorbaarder, al is het dan meestal niet met klassieke muziek en weet ik niet of ik direct van God kan spreken. Meer een soort metafysisch gevoel dat je overweldigt, ehm hoe leg ik dat uit?


Ik weet ook niet exact hoe het uit te leggen is. Het is een feit dat niet gelovige mensen dat gevoel ook kunnen hebben, alleen ben je als christen geneigd er een religieus tintje aan te geven. Maar als ik dus in zo'n natuurgebied loop, denk ik "*&@! off met je evolutietheorie" en weet ik zeker dat er een genieuze schepper achter zit en dat Hij overal aanwezig is.
Volgens mij staat er in de bijbel nergens dat ongelovigen God niet kunnen ervaren, en dat zou onzin zijn ook, kbedoel dan zou je uberhaupt niet tot geloof kunnen komen. Ik geloof dat ongelovigen ook God in bv. de natuur kunnen ervaren (sterker nog paulus schrijft dat ergens), maar helaas motiveert hen dat niet altijd om op zoek te gaaan naar de schepper ervan.


Ben zwaar benieuwd waar Paulus dat dan schrijft!


Romeinen 1:

18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, [als] die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden. 19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard. 20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn. (Statenvertaling)

18 Vanuit de hemel straft God alle slechte, zondige mensen, die de waarheid niet willen accepteren. 19 Want die mensen kunnen heel goed weten dat God er is. Hij heeft het hun Zelf bekendgemaakt. 20 God is wel onzichtbaar, maar Zijn werk (alles wat Hij heeft geschapen) bewijst Zijn eeuwige kracht. Want sinds het ontstaan van de wereld is Zijn bestaan duidelijk te herkennen uit wat Hij gemaakt heeft. Daarom hebben de mensen geen enkele verontschuldiging. (Het Boek)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jun 2004 00:05

Marnix schreef:
Race406 schreef:
@mic schreef:
Snorbaarder schreef:
Aragorn schreef:Ik kan me trouwens ook wel vinden in de reactie van Snorbaarder, al is het dan meestal niet met klassieke muziek en weet ik niet of ik direct van God kan spreken. Meer een soort metafysisch gevoel dat je overweldigt, ehm hoe leg ik dat uit?


Ik weet ook niet exact hoe het uit te leggen is. Het is een feit dat niet gelovige mensen dat gevoel ook kunnen hebben, alleen ben je als christen geneigd er een religieus tintje aan te geven. Maar als ik dus in zo'n natuurgebied loop, denk ik "*&@! off met je evolutietheorie" en weet ik zeker dat er een genieuze schepper achter zit en dat Hij overal aanwezig is.
Volgens mij staat er in de bijbel nergens dat ongelovigen God niet kunnen ervaren, en dat zou onzin zijn ook, kbedoel dan zou je uberhaupt niet tot geloof kunnen komen. Ik geloof dat ongelovigen ook God in bv. de natuur kunnen ervaren (sterker nog paulus schrijft dat ergens), maar helaas motiveert hen dat niet altijd om op zoek te gaaan naar de schepper ervan.


Ben zwaar benieuwd waar Paulus dat dan schrijft!


Romeinen 1:

18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, [als] die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden. 19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard. 20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn. (Statenvertaling)

18 Vanuit de hemel straft God alle slechte, zondige mensen, die de waarheid niet willen accepteren. 19 Want die mensen kunnen heel goed weten dat God er is. Hij heeft het hun Zelf bekendgemaakt. 20 God is wel onzichtbaar, maar Zijn werk (alles wat Hij heeft geschapen) bewijst Zijn eeuwige kracht. Want sinds het ontstaan van de wereld is Zijn bestaan duidelijk te herkennen uit wat Hij gemaakt heeft. Daarom hebben de mensen geen enkele verontschuldiging. (Het Boek)


Oneindige dank worde u toegeworpen van deze mijnen kant des levensch. (Zoiets zou de SV zeggen :mrgreen: :mrgreen: )
Ofwel zoals Het Boek het zou weergeven: BEDANKT!!!! :lol:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2004 00:10

Het tweede is mij duidelijker ;)

Geen dank :) Graag gedaan broeder :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 jun 2004 09:32

Marnix schreef:Het tweede is mij duidelijker ;)

Geen dank :) Graag gedaan broeder :)


Graag tot enen wederdienst ten uwen gunste bereid... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 10:54

@mic schreef:
Snorbaarder schreef:
Aragorn schreef:Ik kan me trouwens ook wel vinden in de reactie van Snorbaarder, al is het dan meestal niet met klassieke muziek en weet ik niet of ik direct van God kan spreken. Meer een soort metafysisch gevoel dat je overweldigt, ehm hoe leg ik dat uit?


Ik weet ook niet exact hoe het uit te leggen is. Het is een feit dat niet gelovige mensen dat gevoel ook kunnen hebben, alleen ben je als christen geneigd er een religieus tintje aan te geven. Maar als ik dus in zo'n natuurgebied loop, denk ik "*&@! off met je evolutietheorie" en weet ik zeker dat er een genieuze schepper achter zit en dat Hij overal aanwezig is.
Volgens mij staat er in de bijbel nergens dat ongelovigen God niet kunnen ervaren, en dat zou onzin zijn ook, kbedoel dan zou je uberhaupt niet tot geloof kunnen komen. Ik geloof dat ongelovigen ook God in bv. de natuur kunnen ervaren (sterker nog paulus schrijft dat ergens), maar helaas motiveert hen dat niet altijd om op zoek te gaaan naar de schepper ervan.


Ik denk meer dat het wel dezelfde ervaring is, maar dat verschillende mensen daar een verschillende betekenis aan geven. Christen zeggen dat het God is, moslims noemen het Allah (wat in feite hetzelfde is natuurlijk, maar toch), anderen noemen het metafysisch contact met de kosmos, terwijl een volgende moet glimlachen om z´n eigen primitieve reflexen die neigen richting onwetenschappelijke denkbeelden als God.. :D

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jul 2004 21:02

Jup denk ik ook, ik geloof niet dat je de bijbel letterlijk af kunt lezen ofzo in de natuur, maar dat als je daar goed naar kijkt hij je wel aan het denken/ op zoektocht naar God moet zetten...
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Berichtdoor wina » 01 jul 2004 21:10

Christen zeggen dat het God is, moslims noemen het Allah (wat in feite hetzelfde is natuurlijk, maar toch),
.........................................

Aragorn dat zet je nou zo makkelijk neer, maar is dat zo, geloof je dat echt ?

Waarom staat er dan op de moskee in Jeruzalem :

"Onze God heeft geen zoon"

Zij denken er schijnbaar anders over. ( En ik ook )
Weest blij in de Heer !

Gebruikersavatar
Snorbaarder
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 dec 2003 14:02
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 01 jul 2004 21:27

@mic schreef:Jup denk ik ook, ik geloof niet dat je de bijbel letterlijk af kunt lezen ofzo in de natuur, maar dat als je daar goed naar kijkt hij je wel aan het denken/ op zoektocht naar God moet zetten...


Maar bij mij is het weer wel zo dat ik als ik naar de natuur kijk en dan hoef ik niet eens zo goed te kijken, dat ik alleen maar bij een God kan uitkomen en niet bij stom toeval.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 22:08

wina schreef:Christen zeggen dat het God is, moslims noemen het Allah (wat in feite hetzelfde is natuurlijk, maar toch),
.........................................

Aragorn dat zet je nou zo makkelijk neer, maar is dat zo, geloof je dat echt ?

Waarom staat er dan op de moskee in Jeruzalem :

"Onze God heeft geen zoon"

Zij denken er schijnbaar anders over. ( En ik ook )


Nee, ik twijfelde ook al een beetje hoe het zou overkomen toen ik het neerzette. Ik geloof zeker niet dat de christelijke God en Allah dezelfde zijn. Maar als een moslim Allah in de natuur ziet, en een christen God, dan is dat in feite dezelfde ervaring en dezelfde betekenisgeving aan die ervaring. (Dwz: ze zien er allebei een persoonlijk, almachtig, scheppend God in)

@mic schreef:Jup denk ik ook, ik geloof niet dat je de bijbel letterlijk af kunt lezen ofzo in de natuur, maar dat als je daar goed naar kijkt hij je wel aan het denken/ op zoektocht naar God moet zetten...


Ja, mensen zeggen wel vaak ´er moet meer zijn dan dit alles´, maar dat is ook echt zo. Er is iets, ergens.. :)
Laatst gewijzigd door Aragorn op 01 jul 2004 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 jul 2004 22:48

wina schreef:Christen zeggen dat het God is, moslims noemen het Allah (wat in feite hetzelfde is natuurlijk, maar toch),
.........................................

Aragorn dat zet je nou zo makkelijk neer, maar is dat zo, geloof je dat echt ?

Waarom staat er dan op de moskee in Jeruzalem :

"Onze God heeft geen zoon"

Zij denken er schijnbaar anders over. ( En ik ook )


Hoe bedoel je dat jij er ook anders over denkt? Geloof je niet dat God een Zoon heeft....? :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

André

Berichtdoor André » 13 jul 2004 14:12

Aragorn schreef:
joris schreef:Te koppig om je over te geven? heeft meestal meer met schijterij te maken.


Inderdaad ja, ik ben er denk ik te schijterig voor.. :? Maar wat doe je daaraan? Je moet maar het lef hebben je zomaar over te geven aan de gedachte dat een duizenden jaren oud boek, dat ook nog niet eens altijd even eenduidig is, onfeilbaar 100% waar is..


Deze "schijterigheid" is denk ik alleen maar te overwinnen als JIJ dat zelf wilt.
Mocht je daar in de rest van je leven uitkomen........
Dan kun je aan God vragen/bidden of hij jou dat lef wil geven.
Mocht dat lukken, dan is idd simpel geloven en voor waar aannemen genoeg om een kind van God te worden.

Gebruikersavatar
daatje
Mineur
Mineur
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 jan 2004 13:40
Locatie: Rijsenhout

Berichtdoor daatje » 13 jul 2004 15:14

Heyy

of ik God ervaar??
jaa echt wel..
alleen aftoe lijkt Hij zoooo ver weg
maarja als je dan weer om je heen kijkt in de natuur maakt dat me weer klein, zo mooi alles , geeft je rust, en het besef dat God er zeker is!
En ik ervaar God ook zo goed als Hij weer eens een gebed verhoort heeft op de een of andere manier!
das zo cool hoe vaak Hij dat eigenlijk doet.. let ik vaak niet op..

kuz

Daat
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten