Berichtdoor caesar » 09 jul 2004 22:57
Josh, ik respecteer je mening, maar ik sta totaal niet achter je manier van redeneren. Voordat je allerlei wiskundig logische toepassingen van de bijbel maakt, zou ik jou (en de mensen van de sites die je aanraadt) het volgende willen adviseren:
* de bijbel is geen wiskundeboek waarin een aantal stellingen staan waarmee bepaalde gegevens afgeleid kunnen worden. De bijbel is de BOODSCHAP VAN GOD aan ons. Het is het boek waarin God juist laat zien Wie Hij is! En wat/Wie Hij voor ons over heeft! Lees de bijbel in de eerste plaats dus zo en kijk wat God tot jou te zeggen heeft.
* verdiep je in het Grieks (dan zou je o.m. zien dat het woord voor 'god'/'God', theos, ook gewoon bij de Grieken gebruikt werd om hun goden aan te geven)
* verdiep je in de kerkgeschiedenis. Alleen maar zeggen dat die stomme Rooms-Katholieke Kerk ons opgezadeld heeft met de leer van de drie-eenheid is echt heeeeeeel kortzichtig. En dat we er zo snel mogelijk van af moeten is m.i. gewoon stemmingmakerij. En daarmee doe je de kerkgeschiedenis geen recht.
* verdiep je in de dogmatiek. Een dogma is vaak gewoon een weergave van de reële werkelijkheid, en geen logische stelling! Hoe het precies zit tussen Vader, Zoon en Geest zullen wij nooit volkomen kunnen bevatten, we kunnen het alleen maar vaag beschrijven in onze menselijke taal. Je kunt m.i. dus niet zeggen dat de leer van de drie-eenheid niet klopt. Je kunt hooguit zeggen dat je het een slechte benadering van de werkelijkheid vindt, omdat het het er voor jou alleen nog maar onduidelijker op maakt. Maar als je je kerkgeschiedenis kent, zul je zien dat de leer van de drie-eenheid, zorgde voor meer eenheid en rust binnen de toenmalige kerken! (een beetje historisch besef kan nooit kwaad, toch?)
* Geloven is niet tegen andere christenen zeggen dat zij het verkeerd doen... Geloven betekent gewoon vertrouwen op God en vanuit Hem leven. En gewoon, heel simpel, in liefde leven met de ander.
En als laatste: blijf ajb on topic, of open een nieuw topic.