Samenwonen zonder sex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2004 12:59

Cuore di Leone schreef:euh... waarom zou ik het antwoord daarop moeten weten? ik bedoel, je kunt het aannemelijk maken dat het logeren is, maar ook dat het samenwonen is. jij weet veel beter hoe dat voelt dan ik :wink:

hmz, misschien was het ook wel een retorische vraag ;)
Een grijze-zonegebied dus. Je kunt ook weer vragen of je dan op een kamer mag slapen of dat er eentje altijd op de bank moet ofzo. Het ligt er ook aan hoe goed je zelfbeheersing is enzo.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jul 2004 13:33

Als je dan toch al bij elkaar woont en slaapt waarom dan niet al gelijk trouwen? Jullie jullie leefden al als getrouwden! Dus ga dan ook gewoon naar het stadhuis en haal je boterbriefje.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2004 13:37

joepie schreef:Als je dan toch al bij elkaar woont en slaapt waarom dan niet al gelijk trouwen? Jullie jullie leefden al als getrouwden! Dus ga dan ook gewoon naar het stadhuis en haal je boterbriefje.

En dan je kerkdienst plus feest over vijf maanden?

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 09 jul 2004 13:46

@ lalage: rhetorisch? owh. :mrgreen:

@ joepie: als mensen samen wonen en sex hebben, wil dat toch niet zeggen dat ze als gehuwden samen hebben geleefd? het zijn wel punten die je als gehuwden en samenwonenden gemeenschappelijk hebt, maar samenwonen is toch echt anders dan trouwen, lijkt me.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2004 13:50

CdL: in wat voor opzicht?

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 09 jul 2004 14:11

instelling. ik kan me voorstellen dat sommigen daar geen waarde aan hechten ("waarom zou ik trouwen"), maar m.i. wordt de belofte die gedaan wordt tijdens het huwelijk, en daarmee het hele huwelijksproces, zwaar onderschat.

samenwonen = praktisch.
trouwen = een belofte doen.

kort door de bocht dan.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jul 2004 15:29

Als je bedoelt dat je voor een huwelijk wel een belofte moet doen dan heb je gelijk.
Maar als je verder gewoon als man en vrouw samen leefd, en je gedraagt als een getrouwd stel dan behoor je te trouwen.
Ook als je nu zegt we gaan over vijf maanden trouwen, dan ben je dus rijkelijk te laat.
Je leefde immers al zoals getrouwden doen.
Dus vandaar mijn opmerking, en stel voor doe het maandag gelijk.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 09 jul 2004 15:33

Al met al is er zo een interessante discussie (als je het zo wilt noemen) ontstaan en ik waardeer jullie antwoorden stuk voor stuk.

Iemand vroeg waarom nu dan opeens geen sex meer? Nou zie dat dus maar als een offer voor God, met als basis omdat we anders zijn zegen niet mogen vragen voor de kerk en wij dat wel erg belangrijk vinden om samen met hem ons huwelijk te beginnen. Dus vinden wij dit een mooi teken om God te laten zien dat we "iets " voor Hem willen doen, onze zonden belijden en ze niet meer doen.

Bij God is er altijd een weg terug!! Dus waarom niet stoppen met sex als je er ooit al mee begonnen bent Marnix! Des te moeilijker maar ook des te uitdagender. Laat maar zien dat je het echt meent!

Joepi vroeg waarom dan niet gelijk trouwen, maar dat is weer een heel ander verhaal. mijn a.s. man en ik zijn geen jonge tieners meer maar we hebben allebei een huwelijk achter de rug. Daarom zijn we ook niet meteen nadat we elkaar leerden kennen getrouwd, en gemakkelijker (geleidelijk aan) in 1 huisje gaan wonen.

Nu zijn we ook gewoon heel blij dat we weer tot die trouwdag gekomen zijn, dat allebei weer zien zitten en juist daarbij hebben we Zijn leiding nodig!!

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 09 jul 2004 15:36

Dat had gekund Joepi, maar wij hebben ervoor gekozen er een mooie dag van te maken met onze families en daar gaat nou eenmaal voorbereidingstijd aan vooraf :) . Maar je hebt gelijk. Het is beter te trouwen dan te branden :lol: . En daarom misschien niet meteen maandag, maar wel over een aantal maanden met heel veel liefde en hopelijk zegen.

En zoals ik net al zei (en dat voel ik ook van binnen): bij God is altijd een weg terug! Wat geweldig toch dat Hij ons belooft onze zonden weg te wassen, als wij Hem belijden zondig te zijn en deze zonden niet meer willen doen! Das pas genade :)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 jul 2004 15:46

Hoi, ik heb eens van een dominee gehoord, dat dat wel okee voor de kerk is.
Ook als bv homofiele mannen samenwonen en religieus zijn, en dus geen sex hebben, maar wel samen een huishouden en vriendschap, dat het dan ook goed is.
Zo ook als je nog niet getrouwd bent.
Het zit het er niet in waar je woont, maar of je wacht met sex.
Daar gaat het om.
En jullie moeten je voor God verantwoorden en niet voor de dominee. De dominee is geen God, mag dus ook niet oordelen.
God ziet alles, de dominee niet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 jul 2004 15:50

joepie schreef:Als je dan toch al bij elkaar woont en slaapt waarom dan niet al gelijk trouwen? Jullie jullie leefden al als getrouwden!

Niet als je geen sex hebt.......... dan leef je als broer en zis.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 09 jul 2004 15:51

Toch delen wij wel wat meer dan alleen vriendschap en een huishouden hoor :o , dan kan ik wel bij iedereen gaan wonen :lol: , nee geintje, ik probeer er dus ook achter te komen of het voor God genoeg is dat wij rein zullen leven tot de trouwdag. Of zou hij een groter offer van ons vragen door te zeggen dat we weer apart moeten gaan wonen. Ik bid er om maar ik krijg/voel (nog) geen antwoord, dat vind ik zo moeilijk. Maar aan de andere kant voelt het ook heel goed om dit voor God te gaan doen, rein worden. En met Zijn hulp gaat dat lukken! (amen :wink: ).

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 jul 2004 15:59

Volgens mij zie je het wel errug zwaar, hoor. En zeker als je al een huwelijk achter de rug hebt.
Waarom niet gewoon bij elkaar blijven wonen?
En als je al sex gehad hebt, nu ineens 5 maanden onthouding?
Is dat niet een beetje hypocriet?
Je bent heus wel zuiver voor God, want aan je postings te zien houd je veel van God en ben je heus ineens niet zo'n zondaar als je denkt........
In sommige kerekn mag je nieteens voor de 2de keer trouwen, dan moet je altijd alleen blijven, anders ben je een zondaar.
Dat vind ik wel errug ver gaan.
Kijk, als je nou 17 bent, en je gaat als maagd trouwen, dat vind ik wel netjes.
Maar je hebt al een leven achter de rug, en als je iedere dag bidt, en je leeft goed en je doet je best, dan is het heus wel goed denk ik.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 09 jul 2004 16:07

Nee sorry dat kan ik niet helemaal met je eens zijn. Waarom hypocriet als wij er zelf achter staan? wij doen dit niet voor de kerk, oke, we mogen niet trouwen voor de kerk als we zo door blijven leven, dat is ons wel verteld, maar dit willen we juist voor God doen heb ik verteld. Waarom dan hypocriet? Het is iets tussen mijn vriend, mij en God. Ik ben pas zuiver voor God als ik die zonden niet meer doe. het is geen kwestie van goed je best doen. God verlangt meer van ons. Hij verlangt dat we rein en zuiver leven. wat dacht je hoe ik me gevoeld heb na die echtscheiding? Gesmeekt heb ik om vergeving en die kreeg ik! Maar het is niet zomaar even 'goed je best doen" (ja ook wel natuurlijk).

zie ik het echt zo zwaar? :cry:

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jul 2004 16:13

Toch blijft het vreemd dat een feest voor familie belangrijker is dat het huwelijk aangaan voor God.
Als ik zoveel van een man zou houden dat ik niet meer zonder hem kon, dan zou ik hoe dan ook, trouwen.
Met of zonder feest zou voor mij niet belangrijk zijn.
Als je echt zo verlangt naar het weer samen één zijn waarom dan nog 5 maanden wachten?
Ik geloof dat je best nog vijf maanden zonder gemeenschap met elkaar te hebben kunt leven. Dat gebeurd in een huwelijk ook wel.

Terug naar “Archief”