@mic schreef:Josh schreef:
Jezus is de Zoon van GOD; niet GOD zelf
No way, dit is al een oude ketterij (Arius, 4e eeuw). Zie ook Hebreeen 1:
Mensen kunnen we es ophouden met de term ketterij. Dat is zoietsals turken aanspreken met 'ottomaanse overheersers' of italianen met 'romeinse onderdrukkers'. Het maakt zo'n flauw einde aan elke vorm van discussie, want het is beledigend, geeft minachting aan, en dat men niet van plan is van standpunt te veranderen. (en dat is op zich geen ramp, maar zeg dat dan gewoon tactisch.
ga gewoon respectvol met elkaar om
Beste @mic. Ik heb de term ketterij gebruikt en daar sta ik nog steeds achter. Ik heb de betekenis van het woord ketterij op de online van Dale opgezocht en die gaf het volgende: leer die afwijkt van de rechtzinnige geloofsleer => dwaalleer, heresie.
Dit is precies wat ik bedoelde aan te geven met mijn post. Het is niet beledigend of minachtend bedoeld, maar pure constatering van een feit. Bijna alle kerken (ook die waartoe ik behoor) onderschrijven de geloofsbelijdenis van Nicea, waarin over Jezus wordt gezegd dat Hij God uit God is, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God enz. Ik heb in mijn post ook aangegeven (met een schriftverwijzing) waarom ik de opmerking dat Jezus geen God zou zijn een dwaling vind. Als het gaat om de Bijbelse leer mogen we dingen soms best scherp zeggen (zeker als het om zulke fundamentele zaken gaat), zolang we maar respectvol blijven. Een opvatting een ketterij noemen voldoet wat mij betreft nog steeds aan dat criterium.
Groeten,
Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)