Dominees/ voorgangers universitair???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8851
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 08 jul 2004 13:18

Wisdom is the right use of knowledge. To know is not to be wise. Many men know a great deal, and are all the greater fools for it. There is no fool so great a fool as a knowing fool. But to know how to use knowledge is to have wisdom.--Charles H. Spurgeon


Misschien wel handig om deze spreuk in het achterhoofd te houden. Mensen die gestudeerd hebben hebben over het algemeen meer kennis, maar het gaat er uiteindelijk om hoe je ermee omgaat (wijsheid). Dat geldt natuurlijk ook voor predikanten. Een voormalige timmerman die door God onderwezen is zal wijzer zijn dan een een vrijzinnige hooggeleerde dominee.

By the way: ik heb zelf ook gestudeerd :D
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jul 2004 13:25

Het begint er ondertussen op te lijken dat je nog beter niet gestudeerd kunt hebben dan wel.. :roll:

Kijk, het is heel mooi dat er ook ongeschoolde voorgangers zijn die het goed doen, maar als ze ook nog eens gestudeerd zouden hebben zou het toch alleen maar beter zijn? Of wordt je door je studie verknoeit voor het vak ofzo? :roll:

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 13:29

Aragorn schreef:Het begint er ondertussen op te lijken dat je nog beter niet gestudeerd kunt hebben dan wel.. :roll:

Kijk, het is heel mooi dat er ook ongeschoolde voorgangers zijn die het goed doen, maar als ze ook nog eens gestudeerd zouden hebben zou het toch alleen maar beter zijn? Of wordt je door je studie verknoeit voor het vak ofzo? :roll:


Ja Aragorn, dat weet jij ook wel uit je OGG-tijd. De beste dominees waren rechtstreeks vanachter de koeien vandaan getrokken :mrgreen:
Geen commentaar

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8851
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 08 jul 2004 13:31

Aragorn schreef:Het begint er ondertussen op te lijken dat je nog beter niet gestudeerd kunt hebben dan wel.. :roll:

Kijk, het is heel mooi dat er ook ongeschoolde voorgangers zijn die het goed doen, maar als ze ook nog eens gestudeerd zouden hebben zou het toch alleen maar beter zijn? Of wordt je door je studie verknoeit voor het vak ofzo? :roll:


Tuurlijk, je hebt helemaal gelijk :P , studie is een pre. Kennis en studie is voor een predikant heel belangrijk, al is het ook weer niet het belangrijkste. Belangrijkste lijkt me dat hij voortdurend in de Bijbel aan het studeren is, want daar moet hij het natuurlijk uit hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 13:36

elbert schreef: By the way: ik heb zelf ook gestudeerd :D


Is dat relevant :mrgreen: ?

ik ook trouwens :D
Geen commentaar

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 08 jul 2004 13:45

Elbert, wat je zegt daar ben ik het mee eens, met 1 aanvulling, want voor mij is het essentieel dat God door een voorganger/ dominee heen spreekt en de enige manier dat dat kan is dat deze voorganger/dominee vervuld is met de heilige Geest.

motormuis schreef:Waarom schrijf je hem hoger aan? Omdat hij vervuld is met de Heilige Geest? Dat zijn ook dominees die een hele goeie opleiding hebben gehad. Vind het vreemd om dus enerzijds de timmerman en anderzijds de academische predikant tegenover elkaar te zetten. Volgens mij kunnen die prima naast elkaar bestaan.

Waarom ik mijn voorganger hoger aanschrijf is dat ik echt bij heel veel dominees heb gemerkt dat ze amper vervuld waren met de heilige Geest en puur teerden op de kennis die ze op de universiteit hadden opgedaan. Dus daarom schrijf ik hem hoger aan.

Tuurlijk kunnen ze naast elkaar bestaan, maar het is niet vreemd om ze naast elkaar te zetten, want ze verkondigen beide het woord van God.
Laat je leiden door Hem!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8851
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 08 jul 2004 13:47

Motormuis schreef:
elbert schreef: By the way: ik heb zelf ook gestudeerd :D


Is dat relevant :mrgreen: ?

ik ook trouwens :D


In het verband met de verhouding kennis-wijsheid misschien wel: ik kan ook dwaas bezig zijn. :mrgreen:
Maar goed, on-topic maar weer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 13:50

Tijn schreef: Waarom ik mijn voorganger hoger aanschrijf is dat ik echt bij heel veel dominees heb gemerkt dat ze amper vervuld waren met de heilige Geest en puur teerden op de kennis die ze op de universiteit hadden opgedaan.


Waar ik heel benieuwd naar ben, is hoe jij kan merken of een dominee vervuld is met de Heilige Geest :?: :?:
En aan de andere kant kunt merken dat een dominee NIET vervuld zou zijn met de Heilige Geest :?: :?:
Geen commentaar

Gebruikersavatar
Kiwi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2004 23:25
Locatie: Ede(Zeeuw in ballingschap)

Berichtdoor Kiwi » 08 jul 2004 14:07

Nou, dat lijkt me duidelijk, waar het hart vol van is, loopt de mond van over.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Gebruikersavatar
wina
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 29 jun 2003 16:36
Locatie: N- Holland

Berichtdoor wina » 08 jul 2004 14:09

Motormuis schreef:
Tijn schreef: Waarom ik mijn voorganger hoger aanschrijf is dat ik echt bij heel veel dominees heb gemerkt dat ze amper vervuld waren met de heilige Geest en puur teerden op de kennis die ze op de universiteit hadden opgedaan.


Waar ik heel benieuwd naar ben, is hoe jij kan merken of een dominee vervuld is met de Heilige Geest :?: :?:
En aan de andere kant kunt merken dat een dominee NIET vervuld zou zijn met de Heilige Geest :?: :?:

Ja , daar moet je een Geest van onderscheiding voor hebben, maar geloof mij, je merkt heel gauw of een dominee door de Geest geleid spreekt , of dat hij een preek van een velletje papier afleest, en waar zijn hart niet aan te pas komt.
En ik ben ook van mening dat je goed moet opletten welke bijbelschool je volgt, want er zijn al veel dominees meer verknoeid dan opgebouwd door theologische scholen.
Weest blij in de Heer !

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 14:10

Kiwi schreef:Nou, dat lijkt me duidelijk, waar het hart vol van is, loopt de mond van over.


Nou, kan niet zeggen dat ik hier wat mee opschiet? Wat wil je eigenlijk zeggen?
Geen commentaar

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8851
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 08 jul 2004 14:22

Het belangrijkste is dat de predikant het Woord brengt, daar zul je hem op moeten beoordelen. In iemands hart kijken is lijkt me onmogelijk. De Heilige Geest wil werken via de verkondiging van het Woord. Natuurlijk is het daarbij belangrijk dat de predikant zelf vervuld is van de Heilige Geest, anders kan hij het Woord ook niet juist verkondigen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 14:27

elbert schreef:Het belangrijkste is dat de predikant het Woord brengt, daar zul je hem op moeten beoordelen. In iemands hart kijken is lijkt me onmogelijk. De Heilige Geest wil werken via de verkondiging van het Woord. Natuurlijk is het daarbij belangrijk dat de predikant zelf vervuld is van de Heilige Geest, anders kan hij het Woord ook niet juist verkondigen.


Moeten niet alle leden van de christelijke gemeente, als zij samenkomen, vervuld zijn met de Geest?

Ik blijf er moeite mee houden dat hier mensen zijn, die menen te kunnen beoordelen of een dominee vervuld is met de Geest, ja of nee.

Het woord moet gebracht worden en laat de Heilige Geest verder het werk maar doen!
Geen commentaar

Gebruikersavatar
Kiwi
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2004 23:25
Locatie: Ede(Zeeuw in ballingschap)

Berichtdoor Kiwi » 08 jul 2004 14:34

Wat wil je eigenlijk zeggen?


Dat het vaak toch erg duidelijk is, of een dominee/voorganger zich bij zijn preek en de voorbereiding ervan door de Geest heeft laten leiden, of puur op zijn eigen inzichten vertrouwt(Spr 3:5-7, Jes 55:8-9).
Het spijt me, maar ik heb al teveel preken gehoord, waarbij ik bij mezelf dacht: 'Dat kan jij nou wel mooi vertellen, maar is dit de boodschap die deze gemeente nodig heeft?' Of, nog erger: 'Jij vertelt dit wel, maar je leeft het niet uit, dit is studeerkamerwijsheid'.
It's been quite a day: I put on a shirt and a button fell off. I went to the mailbox and the handle fell off. I'm afraid to go to the bathroom now...

Motormuis
Luitenant
Luitenant
Berichten: 528
Lid geworden op: 18 apr 2004 18:06
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Motormuis » 08 jul 2004 14:39

Kiwi schreef:
Wat wil je eigenlijk zeggen?


Dat het vaak toch erg duidelijk is, of een dominee/voorganger zich bij zijn preek en de voorbereiding ervan door de Geest heeft laten leiden, of puur op zijn eigen inzichten vertrouwt(Spr 3:5-7, Jes 55:8-9).
Het spijt me, maar ik heb al teveel preken gehoord, waarbij ik bij mezelf dacht: 'Dat kan jij nou wel mooi vertellen, maar is dit de boodschap die deze gemeente nodig heeft?' Of, nog erger: 'Jij vertelt dit wel, maar je leeft het niet uit, dit is studeerkamerwijsheid'.


Studeerkamerwijsheid, leuk neologisme :mrgreen:

't Is de arrogantie ten top dat jij kan bepalen of de gemeente die boodschap nodig heeft. Dat jij het op dat moment niet nodig hebt, is wat anders dan de gehele gemeente.

Spijt me, maar ik kan hier weinig mee.
Geen commentaar


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten