christenen-alverzoeners/alg. verzoeners: hoe ga ik ermee om?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

christenen-alverzoeners/alg. verzoeners: hoe ga ik ermee om?

Berichtdoor Corne van 't Hof » 02 jan 2003 14:59

Wie helpt mij? Ik ken veel mensen die denken naar de hemel te gaan: omdat ze gedoopt zijn, omdat ze een tekst uit zijn verband rukken en die gebruiken of omdat God van iedereen zou houden.
Het lijkt wel of het onmogelijk is om verloren te gaan.

Hoe moet ik hiermee omgaan? ik kan ze moeilijk door laten rennen naar de eeuwigheid.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 02 jan 2003 15:18

Hoi Corne,

Dat herken ik wel ja. En er is denk ik niet een standaard antwoord hoe daar mee om te gaan. Dat verschilt per persoon.

Wat betreft verbond kun je denk ik wijzen naar de gelijkenis van Lazarus en de rijke man. De rijke man sloeg in de hel zijn ogen op en zei toen: "Vader Abraham" met andere woorden hij pleitte op het verbond. Hij was toch een zoon van Abraham? Dan kwam hij toch automatisch in de hemel? Niet dus!

Maar ik weet uit diverse gesprekken met diverse mensen dat je ze echt niet zo snel van hun idee kunt afkrijgen. God is liefde, ik ben toch gedoopt, 'k heb voor Jezus gekozen enz. enz. enz. enz.

Gezegend de mens die aan zijn zonde ontdekt wordt en geen genoegen neemt met verbond, doop, kiezen etc. maar niet eerder rust heeft voordat hij het zelf uit Zijn mond gehoord heeft.

Ga er in ieder geval niet vanuit dat je iemand in één gesprek op andere gedachten brengt. Je moet doorgaans iemand wat vaker spreken en een goede band met diegene hebben om tot een goede discussie te komen.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

NieuweReformator
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor NieuweReformator » 03 jan 2003 12:00

Dit is heel moeilijk. Het verschil tussen jou en deze mensen ligt namelijk niet alleen in het feit dat ze (volgens jou) ten onrechte denken dat ze naar God gaan. Het is een heel verschillende kijk op God.

Ik vraag me af of je er goed aan doet om deze mensen erop te wijzen dat ze toch wel naar de hel gaan. De enige die weet wie naar de hemel gaan is God zelf en laten wij, stervelingetjes, nooit aan de individuele hel-of-hemel-analyse beginnen. Want wie ben jij om te zeggen dat mensen ten onrechte denken dat ze naar God gaan?

Het enige wat je kunt doen is bidden dat ze de Bijbel goed zullen lezen en de lessen ter harte zullen nemen.

NieuweReformator
Een echte christen is iemand die rechtop staat in een wereld die op zijn kop staat

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 03 jan 2003 13:34

Niemand die stelt dat hij of zij ervan overtuigd is een kind van God te zijn zal door mij daarop worden aangevallen hoop ik.

Anderzijds; de manier waarop velen tot God komen zou de mijne niet kunnen zijn.

Velen zien alleen nog maar het facet liefde in God en in Christus. Het toevallen daarvan kost hun dan ook geen moeite. Men ziet aleen de geopende armen van de Heiland. Het is niet de bedoel hiervan een karikatuur te maken. geenszins.

Echter kent men ook de Christus zoals hij zich werkelijk heeft gepresenteerd tijdens zijn rondwandeling op de wereld. op een gegeven moment liet bijna iedereen Hem in de steek. Zelfs toen, met hem tastbaar in zijn liefde, was hij voor velen geen optie. Zouden wij dan wel zo makkelijk kunnen kiezen?

Verder, Christus is naast Zijn eigen evangelie, ook zijn eigen wet! Immers, 1 blik op Christus en volgens mij heb je als mens geen praatjes meer. En juist die ootmoed zie je niet zo gek veel meer. Men is Christen en men kan de wereld aan.

tenslotte nog een dogmatisch element. Een beetje domineesstijl misschien. maar goed. Ik hoor wel eens mensen praten over hun geloofsstrijd. Dan hoor ik zo af en toe mensen zeggen dat ze wel de liefde van Christus hebben gevoeld, maar dat ze nog wachten op de bevrijdend vrijspraak van de vader. Deze mensen zijn vaak absoluut geen dogmavreters of hoe dan ook, het is hun inwendige strijd.
Begrijp me goed. Ik ga hier niet 'de-weg-van-de-Borg-is-de-weg-van-de -kerk-theorieen' verdedigen, die zijn me vaak te scholastisch. waar het hier wel om gaat volgens mij is de voortdurende strijd, het ervaren van de verleidingen van het ongeloof en het gevoelen van de noodzaak van een dagelijks bekering.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 jan 2003 13:44

Een dagelijkse bekering, heel sterk Arthur!
Je moet je elke dag weer overgeven aan je hemelse Vader...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 jan 2003 02:20

God is liefde, ik ben toch gedoopt, 'k heb voor Jezus gekozen enz. enz. enz. enz.
juist omdat God liefde is zullen veel mensen niet naar de hemel gaan. Dat zou nl een goedkeuring van slecht gedrag betekenen. God zou ze dan niet liefhebben maar haten.

Velen zien alleen nog maar het facet liefde in God en in Christus. Het toevallen daarvan kost hun dan ook geen moeite. Men ziet aleen de geopende armen van de Heiland. Het is niet de bedoel hiervan een karikatuur te maken. geenszins.
Maar God is juist voor een zondaar een verterend vuur omdat Hij liefde is. God vernietigd de zonde, en zolang een zondaar zich vast blijft klemmen zal hij lijden onder God's toorn over de door hem gekoesterde zonde.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 jan 2003 13:09

George MacDonald gelezen :D ?
Ik ook, inmiddels, op jouw tip. Erg boeiend!
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 jan 2003 13:14

Fantastisch.
Ik heb een stuk gelezen over de hel, en ik sta echt verbaasd hoe hij daar tegen aan kijkt. Het zijn van die dingen waar je niet lang over hoeft te piekeren of twijfelen, je ziet en voelt dat het waar is.

Terug naar “Archief”