Even een paar onwaarheden weghalen:
1. de jg gebruiken dezelfde bijbel als wij (qua grondtaal)
2. veel van hun tegen-argumenten bevatten een waarheid. (bv. joh1: in den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was goddelijk)
3. er zijn meerdere grondteksten gevonden, meestal met een verwaarloosbare verschillen. 1Joh5 is eigenlijk de enige plaats waar sprake is van een wezenlijk verschil, juist omdat het de leer van de drieeenheid raakt. Ikzelf geloof dat ook deze tekst van God kom, maar in een discussie met een jg heb je daar dus niets aan.
4. de Bijbel is door de Heilige Geest geinspireerd (Uit de Bijbel kan je onderbouwen dat het OT is geinspireerd, in het NT wordt gezegd dat alle schrift is geinspireerd door de Heilige Geest. Maar idd, met 'alle schrift' worden dan de boeken uit het OT bedoeld)(desalnietemin geloof ik dat dit ook voor de boeken uit het NT geld)
Let wel, de Bijbel is wel door mensen geschreven.
Er kunnen fouten in de Bijbel staan, en die staan er ook. Zo wordt er bv van het koperen wasvat gezegd dat het (perfect) rond is, maar de maten die erbij gegeven worden komen niet met een rond figuur overeen.
Als de tekst rechtstreeks van God gekomen zou zijn zou zo'n fout niet mogelijk zijn. Maar de vraag is hier: geeft het dat de beschrijving er enkele cm naast zat? Nee natuurlijk niet.
De boodschap staat recht overeind. De Bijbelse boodschap conflictueerd niet, ook al is de Bijbel over 1500 jaar geschreven door tientallen verschillende schrijvers van diverge pluimage (koningen, dichters, generaals, priesters, vissers, tollenaars, etc.) Een puur wonder!
Maar de Bijbel is dus niet al bv. de koran.
De koran is nml de boekgeworden verschijning van allah.
De koran is perfect (aldus de leer van de moslims)
De koran is niet geinspireerd maar gedicteerd.
De Bijbel bevat meer duidelijke fouten, in koningen staat dat satan david aanzette tot de volkstelling. In kronieken staat dat God dit deed.
Een duidelijke fout van de schrijver van kronieken, die dus niet wist wat er werkelijk gebeurde. De kronieken schrijver was een historicus.
Maakt dat de Bijbel onbetrouwbaar? Nee, natuurlijk niet. De Bijbel beschrijft heel vaak hoe mensen zaken ervaren hebben. Hoe God met mensen omgaat, etc.
Kortom, dat er 'fouten' in de Bijbel staan is geen enkele reden om aan de Bijbel te twijfelen. De Bijbel is zonder twijfel de meest unieke schriftelijke overlevering uit de historie. Accuraat tegen het perfecte aan, ondanks dat het in duizenden jaren is overgeschreven en mondeling is over geleverd. De boodschap staat als een paal boven water. Het enige waar aanmerkingen op zouden kunnen zijn zijn overschrijffouten (6000 strijdwagens in koningen, 600 in kronieken) (oid) en minder belangrijke (bij)zaken.
Het geloof in de drieenig God hangt niet aan 1 Johannes 5.
----------------
Hoe kan je uit de Bijbel halen dat Jezus en de Heilige Geest God zijn.
Ik denk dat we ons moeten focussen op de vraag of Jezus God is.
Dit is het meest eenvoudig aan te tonen, en als je dat hebt aangetoond zullen de Jehova's (getuigen) eerder toegeven dat ook de Heilige Geest God is. (de meervoudige Godheid is dan nml al geaccepteerd)
Ik heb mijn gesprekspartner niet kunnen overtuigen.
Ik denk dat niemand van ons een gesprekspartner kan overtuigen.
God overtuigd mensen. Wij kunnen mensen wel aan het denken zetten, en wellicht dat jaren na jouw gesprek met hem of haar de persoon alsnog ziet dat Jezus God is. Dat God zelf gekomen is om ons te verlossen en de straf op de zonden op zich te nemen.
Joh 20:28
28 En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!
Jezus wordt in het nieuwe testament meerdere malen 'god' genoemd (theos) en god kan in dat verband ook met 'goddelijk' vertaald worden.
De Bijbel leert namelijk dat er meer 'goden' zijn.
Neem 1Kor8:5
"5 Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn)"
In de grondtekst staat ook hier: 'theos'
Kortom, dat Jezus theos wordt genoemd is geen bewijs dat Jezus 'de God van de hemelse legers' is. [voortaan zal ik 'de ene God' opschrijven, om geen verwarring met 'god' of 'goddelijk' te krijgen, zoals de goden van 1Kor8:5)
Maar toch is dat wat Thomas zegt belangrijk.
Wat zegt Thomas in de grondtekst (uit je hoofd leren!!!!! zeer belangrijke christelijke kost!)
Thomas: 'ho curious mou kai ho theos mou'
of tewel: 'de heer van_mij en de god van_mij'
[ho = de] (in deze context)
[curious = Heere]
[mou = van mij, mijn]
[theos = god]
In de svv: "Mijn Heere en mijn God"
Het belangrijkste is dus het: "De God van mij"
Thomas heeft het niet over een god, zoals een engel.
Maar Thomas noemt Jezus Zijn God.
Jezus bevestigd dat Thomas een goede uitspraak deed.
Jezus' woorden zijn ook volgens de jg onfeilbaar en waar.
Als Thomas 'mijn Heere en mijn God' uitspreekt is het meer dan een constatering. Het is een aanbidding. Thomas belijdt (het is een belijdenis die Thomas het eeuwige leven zal geven, zegt Jezus) dat Jezus Zijn God is.
De Bijbel leert dat wij geen andere goden [weer een bewijs dat er andere goden zijn!!] voor Zijn aangezicht mogen hebben. (10 geboden)
Als Jezus dus zou accepteren dat Thomas Hem vergoddelijkt naast God (of in Thomas' geval zelfs ipv God) dan zou Jezus zelf tegen de 10 geboden in gaan.)
Het woordje 'ho' (de) is ook erg belangrijk.
"dé God" leert ons duidelijk dat Jezus niet zomaar een engel is.
Wat dat betreft is de vertaling van de jehova getuigen nog beter dan de svv. "De Heer van mij en de God van mij" (itt 'Mijn Heere en mijn God')
Sommige jg zullen zeggen dat Thomas een uitroep naar God doet, zoals mensen nu 'mijn God' zeggen, en dus eigenlijk vloeken.
God aanroepen voor niets, uit ijdelheid, is onbijbels en komen we ook nergens anders tegen. Dat zou Jezus ook nooit goedgekeurd hebben.
Bovendien bevestigd Jezus dat juist deze woorden Thomas tot zaligheid zullen zijn. Dat zou nooit mogelijk zijn als Thomas slechts God aanriep om zijn blijheid te tonen. De woorden van Thomas drukken het geloof van Thomas in Jezus als dé God uit, en daarom zal Thomas zalig worden.
God noemt Zichzelf De Eerste en De Laatste.
(Jesaja 44:6)
Jezus noemt Zichzelf de Eerste en De Laatste (Openbaring 1:17)
Als laatste argument (voor nu)
- In Jesaja 6:5 staat: "want mijn ogen hebben den Koning, den HEERE der heirscharen gezien."
- In joh 12:37-41 staat: "41 Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak."
'Zijn' refereert in deze context aan Jezus.
Dus: toen Jesaja God zag, zag hij niet God zelf, maar Jezus. (wie kan God zien?) Dat neemt niet weg dat Jezus zelf God is, de God van de hemelse machten.
Als je geinteresseerd bent in de discussie die ik had (en nooit heb afgemaakt

Hier kan je meer lezen:
http://apolyton.net/forums/showthread.p ... genumber=2
http://apolyton.net/forums/showthread.p ... genumber=3
Let wel, het is in het engels!
Het gaat heeeeeel lang door.
Ik ben CyberShy, de jg is One Brow.