Jehovah's Getuigen - Discussies aan de deur DEEL I

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Robert
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robert » 03 jul 2004 22:23

Ik heb een keer een lange discussie over internet gevoerd met een jg.
Even een paar onwaarheden weghalen:

1. de jg gebruiken dezelfde bijbel als wij (qua grondtaal)
2. veel van hun tegen-argumenten bevatten een waarheid. (bv. joh1: in den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was goddelijk)
3. er zijn meerdere grondteksten gevonden, meestal met een verwaarloosbare verschillen. 1Joh5 is eigenlijk de enige plaats waar sprake is van een wezenlijk verschil, juist omdat het de leer van de drieeenheid raakt. Ikzelf geloof dat ook deze tekst van God kom, maar in een discussie met een jg heb je daar dus niets aan.
4. de Bijbel is door de Heilige Geest geinspireerd (Uit de Bijbel kan je onderbouwen dat het OT is geinspireerd, in het NT wordt gezegd dat alle schrift is geinspireerd door de Heilige Geest. Maar idd, met 'alle schrift' worden dan de boeken uit het OT bedoeld)(desalnietemin geloof ik dat dit ook voor de boeken uit het NT geld)

Let wel, de Bijbel is wel door mensen geschreven.
Er kunnen fouten in de Bijbel staan, en die staan er ook. Zo wordt er bv van het koperen wasvat gezegd dat het (perfect) rond is, maar de maten die erbij gegeven worden komen niet met een rond figuur overeen.
Als de tekst rechtstreeks van God gekomen zou zijn zou zo'n fout niet mogelijk zijn. Maar de vraag is hier: geeft het dat de beschrijving er enkele cm naast zat? Nee natuurlijk niet.

De boodschap staat recht overeind. De Bijbelse boodschap conflictueerd niet, ook al is de Bijbel over 1500 jaar geschreven door tientallen verschillende schrijvers van diverge pluimage (koningen, dichters, generaals, priesters, vissers, tollenaars, etc.) Een puur wonder!

Maar de Bijbel is dus niet al bv. de koran.
De koran is nml de boekgeworden verschijning van allah.
De koran is perfect (aldus de leer van de moslims)
De koran is niet geinspireerd maar gedicteerd.

De Bijbel bevat meer duidelijke fouten, in koningen staat dat satan david aanzette tot de volkstelling. In kronieken staat dat God dit deed.
Een duidelijke fout van de schrijver van kronieken, die dus niet wist wat er werkelijk gebeurde. De kronieken schrijver was een historicus.
Maakt dat de Bijbel onbetrouwbaar? Nee, natuurlijk niet. De Bijbel beschrijft heel vaak hoe mensen zaken ervaren hebben. Hoe God met mensen omgaat, etc.

Kortom, dat er 'fouten' in de Bijbel staan is geen enkele reden om aan de Bijbel te twijfelen. De Bijbel is zonder twijfel de meest unieke schriftelijke overlevering uit de historie. Accuraat tegen het perfecte aan, ondanks dat het in duizenden jaren is overgeschreven en mondeling is over geleverd. De boodschap staat als een paal boven water. Het enige waar aanmerkingen op zouden kunnen zijn zijn overschrijffouten (6000 strijdwagens in koningen, 600 in kronieken) (oid) en minder belangrijke (bij)zaken.

Het geloof in de drieenig God hangt niet aan 1 Johannes 5.

----------------

Hoe kan je uit de Bijbel halen dat Jezus en de Heilige Geest God zijn.
Ik denk dat we ons moeten focussen op de vraag of Jezus God is.
Dit is het meest eenvoudig aan te tonen, en als je dat hebt aangetoond zullen de Jehova's (getuigen) eerder toegeven dat ook de Heilige Geest God is. (de meervoudige Godheid is dan nml al geaccepteerd)

Ik heb mijn gesprekspartner niet kunnen overtuigen.
Ik denk dat niemand van ons een gesprekspartner kan overtuigen.
God overtuigd mensen. Wij kunnen mensen wel aan het denken zetten, en wellicht dat jaren na jouw gesprek met hem of haar de persoon alsnog ziet dat Jezus God is. Dat God zelf gekomen is om ons te verlossen en de straf op de zonden op zich te nemen.

Joh 20:28
28 En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!

Jezus wordt in het nieuwe testament meerdere malen 'god' genoemd (theos) en god kan in dat verband ook met 'goddelijk' vertaald worden.
De Bijbel leert namelijk dat er meer 'goden' zijn.

Neem 1Kor8:5
"5 Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn)"
In de grondtekst staat ook hier: 'theos'
Kortom, dat Jezus theos wordt genoemd is geen bewijs dat Jezus 'de God van de hemelse legers' is. [voortaan zal ik 'de ene God' opschrijven, om geen verwarring met 'god' of 'goddelijk' te krijgen, zoals de goden van 1Kor8:5)

Maar toch is dat wat Thomas zegt belangrijk.
Wat zegt Thomas in de grondtekst (uit je hoofd leren!!!!! zeer belangrijke christelijke kost!)

Thomas: 'ho curious mou kai ho theos mou'
of tewel: 'de heer van_mij en de god van_mij'
[ho = de] (in deze context)
[curious = Heere]
[mou = van mij, mijn]
[theos = god]
In de svv: "Mijn Heere en mijn God"

Het belangrijkste is dus het: "De God van mij"
Thomas heeft het niet over een god, zoals een engel.
Maar Thomas noemt Jezus Zijn God.
Jezus bevestigd dat Thomas een goede uitspraak deed.
Jezus' woorden zijn ook volgens de jg onfeilbaar en waar.

Als Thomas 'mijn Heere en mijn God' uitspreekt is het meer dan een constatering. Het is een aanbidding. Thomas belijdt (het is een belijdenis die Thomas het eeuwige leven zal geven, zegt Jezus) dat Jezus Zijn God is.

De Bijbel leert dat wij geen andere goden [weer een bewijs dat er andere goden zijn!!] voor Zijn aangezicht mogen hebben. (10 geboden)
Als Jezus dus zou accepteren dat Thomas Hem vergoddelijkt naast God (of in Thomas' geval zelfs ipv God) dan zou Jezus zelf tegen de 10 geboden in gaan.)

Het woordje 'ho' (de) is ook erg belangrijk.
"dé God" leert ons duidelijk dat Jezus niet zomaar een engel is.
Wat dat betreft is de vertaling van de jehova getuigen nog beter dan de svv. "De Heer van mij en de God van mij" (itt 'Mijn Heere en mijn God')

Sommige jg zullen zeggen dat Thomas een uitroep naar God doet, zoals mensen nu 'mijn God' zeggen, en dus eigenlijk vloeken.
God aanroepen voor niets, uit ijdelheid, is onbijbels en komen we ook nergens anders tegen. Dat zou Jezus ook nooit goedgekeurd hebben.
Bovendien bevestigd Jezus dat juist deze woorden Thomas tot zaligheid zullen zijn. Dat zou nooit mogelijk zijn als Thomas slechts God aanriep om zijn blijheid te tonen. De woorden van Thomas drukken het geloof van Thomas in Jezus als dé God uit, en daarom zal Thomas zalig worden.

God noemt Zichzelf De Eerste en De Laatste.
(Jesaja 44:6)
Jezus noemt Zichzelf de Eerste en De Laatste (Openbaring 1:17)

Als laatste argument (voor nu)
- In Jesaja 6:5 staat: "want mijn ogen hebben den Koning, den HEERE der heirscharen gezien."
- In joh 12:37-41 staat: "41 Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak."

'Zijn' refereert in deze context aan Jezus.
Dus: toen Jesaja God zag, zag hij niet God zelf, maar Jezus. (wie kan God zien?) Dat neemt niet weg dat Jezus zelf God is, de God van de hemelse machten.

Als je geinteresseerd bent in de discussie die ik had (en nooit heb afgemaakt :( ) met de jg (hij beweert alleen veel van jh's te weten maar er zelf niet 1 te zijn. De manier waarop hij spreekt lijkt het tegen te spreken, maar hij weet idd erg veel)

Hier kan je meer lezen:
http://apolyton.net/forums/showthread.p ... genumber=2
http://apolyton.net/forums/showthread.p ... genumber=3

Let wel, het is in het engels!
Het gaat heeeeeel lang door.
Ik ben CyberShy, de jg is One Brow.
Carpe diem tamen memento mori

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 jul 2004 12:38

Robert schreef:Ik heb een keer een lange discussie over internet gevoerd met een jg.
Even een paar onwaarheden weghalen:

1. de jg gebruiken dezelfde bijbel als wij (qua grondtaal)
2. veel van hun tegen-argumenten bevatten een waarheid. (bv. joh1: in den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was goddelijk)
3. er zijn meerdere grondteksten gevonden, meestal met een verwaarloosbare verschillen. 1Joh5 is eigenlijk de enige plaats waar sprake is van een wezenlijk verschil, juist omdat het de leer van de drieeenheid raakt. Ikzelf geloof dat ook deze tekst van God kom, maar in een discussie met een jg heb je daar dus niets aan.
4. de Bijbel is door de Heilige Geest geinspireerd (Uit de Bijbel kan je onderbouwen dat het OT is geinspireerd, in het NT wordt gezegd dat alle schrift is geinspireerd door de Heilige Geest. Maar idd, met 'alle schrift' worden dan de boeken uit het OT bedoeld)(desalnietemin geloof ik dat dit ook voor de boeken uit het NT geld)

Let wel, de Bijbel is wel door mensen geschreven.
Er kunnen fouten in de Bijbel staan, en die staan er ook. Zo wordt er bv van het koperen wasvat gezegd dat het (perfect) rond is, maar de maten die erbij gegeven worden komen niet met een rond figuur overeen.
Als de tekst rechtstreeks van God gekomen zou zijn zou zo'n fout niet mogelijk zijn. Maar de vraag is hier: geeft het dat de beschrijving er enkele cm naast zat? Nee natuurlijk niet.

De boodschap staat recht overeind. De Bijbelse boodschap conflictueerd niet, ook al is de Bijbel over 1500 jaar geschreven door tientallen verschillende schrijvers van diverge pluimage (koningen, dichters, generaals, priesters, vissers, tollenaars, etc.) Een puur wonder!

Maar de Bijbel is dus niet al bv. de koran.
De koran is nml de boekgeworden verschijning van allah.
De koran is perfect (aldus de leer van de moslims)
De koran is niet geinspireerd maar gedicteerd.

De Bijbel bevat meer duidelijke fouten, in koningen staat dat satan david aanzette tot de volkstelling. In kronieken staat dat God dit deed.
Een duidelijke fout van de schrijver van kronieken, die dus niet wist wat er werkelijk gebeurde. De kronieken schrijver was een historicus.
Maakt dat de Bijbel onbetrouwbaar? Nee, natuurlijk niet. De Bijbel beschrijft heel vaak hoe mensen zaken ervaren hebben. Hoe God met mensen omgaat, etc.

Kortom, dat er 'fouten' in de Bijbel staan is geen enkele reden om aan de Bijbel te twijfelen. De Bijbel is zonder twijfel de meest unieke schriftelijke overlevering uit de historie. Accuraat tegen het perfecte aan, ondanks dat het in duizenden jaren is overgeschreven en mondeling is over geleverd. De boodschap staat als een paal boven water. Het enige waar aanmerkingen op zouden kunnen zijn zijn overschrijffouten (6000 strijdwagens in koningen, 600 in kronieken) (oid) en minder belangrijke (bij)zaken.

Het geloof in de drieenig God hangt niet aan 1 Johannes 5.

----------------

Hoe kan je uit de Bijbel halen dat Jezus en de Heilige Geest God zijn.
Ik denk dat we ons moeten focussen op de vraag of Jezus God is.
Dit is het meest eenvoudig aan te tonen, en als je dat hebt aangetoond zullen de Jehova's (getuigen) eerder toegeven dat ook de Heilige Geest God is. (de meervoudige Godheid is dan nml al geaccepteerd)

Ik heb mijn gesprekspartner niet kunnen overtuigen.
Ik denk dat niemand van ons een gesprekspartner kan overtuigen.
God overtuigd mensen. Wij kunnen mensen wel aan het denken zetten, en wellicht dat jaren na jouw gesprek met hem of haar de persoon alsnog ziet dat Jezus God is. Dat God zelf gekomen is om ons te verlossen en de straf op de zonden op zich te nemen.

Joh 20:28
28 En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God!

Jezus wordt in het nieuwe testament meerdere malen 'god' genoemd (theos) en god kan in dat verband ook met 'goddelijk' vertaald worden.
De Bijbel leert namelijk dat er meer 'goden' zijn.

Neem 1Kor8:5
"5 Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn)"
In de grondtekst staat ook hier: 'theos'
Kortom, dat Jezus theos wordt genoemd is geen bewijs dat Jezus 'de God van de hemelse legers' is. [voortaan zal ik 'de ene God' opschrijven, om geen verwarring met 'god' of 'goddelijk' te krijgen, zoals de goden van 1Kor8:5)

Maar toch is dat wat Thomas zegt belangrijk.
Wat zegt Thomas in de grondtekst (uit je hoofd leren!!!!! zeer belangrijke christelijke kost!)

Thomas: 'ho curious mou kai ho theos mou'
of tewel: 'de heer van_mij en de god van_mij'
[ho = de] (in deze context)
[curious = Heere]
[mou = van mij, mijn]
[theos = god]
In de svv: "Mijn Heere en mijn God"

Het belangrijkste is dus het: "De God van mij"
Thomas heeft het niet over een god, zoals een engel.
Maar Thomas noemt Jezus Zijn God.
Jezus bevestigd dat Thomas een goede uitspraak deed.
Jezus' woorden zijn ook volgens de jg onfeilbaar en waar.

Als Thomas 'mijn Heere en mijn God' uitspreekt is het meer dan een constatering. Het is een aanbidding. Thomas belijdt (het is een belijdenis die Thomas het eeuwige leven zal geven, zegt Jezus) dat Jezus Zijn God is.

De Bijbel leert dat wij geen andere goden [weer een bewijs dat er andere goden zijn!!] voor Zijn aangezicht mogen hebben. (10 geboden)
Als Jezus dus zou accepteren dat Thomas Hem vergoddelijkt naast God (of in Thomas' geval zelfs ipv God) dan zou Jezus zelf tegen de 10 geboden in gaan.)

Het woordje 'ho' (de) is ook erg belangrijk.
"dé God" leert ons duidelijk dat Jezus niet zomaar een engel is.
Wat dat betreft is de vertaling van de jehova getuigen nog beter dan de svv. "De Heer van mij en de God van mij" (itt 'Mijn Heere en mijn God')

Sommige jg zullen zeggen dat Thomas een uitroep naar God doet, zoals mensen nu 'mijn God' zeggen, en dus eigenlijk vloeken.
God aanroepen voor niets, uit ijdelheid, is onbijbels en komen we ook nergens anders tegen. Dat zou Jezus ook nooit goedgekeurd hebben.
Bovendien bevestigd Jezus dat juist deze woorden Thomas tot zaligheid zullen zijn. Dat zou nooit mogelijk zijn als Thomas slechts God aanriep om zijn blijheid te tonen. De woorden van Thomas drukken het geloof van Thomas in Jezus als dé God uit, en daarom zal Thomas zalig worden.

God noemt Zichzelf De Eerste en De Laatste.
(Jesaja 44:6)
Jezus noemt Zichzelf de Eerste en De Laatste (Openbaring 1:17)

Als laatste argument (voor nu)
- In Jesaja 6:5 staat: "want mijn ogen hebben den Koning, den HEERE der heirscharen gezien."
- In joh 12:37-41 staat: "41 Dit zeide Jesaja, toen hij Zijn heerlijkheid zag, en van Hem sprak."

'Zijn' refereert in deze context aan Jezus.
Dus: toen Jesaja God zag, zag hij niet God zelf, maar Jezus. (wie kan God zien?) Dat neemt niet weg dat Jezus zelf God is, de God van de hemelse machten.

Als je geinteresseerd bent in de discussie die ik had (en nooit heb afgemaakt :( ) met de jg (hij beweert alleen veel van jh's te weten maar er zelf niet 1 te zijn. De manier waarop hij spreekt lijkt het tegen te spreken, maar hij weet idd erg veel)

Hier kan je meer lezen:
http://apolyton.net/forums/showthread.p ... genumber=2
http://apolyton.net/forums/showthread.p ... genumber=3

Let wel, het is in het engels!
Het gaat heeeeeel lang door.
Ik ben CyberShy, de jg is One Brow.

Je zegt verschillende keren dat er ook andere goden zijn. Dan zou dus het woord uit (ik meen dat het in Jesaja staat) Jesaja niet meer waar zijn. "Hoor, Israel, de Here uw God is een enig God!" Dan zou God Zich Zelf tegenspreken, en hoe de Bijbel misschien ook dingetjes heeft die verschillen: GOD NOOIT!
Wat er bedoeld wordt met "andere goden" is dit: Iets naast DE God in je leven hebben, DE God niet op de 1e plaats zetten. Het is absoluut onjuist om te stellen dat er in de hemel meerdere goden zouden zijn. Dat zou dan namelijk weer betekenen dat ook moslims in hun hemel kunnen komen, hindoes etc ook. Dan zouden er meerdere hemels zijn. Of de hemel was op z'n minst opgedeeld in stukken. En dat is onwaar!

Verder hebben de Jehova's een geschrift wat veel op de Bijbel lijkt, maar op een aantal punten toch fundamenteel verschilt. Kijk alleen maar naar de Godheid van Jezus Christus. Die wordt door hen ontkend, alsook de Drie-Eenheid van onze Here. Jezus is erg belangrijk, maar God? Nee, dat geloven de (meeste) Jehova's niet. En als ze een Bijbel hebben die vanuit de zelfde grondtaal is geschreven, waarom geloven ze dan niet in Jezus als Verlosser, en de Drie-Eenheid van God? Dan zijn ze wel heel erg eigenwijs en verhard. Wat mij altijd is bijgebleven, dat is dat de Jehova's geen oude talen mogen leren, omdat ze anders de grondteksten kunnen gaan lezen, en dan komen ze er achter dat ze belazerd worden. Dus de Jehova's worden doelbewust misleid, en da's heel erg!

Vanmorgen hebben we in de kerk gelezen uit Mattheus 18, waar staat: "Maar wee de mens door wie de verleiding komt. Het zou beter zijn dat een molensteen om zijn hals gebonden wordt en hij in de diepten der zee geworpen zou worden."
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 jul 2004 12:43

Je schrijft dat het Woord goddelijk was. Maar als Jezus Gods Zoon is (en dat is Hij!!), Hij was bij God (Hij was het Woord waar Johannes van spreekt), en het Woord was goddelijk? Nee, en het Woord was GOD! Anders ga je inderdaad Twijfelen of Jezus nu van DE God is, of van een god. En daarom: Laat maar staan dat het Woord God was, want dat wordt er mee bedoeld. Als we te veel wetenschappelijk gaan beredeneren, dan gaat het mis. Dan komen we bij dingen die we niet kunnen beredeneren, en dan gaan we schrappen. Velen zijn ons voorgegaan...........
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Robert
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robert » 04 jul 2004 14:56

Beste Race406, je begrijpt me verkeerd.
Ik bedoel dat het woord 'theos' op meerdere wezens dan op God wordt toegepast in de Bijbel.
De engelen worden goden genoemd, bv.
Maar de Bijbel leert ook dat alleen God en Jezus 'unbegotten' (niet gemaakt of geboren) zijn, en God door Jezus al het andere gemaakt heeft.
Maar het woord 'theos' is dus niet alleen op Jezus of God van toepassing in de Bijbel.

Wat betreft je 2e reactie, ik geloof zelf zeker dat er in Joh1 staat dat het Woord God is. Ik geef alleen aan dat de vertaalmogelijkheid vanuit het grieks ook dat zou kunnen zijn wat de jg zeggen dat het is, nml 'goddelijk'.

Kortom: ik geloof ook wat jij gelooft, ik geef alleen aan dat je dat niet kunt bewijzen vanuit deze teksten.

groeten,

Robert

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 jul 2004 18:33

Robert schreef:Beste Race406, je begrijpt me verkeerd.
Ik bedoel dat het woord 'theos' op meerdere wezens dan op God wordt toegepast in de Bijbel.
De engelen worden goden genoemd, bv.
Maar de Bijbel leert ook dat alleen God en Jezus 'unbegotten' (niet gemaakt of geboren) zijn, en God door Jezus al het andere gemaakt heeft.
Maar het woord 'theos' is dus niet alleen op Jezus of God van toepassing in de Bijbel.

Wat betreft je 2e reactie, ik geloof zelf zeker dat er in Joh1 staat dat het Woord God is. Ik geef alleen aan dat de vertaalmogelijkheid vanuit het grieks ook dat zou kunnen zijn wat de jg zeggen dat het is, nml 'goddelijk'.

Kortom: ik geloof ook wat jij gelooft, ik geef alleen aan dat je dat niet kunt bewijzen vanuit deze teksten.

groeten,

Robert

OK,

Je maakt me wat duidelijk. Toch leuk zo'n forum.... :lol: :mrgreen:

PS: Ik ben niet erg Latijns onderlegd, maar betekent het onderschrift van jou zoiets als: Pluk de dag, maar denk eraan dat je sterven moet? Ik gok zo maar wat, omdat ik carpe diem en memento mori wel ken, maar het wordje ertussenin niet..

Robert
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robert » 04 jul 2004 22:02

Klopt, ik ken zelf ook geen latijns, maar heb dit op internet opgezocht.
Ik vond het 'gedenk te sterven' te zwaarmoedig, we mogen ook van dit leven genieten, dus een combinatie.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 05 jul 2004 07:26

Even iets anders mbt Jehova-getuigen. Heel vaak hebben we het over allerlei discussies. De Jehova zeggen A, wij B etc. Mn a.s. schoonmoeder pakte het heel anders aan, toen ze weer eens een Jehova aan de deur had ging ze niet in discussie en vroeg ze hem om maar eens uit te leggen wat het geloof voor hem betekende. Dat kwam er niet echt uit, toen legde zij uit wat het geloof voor haar inhoudt. De Jehova-getuige was helemaal onder de indruk, hij geloofde namelijk zelf het allemaal niet zo en vond het wel makkelijk als mensen hem bij de deur wegstuurde en nu kwam hij voor het eerst iemand tegen die duidelijk wat had aan het geloof. Hij vroeg of hij nog eens terug mocht komen voor een gesprek...
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 05 jul 2004 22:23

Bij mij duurt de discussie altijd maar heeel kort. Als ik ze in de deur zie staan, draai ik me om en brul richting mijn juffershondje: "CEASAR, HIER!!!!!!!!". Voordat het kleine juffershondje bij de voordeur is aangekomen, zijn de jehova-getuigen al verdwenen........... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jul 2004 22:34

Eissenhower schreef:Bij mij duurt de discussie altijd maar heeel kort. Als ik ze in de deur zie staan, draai ik me om en brul richting mijn juffershondje: "CEASAR, HIER!!!!!!!!". Voordat het kleine juffershondje bij de voordeur is aangekomen, zijn de jehova-getuigen al verdwenen........... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

En die knotsgrote bouvier van je heet zeker Fifi....? :mrgreen:

Terug naar “Archief”