Hervormd vs Gereformeerd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 01 jan 2003 14:14

En als ik zou moeten kiezen,(wat ik al gedaan heb) zou ik voor de NHK (bond) kiezen! Daar is zuivere woordbediening, worden de sacramenten juist bediend en wordt de tucht nog gehandhaaft, en we zijn opener richting buitenstaanders! :wink:

Esther
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther » 02 jan 2003 08:56

joepie schreef:quote
Klinkt als een soort van eo-aangelegenheid, waar mensen je in hun armen sluiten en waar je gebroederlijk hevig ge-emotioneerd je handen opheft en in aanbidding verzinkt.

Even een misvestand uit de weg ruimen. Bij de eo staan ze helemaal niet hevig ge-emotioneerd hun handen op te heffen. Onzin! Mijn dochter werkt er en als er weekopening is is er niemand die met de handen omhoog staat te zingen ofzo. Dus niet zo veroordelend over iets wat je niet juist weet. Dat je dat meemaakt bij evangelische christenen is wat anders.

Maar als ik zou moeten kiezen(wat ik al gedaan heb) zou ik voor de gereformeerd vrijgemaakte kerk kiezen!
Daar is zuivee woordbediening, worden de sacrementen juist bediend en wordt de tucht nog gehandhaafd.Artikel 28 en 29 van de nederlandse geloofsbelijdenis.

Je hebt helemaal gelijk... sorry... ik heb die opmerking niet zo bedoeld. Ik doelde op evangelische kerken (waar ik zelf heel veel ben geweest) en het is inderdaad onjuist die op één lijn te zetten met de eo. De Katholieken zijn ook niet direct representatief voor de KRO en gereformeerden niet voor de NCRV. Waar ik aan dacht bij 'eo' was overigens niet de omroep zelf maar het type programma's wat word uitgezonden en vaak een hoog 'praise' gehalte heeft.
Het was een niet goed doorachte en ongenuanceerde uitspraak van mij waar ik niet veel mee bedoeld heb. Ik kijk regelmatig naar programma's van de eo en vind daar niets naars aan. Het is kort-door-de bocht van mij om te veronderstellen dat ze alleen maar aan 'armen-in-de-lucht'-programma's doen want dat is niet zo.
Mijn welgemeende excuses.

*JAAP*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *JAAP* » 07 jan 2003 20:06

De verschillen zijn minimaal. Ben zelf NH (ger.bond). Ik geloof in dezelfde God als diegene die in de Ger.Gemeente wordt beleden. Ik voel me thuis waar ik nu ten kerke ga. Ik ben er voor om naar de protestants christelijke kerk te gaan die het dichts bij je woonhuis of verblijfplaats staat. Daar is God namelijk ook te vinden. Je gaat voor God naar de kerk en om samen te belijden hoe ongeloofelijk mooi het geloven in God is.
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 07 jan 2003 20:13

en toch zijn er verschillen. al zijn ze misschien minimaal. ik heb wel eens gehoord dat de tucht anders is bij de ger. gem dan bij de nh (ger. bond)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

MissAnnie

Berichtdoor MissAnnie » 07 jan 2003 22:55

Ik vind het eigenlijk jammer dat je moet kiezen tussen twee kerken waar ze eigenlijk in dezelfde God geloven. Maar dit even terzijde.

Zelf ben ik ook GG maar, zoals ook eerder gezegd, is er wel degelijk verschil tussen NHK en GG. Bij de NHK gaat het allemaal iest soepeler, je mag er meer dingen zoals (niet in alle NHK) wel t.v., wel internet, wel broek aan. Dit zijn maar een paar dingen die voor sommigen een belangrijk punt waren om naar NHK te gaan of juiste niet.

Ik hoop en bid dat je de kerk vindt waar jij jezelf thuisvoelt.

Sterkte ermee!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 08 jan 2003 13:02

ik denk dat deze verschillen ook verschillen omdat het per gemeente anders is. Ik ben van de hervormde kerk en die is vrij "zwaar" net zo zwaar als de gergem, dus weinig tot geen vershcil. maar in friesland en zo lijkt me dat daar wel verschil is tussen de kerken

Terug naar “Archief”