Geloof je God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Geloof je God?

Berichtdoor Klaas » 23 dec 2002 22:49

Ja, je hebt het goed gelezen. Ik vraag niet of je in God gelooft maar of je God gelooft. Geloven in God vind ik nl. nogal een lastige vraag. Want wat vraag je dan precies? Enerzijds zullen er best veel mensen zijn, die zeggen dat ze in God geloven. Ze bedoelen dan vaak, dat ze geloven dat er een God bestaat. Als je deze vraag echter stelt in reformatorische kringen, wordt deze anders geïnterpreteerd. In God geloven staat dan vaak voor het zaligmakende geloof. Immers, alleen wie in God gelooft wordt behouden. Een vraag die zo verschillend geïnterpreteerd kan worden roept dan ook vaak veel extra vragen op en geeft weinig duidelijkheid.

Vandaar dat ik het simpel houd. Ik vraag nu heel simpel: `Geloof je God? Dat is een vraag die we elkaar minder vaak stellen dan die andere, maar het is een vraag die op zich makkelijker te interpreteren is. In het normale spraakgerbuik vragen we dat nl. ook wel: `Geloof je Jantje of Pietje?` of `Geloof je me soms niet?` Iedereen kan zich wel voorstellen wat er met zo'n vraag bedoeld wordt.

Ik ontleen de toepassing van deze vraag op `God geloven` aan Rom.4:3 waarin Paulus schrijft dat Abraham God geloofde en dat hij daardoor behouden werd. De vraag is dan natuurlijk wat Abraham nou precies geloofde. Dat hij geloofde in het bestaan van God is duidelijk, maar dat is toch niet waar Paulus op doelt. Ook kan Abraham niet geloofd hebben dat Jezus voor zijn zonden gestorven is, tenminste, dat lijkt me. Wat geloofde hij dan wel?

Als je de context (Rom 4:18-22) en het relaas over Abraham in Genesis eens leest wordt het antwoord op die vraag wel duidelijk: Abraham geloofde Gods beloften. God beloofde Abraham een kind. Hij beloofde hem zelfs een ontzettend groot nageslacht, en dat terwijl Abraham en Sara niet mer vruchtbaar waren. God beloofde iets aan Abraham en Abraham geloofde God. Hij geloofde dat God zich aan Zijn woord zou houden, ook al leek dat onmogelijk.

Zo bekeken kunnen we deze vraag ook op onszelf toepassen. De meeste van ons zullen wel in God geloven, maar er zullen er een stuk minder zijn die erop vertrouwen dat ze ook behouden zijn. Stel jezelf daarom deze vraag maar eens: geloof jij God? God heeft ons ook vele beloften gegeven, b.v. "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven." (Mat. 11:28) of "Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij." (Op.3:20) Geloof je dat God deze beloften kan en wil vervullen? Dat is waar het uiteindelijk op aankomt. Als je dat niet gelooft houdt je God nl. ten diepste voor een leugenaar...

Als je deze beloften leest en God gelooft, zie je ook direct dat je niet op je krent moet blijven zitten. Gods beloften maken ook duidelijk wat wij moeten doen. Van passiviteit is bij God geen sprake...

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 24 dec 2002 11:31

Mooi stukje Klaas!

Confronterend! Hier draait het nu om. Geloof ik wat God zegt!
Ik weet uit Zijn woord dat God niet liegen kan, en heeeeel betrouwbaar is, dus het zou niet moeilijk moeten zijn.

Waarom vind ik het dan zo moeilijk God alleen maar simpel weg te geloven???????????? :cry:

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 24 dec 2002 12:00

God belooft zaken aan de mens in een Zelf geschreven Boek. In dat zelfde Boek schrijft Hij ook dat Hij almachtig is en nooit liegt. Dus (?) Zijn beloften in dat boek zijn waar en je behoort erin te geloven...

Ik persoonlijk heb het er zeer moeilijk mee om in deze vicueuze cirkel te geloven..
Laatst gewijzigd door Vito op 24 dec 2002 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 24 dec 2002 12:30

ik vind het heel moeilijk god te geloven
ik twijfel vaak in god
groeten connie

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 24 dec 2002 13:23

Vito schreef:God belooft zaken aan de mens in een Zelf geschreven Boek. In dat zelfde Boek schrijft Hij ook dat Hij almachtig is en nooit liegt. Dus (?) Zijn beloften in dat boek zijn waar en je behoort erin te geloven...

Ik persoonlijk heb het er zeer moeilijk mee om in deze vicueuze cirkel te geloven..

Je hoeft van mij niet te geloven in die "vicueuze cirkel", in God geloven is het enige wat gevraagd wordt. Maar eigenlijk beweer je dat God niet oprecht is, of de bijbel is niet zijn BOEK.
Wat geloof je dan wel van GOD?
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 24 dec 2002 13:41

Als ikzelf een boek zou schrijven voor een "lagere" soort wezens, zou ik sterk de neiging hebben om het beeld van mijzelf beter neer te beschrijven dan de werkelijkheid is. Vervolgens zou ik in dat zelfde boek neerschrijven dat het boek volledig waar is...

De bovenstaande gedachtegang doet echter niet echt ter zake, omdat het christelijk geloof als basis heeft dat de bijbel waar is en dat God DUS goed is. Als men hieraan gaat tornen houdt het geloof op te bestaan.

Wat mijn twijfels echter niet wegneemt. Blind geloven komt op mij nooit zo erg intelligent over...

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 24 dec 2002 17:50

Een mooi voorbeeld, zeker in deze tijd van kerst, is Zacharias. Een bekeerd man, maar toch kan hij het niet geloven als GAbriel tot hem zegt dat hij een zoon zal krijgen. Het blindelings geloven is dus ook voor kinderen van God niet altijd een vanzelfsprekendheid.
Credo ergo sum

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 24 dec 2002 19:16

Ik wéét dat ik God kan vertrouwen en Hem geloven, maar dat doe ik niet vaak :cry:
het is erg moeilijk, alleen al als ik om me heen kijk...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

menno
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor menno » 24 dec 2002 19:58

God heeft het zelf in Zijn Woord gezegd: vertrouw op Mij, en je zal nooit beschaamt uitkomen! Als je dit werkelijk gelooft, en daar altijd naar kijkt, dan zal Hij je zeker niet laten staan. Geloven is moeilijk, dat is waar, maar Hij is het zo waard, om gedient en gelooft te worden. Vroeger toen je nog klein was geloofde je je vader altijd onvoorwaardelijk. God wil je Vader zijn. Wordt dan maar een kind, verwacht het niet van jezelf. Geloof hem onvoorwaardelijk, dan zal je zien dat God groot is.
Dit is geen vroom praatje, maar ik mag het elke dag weer meemaken wat Hij voor mij doet.

Bid in alles, de hele dag door, je hoeft dat niet te doen met je ogen dicht en met de knieen gebogen. dat kan gewoon onder je werk of wanneer je op school zit. En als je vast in Hem gelooft en op Hem vertrouwt dan zal Hij je niet laten zitten.
Bid maar tot God of hij je geloof wil geven, Het Geloof in Hem alleen. Ik weet zeker, dat wanneer je dat vraagt, Hij het ook zeker doen zal. Verwacht het dan niet van vandaag op morgen, maar GELOOF!

Mzzl
Als je niets de moeite waard vindt om voor te sterven, dan is niets het waard om voor te leven.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 dec 2002 17:27

God belooft zaken aan de mens in een Zelf geschreven Boek. In dat zelfde Boek schrijft Hij ook dat Hij almachtig is en nooit liegt. Dus (?) Zijn beloften in dat boek zijn waar en je behoort erin te geloven...

Een paar gedachten:
De Bijbel bestaat voornamelijk uit geloofsverhalen van mensen en de herinneringen van de discipelen aan Christus. De mensen die de Bijbel schreven waren geinspireerd door de Geest. De bijbel in alles letterlijk vertalen is niet verstandig. Dat zou ook betekenen dat God aan de letter gebonden is.
God is geen mens. Liegen is voor God onmogelijk, Hij zou het niet kunnen want dan zou Hij geen God meer zijn. Ik denk ook dat het Hem geen enkele moeite kost, het heeft voor Hem geen enkele aantrekkelijkheid.

Geloven in God (niet: aan God) is een moeilijke zaak. Het is vooral zo lastig omdat de geloofszekerheid direct afhankelijk is van de mate waarin je gelooft. Daarnaast moet je oppassen dat je niet allerlei dingen gaat geloven die je wilt geloven en die vervolgens aan God toeschrijft. Het vereist een grote mate van toewijding om je geweten hierin zuiver te houden. Een beetje geloven is dan ook niet mogelijk, tenminste, als je dat zou doen ga je op zoek naar meer geloof.
Er zijn veel mensen die een beetje in God geloven, maar zodra het serieus wordt dan scheiden de wegen. Je moet dan namelijk jezelf opgeven, of beter gezegd, datgene wat je voor jezelf houdt.

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Geloof je God?

Berichtdoor Cathy » 28 dec 2002 19:21

Klaas schreef:Vandaar dat ik het simpel houd. Ik vraag nu heel simpel: `Geloof je God?

Ja, ik geloof God. Heb het volste vertrouwen in Hem, de Enige echt Betrouwbare.
En tegelijkertijd denk ik: Heer, mag het alstublieft altijd zo blijven.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jan 2003 10:03

Ja ik geloof God! Dat houd niet in dat ik nooit twijfel. Zoals ook mensen als David , Zacharias e.d. wel twijfelden.
Maar voor mij staat vast: Ik geloof God, de Almachtige. Schepper van hemel en aarde.

J.G.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor J.G. » 01 jan 2003 22:05

Ja ik geloof God!

Maar ook bij mij zijn er twijfels, bij wie niet?
-Als mensen falen komt dat eerder door een gebrek aan bemoediging dan door iets anders-

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 01 jan 2003 22:48

ik denk dat iedereen wel twijfelt in god wij als zondaars zijn toch meer met de werelste dingen bezig dan met god
ik kan me vaak heel moeilijk op god gericht houden ik laat vaak zijn hand los
maar god laat ons nooit in de steek hij houd van zijn kinderen ook al falen we nog constand we mogen altijd bij hem terug lkomen
groeten connie

Wiggle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Wiggle » 02 jan 2003 10:54

Vito schreef:Als ikzelf een boek zou schrijven voor een "lagere" soort wezens, zou ik sterk de neiging hebben om het beeld van mijzelf beter neer te beschrijven dan de werkelijkheid is. Vervolgens zou ik in dat zelfde boek neerschrijven dat het boek volledig waar is...

Je zou het zo doen omdat je mens bent. De mens is belust op macht. Wij willen ons altijd beter afschilderen dan we zijn. God daarin tegen heeft het niet geschreven om macht te krijgen, dat heeft hij al.
Als je op de verkeerde weg bent dan is de terugweg de kortste weg vooruit (Lewis)

Terug naar “Archief”