Reformatorische forums: verantwoord?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 29 jun 2004 19:36

Ik ben zo'n verdwaalde OSW-er, en geloof me de soep wordt echt niet zo heet gegeten als dat hij wordt opgediend. Als je met een beetje respect met de regels omgaat is er niets aan de hand. (En kurtyo, ik kan me voorstellen dat jouw uitspraken wel eens als schoppen geinterpreteerd worden.) Op OSW heb je andere discussies dan hier. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die liever aan niet Christenen over hun geloof getuigen dan doopdiscussies hebben :), maar goed andere zijn daar minder aan toe.

Nu over het begin bericht. Ik kan me er iets bij voorstellen. Dit heet refoweb, maar het reformatorische gehalte is niet zo hoog. Er zijn weinig mensen die het standpunt van de reformatorische kerken echt verwoorden. Ik denk dat dat voor een groot deel de fout is van de mensen die op OSW zitten, daar zitten mensen bij die heel goed in staat zijn dit standpunt te verwoorden, maar wij nemen meestal niet de tijd om hier uitgebreid te reageren. (Daarbij weet ik niet of ik refo genoeg ben, om het echte refo-standpunt te verwoorden).

Jaren geleden speelde dit probleem op de alsjedurft discussie site van de EO, daar waren een paar zeer vrijzinnige mensen die alle discussies overheersten. Ik meen me te herinneren dat Klaas een van de weinigen was die in staat was een tegengeluid te laten horen, of daar ook de tijd voor nam (en ik zelf wist nog zo weinig). Op zo'n moment dekt de naam EO het forum niet meer.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 jun 2004 20:14

Ik ben het opzich wel met Parsifal eens, dat de intentie vaan een forum helemaal veranderd wordt wanneer er een bepaalde groep gaat overheersen. Persoonlijk vind ik dat op refoweb meevallen, ligt er misschien aan wat je gewend bent. Zo vind ik een enkele moslim hier prima, maar als er straks een hele horde zou komen, kan je niet meer normaal over bepaalde zaken praten omdat de discussies zich finaal wijzigen. Natuurlijk zou refoweb wel enigzinds refo moeten blijven, anders kan ik net zo goed alleen naar het Ronduit of flevoforum gaan.

Maar de topic-starter had het over ''onzin'' en sprak op een dermate denigrerende toon, en ook de daarop volgende poster, alsof mensen die niet in het OSW-straatje passen pure onlezenswaardige en refojongerenbedreigende lui zijn. En daarmee werd er een behoorlijk hard oordeel over refoweb geveld.

Dat vind ik groots fout.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jun 2004 21:22

Of refoweb refo is hangt er vanaf hoe je het woord refo interpreteerd: Als de refo-kerken van nu met al hun instellingen formulieren synodes etc, of datgene waar de reformatie mee begon, sola fide, solo gratia en al die andere sola's.

Aan het eerste voldoet dit forum niet helemaal meer, met al die vrijgevochten figuren à la marnix, aan het 2e volgens mij wel. (en laat dat nou precies zijn zoals ik het zou willen zien :wink:)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2004 00:24

Optimatus schreef:
Aragorn schreef:
Optimatus schreef:Op zich is dit een heel verantwoord forum, ware het niet dat lieden à la Ben Militant hier vrijwel ongehinderd hun anti-christelijke neonazipraat kunnen rondstrooien. Dat vind ik een groot minpunt.

Hij KON ook niet uitblijven he.. 8) :mrgreen:

En meschianza heeft het weer eens mooi gezegd. :wink:

Het kon niet uitblijven. Ik ben tot op zekere hoogte erg tolerant, maar dergelijk vulgair gepeupel kan ik moeilijk nog respecteren. Ik heb mijn grenzen.

Misschien is het juist wel goed als je daar ook mee te maken krijgt... Op het werk of op school, op je hobby, via krant, tijdschrijften, radio, tv, overal kunnen mensen vrijwel ongehinderd hun onchristelijke en zelfs anti-christelijke praat kwijt... Je kunt je daar wel van afzonderen en die mensen negeren, maar help je ze daarmee? Ik denk dat het juist goed is om met ze in gesprek te gaan. Het feit dat die mensen op het forum komen wil vaak zeggen dat er toch wel bepaalde interesse is... en zelfs al zou dat er niet zijn, misschien kun je dat dan wekken. Het is gewoon de keiharde realiteit en daar kun je je voor afsluiten... maar dat lijkt me niet zo christelijk. Overigens valt het hier best mee en is er genoeg ruimte voro gesprekken als christenen onder elkaar.

Verder heb ik gemerkt dat juist gesprekken met christenen uit andere kerken voeren heel leerzaam is, omdat dan niet hoort wat ej altijd in je kerk en zo hebt gehoord, ook andere argumenten hoort en back to the bible moet om te kijken wat daar nou echt staat.

En ehm, hoezo vrijgevochten MIC? Ik ben nooit refo geweest hoor :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 01 jul 2004 11:06

Soms is dit forum niet helemaal refo in de zin dat er dingen worden verkondigd of bediscussieerd die niet helemaal in het refo-straatje passen. Laat ik bijvoorbeeld saunabezoek en ek-voetbal of seks voor het huwelijk, dat zou er bij osw denk ik gelijk zijn afgeaald. Maar wat me opvalt is dat het vaak de refo-jongeren zijn die met deze onderwerpen komen en niet specifiek de niet-reformatorische jongeren. Feit is dus dat reformatorische jongeren (ik bedoel met een reformatorische achtergrond en opvoeding) wel me dit soort dingen bezig zijn. Ik zou dan zeggen beter erover discussieren op verantwoorde wijze dan doodzwijgen.
Overigens zou er van mij wel iets meer mogen worden gemodereerd, komt misschien ook door het grote aantal postings per dag.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 15:28

Parsifal, ik kan me voorstellen dat men mij als schoppend ervaart. Maar in plaats van me dingen te vragen o.i.d. kickt men mij er direct af. Dat geldt niet voor refoweb.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jul 2004 21:11

kurtyo schreef:Parsifal, ik kan me voorstellen dat men mij als schoppend ervaart. Maar in plaats van me dingen te vragen o.i.d. kickt men mij er direct af. Dat geldt niet voor refoweb.
Nee maar dat is omdat ik weet hoe lang je bent en zo hoog niet kom met m'n voet :mrgreen:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 01 jul 2004 21:51

kurtyo schreef:Parsifal, ik kan me voorstellen dat men mij als schoppend ervaart. Maar in plaats van me dingen te vragen o.i.d. kickt men mij er direct af. Dat geldt niet voor refoweb.

Dit klopt helemaal. Hierdoor weet ik bijv. nog steeds niet waarom men voetbal zo sterk afkeurt, alle discussie hierover wordt meteen weggeknipt, net als discussie over de eo-jongerendag, gospel e.d.

Je kan het wel censureren, maar ik wordt niet erg overtuigd door een standpunt waar niet over gepraat mag worden...
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 01 jul 2004 21:51

Ik lees door refoweb meer in mijn bijbel, als dat geen gunstige ontwikkeling is weet ik het ook niet meer.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 22:39

xgnoom schreef:

Dit klopt helemaal. Hierdoor weet ik bijv. nog steeds niet waarom men voetbal zo sterk afkeurt, alle discussie hierover wordt meteen weggeknipt, net als discussie over de eo-jongerendag, gospel e.d.

Je kan het wel censureren, maar ik wordt niet erg overtuigd door een standpunt waar niet over gepraat mag worden...

Huh, worden zulke topics echt gelijk verwijderd? Je zou toch denken, als men daar zo´n overduidelijk standpunt in heeft, kost het toch ook weinig moeite omdat aan die paar relnichten uit te leggen en ze dusdoende het zwijgen op te leggen?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 jul 2004 08:36

Snorbaarder schreef:Ik lees door refoweb meer in mijn bijbel, als dat geen gunstige ontwikkeling is weet ik het ook niet meer.

dat is voorwaar een slechte ontwikkeling, geachte snorbaarder... je zou weleens in de verleiding kunnen komen om zelf na te gaan denken, en tot de conclusie kunnen komen dat er dingen in de Bijbel staan waar je het bestaan niet eens van vermoedde, omdat ze in reformatorische kringen altijd vakkundig worden weggezwegen.

overigens, ik vind het persoonlijk wel een goede ontwikkeling :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 02 jul 2004 08:43

Napoleon schreef:dat er dingen in de Bijbel staan waar je het bestaan niet eens van vermoedde, omdat ze in reformatorische kringen altijd vakkundig worden weggezwegen

zoals? :?:
~~Soli Deo Gloria~~

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 jul 2004 08:45

Aragorn schreef:
xgnoom schreef:

Huh, worden zulke topics echt gelijk verwijderd? Je zou toch denken, als men daar zo´n overduidelijk standpunt in heeft, kost het toch ook weinig moeite omdat aan die paar relnichten uit te leggen en ze dusdoende het zwijgen op te leggen?

Deze dingen worden gecensureerd als de topics alleen bedoeld zijn om er reclame voor te maken. Over deze onderwerpen lopen nu ook wel weer discussies op OSW. Soms zijn er inderdaad modereters die wat te snel discussies verwijderen. Maar goed daar valt mee te leven. Als je vervolgens een mailtje stuurt sturen ze de discussie nog wel naar je toe, zodat je in ieder geval het getikte bericht nog op je computer hebt staan.

Bij mij is ooit een reclame topic voor Derek Webb verwijderd, onder het motto we willen niet van die Arminiaanse muziek hier :) :).

Verder moet OSW een beetje rekening houden met de achterban, het hoofddoel is nog steeds het blad OSW, als het forum wat opspraak brengt is dat behoorlijk rot voor het blad. Refoweb kan wat dat betreft denk ik meer hebben. (Trouwens willen jullie in OSW een kopie van refoweb zien?)

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 jul 2004 08:59

SDG schreef:
Napoleon schreef:dat er dingen in de Bijbel staan waar je het bestaan niet eens van vermoedde, omdat ze in reformatorische kringen altijd vakkundig worden weggezwegen

zoals? :?:

"de vrijheid van de christen" was iets waar ik voor mijn 18e nog nooit over had gehoord bijvoorbeeld.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2004 09:12

Verder moet OSW een beetje rekening houden met de achterban, het hoofddoel is nog steeds het blad OSW, als het forum wat opspraak brengt is dat behoorlijk rot voor het blad. Refoweb kan wat dat betreft denk ik meer hebben. (Trouwens willen jullie in OSW een kopie van refoweb zien?)

Om Sions wil alsjeblieft niet! :) Dan zouden de helft van mijn reacties gecensureerd worden :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”