Willem van Oranje en de reformatie...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 28 jun 2004 14:24

Beste Maja de Bij,

http://www.reformation.org/vietnam.html

is een gewone site. Waar het om gaat is dat Vietnamveteranen ontdekt hebben dat zij misleid zijn door de regering van de USA , Het blijkt o.a. de RKK zich zowel opwerpt als "tegenstander" van het Communisme, alswel; een meeloper is, door een (geheim) pact te sluiten met de Noord-Vietnamese regering. Het is jammer dat u de Engelse taal niet geheel machtig bent. Ook is het zo dat u er "geen touw aan vast kunt knopen". Dat is begrijpelijk. Door intensieve studie van meer dan 23 jaar heb ik begrepen dat de Profetie (dat wat de Heilige Geest openbaart m.b.t. hetgeen staat te gebeuren) alleen door de Heilige Geest geopenbaard kan worden en dat "stilzitten" niet de optie is, om dan maar te hopen dat we alles kunnen weten. Dat is ook niet de bedoeling. We hebben allemaal gaven en talenten.

U hoeft ook niet alles te weten. Dat is niet wat Jezus van ons verlangt.

Misschien is het eens interessant om een Bijbelstudie met uw gemeemnte te ondernemen, juist gericht op de wereld situatie. De Bijbel geeft feitelijke informatie over het geen er zich in de wereld afspeelt.

Zo vinden we in Openbaring 9 aangaande de 5e bazuin firecte informatie over de Islam en haar wrede achtergrond. Probeert u eens de videoprogramma's van Professor Walter Veith te bemachtigen (Amazing Discoveries) vorig jaar ben ik die toevallig tegengekomen.
Zij geven een beeld van onze huidige politieke en religieuze situatie (in de wereld) en leggen ontegenzeggelijk de relatie tussen Openbaringen en ons dagelijke leven bloot.

Een andere goede video serie is: Net 98. Deze serie, bestaande uit 27 videoprogramma's inclusief lesmateriaal, geven ons een ongeveer gelijkwaardig beeld van de wereld, tot uitdrukking gekomen in God Woord. Deze serie programma's werden in 1998 over de gehele wereld, live uitgezonden vanuit de Loma Linda Universiteit in de USA. We worden in die tapes ook geconfronteerd met vele vele mensen en toeschouwers in de vele vele staten der wereld, die dese Bijbelstudies, via sattelliet volgden.

Duizenden mensen zijn toen tot geloof gekomen en vele Christelijke gemeentes zijn a.h.w. Bekeerd. Deze laatste serie kunt u waarschijnlijk lenen, of in een groep bekijken en bestuderen via het Kerkgenootschap der 7e dags Adventisten.

Net 98 van Dwight Nelson./ Over de serie van Professor Walter Veith zal ik u persoonlijk informeren. De videoprogramma's van Net 98 /Dwight Nelson zijn alllemaal ondertiteld. De tapes (DVD's) van Professor Walter Veith (nog) niet!

gegroet
Je komt dan direct in de verwijzingvan de essentie van wereldpolitiek, in het licht van Rome.

Gegroet

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 19:29

Boudewijn schreef:U hoeft ook niet alles te weten. Dat is niet wat Jezus van ons verlangt.

Gelukkig maar.. dus ik heb nog de ruimte om niet te geloven in jouw One World Order?

En idd Optimatus, kan hier niet ff gemoderate worden, het hele topic wordt op deze manier onleesbaar gemaakt. :shock:

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 29 jun 2004 06:18

Hallo Aragorn,

Je bent vrij om Jezus aan te nemen en Zijn wet te eerbiedigen of naast je neer te leggen. Te midden van het Joodse volk van het OT was de profetie in levende lijve aanwezig; Jezus! Toch (ver-)oordeelde Jezus hen niet, maar toonde hen, op grond van hun eigen keuzes, dat voor velen van hen het Hemelse Koninkrijk nooit tot de werkelijkheid zou komen. Dat is de essentie dat jij mag geloven waarvoor je kiest.
Tenslotte is het uitgesloten dat mensen over jou kunnen oordelen. Maar dat geldt voor eenn ieder van ons. De balk en de splinter mogen ons genoeg zeggen. Echter dat gold ook voor de Schriftgeleerden, de profeten en de Bijbelschrijvers, want weinigen zijn, tot nu toe, in het Hemels Koninkrijk aangekomen, op een enkeling na!

Het is de mens vergund éénmaal te sterven, en daarna het oordeeel!

gegroet!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2004 10:11

Boudewijn schreef:Beste Optimatus,

U moet eens inhoudelijk op mijn Bijbelse onderwerpen en aantekeningen ingaan, in plaats ze te bekritiseren vanuit werelds oogpunt. Helaas heb ik u nog nergens de Heiland als middelpunt van uw gezag (als Praeses van de Christelijke Sociale Alliantie) of andere zichtspunten van hetgeen ik vanuit het Evangelie aanreik in het licht van de huidge wereldse situatie, centraal gesteld gezien.

Ge zult mij nooit om de twee zinnen de Heiland horen/zien noemen. We krijgen dan al snel een vorm van "Begripinflatie": op een gegeven moment gelooft de toehoorder het wel en laat-ie de Heer voor wat Hij is en gaat zijn eigen gang. Dat bedoel ik met "In der Beschränkung zeigt sich der Meister". En dan kun je de Meister ook daadwerkelijk met de Meester vertalen.

Ik heb allerhande apocalyptische taal niet nodig om mijn Christelijk leven in de praktijk te brengen. Ik heb daarvoor alleen de Heer nodig en die ervaar ik in mijn leven als geen ander.

De Heer is mijn Herder, mij ontbreekt niets.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 10:55

Boudewijn schreef:Hallo Aragorn,

Je bent vrij om Jezus aan te nemen en Zijn wet te eerbiedigen of naast je neer te leggen. Te midden van het Joodse volk van het OT was de profetie in levende lijve aanwezig; Jezus! Toch (ver-)oordeelde Jezus hen niet, maar toonde hen, op grond van hun eigen keuzes, dat voor velen van hen het Hemelse Koninkrijk nooit tot de werkelijkheid zou komen. Dat is de essentie dat jij mag geloven waarvoor je kiest.
Tenslotte is het uitgesloten dat mensen over jou kunnen oordelen. Maar dat geldt voor eenn ieder van ons. De balk en de splinter mogen ons genoeg zeggen. Echter dat gold ook voor de Schriftgeleerden, de profeten en de Bijbelschrijvers, want weinigen zijn, tot nu toe, in het Hemels Koninkrijk aangekomen, op een enkeling na!

Het is de mens vergund éénmaal te sterven, en daarna het oordeeel!

gegroet!

Nou het ging me niet direct om het Jezus aannemen of niet, maar om het geloven in jouw interpretaties van Openbaringen en de wereldgeschiedenis. Maar daar geldt dan natuurlijk hetzelfde voor. :)

In ieder geval: complimenten voor deze posting, die is alvast een stuk beter dan de rest. :wink:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jun 2004 21:35

Boudewijn bedankt voor je uitgebreidde posts. Ik zal er zeker nog eens gebruik van maken als ik weer eens een printer moet testen. Verder zou ik je willen verzoeken om 1. ontopic te posten 2. kort en bondig 3. overzichtelijk en 4. bij zoveel tekstverwijzingen alleen de tekstverwijzingen neer te zetten en niet de hele teksten.

Jouw posts zijn over het algemeen zo'n wirwar van offtopic acrabadabra dat ik ze in de meeste topic's niet eens lees, maar gewoon doorscroll (en ik denk niet dat ik de enige ben), een aangezien het jouw bedoeling vast niet is dat ze niet gelezen worden zou ik je willen vragen je aan bovengenoemde 4 punten te houden.

Oké laten we dan nu weer ontopic gaan :wink:

*vind de neiging om zoveel mogelijk vaderlandshelden in de reformatorische traditie te willen plaatsen typisch*
alsof een roomse niet veel voor het vaderland zou kunnen betekenen....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2004 21:42

Aragorn schreef:In ieder geval: complimenten voor deze posting, die is alvast een stuk beter dan de rest. :wink:

Waarbij ik mij van harte aansluit.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 22:48

@mic schreef:*vind de neiging om zoveel mogelijk vaderlandshelden in de reformatorische traditie te willen plaatsen typisch*

Tuurlijk kan dat niet man! :x God heeft Nederland juist via Willem van Oranje een protestantse natie willen maken en ons verlost van de Roomsche tirannie! :mrgreen:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 30 jun 2004 11:23

Aragorn schreef:
@mic schreef:*vind de neiging om zoveel mogelijk vaderlandshelden in de reformatorische traditie te willen plaatsen typisch*

Tuurlijk kan dat niet man! :x God heeft Nederland juist via Willem van Oranje een protestantse natie willen maken en ons verlost van de Roomsche tirannie! :mrgreen:

Amen!
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 30 jun 2004 23:36

Aragorn schreef:

Waar baseer je je op? Willem van Oranje wilde juist godsdienstvrijheid, waarbij protestantisme naast katholicisme zou bestaan.

Overigens om het protestants gehalte te laten zien in Nederland rond 1570-1580:

In Dordrecht [1572] 368 lidmaten op 15.000 inwoners.
In Delft [1572] 180 lidmaten waarvan 2/3 vrouwen.
In Middelburg [1574] 350 lidmaten.
In Alkmaar [1576] 160 leden.
In Haarlem [1577] waren 27 burgers aanwezig bij de dienst, naast 102 niet-burgers en anderen.
In Haarlem [1579] waren er 420 lidmaten op een bevolking van 20.000 zielen.
In Goes werd in 1579 voor het eerst avondmaal gehouden met 21 of 22 kerkgangers.
Kampen telde in 1579 162 hervormde lidmaten en 8000 katholieken.
Utrecht [1579] had 334 leden, waarvan het merendeel vrouwen.

In 1587 moest het hof van Holland vaststellen dat het 'een yegeleyken... notoir [was] het merendeel van een yegelycke stad ende plaetse te zijn de Roomsche religie noch van herten toegedaan' en dat de calvinisten in Holland en Zeeland toen hoogstens op een tiende van de bevolking kon worden geschat.

Zelfs predikant Utenbogaert merkt dit in 1607 op de synode in Delft op.

Het Calvinisme kwam tot bloei in de republiek door de Zuid-Nederlanders [Vlamingen] die naar het Noorden waren ge-emigreerd. Zij waren de stimulans. Je kan dus niet concluderen dat de Noordelijke Nederlanden ondanks dat ze de kant kozen van de Staten dat ze protestantisme accepteerden.

Van Oranje wilde Nederland zeker verlossen van de tyrannie, maar wel die van Alva en de Inquisitie, niet de Roomsche kerk.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 23:48

sanderious schreef:
Aragorn schreef:

Waar baseer je je op? Willem van Oranje wilde juist godsdienstvrijheid, waarbij protestantisme naast katholicisme zou bestaan.

Zie de mr.green-smiley en mijn serieuzere berichten eerder in dit topic.. :wink:

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 01 jul 2004 00:50

Aragorn schreef:
sanderious schreef:
Aragorn schreef:

Zie de mr.green-smiley en mijn serieuzere berichten eerder in dit topic.. :wink:

oops... ik dacht ook al.... :oops: [maar iemand anders dacht dat je wel serieus was ;)
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 13:20

Haha, ja inderdaad. Omdattie het er mee eens was denk ik, dan valt het minder op dat het eigenlijk ironisch bedoeld is. :)

Terug naar “Archief”