Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SMO

Berichtdoor SMO » 30 jun 2004 15:26

Hmm. Als je weet wat je wilt, is het redelijk eenvoudig. Vooral het onderzoeken-van en nadenken-over is tijdrovend. Maar ach, waarschijnlijk weet ik al wel wat ik precies denk, maar moet ik het nog even definitief durven maken tegen mezelf. (de je-hebt-de-keuze-onbewust-al-gemaak-theorie ;))

joepie

Berichtdoor joepie » 30 jun 2004 15:43

SMO schreef:dat is niet de strekking geloof ik :wink:

ach, als ik erbij nadenk, vind ik anticonceptie niet natuurlijk idd en zou ik me er liever verre van houden. net als van seks voor huwelijk en allerlei andere dingen die door een andere maatschappij opeens een issue zijn geworden, terwijl dat het in de tijd van de bijbel niet of minder was.
.

Ik denk dat jij je daarin vergist. Waarom denk je dat er zoveel over in de Bijbel staat? Denk je nu echt dat het tegenwordig anders is dan in de tijd van de Bijbel? Volgens mij is er niks nieuws onder de zon.
Zijn het allemaal jongens en meisjes en..............

SMO

Berichtdoor SMO » 30 jun 2004 16:11

zeker wel nieuws onder de zon.
er staan helemaal geen discussies over serieuze stellen wat dat punt betreft in de hele bijbel, if im right. alleen over vreemdgaande danwel overspel plegende danwel met iedereen gaande dan wel met mannen onder elkaar gaande praktijken.
en een zinnetje over branden van begeerte.
well, well, duidelijk niet een bijzonder groot issue. er staan nog meer kledingvoorschriften dan seksvoorschriften in, i guess.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jun 2004 16:15

Inderdaad joepie. Het duidelijkst is misschien nog wel Jozef die niet met Maria gemeenschap gehad had, omdat ze nog verloofd waren en nog niet getrouwd. Maar Maria was 15 ofzo, ja lekker moeilijk om dan te wachten! Toen ik 16 was, kreeg ik voor het eerst een zoen van een jongen. Toen had ik echt nog geen behoefte aan sex hoor, no way!

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 30 jun 2004 16:41

"Seks hebben en niet getrouwd zijn:
Hebreen 13:4 (NBG51) Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen.

Geknoei als je al getrouwd bent bestempeld je tot echtbreker. Veel mensen denken dat deze tekst alleen voor gehuwden is, maar hij is voor ALLEN. Als je goed leest ontdek je dat er gevraagd wordt respect te hebben voor het van God gegeven ‘sluiten van een huwelijk’. Vanuit dat inzicht blijkt dat seks voor het huwelijk je als hoereerder bestempeld.
Beheersing tot het huwelijk wordt ook letterlijk gevraagd:
1 Corinthe 7:9 Maar als zij zich niet kunnen beheersen, kunnen zij beter trouwen. Het is beter om te trouwen dan door verlangen verteerd te worden."
(citaat van de site www.imme.jeugdkerken.nl)

Dit stukje vond ik bij Imme. Lijkt mij toch wel duidelijk?

joepie

Berichtdoor joepie » 30 jun 2004 17:12

Dan hebben jullie zeker niet de wetten gelezen in het OT en Hooglied, en in het nieuwe testament wordt ook diverse malen over b.v. het huwelijk geschreven.
Ik denk dat er dus meer in staat dan jullie weten.
Dus toch maar eens het boekje: de Bijbel open over vrijen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 17:16

Miss A. schreef:"Seks hebben en niet getrouwd zijn:
Hebreen 13:4 (NBG51) Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen.

Onbezoedeld.. hm, hoe moet je dat interpreteren? Is het ook bezoedeld als je alleen maar met degene waar je van houdt en uiteindelijk mee trouwt naar bed gegaan bent? Oke, jij zegt nu natuurlijk ja, maar ik vraag me af wat er hier precies bedoeld wordt.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 jun 2004 19:32

Aragorn schreef:

Onbezoedeld.. hm, hoe moet je dat interpreteren? Is het ook bezoedeld als je alleen maar met degene waar je van houdt en uiteindelijk mee trouwt naar bed gegaan bent? Oke, jij zegt nu natuurlijk ja, maar ik vraag me af wat er hier precies bedoeld wordt.

Ik denk ook van ja, misschien moeten we trouwens als gemeenten er wel voor zorgen dat jonge stelletjes de mogelijkheid hebben om te trouwen. Tegenwoordig ligt dat wat moeilijk geloof ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Miss A.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss A. » 30 jun 2004 20:09

Tja, ik denk ook wel van ja, ja.

1 Corinthe 6:15-19; 15 Weet u niet dat uw lichaam een lichaamsdeel van Christus is? Kan ik dan toestaan dat een lichaamsdeel van Christus gemeenschap heeft met een prostituee? Absoluut niet! 16 Of weet u niet dat u, door gemeenschap te hebben met een prostituee, één met haar wordt? Want God heeft gezegd dat man en vrouw door de gemeenschap één lichaam worden. 17 Maar als u gemeenschap met de Here hebt, bent u één van geest met Hem. 18 Houd u ver van elke vorm van hoererij. Geen andere zonde heeft zó wezenlijk met uw lichaam te maken. Als u met een andere dan uw eigen vrouw gemeenschap hebt, doet u kwaad aan uw eigen lichaam. 19 Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest? Van de Geest, Die God u heeft gegeven en Die nu in u woont? U bent niet van uzelf! 20 God heeft u tegen de allerhoogste prijs gekocht! Gebruik daarom ieder deel van uw lichaam om God eer te geven.

Ik kan geen verklaring vinden die zegt dat het 'bezoedeld' is als je naar bed gaat met degene van wie je houdt en hoopt te gaan trouwen.
Maar ik vind dat toch ook geen argument (we houden van elkaar en daarom...), want hoeveel verkeringen gaan er niet uit na een tijd (soms zelfs na een aantal jaar)? Dan heb je jezelf aan iemand gegeven die dus uiteindelijk toch niet je man/vrouw wordt.

Trouwens, hebben jullie het boek 'Ongekust en toch geen kikker' gelezen? Ik ben daar in bezig. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden?

lientje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lientje » 30 jun 2004 20:28

Missschien moet je even wat berichtjes terug nog lezen. Daar zijn al wat meningen gegeven over Joshua Harris en zijn boeken.
I don't know what the future holds, but I know who holds it!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jun 2004 21:45

Miss A. schreef:Maar ik vind dat toch ook geen argument (we houden van elkaar en daarom...), want hoeveel verkeringen gaan er niet uit na een tijd (soms zelfs na een aantal jaar)? Dan heb je jezelf aan iemand gegeven die dus uiteindelijk toch niet je man/vrouw wordt.

En hoeveel huwelijken gaan er wel niet kapot?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jun 2004 21:46

parsifal schreef:
Aragorn schreef:

Ik denk ook van ja, misschien moeten we trouwens als gemeenten er wel voor zorgen dat jonge stelletjes de mogelijkheid hebben om te trouwen. Tegenwoordig ligt dat wat moeilijk geloof ik.

Bedoel je dat ze eerst belijdenis moeten doen voor ze mogen trouwen? Of dat het in het algemeen raar wordt gevonden dat je jong trouwt?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jun 2004 21:51

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 jun 2004 21:58

Lalage schreef:
parsifal schreef: misschien moeten we trouwens als gemeenten er wel voor zorgen dat jonge stelletjes de mogelijkheid hebben om te trouwen. Tegenwoordig ligt dat wat moeilijk geloof ik.

Bedoel je dat ze eerst belijdenis moeten doen voor ze mogen trouwen? Of dat het in het algemeen raar wordt gevonden dat je jong trouwt?

Ik doelde eigenlijk voornamelijk op geld zaken. Er zijn stelletjes die het zich niet kunnen veroorloven te trouwen vanwege het geld, daar mag best op gelet worden vanuit de hele gemeente (als dat niet gebeurd is het de naam gemeente niet waard denk ik), natuurlijk kan dit misbruikt worden, maar er moet toch wat te regelen zijn op die manier. Dat het raar wordt gevonden als jonge stellen trouwen, ook binnen de kerken is helemaal van de zotten. Maar dat gebeurt gelukkig niet overal.

BTW ik heb van Joshua Harris "not even a hint" gelezen, dat is best een goed boek.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 jun 2004 22:00

parsifal schreef:
Lalage schreef:
parsifal schreef: misschien moeten we trouwens als gemeenten er wel voor zorgen dat jonge stelletjes de mogelijkheid hebben om te trouwen. Tegenwoordig ligt dat wat moeilijk geloof ik.

Ik doelde eigenlijk voornamelijk op geld zaken.

Ah ok, dat is inderdaad iets wat veel mensen tegenhoudt. :(
Jammer he. Gisteren was trouwens supergaaf, de bruiloft van Peter en Annemie, die zijn ook best wel jong. Maar ik weet zeker dat dat een goed huwelijk wordt, omdat God met ze meegaat :)

Terug naar “Archief”