dr. Graafland zijn boek heeft als titel 'Gedachten over het ambt' met als ondertitel 'Och, of al het volk des Heeren profeten waren...!
Al een heel mooie gedachte. Is bij ons 'hét ambt' niet teveel verabsoluteerd. In het NT wordt er niet over ambt gesproken. Daar blijkt dat verschillende taken worden toebedeeld aan verschillende gemeenteleden en dat heeft te maken met de verschillende gaven die aan de gelovigen zijn geschonken. Anno 2004 en sinds jaar en dag gaan wij uit van een bepaald ambtsbegrip en zoeken daarbij mensen om daar inhoud aan te geven. In het NT zien we dat de gemeente groeit en die gemeente moet worden verzorgd en daarvoor zijn mensen nodig. En dan zorgt de Geest er voor dat die mensen er ook zijn met verschillende gaven. Ik denk wel dat dit totaal niet leeft in onze kerken. Hoe het wel moet weet ik ook niet. Op dit forum zijn heel wat lieden die in hun kerk gewond zijn geraakt, omdat degenen tot wie zij zich wendden zich beriepen op hun ambt en dat kunnen serieuze vragers soms tegen een muur lopen omdat er niet op hun vraag wordt ingegaan. Omdat niet alle ambtsdragers dezelfde gaven gekregen hebben. Daar zit denk ik de pijn, bij ons moet vooral een dominee alles kunnen en dat moet verandert worden.