Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 26 jun 2004 18:20

dr. Graafland zijn boek heeft als titel 'Gedachten over het ambt' met als ondertitel 'Och, of al het volk des Heeren profeten waren...!
Al een heel mooie gedachte. Is bij ons 'hét ambt' niet teveel verabsoluteerd. In het NT wordt er niet over ambt gesproken. Daar blijkt dat verschillende taken worden toebedeeld aan verschillende gemeenteleden en dat heeft te maken met de verschillende gaven die aan de gelovigen zijn geschonken. Anno 2004 en sinds jaar en dag gaan wij uit van een bepaald ambtsbegrip en zoeken daarbij mensen om daar inhoud aan te geven. In het NT zien we dat de gemeente groeit en die gemeente moet worden verzorgd en daarvoor zijn mensen nodig. En dan zorgt de Geest er voor dat die mensen er ook zijn met verschillende gaven. Ik denk wel dat dit totaal niet leeft in onze kerken. Hoe het wel moet weet ik ook niet. Op dit forum zijn heel wat lieden die in hun kerk gewond zijn geraakt, omdat degenen tot wie zij zich wendden zich beriepen op hun ambt en dat kunnen serieuze vragers soms tegen een muur lopen omdat er niet op hun vraag wordt ingegaan. Omdat niet alle ambtsdragers dezelfde gaven gekregen hebben. Daar zit denk ik de pijn, bij ons moet vooral een dominee alles kunnen en dat moet verandert worden.

Jacq
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jacq » 26 jun 2004 19:36

Ik hoorde net dat kandidaat E. Bakker uit Opheusden het beroep naar Meliskerke heeft aangenomen.

De classis Middelburg heeft dan echt weer geluk, kand. J.M.D. de Heer naar Middelburg-Centrum

Nu nog kand. L. Terlouw. Misschien wordt het bij hem wel Oostkapelle! Dan heeft Walcheren echt geluk!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jun 2004 22:27

Jacq schreef:Ik hoorde net dat kandidaat E. Bakker uit Opheusden het beroep naar Meliskerke heeft aangenomen.

De classis Middelburg heeft dan echt weer geluk, kand. J.M.D. de Heer naar Middelburg-Centrum

Nu nog kand. L. Terlouw. Misschien wordt het bij hem wel Oostkapelle! Dan heeft Walcheren echt geluk!

En Beens naar Kootwijkerbroek.

Hoe groot is de gemeente van Meliskerke en van Middelburgcentrum?

Laat Terlouw maar naar het Noorden toe gaan.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 jun 2004 23:16

Als het waar is dat Bakker naar Melis gaat, dan heeft Bookman alvast 2 bestemmingen voor de kandidaten goed geraden. Fijn voor onze classis!
Nu nog Terlouw naar Terneuzen dan zijn we compleet hé?
:wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jun 2004 10:43

Bookman schreef:Als het waar is dat Bakker naar Melis gaat, dan heeft Bookman alvast 2 bestemmingen voor de kandidaten goed geraden. Fijn voor onze classis!
Nu nog Terlouw naar Terneuzen dan zijn we compleet hé?
:wink:

Dat kan ook zeggen.

Maar laat dan eens bewijzen zien dat je het goed heb geraden dat Bakker naar Meis gaat?

Volgens mij zitten er in Zeeland veel dominee's.

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 28 jun 2004 09:55

Geref. Gemeenten

Beroepen: te Urk, kand. E. Bakker te Opheusden.
Aangenomen: naar Middelburg-Centrum, kand. J. M. D. de Heer te Ugchelen, die bedankte voor de overige op hem uitgebrachte beroepen; naar Kootwijkerbroek, kand. G. Beens, die bedankte voor de overige op hem uitgebrachte beroepen.
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

Jacq
Verkenner
Verkenner

Sorry

Berichtdoor Jacq » 28 jun 2004 10:28

Sorry dat ik misschien een verkeerd bericht de wereld heb doen verspreiden. Want het RD van vandaag meldt niet dat kand. Bakker naar Meliskerke gaat.
Er wordt tegenwoordig zoveel geroddelt...

Maar misschien gaat kandidaat Bakker nog naar Meliskerke. Het vervelende vindt ik echter dat nu veel gemeenten die eerst De Heer en Beens beriepen, plotseling van de week ook een ledenvergadering gaat beleggen met als tweetal: E. Bakker en L. Terlouw. En dan plotseling bijv. beroept Ridderkerk, kand. Bakker. (ze hadden eerst Beens beroepen) en dan neemt kand. Bakker het beroep daar aan. Eigenlijk is dat niet eerlijk vindt ik.

In 1998 gebeurde dat ook kand. J. Schipper uit Veenendaal ontving beroepen, maar hij wachtte maar om een beslissing te nemen. Dan beroept ´s-Gravenpolder hem die ook eerder kand. A. Schot had beroepen, en dat neemt hij het beroep aan naar ´s-Gravenpolder.

Sommigen geloven nog in een "roeping" van predikanten. Ik geloof absoluut niet in, uitzonderingen daargelaten.
Kandidaat Beens gaat naar Kootwijkerbroek? Een paar maanden geleden sprak ik iemand uit Dirksland, en die dacht wel dat kand. Beens naar Dirksland ging. Ik zei "Je zult het zien, hij zal wel naar de Veluwe gaan naar bijv. Scherpenzeel of Kootwijkerbroek". En je ziet het is uitgekomen en Bookman had daar ook gelijk in. Is dat nu roeping?
Laatst gewijzigd door Jacq op 03 aug 2006 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 28 jun 2004 15:30

Bakker komt naar Urk!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Sorry

Berichtdoor marle » 28 jun 2004 15:33

Jacq schreef:Maar misschien gaat kandidaat Bakker nog naar Meliskerke. Het vervelende vindt ik echter dat nu veel gemeenten die eerst De Heer en Beens beriepen, plotseling van de week ook een ledenvergadering gaat beleggen met als tweetal: E. Bakker en L. Terlouw. En dan plotseling bijv. beroept Ridderkerk, kand. Bakker. (ze hadden eerst Beens beroepen) en dan neemt kand. Bakker het beroep daar aan. Eigenlijk is dat niet eerlijk vindt ik.

Dan hebbe ze toch nog pech, want volgens Sjaan gaat Bakker naar Urk. Hij heeft al wel een beroep aangenomen, maar of dat Urk is..I dont know

Niemand weet nog waar kand.Terlouw na toe gaat?
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 jun 2004 15:42

marle schreef:
Jacq schreef:Maar misschien gaat kandidaat Bakker nog naar Meliskerke. Het vervelende vindt ik echter dat nu veel gemeenten die eerst De Heer en Beens beriepen, plotseling van de week ook een ledenvergadering gaat beleggen met als tweetal: E. Bakker en L. Terlouw. En dan plotseling bijv. beroept Ridderkerk, kand. Bakker. (ze hadden eerst Beens beroepen) en dan neemt kand. Bakker het beroep daar aan. Eigenlijk is dat niet eerlijk vindt ik.

Dan hebbe ze toch nog pech, want volgens Sjaan gaat Bakker naar Urk. Hij heeft al wel een beroep aangenomen, maar of dat Urk is..I dont know

Niemand weet nog waar kand.Terlouw na toe gaat?

Het kan ook zo zijn dat de juiste beroepen er voor de kandidaten nog niet bij waren... :(
Zaterdag heeft een kennis van me nog met Terlouw gesproken en toen wist hij absoluut nog niet waar hij heen moest............zei hij... :wink:
En dat Bakker naar Urk gaat is een wens geen nieuwsbericht.
Overigens hebben kerkenraden het recht om nog een beroep uit te brengen als ze eerst zijn teleurgesteld. Het is dan wel duidelijk dat je de tweede keus bent van ee gemeente, toch? Dat lijkt me dan weer nix, maar ja...... :)
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Guus Geluk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guus Geluk » 28 jun 2004 15:44

Sjaan schreef:Bakker komt naar Urk!

Gisteren beroepen, vandaag aangenomen \:D/

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 28 jun 2004 15:47

Jacq schreef:Sorry dat ik misschien een verkeerd bericht de wereld heb doen verspreiden. Want het RD van vandaag meldt niet dat kand. Bakker naar Meliskerke gaat.
Er wordt tegenwoordig zoveel geroddelt. Ik kreeg telefoon van mn opa en die had het weer van iemand anders gehoord (bij de dagsluiting in een bejaardentehuis van de GerGem)!

Maar misschien gaat kandidaat Bakker nog naar Meliskerke. Het vervelende vindt ik echter dat nu veel gemeenten die eerst De Heer en Beens beriepen, plotseling van de week ook een ledenvergadering gaat beleggen met als tweetal: E. Bakker en L. Terlouw. En dan plotseling bijv. beroept Ridderkerk, kand. Bakker. (ze hadden eerst Beens beroepen) en dan neemt kand. Bakker het beroep daar aan. Eigenlijk is dat niet eerlijk vindt ik.

In 1998 gebeurde dat ook kand. J. Schipper uit Veenendaal ontving beroepen, maar hij wachtte maar om een beslissing te nemen. Dan beroept ´s-Gravenpolder hem die ook eerder kand. A. Schot had beroepen, en dat neemt hij het beroep aan naar ´s-Gravenpolder.

Sommigen geloven nog in een "roeping" van predikanten. Ik geloof absoluut niet in, uitzonderingen daargelaten.
Kandidaat Beens gaat naar Kootwijkerbroek? Een paar maanden geleden sprak ik iemand uit Dirksland, en die dacht wel dat kand. Beens naar Dirksland ging. Ik zei "Je zult het zien, hij zal wel naar de Veluwe gaan naar bijv. Scherpenzeel of Kootwijkerbroek". En je ziet het is uitgekomen en Bookman had daar ook gelijk in. Is dat nu roeping?

Het is heel erg dat zulk gedrag voorspelbaar is. Laten we wel wezen het salaris speelt zeker een rol........... :mrgreen:
Of moet ik nog geloven dat ze voor zo'n salaris moeten worden ingewonnen. Heb ik vaker gehoord. O.a van een OGGIN ds. die nu in Urk staat. Hij schijnt daar op de zak te preken, maar daar moest hij wel voor ingewonnen worden. :lol: Hahahhahah, wie gelooft dat nog? Moet je eens uitrekenen wat dat per zondag oplevert. :wink: Van zulke uitspraken word ik kots en kots misselijk. Dat gelooft toch geen hond????? :roll:

Laurina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laurina » 28 jun 2004 16:00

Guus Geluk schreef:

Is dat echt zo, of zeg je dat zomaar?
Urk had toch eerst een ander beroepen?
In gezelschap geeuwen is vooral dan onbetamelijk, wanneer er alle reden toe bestaat.

Guus Geluk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Guus Geluk » 28 jun 2004 16:02

Laurina schreef:
Guus Geluk schreef:

Is dat echt zo, of zeg je dat zomaar?
Urk had toch eerst een ander beroepen?

Vanzelf zeg ik het niet zomaar [-X
maar het klopt wel ja, ze hadden eerst de Heer beroepen, maar die heeft bedankt. Toen hebben ze gisteren Bakker beroepen en die heeft het dus aangenomen.
En ik heb het gehoord van mensen die in de ger.gem. hier op Urk zitten, dus als het goed is is het waar...

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 28 jun 2004 16:22

Het klopt dat Bakker naar Urk gaat. Ik ben persoonlijk ervan op de hoogte gesteld.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Terug naar “Archief”