Aragorn schreef:Ja oke, maar die opdracht kun je dan toch pas uitvoeren als je je naaste liefhebt als jezelf? (En God boven alles kan ook een stimulans zijn, maar hoeft niet perse denk ik)
Misschien iets wat hierop van toepassing is: ken je die gebeurtenis dat Corrie ten Boom op een avond gesproken had over vergeving, en dat er toen een man op haar af kwam om haar vergeving te vragen voor wat hij gedaan had als bewaker in het concentratiekamp waar zij ook gezeten had. Op dat moment voelde zij beslist geen liefde voor die man, maar ze zei tegen God: "Ik kan wel mn hand uitsteken, maar 'm niet echt vergeven, daar moet U me de kracht voor geven". En ze stak haar hand uit, en toen gaf God haar werkelijk de kracht en de liefde om die man te vergeven.
Wat ik hiermee wil zeggen: Ja, je moet je naaste liefhebben als jezelf, maar je kan het niet altijd, maar misschien zegt dit verhaal wel dat je iig niet op de liefde moet wachten, maar in Gods kracht, en met Gods hulp moet vergeven. En nu heb ik natuurlijk makkelijk praten, want ik heb nooit heel vreselijke dingen meegemaakt, en ik weet niet hoe ik zou reageren als mij wel iets ergs zou overkomen. Maar in ieder geval: vergeven moet je denk ik doen in een gebed tot en afhankelijkheid van God.
Nou ja, om met de woorden van Napoleon te spreken:
de theorie is weer erg simpel. nu de praktijk nog