Ja, je hebt het goed gelezen. Ik vraag niet of je in God gelooft maar of je God gelooft. Geloven in God vind ik nl. nogal een lastige vraag. Want wat vraag je dan precies? Enerzijds zullen er best veel mensen zijn, die zeggen dat ze in God geloven. Ze bedoelen dan vaak, dat ze geloven dat er een God bestaat. Als je deze vraag echter stelt in reformatorische kringen, wordt deze anders geïnterpreteerd. In God geloven staat dan vaak voor het zaligmakende geloof. Immers, alleen wie in God gelooft wordt behouden. Een vraag die zo verschillend geïnterpreteerd kan worden roept dan ook vaak veel extra vragen op en geeft weinig duidelijkheid.
Vandaar dat ik het simpel houd. Ik vraag nu heel simpel: `Geloof je God? Dat is een vraag die we elkaar minder vaak stellen dan die andere, maar het is een vraag die op zich makkelijker te interpreteren is. In het normale spraakgerbuik vragen we dat nl. ook wel: `Geloof je Jantje of Pietje?` of `Geloof je me soms niet?` Iedereen kan zich wel voorstellen wat er met zo'n vraag bedoeld wordt.
Ik ontleen de toepassing van deze vraag op `God geloven` aan Rom.4:3 waarin Paulus schrijft dat Abraham God geloofde en dat hij daardoor behouden werd. De vraag is dan natuurlijk wat Abraham nou precies geloofde. Dat hij geloofde in het bestaan van God is duidelijk, maar dat is toch niet waar Paulus op doelt. Ook kan Abraham niet geloofd hebben dat Jezus voor zijn zonden gestorven is, tenminste, dat lijkt me. Wat geloofde hij dan wel?
Als je de context (Rom 4:18-22) en het relaas over Abraham in Genesis eens leest wordt het antwoord op die vraag wel duidelijk: Abraham geloofde Gods beloften. God beloofde Abraham een kind. Hij beloofde hem zelfs een ontzettend groot nageslacht, en dat terwijl Abraham en Sara niet mer vruchtbaar waren. God beloofde iets aan Abraham en Abraham geloofde God. Hij geloofde dat God zich aan Zijn woord zou houden, ook al leek dat onmogelijk.
Zo bekeken kunnen we deze vraag ook op onszelf toepassen. De meeste van ons zullen wel in God geloven, maar er zullen er een stuk minder zijn die erop vertrouwen dat ze ook behouden zijn. Stel jezelf daarom deze vraag maar eens: geloof jij God? God heeft ons ook vele beloften gegeven, b.v. "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven." (Mat. 11:28) of "Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij." (Op.3:20) Geloof je dat God deze beloften kan en wil vervullen? Dat is waar het uiteindelijk op aankomt. Als je dat niet gelooft houdt je God nl. ten diepste voor een leugenaar...
Als je deze beloften leest en God gelooft, zie je ook direct dat je niet op je krent moet blijven zitten. Gods beloften maken ook duidelijk wat wij moeten doen. Van passiviteit is bij God geen sprake...
Groet,
Klaas