Tolerant zijn.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 14:50

Aragorn schreef:
Optimatus schreef:Ik probeer altijd tolerant te zijn jegens mensen die andere meningen verkondigen, maar als zij de in mijn ogen zeer belangrijke fundamenten van mijn levensovertuiging raken, is het heel moeilijk nog tolerant te blijven.

Voorbeelden? Gemeende Godslastering, bewuste vervuilers, racisten en ander extreemrechts uitschot.

*kan dit bevestigen*

wat dat betreft heeft zelfs optimatus nog wat te leren.. :mrgreen:

Tja, niemand is perfect. *Aragorninwijwatervatdump* Ik ook niet.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2004 18:19

maar jij volhard in het kwade..! :shock: :x

*Klautert dan maar zelf uit dat stinkende wijwatervat*

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jun 2004 08:52

Aragorn schreef:
kurtyo schreef:De woorden 'mijn absolute waarheid' geven al aan dat er geen absolute waarheid bestaat. Omdat je het over 'jouw waarheid' hebt. Een absolute waarheid is voor mij iets wat iedereen als waarheid ziet.

Ook met die laatste definitie ben ik het niet eens. Want iedereen kan het wel verkeerd hebben.. :wink:

Hm, zoals ik het omschreven heb is dit inderdaad het geval... Er vanuitgaand dat waarheid uberhaupt bestaat: als iedereen die waarheid aanneemt is het mijns inziens nog enigszins gerechtvaardigt om het 'absoluut' te noemen. Helaas is dit nooit het geval dus bestaat er sowieso geen absolute waarheid ;)

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 08 jun 2004 08:57

kijk, men heeft hier het onderscheid tussen 'kleine feitjes', zoals het feit dat Adolf Hitler in 1945 overleed, en interpretaties van tekst. En zelfs in de eerste soort kan je het nog op verschillende manieren weergeven. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is taal niet objectief. Woorden brengen een zekere connotatie met zich mee, waardoor de manier waarop je een zin formuleert al een zeker gevoel met zich meebrengt, in die zin bestaat objectiviteit en objectieve waarheid niet denk ik. Zeker niet als het om tekstanalyse gaat. Als je de Bijbel leest kan je daar diverse interpretaties op los laten, maar er is niet 1 absolute waarheid in dit boek. Net als dat je niet kan zeggen dt god bestaat en je beroepen op de bijbel, dat is een wat rare beredeneringswijze lijkt me zo

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2004 14:43

Aragorn schreef:
Optimatus schreef:Ik probeer altijd tolerant te zijn jegens mensen die andere meningen verkondigen, maar als zij de in mijn ogen zeer belangrijke fundamenten van mijn levensovertuiging raken, is het heel moeilijk nog tolerant te blijven.

Voorbeelden? Gemeende Godslastering, bewuste vervuilers, racisten en ander extreemrechts uitschot.

*kan dit bevestigen*

wat dat betreft heeft zelfs optimatus nog wat te leren.. :mrgreen:

Hmm... Maar er staat ook het volgende in de bijbel...

11 Nu evenwel schrijf ik u, dat gij niet moet omgaan met iemand, die, al heet hij een broeder, een hoereerder, geldgierige, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard, of oplichter is; met zo iemand moet gij zelfs niet samen eten.

Hoe dit te rijmen is met Jezus die at met tollenaars? Paulus heeft het hier over een broeder heet... en zich misdraagt, niet over mensen die helemaal niet geloven... het gaat hier om gemeenteleden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 08 jun 2004 15:08

rare actie van die paulus eerlijk gezegd, maar goed, het lijkt me hoe dan ook in tegenstelling met wat jezus gezegd heeft, ik vind het altijd lastig om te zien in hoeverre hij dat specifiek voor die gemeente heeft geschreven, omdat ze daar ergens last mee hebben gehad en in hoeverre het voor iedereen bedoeld is, in principe zit je wel een brief aan iemand anders te lezen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2004 17:27

Als je heel 1 Corinthiers 5 even leest (zijn maar 12 verzen trouwens) dan zie je zowel uit de eerste verzen als uit het woord "broeder" in dit vers dat het hier aan gelovigen is geschreven en ook gaat om de omgang met mensen die bij je in de kerk zitten maar zich ernstig misdragen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 10 jun 2004 14:03

Dan volg ik in dit geval liever Jezus dan Paulus.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 15 jun 2004 17:07

Snorbaarder schreef:Dan volg ik in dit geval liever Jezus dan Paulus.

hmm, zou dat in elk geval niet zo moeten zijn?

Ik mis veel tolerantie.. helaas maak ik mezelf daar ook schuldig aan.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Terug naar “Archief”