wie ben jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 17 mei 2004 19:16

John B schreef:
Tabitha schreef:
Het Weermannetje schreef:Ik zou graag willen dat God mij ontdekte wie ik ben en hoe ellendig ik ben.

Wat heb je daaraan?
De Bijbel zegt jou dat jij en ik ellendig zijn, het gaat er niet of of je je zondig voelt, maar dat je zondig bent. [/b]

Psalm 51 vers 19:
"De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken en verslagen hart zult Gij, o God, niet verachten."

Dat heb je eraan.

Okay, maar daar draait het niet om: het gaat er om dat je kan zeggen dat Jezus jouw zonden op Zich genomen heeft. En daarom vind ik het wat vreemd dat iemands vurigste wens is om te ontdekken hoe ellendig hij wel is.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 17 mei 2004 19:33

Je moet er zeker niet in blijven steken. En het moet ook niet het enigste zijn wat je om vraagt. Je zou de vraag trouwens ook anders kunnen stellen: Heere Jezus mag ik u elke dag meer en meer nodig krijgen.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 17 mei 2004 21:41

John B schreef:Je moet er zeker niet in blijven steken. En het moet ook niet het enigste zijn wat je om vraagt. Je zou de vraag trouwens ook anders kunnen stellen: Heere Jezus mag ik u elke dag meer en meer nodig krijgen.

Eens, maar is het ook noodzakelijk dat je eerst ellendekennis hebt alvorens tot Christus te komen/naderen?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 17 mei 2004 21:54

Je mag altijd bij de Heere aankloppen. Ook al denk je geen ellendekennis te hebben. De Heere zegt toch zelf: Komt allen tot mij die vermoeit en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Wie heeft er nu geen zorgen of moeiten? En als je denkt dat je eerst wat ellendekennis moet hebben, dan komen wij toch weer bij Hem met iets in onze handen. En Hij vraagt juist lege handen van ons. En hoeveel ellende moet je kennen? Als je de Heere leert kennen, dan leert Hij jezelf wel wie je bent. En gelukkig laat Hij je niet in 1 keer zien wie ik ben, maar bij kleine stukjes gelijk. Blijf niet wachten totdat je denkt genoeg ellendekennis te hebben, maar ga naar Hem en vraag wat je denkt dat je nodig hebt, Hij zal je leren!

Marien
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marien » 25 mei 2004 20:16

Adriana?

Volgens mij moet je ellendekennis en dat vermoeit en belast zijn niet uit elkaar halen. De Heere heeft hier een geestelijk bedoeling mee en niet direct een levenspraktische. Ben je geestelijk vermoeit en belast en heeft God je dat al bekent gemaakt? Het gaat inderdaad (meestal) met kleine beetjes tegelijk. Onze ogen moeten ervoor worden geopend dat we ellendig voor God zijn. Wij zien het van nature niet.
Doordat God dit alleen kan werken wordt het ook zo´n volmaakt wonder en krijgt Hij alleen de eer. Het is toch onvolmaakt als wij er zelf wat aan denken toe te kunnen doen?
Denken we een beetje hetzelfde?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 26 mei 2004 19:24

Marien schreef:Adriana?

Volgens mij moet je ellendekennis en dat vermoeit en belast zijn niet uit elkaar halen. De Heere heeft hier een geestelijk bedoeling mee en niet direct een levenspraktische. Ben je geestelijk vermoeit en belast en heeft God je dat al bekent gemaakt? Het gaat inderdaad (meestal) met kleine beetjes tegelijk. Onze ogen moeten ervoor worden geopend dat we ellendig voor God zijn. Wij zien het van nature niet.
Doordat God dit alleen kan werken wordt het ook zo´n volmaakt wonder en krijgt Hij alleen de eer. Het is toch onvolmaakt als wij er zelf wat aan denken toe te kunnen doen?

Ik denk daar al heel lang overna. IN de kerk krijg ik altijd de indruk dat je pas tot Hem mag komen als je je echt een vernederde, armoedige, onderdrukte zondaar voelt, dat je weet hoe dat is.
Maarrr....mag je niet naar Hem toe omdat je geloofd dat God en ZIjn zoon Jezus Christus de enige Waarheid is? OMdat je voelt dat bij Hem echte rijkdom is te verkrijgen, ook al begrijp je nog niet, besef je nog niet da je de eeuweige straf hebt verdient als je blijft zoals je bent.
JEzus is toch ook een leraar, dat Hij je wilt leren en dat je door Hem te volgen ontdekt wie jij bent en waarom Jezus voor jou moest sterven?.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 19:34

Ik ben het denk ik wel met mesch eens. Het benadrukken van de ellendekennis werkt onbewust en onbedoeld toch een soort lijdelijkheid in de hand. Dan heb je weer een excuus in handen om niet te gaan.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 26 mei 2004 19:43

Marien schreef:

Ik geloof dat de Heere hier allebei bedoelt. In de eerste plaats wel geestelijk. Maar als je blijft vragen hoe het zit met je ellendekennis, dan mag je dat toch bij de Heere neerleggen? Daar kun je toch ook vermoeid van worden?? Ik ben blij dat ik met mijn geestelijke vragen bij Hem mag komen, maar ook met mijn dagelijkse zorgen, ja zelfs met "gewone" dagelijkse dingen.
Het is niet mijn bedoeling geweest om de indruk te wekken om er zelf wat aan toe te doen, maar soms word ik zo verdrietig van de lijdelijke houding die ik tegenkom!
Ik denk dat we aardig op dezelfde golflengte zitten.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 26 mei 2004 21:01

Aragorn schreef:Ik ben het denk ik wel met mesch eens. Het benadrukken van de ellendekennis werkt onbewust en onbedoeld toch een soort lijdelijkheid in de hand. Dan heb je weer een excuus in handen om niet te gaan.

Daar moeten we heel erg voor oppassen, ja. "Strijd om in gaan door de enge poort" (Lucas 13:24a). Als de Heere je bekeert dan wordt dat ook je strijd: "Heere maak mij klein en geef mij grote gedachten van U".

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 mei 2004 22:26

Dat is waar, maar dat is niet waar het uiteindelijk om draait om het christendom. Het gaat erom dat Jezus gestorven is voor zondaren, en daarom moet je denk ik die nadruk op ellendigheid verschuiven naar wat God voor zondaren deed.

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 10 jun 2004 20:17

Wie ik ben?

Ik geloof dat ik wedergeboren ben, met een compleet nieuw doel in mn leven. Nieuwe wil, nieuwe ik. Totaal, 360 graden anders!

Ik weet dat sommige mensen er moeite mee hebben dat ik dit van mezelf zeg (teminste het verleden deed me dat ervaren) maar toch doe ik het! Ik geloof dat ik God (die dit geweldige werk in mij heeft verricht en nog steeds in mij werkt) schuldig ben Hem hiervoor de eer te geven!!! Deze belijdenis komt niet uit de oude Laugh maar de nieuwe!!! Hem zij de eer!!!!!!

Het werk van God in mij, is het beste wat mij ooit is overkomen!!!!!!!! Dank U Heer!!

Een gelukkiger mens kan ik niet zijn!!!!

(dit is echt zoals ik het voel lieve mensen)
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)
My question is: Would you be My child?
I am waiting for you...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 jun 2004 20:23

John B schreef:
Aragorn schreef:Ik ben het denk ik wel met mesch eens. Het benadrukken van de ellendekennis werkt onbewust en onbedoeld toch een soort lijdelijkheid in de hand. Dan heb je weer een excuus in handen om niet te gaan.

Daar moeten we heel erg voor oppassen, ja. "Strijd om in gaan door de enge poort" (Lucas 13:24a). Als de Heere je bekeert dan wordt dat ook je strijd: "Heere maak mij klein en geef mij grote gedachten van U".

Maar er staat toch: bekeert u, en niet: laat u bekeren door de Heere?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 10 jun 2004 20:59

Aragorn schreef:
John B schreef:

Maar er staat toch: bekeert u, en niet: laat u bekeren door de Heere?

Dat is nu juist het spanningsveld. Je moeten bekeren en het toch niet kunnen. Verantwoordelijkheid en onmacht. Dat moet je tot strijd worden / zijn. Daar mag je ook mee naar de Heere, nee dat moet je!

Terug naar “Archief”