Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jun 2004 18:31

zussie schreef:Er wordt hier heel veel en heel mooi aangedragen met extra begeleiding...maar dat is vaak niet mogelijk daar er veel bezuinigd wordt op o.a. de zorg. Wel goede ideeen maar in de praktijk niet haalbaar...en is het dan niet zo dat we juist af moeten remmen waar het extra begeleiding vraagt, om zo toch nog voldoende geld te houden om in de tehuizen zelf de juiste zorg te kunnen verlenen? of mag dat ethische gezien niet? De keus maken het geld te besteden aan goede interne zorg, waarvan je weet dat dat goed uit pakt of de keus van externe zorg waarvan je niet de garantie hebt dat het goed uitpakt?

Daarom willen ze de verstandelijk gehandicapten ook de samenleving in hebben, omdat je dan minder groepsleiders nodig hebt. Dan kunnen ook MWD'ers dit werk doen en worden de SPH'ers allemaal soort MWD'ers! (Beetje jammer, als je de SPH doet... :( Deze opleidingen willen ze, samen met Creatieve Therapie (of hoe heet dat ook alweer?) ook al samenvoegen...
Afbeelding

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 03 jun 2004 18:44

Daphne schreef:
zussie schreef:Er wordt hier heel veel en heel mooi aangedragen met extra begeleiding...maar dat is vaak niet mogelijk daar er veel bezuinigd wordt op o.a. de zorg. Wel goede ideeen maar in de praktijk niet haalbaar...en is het dan niet zo dat we juist af moeten remmen waar het extra begeleiding vraagt, om zo toch nog voldoende geld te houden om in de tehuizen zelf de juiste zorg te kunnen verlenen? of mag dat ethische gezien niet? De keus maken het geld te besteden aan goede interne zorg, waarvan je weet dat dat goed uit pakt of de keus van externe zorg waarvan je niet de garantie hebt dat het goed uitpakt?

Daarom willen ze de verstandelijk gehandicapten ook de samenleving in hebben, omdat je dan minder groepsleiders nodig hebt. Dan kunnen ook MWD'ers dit werk doen en worden de SPH'ers allemaal soort MWD'ers! (Beetje jammer, als je de SPH doet... :( Deze opleidingen willen ze, samen met Creatieve Therapie (of hoe heet dat ook alweer?) ook al samenvoegen...

Persoonlijk vind ik dat een beetje afschuiven van de één op de ander, waarbij uiteindelijk de client er onder leiden gaat. Althans dat is wat ik er van ziet in begeleid wonen etc.
Ik ken zelfs tehuizen waarbij er ook begeleid wonen is waar de huishoudelijke hulp (interieurverzorgster) bij springt anders zou de client zich niet voldoende verzorgen, vervuilen en niet voldoende eten. Doordat er 1x in de week iemand van de begeleiding langs komt, aan tafel gaat zitten roken en vervolgens na een half uur weer weggaat zonder daadwerkelijk begeleid te hebben. Bij ons uit het huis doen wij niet aan begeleidzelfstandigwonenprojecten, maar toch is er een ex bewoner die het dolgraag wilde via een andere stichting begeleidzelfstandig gegaan...Het gevolg is dat hij 3x per week bij ons in het tehuis zit om toch te kunnen praten, over de problemen die er voordoen. OF hij belt op om te vragen hoe hij iets kan oplossen..Tja als ik dat ziet denk ik dat het begeleidzelfstandig wonen erg mooi klinkt maar in de praktijk vaak anders is de goede niet te na gesproken....
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jun 2004 18:55

ja, daar ben ik het mee eens. Het is idd een afschuiven. De cliënt moet maar zien of hij of zij het gaat redden... :| 't Wordt er juist alleen maar mensonwaardiger op voor vooral verstandelijk gehandicapten... :?
Afbeelding

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 03 jun 2004 19:39

Daphne schreef:ja, daar ben ik het mee eens. Het is idd een afschuiven. De cliënt moet maar zien of hij of zij het gaat redden... :| 't Wordt er juist alleen maar mensonwaardiger op voor vooral verstandelijk gehandicapten... :?

Precies, weet je wat mij weleens ergert, de politiek ze hebben overal een mooi woordje voor maar ze weten vaak niet eens wat er werkelijk afspeelt. En maar bezuinigen op alles behalve hun eigen salaris...maar goed das een ander onderwerp :roll:

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jun 2004 20:01

zussie schreef:
Daphne schreef:ja, daar ben ik het mee eens. Het is idd een afschuiven. De cliënt moet maar zien of hij of zij het gaat redden... :| 't Wordt er juist alleen maar mensonwaardiger op voor vooral verstandelijk gehandicapten... :?

Precies, weet je wat mij weleens ergert, de politiek ze hebben overal een mooi woordje voor maar ze weten vaak niet eens wat er werkelijk afspeelt. En maar bezuinigen op alles behalve hun eigen salaris...maar goed das een ander onderwerp :roll:

Precies, dat is t m! Alleen maar omdat alles te duur is, zijn de cliënten de dupe... :(
Afbeelding

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 03 jun 2004 20:04

Daphne schreef:
zussie schreef:

Precies, dat is t m! Alleen maar omdat alles te duur is, zijn de cliënten de dupe... :(

We zijn het weer eens eens :lol:
Vind het wel boeiend met anderen over dit soort zakern te praten, en dan zeker mensen die ook weten waar ze het over hebben..

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 03 jun 2004 20:11

ja ik ook. We hebben het op school net uitgebreid hierover gehad... :wink:
Afbeelding

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 04 jun 2004 08:24

Aragorn schreef:
Snorbaarder schreef:Als Equilibrist zelf denkt dat hij waarschijnlijk (nu nog) geen kinderen kan opvoeden zal dat wel kloppen, want je denkt dat m.i. niet zomaar.

Hm ja, misschien wel. Maar het is toch heel anders dan de gehandicapten waar we het oorspronkelijk over hadden. Die hebben ook gewoon een laag IQ en Eq. heeft dat niet.

Btw: Equilibrist is een zij dacht ik.. :wink:

Klopt :mrgreen:

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 04 jun 2004 11:17

EQ heel open van je dat je dat zo aan durft te geven

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 12:31

zussie schreef:EQ heel open van je dat je dat zo aan durft te geven

Ja, niet iedereen durft er zomaar voor uit te komen dat je een meisje bent... :mrgreen:

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 05 jun 2004 10:36

Aragorn schreef:
zussie schreef:EQ heel open van je dat je dat zo aan durft te geven

Ja, niet iedereen durft er zomaar voor uit te komen dat je een meisje bent... :mrgreen:

hahahahah......ach laat ik maar zwijgen..... :wink: mannen!!!!!

eline ruben
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor eline ruben » 09 jun 2004 21:31

Heel erg moeilijk lijkt mij zoiets! Aan de ene kant hebben gehandicapten(hoog niveau of laag niveau) allebei hun gevoelens. Het is ook nogal wat om te zeggen zij geen kinderen en wij "normale" mensen wel. Je neemt ze wel iets moois af. Maar ik denk toch dat heel belangrijk is om naar de toekomst van de dan toekomstige kinderen te kijken, zouden die een goede opvoeding krijgen de voorbeelden hiervan zijn hierboven te lezen. Ik kan er nu geen goede mening over geven want het gaat niet altijd fout bij de gehandicapte moeders(met goede begeleiding)! Maar wel heel vaak en zou je dat risico willen nemen!groetjes lien :roll: :? :D

joepie

Berichtdoor joepie » 10 jun 2004 07:17

Ze lieten op tv een echtpaar zien wat vijf kinderen had die allemaal uit huis geplaatst zijn.
Omdat ze er niet voor konden zorgen i.v.m. hun handicap.
En nog bleven ze zeggen dat ze er nog wel meer wilden?!
Want ze hielden van kinderen!
Ik denk dat als je van kinderen houd het aan die ouders duidelijk gemaakt moet worden dat het niet verantwoordt is om kinderen te krijgen.
Ik kan ook niet alles wat ik wil. En een kind opvoeden is niet zomaar een kinderspel, laten we eerlijk wezen.

En denk maar eens of jij een kind van zulke ouders zou willen zijn?

Ik vind het al niet verantwoordt dat ze met elkaar naar bed gaan, maar dat is een andere discusie. Het is wel het gevolg van het alles moet maar kunnen beleid.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 10 jun 2004 12:26

Ze lieten op tv een echtpaar zien wat vijf kinderen had die allemaal uit huis geplaatst zijn.
Omdat ze er niet voor konden zorgen i.v.m. hun handicap.
En nog bleven ze zeggen dat ze er nog wel meer wilden?!
Want ze hielden van kinderen!
Ik denk dat als je van kinderen houd het aan die ouders duidelijk gemaakt moet worden dat het niet verantwoordt is om kinderen te krijgen.
Ik kan ook niet alles wat ik wil. En een kind opvoeden is niet zomaar een kinderspel, laten we eerlijk wezen.

Helemaal mee eens, dat deze ouders duidelijk gemaakt moet worden dat ze de verantwoordelijkheid niet aankunnen.
Ik weet niet wat voor niveau deze ouders hadden, doet er eigenlijk ook niet toe, maar zou er geen andere oplossing voor zulke mensen zijn? :roll:
Bijvoorbeeld (ik noem maar wat) vrijwilligerswerk op een peuterspeelzaal? Dan kunnen ze net zoveel met kinderen omgaan als ze willen, maar ze dragen dan niet tevéél verantwoordelijkheid... :D
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 jun 2004 12:29

Ja, dit is net zoiets als iemand die van kleine hondjes houdt. Maar als ze groot worden zijn ze niet schattig meer en kosten ze teveel moeite, dus weg ermee dan maar.. :roll:

Terug naar “Archief”