waar we het hier over hebben wordt ook wel glossalie genoemd, het spreken in een taal die voor mensen onverstaanbaar is.henk77 schreef:leg uit aragorn.
(m.u.v. iemand die de vertaling kan krijgen)
Moderator: Moderafo's
wina schreef:Wat mij hier opvalt is dat degenen die het niet spreken, het beste weten wat het inhoudt.
Ik zelf heb het heel lang niet gesproken, zoals je in een eerder bericht kan lezen, maar ik ben altijd zéér voorzichtig geweest om het te veroordelen met "gebrabbel". Het is tenslotte iets wat de Heilige Geest uitdeelt.
Maar ik snap het wel, als je de tongentaal niet machtig bent, zul je alle uitvluchten zoeken dat het niet bestaat.
Dit zijn ook de mensen die beweren dat genezing door handen opleggen ook niet meer voor deze tijd is.
Zo ook het profeteren. Je kunt eigenlijk heel 1 Cor. 12 wel schrappen, want dat was voor vroeger.
Maar ook al zou het enkel een vreemde taal zijn die je door de H.G gegeven wordt, waarom strekken jullie je er daar dan niet naar uit.?
Want dat raadt Paulus toch aan.
japijo schreef:Hmmm, tongentaal moet voor iedereen te verstaan zijn, dus als er een beetje gebrabbelt wordt en niemand het kan verstaan, raak ik echt niet onder de indruk. dat betekent voor mij helemaal niets, en ik geloof nog minder dat de Geest daarbij aanwezig is. Petrus en die andere apostelen op de pinksterdag waren door iedereen te verstaan.
Aragorn schreef:japijo schreef:Hmmm, tongentaal moet voor iedereen te verstaan zijn, dus als er een beetje gebrabbelt wordt en niemand het kan verstaan, raak ik echt niet onder de indruk. dat betekent voor mij helemaal niets, en ik geloof nog minder dat de Geest daarbij aanwezig is. Petrus en die andere apostelen op de pinksterdag waren door iedereen te verstaan.
Nogmaals, ik zei het ook al tegen joepie: een beetje meer respect zou leuk zijn.
Ik moet denken aan een uitspraak van Bob Dylan, uit het onderschrift van Napoleon: "Don't criticize what you can't understand."
japijo schreef:Nogmaals, ik zei het ook al tegen joepie: een beetje meer respect zou leuk zijn.
Ik moet denken aan een uitspraak van Bob Dylan, uit het onderschrift van Napoleon: "Don't criticize what you can't understand."
Aragorn schreef:japijo schreef:Nogmaals, ik zei het ook al tegen joepie: een beetje meer respect zou leuk zijn.
Jep, ik heb respect, maar ik draag wel mijn mening uit!
japijo schreef:wina schreef:Wat mij hier opvalt is dat degenen die het niet spreken, het beste weten wat het inhoudt.
Ik zelf heb het heel lang niet gesproken, zoals je in een eerder bericht kan lezen, maar ik ben altijd zéér voorzichtig geweest om het te veroordelen met "gebrabbel". Het is tenslotte iets wat de Heilige Geest uitdeelt.
Maar ik snap het wel, als je de tongentaal niet machtig bent, zul je alle uitvluchten zoeken dat het niet bestaat.
Dit zijn ook de mensen die beweren dat genezing door handen opleggen ook niet meer voor deze tijd is.
Zo ook het profeteren. Je kunt eigenlijk heel 1 Cor. 12 wel schrappen, want dat was voor vroeger.
Maar ook al zou het enkel een vreemde taal zijn die je door de H.G gegeven wordt, waarom strekken jullie je er daar dan niet naar uit.?
Want dat raadt Paulus toch aan.
Hmmm, tongentaal moet voor iedereen te verstaan zijn, dus als er een beetje gebrabbelt wordt en niemand het kan verstaan, raak ik echt niet onder de indruk. dat betekent voor mij helemaal niets, en ik geloof nog minder dat de Geest daarbij aanwezig is. Petrus en die andere apostelen op de pinksterdag waren door iedereen te verstaan.
Tabitha schreef:Wina: spreek jij wel eens in tongentaal(aangezien jij telkens de positieve punten en de waarde ervan aanhaalt)
Kun je vertellen wat voor jou persoonlijk de waarde daarvan is naast het gebed?
wina schreef:Tabitha schreef:Wina: spreek jij wel eens in tongentaal(aangezien jij telkens de positieve punten en de waarde ervan aanhaalt)
Kun je vertellen wat voor jou persoonlijk de waarde daarvan is naast het gebed?
Ik lees je bericht nu pas.
Ik heb in een eerder bericht al uitgelegd hoe het mij is vergaan, ik moet eerlijk zeggen dat ik thuis tekort in tongen bid, bij anderen vergeleken.
Ik weet niet hoe dat komt, maar in de bidstonden heb ik er geen moeite mee. Maar het liefste zing ik in tongen, daar kan ik mij zo goed in uiten.
De waarde ervan is, dat de Geest het overneemt, als je zelf niet weet hoe je voor iets bidden moet.
Ik ben 53 Jaar geref. geweest, en ik moet wel zeggen dat de negativiteit tegenover tongen die ik daar geleerd heb, mij behoorlijk geschaad heeft.
Ik zie zo vaak, dat als een ongelovige tot bekering komt, en hij onmiddelijk in tongen spreekt, hij ook totaal geen vragen er bij stelt van : Is dit wel van de H. Geest ?, of: Was dit niet voor vroeger?
Hij neemt het gewoon aan.
Als mensen in de bijbel tot bekering kwamen, en in tongen begonnen te spreken, vroegen zij zich ook niet af of het wel van de H.Geest was.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten