Spreken in tongen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jun 2004 17:01

henk77 schreef:leg uit aragorn.
waar we het hier over hebben wordt ook wel glossalie genoemd, het spreken in een taal die voor mensen onverstaanbaar is.

(m.u.v. iemand die de vertaling kan krijgen)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 jun 2004 17:38

Wat mij hier opvalt is dat degenen die het niet spreken, het beste weten wat het inhoudt.

Ik zelf heb het heel lang niet gesproken, zoals je in een eerder bericht kan lezen, maar ik ben altijd zéér voorzichtig geweest om het te veroordelen met "gebrabbel". Het is tenslotte iets wat de Heilige Geest uitdeelt.

Maar ik snap het wel, als je de tongentaal niet machtig bent, zul je alle uitvluchten zoeken dat het niet bestaat.

Dit zijn ook de mensen die beweren dat genezing door handen opleggen ook niet meer voor deze tijd is.

Zo ook het profeteren. Je kunt eigenlijk heel 1 Cor. 12 wel schrappen, want dat was voor vroeger.

Maar ook al zou het enkel een vreemde taal zijn die je door de H.G gegeven wordt, waarom strekken jullie je er daar dan niet naar uit.?
Want dat raadt Paulus toch aan.
Weest blij in de Heer !

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 17:39

wina schreef:Maar ook al zou het enkel een vreemde taal zijn die je door de H.G gegeven wordt, waarom strekken jullie je er daar dan niet naar uit.?

Ja?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 17:41

wina schreef:Wat mij hier opvalt is dat degenen die het niet spreken, het beste weten wat het inhoudt.

Ik zelf heb het heel lang niet gesproken, zoals je in een eerder bericht kan lezen, maar ik ben altijd zéér voorzichtig geweest om het te veroordelen met "gebrabbel". Het is tenslotte iets wat de Heilige Geest uitdeelt.

Maar ik snap het wel, als je de tongentaal niet machtig bent, zul je alle uitvluchten zoeken dat het niet bestaat.

Dit zijn ook de mensen die beweren dat genezing door handen opleggen ook niet meer voor deze tijd is.

Zo ook het profeteren. Je kunt eigenlijk heel 1 Cor. 12 wel schrappen, want dat was voor vroeger.

Maar ook al zou het enkel een vreemde taal zijn die je door de H.G gegeven wordt, waarom strekken jullie je er daar dan niet naar uit.?

Hmmm, tongentaal moet voor iedereen te verstaan zijn, dus als er een beetje gebrabbelt wordt en niemand het kan verstaan, raak ik echt niet onder de indruk. dat betekent voor mij helemaal niets, en ik geloof nog minder dat de Geest daarbij aanwezig is. Petrus en die andere apostelen op de pinksterdag waren door iedereen te verstaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 17:55

japijo schreef:Hmmm, tongentaal moet voor iedereen te verstaan zijn, dus als er een beetje gebrabbelt wordt en niemand het kan verstaan, raak ik echt niet onder de indruk. dat betekent voor mij helemaal niets, en ik geloof nog minder dat de Geest daarbij aanwezig is. Petrus en die andere apostelen op de pinksterdag waren door iedereen te verstaan.

Nogmaals, ik zei het ook al tegen joepie: een beetje meer respect zou leuk zijn.

Ik moet denken aan een uitspraak van Bob Dylan, uit het onderschrift van Napoleon: "Don't criticize what you can't understand."

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 17:57

Aragorn schreef:
japijo schreef:Hmmm, tongentaal moet voor iedereen te verstaan zijn, dus als er een beetje gebrabbelt wordt en niemand het kan verstaan, raak ik echt niet onder de indruk. dat betekent voor mij helemaal niets, en ik geloof nog minder dat de Geest daarbij aanwezig is. Petrus en die andere apostelen op de pinksterdag waren door iedereen te verstaan.

Nogmaals, ik zei het ook al tegen joepie: een beetje meer respect zou leuk zijn.

Ik moet denken aan een uitspraak van Bob Dylan, uit het onderschrift van Napoleon: "Don't criticize what you can't understand."

Jep, ik heb respect, maar ik draag wel mijn mening uit!

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 jun 2004 18:19

Hmmm, tongentaal moet voor iedereen te verstaan zijn, dus als er een beetje gebrabbelt wordt en niemand het kan verstaan, raak ik echt niet onder de indruk. dat betekent voor mij helemaal niets, en ik geloof nog minder dat de Geest daarbij aanwezig is. Petrus en die andere apostelen op de pinksterdag waren door iedereen te verstaan.[/quote]

Waarom staat er dan :
'Want wie in een tong spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, WANT NIEMAND VERSTAAT HET; door de Geest spreekt hij geheimenissen. 1Cor 14 : 2

Dus jij hoeft er helemaal niet van onder de indruk te raken, het is een zaak tussen de bidder en God.
Weest blij in de Heer !

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 18:22

japijo schreef:Nogmaals, ik zei het ook al tegen joepie: een beetje meer respect zou leuk zijn.

Jep, ik heb respect, maar ik draag wel mijn mening uit![/quote]

Maar als ik zeg dat ik homo's maar vieze flikkers vind en toch respect heb komt dat niet zo overtuigend over.. :roll: :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 18:30

Aragorn schreef:
japijo schreef:Nogmaals, ik zei het ook al tegen joepie: een beetje meer respect zou leuk zijn.

Jep, ik heb respect, maar ik draag wel mijn mening uit!

Maar als ik zeg dat ik homo's maar vieze flikkers vind en toch respect heb komt dat niet zo overtuigend over.. :roll: :wink:[/quote]\

Nee beste vriend, maar zo zeg ik het ook niet, je moet wel goed blijven lezen.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 01 jun 2004 19:28

Wina: spreek jij wel eens in tongentaal :? (aangezien jij telkens de positieve punten en de waarde ervan aanhaalt)
Kun je vertellen wat voor jou persoonlijk de waarde daarvan is naast het gebed?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

the Sailor
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor the Sailor » 01 jun 2004 19:32

japijo schreef:
wina schreef:Wat mij hier opvalt is dat degenen die het niet spreken, het beste weten wat het inhoudt.

Hmmm, tongentaal moet voor iedereen te verstaan zijn, dus als er een beetje gebrabbelt wordt en niemand het kan verstaan, raak ik echt niet onder de indruk. dat betekent voor mij helemaal niets, en ik geloof nog minder dat de Geest daarbij aanwezig is. Petrus en die andere apostelen op de pinksterdag waren door iedereen te verstaan.

op pinksterdag waren ze dan misschien door iedereen te verstaan maar hoe zit het met deze teksten?Ik kan het er niet uit opmaken..

handelingen 10
45 En de gelovigen, die uit de besnijdenis waren, zovelen als met Petrus gekomen waren, ontzetten zich, dat de gave des Heiligen Geestes ook op de heidenen uitgestort werd.
46 Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken.

handelingen 19
6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

Iemand die ervaring heeft met glossolalie(en geen glossalie @mic :wink: )
vertelde mij eens dat zij op dat moment zo vervuld was van de geest,
en zich zo bewust werd van God,s grootheid dat haar eigen woorden te klein waren om God te loven en daarom begon zij te spreken in een vreemde taal,geen gebrabbel :roll: maar een taal met mooie klanken
die ze zelf niet begreep.Wie ben ik,wie ben jij om te zeggen dat God zoiets niet kan geven??

p.s; het is een teer onderwerp.. :wink:

Verder wist ik niet dat er ook mensen zijn die het spreken kunnen vertalen,kan iemand daar meer over vertellen?
tonight we'll build a bridge across sea and land
see the sky the burning rain
she will die and live again
tonight

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 jun 2004 20:00

Tabitha schreef:Wina: spreek jij wel eens in tongentaal :? (aangezien jij telkens de positieve punten en de waarde ervan aanhaalt)

Ik lees je bericht nu pas.
Ik heb in een eerder bericht al uitgelegd hoe het mij is vergaan, ik moet eerlijk zeggen dat ik thuis tekort in tongen bid, bij anderen vergeleken.
Ik weet niet hoe dat komt, maar in de bidstonden heb ik er geen moeite mee. Maar het liefste zing ik in tongen, daar kan ik mij zo goed in uiten.
De waarde ervan is, dat de Geest het overneemt, als je zelf niet weet hoe je voor iets bidden moet.

Ik ben 53 Jaar geref. geweest, en ik moet wel zeggen dat de negativiteit tegenover tongen die ik daar geleerd heb, mij behoorlijk geschaad heeft.
Ik zie zo vaak, dat als een ongelovige tot bekering komt, en hij onmiddelijk in tongen spreekt, hij ook totaal geen vragen er bij stelt van : Is dit wel van de H. Geest ?, of: Was dit niet voor vroeger?
Hij neemt het gewoon aan.
Als mensen in de bijbel tot bekering kwamen, en in tongen begonnen te spreken, vroegen zij zich ook niet af of het wel van de H.Geest was.
Weest blij in de Heer !

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 01 jun 2004 20:07

wina schreef:
Tabitha schreef:Wina: spreek jij wel eens in tongentaal :? (aangezien jij telkens de positieve punten en de waarde ervan aanhaalt)

Ik lees je bericht nu pas.
Ik heb in een eerder bericht al uitgelegd hoe het mij is vergaan, ik moet eerlijk zeggen dat ik thuis tekort in tongen bid, bij anderen vergeleken.
Ik weet niet hoe dat komt, maar in de bidstonden heb ik er geen moeite mee. Maar het liefste zing ik in tongen, daar kan ik mij zo goed in uiten.
De waarde ervan is, dat de Geest het overneemt, als je zelf niet weet hoe je voor iets bidden moet.

Ik ben 53 Jaar geref. geweest, en ik moet wel zeggen dat de negativiteit tegenover tongen die ik daar geleerd heb, mij behoorlijk geschaad heeft.
Ik zie zo vaak, dat als een ongelovige tot bekering komt, en hij onmiddelijk in tongen spreekt, hij ook totaal geen vragen er bij stelt van : Is dit wel van de H. Geest ?, of: Was dit niet voor vroeger?
Hij neemt het gewoon aan.
Als mensen in de bijbel tot bekering kwamen, en in tongen begonnen te spreken, vroegen zij zich ook niet af of het wel van de H.Geest was.

Ik houd ook niet zo van dat wantrouwerige gedoe (richting alles wat men niet gewend is).
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe kom jij er toe om in tongen te gaan bidden/zingen? Komt dat ineens of moet je je daar eerst op voorbereiden?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 01 jun 2004 20:26

Ik houd ook niet zo van dat wantrouwerige gedoe (richting alles wat men niet gewend is).
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe kom jij er toe om in tongen te gaan bidden/zingen? Komt dat ineens of moet je je daar eerst op voorbereiden?
En het zingen, gezamelijk, komt wel plots. We zingen een aanbiddingslied en de muziek speelt door en plots begint het algemeen zingen in tongen, dat is niet voorspelbaar.
Het is zo moeilijk hier over te schrijven omdat er geen richtlijnen zijn, het is steeds anders.
Weest blij in de Heer !

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 01 jun 2004 22:13

Ik ervaar het zelf inderdaad ook wel als een 'teer' onderwerp en ben het volkomen met Wina eens, dat degene die hier geen ervaring mee hebben -en veelal ook weinig onderzoek naar gedaan hebben-, en zich er niet naar uitstrekken (wat de Bijbel wel aanbeveeld: 1 Kor.14:1), het duidelijkst weten hoe het zit!! Ondertussen wordt er inhoudelijk heel weinig gereageerd op postings waar de Bijbel open gaat. Het is niet dat je met deze uiteenzetting eens hoeft te zijn, maar reageer dan vanuit de Schrift en niet met de standaard zinnen:
- het is gebrabbel
- het is 'gewoon' een taal die je kunt verstaan
- de ds. heeft gezegd...

Misschien drammerig (vergeef me :-s ) , maar ik zet mijn posting van gisteren, als reactie op Joepie nog een keer neer.

==
Reactie
Nogmaals, (en nu echt de laatste keer) een taal voortkomend uit de Geest is geen "gebrabbel".

Ik heb al eerder aangegeven dat er redenen genoeg zijn om aan te nemen, dat tongentaal ook een taal kan zijn die hier niet op aarde gesproken wordt. LEES (NOG) EENS GOED MIJN TOPIC. Dit lijkt mij wel vrij essentieel voor de discussie.

Daarnaast ben ik het helemaal met je eens, kan tongentaal zeker ook een bestaande taal zijn hier op aarde. Ook in deze tijd zijn er getuigenissen bekend van mensen, van een buitenlandse nationaliteit die een dienst in Nederland bezochten en iemand in een tong hoorde spreken die hun taal was en zich bekeerde. Zo gegrepen door de woorden van God. Dus het vb. van Hand. 2 gaat ook nog in deze tijd op.
Ik ken ook nog andere voorbeelden van assielzoekers in Nederland (Haarlem) die zich daardoor zo bekeerde op straat! En een (vrijzinnige) theologiestudent die het Koine Grieks machtig was en het evangelie hoorde in deze zuivere taal en zich bekeerde. (De tongspreker was deze taal niet machtig.)

Maar de Bijbel lijkt aan te geven, dat tongentaal ook iets kan zijn wat niet veel weg heeft van een bestaande taal! Nogmaals: Hoe verklaar je het dat tongentaal iets is, wat jezelf kan stichten (terwijl je het zelf niet verstaat, wat je spreekt geheimenissen en je verstand blijft er buiten, zie 1.Kor.14:4a, 14, 15) ?

Waarom waren er mensen in de gemeente van Corinthe die de gaven kregen (van de Gever!!) terwijl ze het niet konden of mochten uitspreken? Wat voor nut heeft dat? Notabene, ze krijgen het devies om het dan maar in stilte voor zichzelf uit te spreken (1 Kor. 14:28 ).

In vers 15, 16, 17. wordt tongentaal, bidden in de geest, beschreven als dankzegging. Niet zozeer als het evangelie preken in stricte zin. Je kan in een tong zingen en danken. (Alleen, ook hier weer het punt: Gaat het om stichting van de ander, dan heeft de gemeente er niet zoveel aan (als er geen vertolking is)! Het sticht opdat moment, alleen jezelf, omdat Gods Geest in je bid en Hem groot maakt (1 Kor.14a).

In Rom. 8: 26 staat: En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.

Gods Geest kan het soms overnemen, als wij niet meer weten wat we moeten bidden. Hij komt onze zwakheden te hulp. Hij bid voor ons, als wij in de Geest willen/kunnen bidden (Judas 20: Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest). Zie de paralel naar 1 Kor. 14 waarin het "bidden in/met/door de pneuma=geest" (bijv. vs. 14, 15, 16) tongentaal betekend.

Ook in de lofprijzing als we geen woorden hebben voor de grootheden van God, komt deze Geest ons te hulp. Ook in de bevrijdingsbediening als we te maken hebben met demonen, komt de Geest ons te hulp (met eigen bestaande taal, of 'vreemde taal'. De wapenrusting uit Efeze gaat daar bijv. ook over: Bidden in de Geest (Ef.6:18 ).

Terug naar “Archief”