Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zussie
Mineur
Mineur

Mogen verstandelijk gehandicapten kinderen krijgen??

Berichtdoor zussie » 01 jun 2004 09:22

Deze vraag gaat hoe langer en meer in de maatschappij klinken..Ik ben heel benieuwd naar jullie mening. Graag een doordacht antwoord en niet al gelijk een ja of nee..maar juist waarom ja of waarom nee..

Ik zelf vind dat het in bepaalde gevallen ( heel erg hoog niveau, zelfstandig etc.) Dat het mogelijk moet zijn.

Er gingen zelfs stemmen op om dan de gehandicapten allemaal maar te steriliseren of de pil te geven....dit gaat naar mijn inziens veel te ver.
Maar goed ik stop even wil graag wat reacties zien..
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 09:24

Waarom niet? Zij kunnen zich toch ook voortplanten? Ik zie niet in waarom deze mensen geen kinderen zouden mogen krijgen. Dat is puur discriminatie.

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 01 jun 2004 09:30

het is gewoon erg lastig als zij kinderen zouden krijgen, dat snap je toch ook wel. als ze niet zo 'heel erg' gehandicapt zijn zou het nog wel gaan. Maar sommigen kunnen niet voor die kinderen zorgen en dan wordt het moeilijker. Maar moet je eens indenken dat jij gehandicapte ouders zou hebben. Dat zou toch heel raar zijn? Want gehandicapte mensen kunnen gewone kinderen krijgen. Heel lastig vind ik dit.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 10:04

De opvoeding is waarschijnlijk idd een probleem. Maar daarom mogen ze nog wel kinderen krijgen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 10:40

Het Weermannetje schreef:De opvoeding is waarschijnlijk idd een probleem. Maar daarom mogen ze nog wel kinderen krijgen.

Waarom? Wie moet ze dan opvoeden? En wat heb je eraan kinderen te krijgen als je ze niet zelf kunt opvoeden?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 11:16

Als ik gehandicapt ben, en ik wil heel graag een kind, waarom zou ik dat dan niet mogen?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 11:23

Het Weermannetje schreef:Als ik gehandicapt ben, en ik wil heel graag een kind, waarom zou ik dat dan niet mogen?

Omdat je hetzelf niet op kunt voeden, en omdat het kind waarschijnlijk ook gehandicapt geboren wordt. Dus gehandicapte ouders mogen van mij best trouwen, maar sex moeten ze maar met de pil of condoom doen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 11:29

Dan adopteren ze gewoon ,oke! :wink:

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 01 jun 2004 11:31

In principe ben ik er op tegen dat gehandicapte mensen kinderen krijgen, maar het grote probleem is waar je de grens legt wanneer iemand echt gehandicapt is of zwakbegaafd.

Gedwongen sterilisatie of de pil geven ben ik fel op tegen. Dat is mij net iets te letterlijk ingrijpen.

Probleem is dat gehandicapte mensen steeds meer als normale mensen worden gezien. Dat is nu eenmaal niet zo, ze hebben een 'verstandelijk' handicap. Dat houd denk ik ook in dat het niet verstandig is voor ze om kinderen te krijgen. Vaak hebben gehandicapte ouders moeite met de opvoeding, da's dan ook een moeilijke taak :wink: .

De vraag is denk ik in hoeverre anderen mogen beslissen voor deze mensen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 01 jun 2004 12:13

Zelf werkzaam in de gehandicaptenzorg, spreek ik uit ervaring dat er gehandicapten zijn die kinderen hebben. Alleen wat ik ervan zie en heb gezien is dat de kinderen uit huis worden geplaats omdat de ouders het niet aan kunnen. Ze verwaarlozen en onvoldoende mogelijkheden kunnen bieden om ze tot zelfstandige mensen maken. Dit doordat ze zelf hulp nodig hebben in de dagelijkse dingen. Het blijft een moeilijk punt daar deze mensen ook hun verlangens hebben en zo'n klein kindje heel schattig vinden. Vaak gaat hun bereik niet zo ver dat ze beseffen dat zo'n klein hummeltje ook groot wordt en dat je het dan niet opzij kan schuiven als een oud stuk speelgoed.

Nu gingen er stemmen op om deze mensen een soort test te laten doen...zolang zorgen voor een pop die net zo reageerd als een baby. (huilen, lachen, vieze broek, honger, eten, slapen etc) Zijn ze het dan nog niet zat, en lukt het allemaal "dan mogen ze een kind" Hoe vinden jullie zo'n test??
Persoonlijk vind ik dit ene kant wel goed( de gehandicapte krijgt dat meer inzicht in het ouderschap, ziet dat ze vrijheden kwijt raken verantwoording krijgen) maar aan de andere kant wel erg ver gaan. Moeten dan niet alle stellen zo'n test doen want er zijn ook normaal begaafden die kinderen verwaarlozen enz.
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 15:17

zussie schreef:Nu gingen er stemmen op om deze mensen een soort test te laten doen...zolang zorgen voor een pop die net zo reageerd als een baby. (huilen, lachen, vieze broek, honger, eten, slapen etc) Zijn ze het dan nog niet zat, en lukt het allemaal "dan mogen ze een kind" Hoe vinden jullie zo'n test??

Met zo'n test los je het probleem toch niet op wat je hiervoor noemde? Dat ze een kleintje schattig vinden, maar niet meer weten wat ze ermee aan moeten als het groter wordt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2004 15:56

Op de site van de EO, bij het programma Na de diagnose, kan je een documentaire hierover bekijken. Er komt daar een stel aan het woord dat wel voor kinderen heeft gekozen en een stel dat daar niet voor koos. Het goede daaraan vond ik dat ze zelf hun keuzes hebben gemaakt.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 01 jun 2004 16:38

ik ken een stel dat ook verstandelijk gehandicapt is (hoog nivo) en zij hebben 2 kinderen die verstandelijk niets mankeren. mijn indruk is dat er aan die opvoeding niets mankeert, al zie je wel dat opa en oma elke dag bij hen over de vloer komen.

maar ik denk dat het in de meeste gevallen een slechte zaak is dat vertandelijk gehandicapten kinderen zouden krijgen, veel van hen kunnen al niet voor zichzelf zorgen, laat staan de zorg voor een kind of kinderen.
het is niet alleen maar leuk om een kind op te voeden, ook een grote verantwoordelijkheid om een kind op weg naar het volwassen zijn te begeleiden en juist die volwassenheid ontbreekt bij verstandelijk gehandicapten.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 01 jun 2004 18:05

Ik ben het ermee eens, dat verstandelijk gehandicapten hoog niveau moeten kunnen trouwen. Ik ken zelf ook een stel, dat getrouwd is. Ze werken allebei, maar hebben geen kinderen.
Verstandelijk gehandicapten en het opvoeden van kinderen lijkt mij erg lastig. ik ken ook een verstandelijk gehandicapte man die inmiddels zijn huis al uitgeplaatst is. Hij is getrouwd en heeft vijf kinderen: allemaal verstandelijk gehandicapt...
Deze man zit trouwens tussen matig en licht verstandelijk gehandicapt in. Ook al zou hij echt op hoog niveau (verstandelijk niveau vanaf 8 jaar ongeveer) zitten: hij functioneert zelf dan eigenlijk nog als een kind, ook al is hij lichamelijk volwassen. En hoe kan een kind een kind opvoeden? Er komen zoveel problemen om de hoek kijken... Denk alleen al aan schoolkeuze van je kind, de gesprekken met leerkrachten over de prestaties (mocht het kind verstandelijk niet beperkt zijn, dan groeit het wat niveau betreft nog boven de ouders uit). Tja, wat kan ik nog meer noemen...
Afbeelding

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 01 jun 2004 18:27

Tja, da's een leuk vraagstuk. Mag een verstandelijk echtpaar kinderen krijgen? Wat ik zo gelezen heb, daar kan ik me in vinden. Kinderen krijgen dat is 1 maar ze opvoeden is 2. Kun je dat kinderen aandoen? De opvoeding vormt een basis voor hun leven en ik ben er een beetje huiverig voor als je hoort(hier ook leest) dat deze verstandelijke gehandicapten ouders de opvoeding niet altijd zo goed aan kunnen. Mag je dit een jong op groeiend kind aandoen? Ik vind persoonlijk dat je een kind alles moet kunnen geven, maar ook een grote verantwoording voor hebt. Het moet een goede basis krijgen om een fijn zelfstandig leven te kunnen opbouwen. Hebben we die zekerheid? Ik zie het zelf niet zo zitten. Het is een moeilijke taak om kinderen op te voeden. Je ziet ook die ontsporingen bij normale mensen voorkomen. Eigelijk zou ik eens een statistiek moeten zien van de slagingskansen van kinderen die opgroeien met verstandelijk gehandicapten ouders. Gevoelsmatig gun ik deze ouders net zoveel vreugde om eigen kinderen op te voeden als elke andere ouders. Maar soms moeten we ook met het verstand even erbij blijven. Het gaat immers ook om de welzijn van het kind. Die moet wel een leven hebben. Gevoelsmatig zeg ik dus: ik gun ze de vreugde om kinderen te krijgen en op te voeden maar verstandelijk heb ik er een beetje mijn twijfels bij. Ik heb al een deel van mijn leven gehad maar een kind moet nog beginnen. Ik kies, en dat zal moeilijk zijn, toch voor het welzijn van het kind.
Daar ligt naar mijn idee ook onze verantwoording. Kindjes maken dat is geen probleem. Dat kun je met 5 minuten gedaan hebben maar ze een goede jeugd en basis voor het leven geven is iets waar je goed bij na moet denken. Opvoeden is een grote verantwoording maar ook iets moois. Een gevoelige kwestie dus. En dan heb je die vraag nog of je de ouders dan onvruchtbaar moet maken.... Waar ligt die grens om te mogen beslissen over deze mensen en hun toekomst? En hoe moet je dat dan weer vanuit een bijbels perspectief gaan bekijken? Want we treden dan wel op om de natuur te gaan regelen. Welke kant neem ik dan? Zelf heb ik het standpunt dat ik hersens heb gekregen en daarmee mag nadenken. Ik kan dus een conclusie trekken dat de verantwoording en de e.v.t. gevolgen voor kind en ouders niet toelaatbaar geacht kunnen worden. Mag ik vanuit die beredenering dan beslissen de verantwoording te nemen de verstandelijke gehandicapten ouders onvruchtbaar te maken? Ik zou niet goed in staat zijn om een duidelijke grens te bepalen bij deze mensen. Hoeveel weet ik van de geestelijke wereld van hun? Ik heb er niet voor geleerd. Dus ik kan op dat gebied weinig zeggen.

Met ene gemeende groet,

Fly29

P.s. Zussie... Een aai over je krullen..

Terug naar “Archief”