Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 26 mei 2004 15:36

ahuibers schreef:Aanbod kan op twee manieren worden opgevat. Als we de uitdrukking bij de oudvaders lezen: "U leeft nog onder het aanbod van genade", verstaan we daaronder: u wordt de weg der zaligheid bekend gemaakt, voorgesteld. De tweede betekenis van "aanbod" is: iets te willen geven. In deze betekenis wordt het tegenwoordig vaak voorgesteld. Deze betekenis is m.i. echter verkeerd.


Wat bedoel je dan precies met de uitdrukking: een mens vraagt niet, dus kan hij het ook niet aangeboden krijgen? :?:

Maar over aanbod gesproken, Jezus zegt: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij". Ten diepste is Hijzelf dan ook de weg der zaligheid en zo stelt Hij Zich ook voor. Maar Hij laat het volgens mij niet bij het voorstellen van Zichzelf alleen. Hij biedt zichzelf ook aan. "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen."
Worden wij met de woorden "allen die vermoeid en belast zijt" opgeroepen om te wachten met komen tot Christus tot we vermoeid en belast zijn geworden door onze zonden? Ja en nee. Ja, omdat we zonder zondekennis Christus niet nodig krijgen/hebben. Nee, omdat Hij door Zijn Heilige Geest ons daaraan (verder) wil ontdekken. Al hebben we maar last van 1 zonde (zegt Spurgeon ergens), dan mogen we er al mee naar de Heere gaan. En al is die ene zonde waar je last van hebt de zonde dat je geen zondekennis hebt. Gods Woord zegt dat wij dood in zonden en misdaden zijn en wijst ons ook de Levendmaker aan. Als Gods Woord dat zegt, dan moeten we wel heel eigenwijs zijn om het niet bij Hem te zoeken.

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 26 mei 2004 15:44

De mens wilt van nature niet bekeerd worden denk ik.

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 16:24

OK, weer even terug naar het Topic.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 21:06

ahuibers schreef:Aanbod kan op twee manieren worden opgevat. Als we de uitdrukking bij de oudvaders lezen: "U leeft nog onder het aanbod van genade", verstaan we daaronder: u wordt de weg der zaligheid bekend gemaakt, voorgesteld. De tweede betekenis van "aanbod" is: iets te willen geven. In deze betekenis wordt het tegenwoordig vaak voorgesteld. Deze betekenis is m.i. echter verkeerd.


Kun je dit ook staven? Ik geloof namelijk dat bijv. Spurgeon regelmatig vergelijkingen maakt met een arme zwerver die een buidel goud aangeboden krijgt en niet zo dom moet zijn om dat af te slaan.
Dat lijkt me toch iets anders dan voorstellen.

Voorstellen is sowieso volgens mij een term die alleen maar voorkomt in de terminologie en theologie van de ggn.

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 22:38

Aragorn schreef:
ahuibers schreef:Aanbod kan op twee manieren worden opgevat. Als we de uitdrukking bij de oudvaders lezen: "U leeft nog onder het aanbod van genade", verstaan we daaronder: u wordt de weg der zaligheid bekend gemaakt, voorgesteld. De tweede betekenis van "aanbod" is: iets te willen geven. In deze betekenis wordt het tegenwoordig vaak voorgesteld. Deze betekenis is m.i. echter verkeerd.


Kun je dit ook staven? Ik geloof namelijk dat bijv. Spurgeon regelmatig vergelijkingen maakt met een arme zwerver die een buidel goud aangeboden krijgt en niet zo dom moet zijn om dat af te slaan.
Dat lijkt me toch iets anders dan voorstellen.

Voorstellen is sowieso volgens mij een term die alleen maar voorkomt in de terminologie en theologie van de ggn.


Ik vind het allemaal flink verwarrend. Aanbod is aanbod. God biedt iets(alles) aan. Neem dat aanbod aan. Ik zie daar maar 1 aanbod in!

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 08:43

Aragorn schreef:
ahuibers schreef:Aanbod kan op twee manieren worden opgevat. Als we de uitdrukking bij de oudvaders lezen: "U leeft nog onder het aanbod van genade", verstaan we daaronder: u wordt de weg der zaligheid bekend gemaakt, voorgesteld. De tweede betekenis van "aanbod" is: iets te willen geven. In deze betekenis wordt het tegenwoordig vaak voorgesteld. Deze betekenis is m.i. echter verkeerd.


Kun je dit ook staven? Ik geloof namelijk dat bijv. Spurgeon regelmatig vergelijkingen maakt met een arme zwerver die een buidel goud aangeboden krijgt en niet zo dom moet zijn om dat af te slaan.
Dat lijkt me toch iets anders dan voorstellen.

Voorstellen is sowieso volgens mij een term die alleen maar voorkomt in de terminologie en theologie van de ggn.


Even ingaan op het laatste: Is gekomen om het onderscheid duidelijk te maken tussen GG en GGN. (Enne Spurgeon moet je eens z'n onvertaalde geschriften lezen, blijken ze heel anders te zijn...)

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 08:48

Het Weermannetje schreef:Even ingaan op het laatste: Is gekomen om het onderscheid duidelijk te maken tussen GG en GGN. (Enne Spurgeon moet je eens z'n onvertaalde geschriften lezen, blijken ze heel anders te zijn...)


Heb je ze zelf ook wel eens gelezen, of alleen van 'horen zeggen'?

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 08:48

Weleens een klein stukje, en tja ook van horen zeggen.

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 08:55

Het Weermannetje schreef:Weleens een klein stukje, en tja ook van horen zeggen.


Sorry, maar mijn stelling is altijd dat je van een klein stukje nooit echt iets van kunt zeggen. m.i. moet je alles altijd in een groter verband zien. Dat is niet alleen op dit terrein hoor... :wink:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 mei 2004 10:14

Het Weermannetje schreef:
Aragorn schreef:
ahuibers schreef:Aanbod kan op twee manieren worden opgevat. Als we de uitdrukking bij de oudvaders lezen: "U leeft nog onder het aanbod van genade", verstaan we daaronder: u wordt de weg der zaligheid bekend gemaakt, voorgesteld. De tweede betekenis van "aanbod" is: iets te willen geven. In deze betekenis wordt het tegenwoordig vaak voorgesteld. Deze betekenis is m.i. echter verkeerd.


Kun je dit ook staven? Ik geloof namelijk dat bijv. Spurgeon regelmatig vergelijkingen maakt met een arme zwerver die een buidel goud aangeboden krijgt en niet zo dom moet zijn om dat af te slaan.
Dat lijkt me toch iets anders dan voorstellen.

Voorstellen is sowieso volgens mij een term die alleen maar voorkomt in de terminologie en theologie van de ggn.


Even ingaan op het laatste: Is gekomen om het onderscheid duidelijk te maken tussen GG en GGN. (Enne Spurgeon moet je eens z'n onvertaalde geschriften lezen, blijken ze heel anders te zijn...)


Hmm, Spurgeon heeft in zijn tijd een conflict gehad met hyper-calvinisten. Daar is ook een boek over geschreven (zie website): http://www.monergism.com/thethreshold/articles/topic/hypercalvinism.html. De inhoud van dit conflict wordt beschreven op de volgende website: http://www.evangelical-times.org/articles/july%2095/jul95a06.htm. Daaruit blijkt dat hij het niet eens is met sommige dingen die in deze thread worden gezegd, zoals dat het aanbod van genade alleen voor de uitverkorenen zou gelden.

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 10:18

Ik vind Spurgeon altijd moeilijk, die is op verschillende manieren vertaald.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 mei 2004 10:28

Het Weermannetje schreef:Ik vind Spurgeon altijd moeilijk, die is op verschillende manieren vertaald.


Dan heb je nu geluk, de websites hierboven genoemd zijn onvertaald. :P

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 10:29

Haha, ik wil de oorspronkelijke geschriften hebben!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 27 mei 2004 10:52

Het Weermannetje schreef:Haha, ik wil de oorspronkelijke geschriften hebben!


Wil je het oorspronkelijke papier hebben? :shock:
Zelfs daar kun je volgens mij wel aan komen, kijk eens op http://www.spurgeon.org en vraag het daar op. In zijn Defense of Calvinism (is ook in de Nederlandse boekhandels te koop) gaat hij ook in op deze kwestie. Dit is ook te vinden op http://www.spurgeon.org/calvinis.htm en ik ben er vrij zeker van dat dit een juiste weergave van het oorspronkelijke geschrift is.

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 10:53

Oke joh, kom op on-topic.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten