Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 mei 2004 13:46

Elbert schreef:
Weermannetje, ik krijg een beetje het gevoel dat je er hypercalvinistische denkbeelden op nahoudt: als God mij uitverkoren heeft, dan merk ik het wel. Dit klopt op zich wel, maar het is nog niet de hele Bijbelse waarheid. De Bijbel spreekt altijd met twee woorden: God verkiest en Hij roept/belooft. God bekeert en Hij roept op tot bekering. Hij volvoert Zijn verkiezing door de verkondiging van Zijn Woord. De Heilige Geest is het Die het Woord toepast in onze harten. Daarom is de verkondiging van het Woord ook een spannende zaak: geloven wij het evangelie? Daar kunnen van onze kant maar twee antwoorden op komen: ja of nee. Er is dus een menselijke verantwoordelijkheid in het horen van het Woord. En dit kunnen we niet afdoen door te zeggen dat het toch van Gods verkiezing afhangt of we wel of niet geloven. Op die manier ontken je dat God de verkondiging van Zijn Woord gebruikt om Zijn verkiezing te effectueren en zeg je ten diepste nee tegen Zijn Woord. Voor een weerlegging van hypercalvinisme kun je kijken op


Welkom Elbert! Goed stuk!
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 14:05

elbert schreef:God bekeert en Hij roept op tot bekering.


Dit zou ik alleen liever omdraaien.. :wink:

*wordt echt heeeeeel erg moe van weermannetje en heeft ontzag voor de kracht van indoctrinatie* :roll:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 26 mei 2004 14:10

elbert schreef:
God bekeert en Hij roept op tot bekering.


Dit zou ik alleen liever omdraaien..


Van mij mag je, het was niet mijn bedoeling om er een orde in tijd mee aan te geven. :wink:

Gebruikersavatar
Bookman
Luitenant
Luitenant
Berichten: 681
Lid geworden op: 13 apr 2004 17:33
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 mei 2004 14:15

Aragorn schreef:
*wordt echt heeeeeel erg moe van weermannetje en heeft ontzag voor de kracht van indoctrinatie*


Helemaal mee eens, maar Weermannetje zegt niet geïndoctrineert te zijn.
En hij werd ook wel beetje boos,toen ik het hem verweet :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 26 mei 2004 14:32

Het Weermannetje schreef:
ahuibers schreef:Door de zonde is de mens gebonden geworden in zijn wil en is hij niet in staat het goede te kiezen en het kwade te verwerpen. We zijn onbekwaam geworden tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Wij zijn dood in de zonde en misdaden.

God eist van ons bekering en geloof. Dat is geen wens, maar een eis, anders wordt het Woord Gods ontkracht. We moeten het recht van God leren verstaan dat Hij op ons heeft. Wij vragen niet eerst naar de Heere, maar de Heere vraagt eerst naar ons door middel van de bediening van Zijn Woord. Hij komt vanuit Zijn welbehagen en vanuit Zijn eeuwigdurende liefde tot de zondaar. God roept met kracht en majesteit en maakt ons gewillig om Hem te dienen. Die roep is sterker dan vijandschap, geldzucht en wellust. Als God je uit de duisternis trekt, kun je verstaan dat eruit jezelf geen kracht en vrucht is.


Yep, maar het aanbod van genade komt daarom nog wel alleen tot de uitverkorenen. Dat blijkt heel sterk ook hieruit, omdat God het moet doen. Een mens vraagt niet, dus kan hij het ook niet aangeboden krijgen.


daar ben ik het ook mee eens en heb volgens mij het tegendeel niet beweerd, een mens moet dan wel om bekering vragen maar God begint met de bekering en niet jezelf!, elendekennis* verlossing en dankbaarheid,

* Een mens moet eerst in de schuld komen en erkennen dat hij Gods toorn heeft verdiend. Anders heeft een mens ook geen schuldvergeving en genade nodig.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 26 mei 2004 14:49

Het Weermannetje schreef:
ahuibers schreef:
Door de zonde is de mens gebonden geworden in zijn wil en is hij niet in staat het goede te kiezen en het kwade te verwerpen. We zijn onbekwaam geworden tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Wij zijn dood in de zonde en misdaden.

God eist van ons bekering en geloof. Dat is geen wens, maar een eis, anders wordt het Woord Gods ontkracht. We moeten het recht van God leren verstaan dat Hij op ons heeft. Wij vragen niet eerst naar de Heere, maar de Heere vraagt eerst naar ons door middel van de bediening van Zijn Woord. Hij komt vanuit Zijn welbehagen en vanuit Zijn eeuwigdurende liefde tot de zondaar. God roept met kracht en majesteit en maakt ons gewillig om Hem te dienen. Die roep is sterker dan vijandschap, geldzucht en wellust. Als God je uit de duisternis trekt, kun je verstaan dat eruit jezelf geen kracht en vrucht is.


Yep, maar het aanbod van genade komt daarom nog wel alleen tot de uitverkorenen. Dat blijkt heel sterk ook hieruit, omdat God het moet doen. Een mens vraagt niet, dus kan hij het ook niet aangeboden krijgen.


Je schrijft: Een mens vraagt niet, dus kan hij het ook niet aangeboden krijgen. Is dat echt zo? De logica ontgaat me in elk geval. Hoeveel ongevraagde aanbiedingen krijg je elke dag door de brievenbus binnen? Ik een heleboel.

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 26 mei 2004 14:56

Aanbod kan op twee manieren worden opgevat. Als we de uitdrukking bij de oudvaders lezen: "U leeft nog onder het aanbod van genade", verstaan we daaronder: u wordt de weg der zaligheid bekend gemaakt, voorgesteld. De tweede betekenis van "aanbod" is: iets te willen geven. In deze betekenis wordt het tegenwoordig vaak voorgesteld. Deze betekenis is m.i. echter verkeerd.

Gebruikersavatar
japijo
Luitenant
Luitenant
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 mei 2004 19:32
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 14:59

Maar volgens mij komt het aanbod van genade tot alle mensen en niet alleen tot de uitverkorenen.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 15:01

Het Weermannetje schreef:Moet God mij wel horen! Als ik vraag of ik bekeerd mag worden, verhoort God niet op het gebed, maar alleen omdat Hij dat van eeuwigheid besloten heeft.


Nee God moet niks, maar door Jezus weer wel. OP Jezus kruisverdienste mag je pleiten dan hoort God, duz niet om het eeuwigbesluit maar om Jezus wil. (heb overigens nog nooit op het eeuwig besluit gepleit wel op Jezus...maar dat even terzijde.)

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 15:03

Bookman schreef:Niemand heeft recht op bekering. Dat is nu het wonder van Gods genade. Die het niet verdienen die krijgen het.......... :|


Ma ja toch is het vaak zo dat we dit zeggen terwijl we ten diepste toch vinden dat we er recht op hebben..... :| daarom vroeg ik het eigelijk.

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 26 mei 2004 15:10

japijo schreef:Maar volgens mij komt het aanbod van genade tot alle mensen en niet alleen tot de uitverkorenen.


Het ligt er dus aan wat je onder het woord "aanbod" verstaat.
Ik ben het met bovenstaande uitspraak op het eerste gezicht niet eens.

Gebruikersavatar
Adriana
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mei 2004 17:47

Berichtdoor Adriana » 26 mei 2004 15:14

Het Weermannetje schreef:
Heeft niks te maken met of je ermee mag werken of niet. De genade kan niet aangeboden worden aan mensen die niet willen.


De genade moet aan ieder mens worden aangeboden. Een ieder die in de kerk zit of de Bijbel leest kan bekeerd worden. Het kan voor iedereen, maar iedereen wil niet bekeerd worden. Iedere keer weer als je de Bijbel open doet en bewust leest, wordt je door de Heere zelf gezegd dat er genade is voor verloren zondaren!

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 26 mei 2004 15:19

ja, maar dat is al een keer gepost volgens mij.

misschien moeten we er een appart topic over openen want het gaat niet meer direct over ggn vs. ggin.

(of er moet al een topic bestaan)

Gebruikersavatar
Adriana
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 mei 2004 17:47

Berichtdoor Adriana » 26 mei 2004 15:21

Ik kom regelmatig onderwerpen tegen met dezelfde inhoud

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 26 mei 2004 15:28

dat is zo,

Okay, over het aanbod van genade kan in onderstaand topic verder gediscussieerd worden.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=4126&start=810

Dan houden we het weer een beetje gescheiden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten