Welke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 09 dec 2002 15:56

Ik ga naar de Ger. Gem....... Mijn ouders zitten ook in die kerk, en daarom ga ik er ook nog steeds heen..... Met de leer ed. ben ik het over het algemeen wel eens, maar ik vind de manier waarop ze het brengen af en toe niet helemaal goed....... Veel te veel nadruk op zonde ed. dan op dat het zo onwijs fijn is dat Hij voor onze zonde is gestorven, en wat een blijdschap dat kan geven ed........ Komt naar mijn idee veel te weinig naar voren.....
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

liesje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor liesje » 12 dec 2002 17:55

k ben dooplid van de ger.gem

Tresice
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tresice » 12 dec 2002 19:41

baptistengemeente (Veenendaal)
check m'n laatste progressive track: Igeace - Tegerics (mp3)

Esther
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Esther » 13 dec 2002 10:46

Ik ben nergens lid... ook nooit geweest... Ben nu aan het bedenken bij welke kerk ik me aan wil sluiten. Ik ga naar verschillende kerken: Gereformeerde Bond en een paar 'behoudende' gereformeerde kerken.

sirvienta
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor sirvienta » 16 dec 2002 09:52

connie schreef:ik zit bij de vergardering van gelovege maar het is pinksterachtig geworden
we zingen alleen uit de opwekkings bundel
groet connie

ja, ik zit ook in de vergadering van gelovigen.
Weet je dat er een soort " afgescheiden" groep is? Daar zit ik nu dus, een b-tje tegen mijn wil in.
Ikzelf zie nix kwaads in evang./pinkster-achtig.
voel jij je er thuis?
Maar jah, ik ben 15 en ik was 9 toen we uit de " oorspronkelijke" vergadering gingen...
dus heb ik ook weinig inspraak... :x
maar best leuk joh, dat ik nog iemand van dezelfde richting tegenkom!
en ik vind het juist leuk dat we hier met zoveel verschillende kerkelijke groepen/gemeenten bij mekaar komen!
Dat versterkt de verbondenheid in Christus, hoewel het hier nog wel REFO heet...
liefs van jullie forum-zusje --> sirvienta 's back again!!

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 16 dec 2002 10:05

lid in Ger.Gem
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 16 dec 2002 16:03

voor mij mag er een kerk zijn
de opwekkins kerk

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 16 dec 2002 18:55

ik ben nederlands hervormd op gereformeerde grondslag

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 dec 2002 19:35

De laatste tijd ga ik vaak met Borkdude mee naar de vrijgemaakt gereformeerde kerk en de preken daar bevallen me prima, de vorm is wat stram maar daar kan ik wel overheen komen.

Ik kom dus toch weer bij mijn gereformeerde roots uit... (was vroeger Nederlands gereformeerd en nu lid van een SoW-gemeente) Uiteindelijk zal het ergens tussen vrijgemaakt en SoW worden, maar af en toe wat katholieks meepikken zal wel blijven.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 16 dec 2002 21:02

Lid van de kerk van Christus!!!

Sinds ik op kamers woon 'shop' ik af en toe.

Zelf nog steeds bij mijn ouders lid (CGK, ongeveer net zoals die van BJ, NBG, GEEN rokken, GEEN hoedjes, GEEN hele noten e.d.).

Kzit erover te denken om misschien hier gastlid te worden van de andere CGK variant...

Verder ben ik de laatste tijd wezen luisteren bij de NHK (bond en confessioneel), Vrij evangelisch, Baptisten, Doopsgezinden, GerGem, Vergadering, NGK en de GKV.

Alleen over de doopsgezinden zeg ik: 1 keer en nooit weer.
Beetje heeeeel vage preek. Totaal geen jongeren in de kerk (dan moest ik een keer bij een jongerendienst komen, 1 keer per maand.... nou ja als je je geloof maar 1 keer per maand laat versterken..............).

Verder vind ik het erg jammer dat er zoveel verschillende kerken zijn. In sommige plaatsen zitten ze allemaal vol, en dan is het ook wel te begrijpen, maar als twee kerken (half) leeg zijn, maar met wil hoe dan ook niet samenwerken, dan wordt ik erg verdrietig :(

Ookal zijn we dan allemaal anders, we zijn toch allemaal broers en zussen?

Groetjes,
een zusje in Christus,
HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 dec 2002 21:31

hm schreef:Zelf nog steeds bij mijn ouders lid (CGK, ongeveer net zoals die van BJ, NBG, GEEN rokken, GEEN hoedjes, GEEN hele noten e.d.).

Kzit erover te denken om misschien hier gastlid te worden van de andere CGK variant...

Verder ben ik de laatste tijd wezen luisteren bij de NHK (bond en confessioneel), Vrij evangelisch, Baptisten, Doopsgezinden, GerGem, Vergadering, NGK en de GKV.

Leuk dat je overeenkomsten ziet. Ik had al een beetje het idee dat ik een van de weinigen lid ben van zo'n CGK.

Als je dat wilt zeggen tenminste: Wat mis je trouwens in de CGK kerk waar je nog lid bent? Omdat je toch wel opzoek bent naar andere kerken. Wat ook behoorlijk divers is.

Ik vraag me toch af hoe dat zit met het gastlidmaatschap. Sinds een jaar ongeveer kennen wij dat ook in onze kerk. Er is een hele tijd over gesproken. Het enige voordeel wat je er volgens mij in kunt zien is dat je in de adressenlijst van de kerk wordt opgenomen. Verder is dit gastlidmaatschap bij ons eigenlijk alleen bedoeld voor mensen die helemaal nergens lid waren, dan wel doop dan wel belijdend. Op deze manier wordt de gemeente dan aangespoort om deze mensen te helpen in hun geloof, want het gastlidmaatschap is een stapje richting volwaardig lid worden.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 16 dec 2002 21:46

Oei, misschien niet helemaal duidelijk geweest.

Bij mijn ouders= mijn ouders woonplaats.

Inmiddels ben ik 2 van de 3 keer hier in Zeist (waar ik woon ivm met studie, en waar ik het behoorlijk naar mijn zin heb).

En hier is geen CGK van 'mijn soort', kortom, geen CGK zoals die waarin ik ben opgegroeid.

Verder geloof ik in 1 algemene Christelijke Kerk. De Kerk van Christus dus. En die wordt niet alleen in de CGK beleden.
En ik denk dat je best wel eens over kerkmuren heen mag kijken.
En dan is de studententijd daar een goede tijd voor, is het niet? :P

Gastlidmaatschap is dan ook om na de rondkijk-tijd, toch bij een gemeente betrokken te zijn. Meedoen met kerkewerk. Deelname aan het avondmaal. En toch nog niet uitschrijven bij je ouders kerk (omdat je daar toch ook nog vaak komt...).

Snap je?

Gr. HM

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 dec 2002 21:54

Ja ik snap het nu veel beter. Als er een zelfde soort CGK was geweest ging je daar direct naar toe. En je hebt helemaal gelijk dat je niet echt vast moet zitten aan dat ene kerkverband. En dan is het niet erg om ergens anders te kijken.

Ik vraag me alleen af of het mogelijk is om gastlid te worden als nog lid bent van de CGK in de woonplaats van je ouders. Avondmaal kun je gewoon ook mee doen zonder lid te zijn van een andere kerk lijkt me, GKV niet misschien, anderen weet ik zo niet. Volgens mij is het in ieder geval zo binnen de CGK dat je maar lid kunt zijn van 1 kerk. Maar dat is in jouw geval anders natuurlijk. Bij ons komt het redelijk vaak voor als mensen op kamers ergens anders gaan wonen dat ze dan daar ook gewoon lid worden en als ze terug komen dat ze dan weer lid bij ons worden.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 16 dec 2002 22:36

Mmmm omdat ik nog actief ben in ons district (idd van het CGJO)wil ik voorlopig nog lid blijven bij mijn ouders.
Toch zou ik ook wel meer op de hoogte gehouden willen worden wat betreft de kerk hier (kheb een keer voor de deur gestaan toen de kerk al begonnen was). Sindsdien neem ik dan ook elke keer meteen een kerblaadje mee. Verder fiets ik door de week nog wel eens langs, de kerktijden hangen nl. ook bij de ingang, en worden elke week ge-update.

Ik hoor het vanzelf als ik geen gastlid kan worden.

OVerigens is mijn zus geloof ik ook eerst een tijdje gastlid geweest in een andere cgk voordat ze overging officieel.

Nou ja, ik zal het je laten weten zodra ik een keuze heb genomen, en ik weet of het wel of niet kan :mrgreen:

gr. HM

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 dec 2002 22:57

Ja ik ben benieuwd. Het is denk ik ook per CGK kerk verschillend of je gastlid mag en kunt worden.

Bij ons wordt je als regelmatige gast ook wel gewoon op de hoogte gehouden, als er iemand tenminste je adres of telefoonnummer heeft. Maar misschien komt dat ook door de wat kleinere omvang. Adres heeft trouwens je kerkenraad denk ik wel doorgegeven aan de CGK in Zeist of omgeving. Dan is het afhankelijk van die kerk of ze ook contact met je opnemen.

Terug naar “Archief”